Kupowanie używanego e-roweru: Rynek e-rowerów rośnie i rośnie - wraz z nim wybór używanych rowerów jest coraz większy. Zwłaszcza w tym roku, kiedy dostępność nowych rowerów nie jest różowa, coraz więcej osób przygląda się rynkowi używanemu. Ale na co należy zwrócić uwagę? Gdzie czają się pułapki? Odpowiadamy na najważniejsze pytania, a także mamy podręczną listę kontrolną do odhaczenia.
Rynek e-rowerów kwitnie dzięki Coronie; Ale druga strona medalu: jeśli szukasz nowoczesnego e-roweru, często tylko potrząśniesz głową u lokalnego sprzedawcy. Listy oczekujących są długie, a rok 2021 można odhaczyć dla wielu popularnych modeli.

Efekt: rosną szanse na rynku używanym - sprzedawcom łatwiej jest sprzedać stary rower - niezależnie od tego, czy z e-wsparciem czy bez, a dla potencjalnych nabywców oferta jest stosunkowo duża. (Kliknij tutaj, aby przejść do rynku używanego na Velomotion.de, gdzie kupujący mogą znaleźć to, czego szukają, a sprzedający mogą bezpłatnie oferować swoje (e)rowery.)
Ale zalecana jest ostrożność. Nawet jeśli pokusa znalezienia okazji czai się za wieloma kliknięciami na różnych portalach, takich jak ogłoszenia eBay, zdrowa nieufność jest wskazana. Rynek e-rowerów ogromnie się rozwinął w ostatnich latach, zarówno pod względem technicznym, jak i wzorniczym. E-rower, który był najnowocześniejszy sześć lub siedem lat temu, może być trudny do sprzedania dzisiaj.
Zespół redakcyjny Velomotion był świadkiem rozwoju e-roweru przez ponad 15 lat i przetestował ponad 1.000 różnych modeli. Znamy sztuczki handlowców oraz słabe strony poszczególnych modeli i komponentów. Jeśli więc udasz się na rynek używany, aby znaleźć odpowiedni e-rower, musisz przestrzegać kilku podstawowych zasad.
Aktualne e-rowery w teście Velomotion
Karuzela: Nie znaleziono obrazów
Trzy wskazówki dotyczące wcześniejszego zakupu e-roweru
ŻADNYCH SPONTANICZNYCH ZAKUPÓW
Zachowaj spokój - żadnych pochopnych zakupów pod wpływem impulsu!
ZDROWA NIEUFNOŚĆ
Nikt nie ma nic do rozdania - rzekome okazje mogą stać się doładowaniem!
LISTA KONTROLNA
Zrób wcześniej listę kontrolną i odhacz ją
Jeśli e-rower wykazuje wady, które powodują konieczność wizyty w warsztacie, proszę wziąć pod uwagę, że czas oczekiwania na wizytę wynosi obecnie kilka tygodni i że wielu części zamiennych brakuje - czasami trzeba czekać tygodniami na proste podstawowe części, takie jak jak łańcuchy lub tarcze hamulcowe.
Jak więc postępować, gdy w internecie pojawia się oferta interesującego e-roweru? Mamy kilka wskazówek, które sprawią, że zakup używanego nie okaże się klapą.
Lista kontrolna: wybierz używany e-rower
- Potencjalna oferta powinna niezbyt daleko Być. Jak daleko jesteś w stanie przejechać się po swój nowy rower marzeń? A osobista wizyta powinno być obowiązkowe. Nigdy nie kupuj kota w worku. Ponadto transport roweru elektrycznego jest kosztowny i czasochłonny (niebezpieczne towary ze względu na akumulator!), a nowy rower może ulec uszkodzeniu podczas transportu.
- Spotkanie oglądające tylko przy dobrej pogodzie robić. Wiele usterek można wykryć dopiero w świetle dziennym, a jazdy próbnej nie chce się robić w strugach deszczu.
- Rozmiar: Czy rower pasuje? Nie kupuj za dużego lub za małego roweru z desperacji. Istnieje możliwość niewielkiej regulacji wysokości siedziska lub kierownicy. Ale jeśli koło jest wyraźnie za duże lub za małe, ręce precz!
Pozycję siedzenia można regulować za pomocą dodatków, takich jak regulowany mostek. Nie można jednak zrekompensować zbyt dużego lub zbyt małego koła. - Gdzie jest przechowywany rower elektryczny? Czy jest tam garaż? zniósł to suche i mrozoodporne? Rower, który był zaparkowany na zewnątrz przez długi czas i często cierpi.
- Czy poprzedni właściciel "znał się na rowerach"? Łatwo rozpoznać pasjonata kolarstwa po sposobie, w jaki mówi o swoim rowerze i jego sprzęcie. Wychodzi z założenia, że rowerowy nerd lepiej dba o swój rower niż ktoś, kto widzi e-rower tylko jako środek transportu, czyli środek do celu, albo który być może nie jeździł na nim często.
- Czy istnieje dowód serwisowania w specjalistycznym warsztacie? Zwykle nie ma oficjalnej książeczki serwisowej dla rowerów elektrycznych, takich jak samochody; ale sumienny poprzedni właściciel jeździ przynajmniej raz w roku do Serwis w warsztacie jakości i prowadzi dokumentację.
- Również Dowód zakupu roweru powinien być dostępny. Rowery elektryczne są kradzione i wystawiane na sprzedaż – może się to źle skończyć, jeśli zabraknie pieniędzy i roweru. Możliwe jest również, że poprzedni właściciel kupił używany rower i powinno to być możliwe do zweryfikowania.
Nowoczesny e-rower jest pełen zaawansowanych technologii. Tym ważniejsza i cenniejsza jest regularna konserwacja przez wyspecjalizowanego sprzedawcę. - To jest były rower leasingowy? To może być wielką zaletą. Leasingowe rowery są bardzo dobrze serwisowane, ponieważ serwis i zużycie są wliczone w świadczenia ubezpieczeniowe z tytułu leasingu.
- Która cena jest uczciwa? Niedobór pięknych e-rowerów na rynku powoduje również wzrost cen używanych rowerów. Zgodnie z ogólną zasadą, zrobilibyśmy to oszacować roczną utratę wartości na około 20 procent przez pierwsze trzy lata. Jeśli trzy lata temu e-rower kosztował 3.000 euro (sugerowana cena detaliczna), z należytą starannością i profesjonalną obsługą, po roku 2.400 euro jest realistyczne, po dwóch latach 1.800 euro, a po trzech latach 1.200 euro. Ale to tylko jako przybliżony przewodnik.
- Trzymaj się z dala od tanich rowerów! Trzymaj się marek specjalistycznych. Dotyczy to zarówno samych marek rowerów, jak i silników i akumulatorów: Bosch, Shimano, Brose, Yamaha - tutaj dobry zapas części zamiennych jest gwarantowany na długie lata.
Tanie rowery z internetu (np. z bezpośredniego importu z Azji, takie jak te znalezione na Amazonie czy ebayu) nie powinny być kupowane jako nowe, a już na pewno nie używane.
Jednak gdy już zdecydujesz się na rower elektryczny, sprawy stają się naprawdę ekscytujące: ponieważ jest też kilka rzeczy, które należy wziąć pod uwagę podczas wizyty.
Lista kontrolna: przegląd i zakup e-roweru
- Pierwsze ogólne wrażenie: Czy rower jest dobrze utrzymany i czysty? Jeśli nawet nie zawracasz sobie głowy odpowiednim wyczyszczeniem roweru przed sprzedażą, z pewnością nie robiłeś tego wcześniej.
- Sprawdź oryginalny stan: Czy dokonano modyfikacji? Zdjęcia przedstawiające stan oryginalnego wyposażenia każdego modelu można znaleźć w Internecie. Proszę porównać: czy zmieniono siodełko, czy usunięto błotniki lub bagażniki, a co z systemem oświetlenia?
- Stan optyczny: Czy rower elektryczny nosi ślady upadku? Zadrapania na klamkach hamulca, pedałach lub tylnej przerzutce to pierwsze oznaki, ponieważ zawsze stykają się one z podłożem jako pierwsze.
Zadrapania i odpryski lakieru wymagają pewnego instynktu. Normalne oznaki zużycia E-MTB mogą wyraźnie obniżyć cenę roweru miejskiego, a nawet wskazywać na poważne uszkodzenia. - Test funkcjonalny: Czy rower włącza się bez szmeru? Zwłaszcza motocykle z przyciskiem włączania na akumulatorze mogą czasem być wredne.
- Sprawdź wyświetlacz: Starszy wyświetlacz może mieć błędy pikseli lub być trudny lub niemożliwy do odczytania z powodu wpływów zewnętrznych, chociaż nie wykazuje żadnych uszkodzeń.
- Klucz: Czy są wszystkie klucze? Pozwala to na czyste i łatwe wyjęcie baterii, a następnie bezpieczne jej ponowne zablokowanie. W przypadku rowerów elektrycznych wyposażonych w blokadę ramy, klucz powinien być taki sam jak blokada akumulatora.
Czy istnieje karta kodowa do dorabiania kluczy (np. Abus)? - Okrążenie: Czy dźwignia zmiany biegów działa płynnie na wszystkich biegach? W przypadku przerzutki przerzutki hak przerzutki (małe oczko, do którego przykręcona jest tylna przerzutka) jest z góry określonym punktem zerwania. Ten hak przerzutki łatwo się wygina. Zwłaszcza jeśli rower przewrócił się na tę stronę (ślady upadku) lub był przewożony w samochodzie leżącym na tej stronie. Hak przerzutki może być łatwo wymieniony przez specjalistę; ale jeśli jest wygięty, ma to negatywny wpływ na obwód i nie jest już możliwe czyste przełączanie wszystkich biegów.
Uważaj: rysy na tylnej przerzutce wskazują na upadek. Wieszak przerzutki może być również wygięty, co ma negatywny wpływ na jakość zmiany biegów. - hamulce: Nowoczesny e-rower ma zwykle hydrauliczne hamulce tarczowe – nie są one koniecznością, ale w rzeczywistości są standardem w droższych e-rowerach. Sprawdź kilka czynników.
- Czy dźwignie hamulca można docisnąć do uchwytu kierownicy? Wtedy siła hamowania jest ograniczona i prawdopodobnie trzeba będzie odpowietrzyć przewody hydrauliczne.
- Czy hamulce wydają nieprzyjemne metaliczne odgłosy zgrzytania? Wtedy klocki są zużyte i trzeba je wymienić. Jeśli tarcza hamulcowa również nosi ślady zużycia i okrągłe ślady szlifowania, klocki hamulcowe były „zdjęte” przez długi czas i tarcze również wymagają wymiany.
- Czy hamulce głośno piszczą? Może to być bardzo niewygodne i bardzo głośne do ogłuszającego. Albo tarcze hamulcowe są zużyte, albo zacisk hamulca nie jest równoległy do tarczy hamulcowej. Jeśli nie można zidentyfikować żadnej usterki mechanicznej, na przykład „tłumik hamulca” w sprayu firmy SwissStop może zdziałać cuda.
- światła: Czy system oświetlenia działa prawidłowo? Światła przednie i tylne w rowerach elektrycznych są zwykle zasilane z akumulatora – powinny więc działać bez problemów, w przeciwnym razie rozwiązywanie problemów może być skomplikowane.
- Akku: Czy akumulator był prawidłowo przechowywany i ładowany? Powinien być przechowywany w pomieszczeniu przez dłuższy czas (szczególnie zimą) - najlepiej przy poziomie naładowania około 75%.
Wyjmij baterię i sprawdź styki. Czy są czyste, wolne od brudu i wody oraz nie wykazują śladów korozji?
Obudowa baterii nie może nosić śladów manipulacji. To musi być nieskazitelne. Baterie, z których słychać przerażające historie o pożarach, to prawie zawsze baterie, które zostały wcześniej upuszczone lub które zostały otwarte i majstrowały przy nich. Nieskazitelny markowy akumulator sam się nie zapali.Warto przyjrzeć się akumulatorowi: Czy obudowa jest nieuszkodzona? Styki czyste? Czy istnieją inne oznaki wskazujące na uszkodzenie lub manipulację? - Silnik: Czy oprogramowanie silnika było aktualizowane podczas serwisu (rachunki)? Czy obudowa silnika została naruszona? Czy silnik był tuningowany? Trzymaj się z dala od motocykli z tuningiem silnika - niezależnie od tego, czy ten tuning jest nadal aktywny, czy kiedykolwiek był. Silnik, podobnie jak cały rower, cierpi z powodu znacznie wyższych prędkości, do których e-rower nie jest przeznaczony.
- Przebieg: Nowoczesnemu e-rowerowi nie przeszkadza przebieg kilku tysięcy kilometrów, o ile jest zadbany i wymieniane części zużywające się. Szczególnie krytycznie należy zbadać rower, który był używany jako pojazd dojeżdżający do pracy i ma przebieg w przedziale pięciocyfrowym. Wyświetlacz pokazuje całkowity przebieg roweru elektrycznego. Rowery bez wyświetlacza, które są sterowane za pomocą aplikacji na smartfona, wyświetlają w aplikacji jeszcze więcej informacji o użytkowaniu.
- opony: Opony w e-rowerach zużywają się, ale można je też szybko i zazwyczaj niedrogo i łatwo wymienić samodzielnie. W związku z tym rower do jazdy próbnej nie powinien przyciągać negatywnej uwagi z całkowicie zużytymi lub nawet przebitymi oponami.
- Amortyzowany widelec i amortyzator: Rowery miejskie i trekkingowe są obecnie prawie zawsze wyposażone w amortyzowane widelce; rowery górskie z pełnym zawieszeniem z dodatkowym tylnym amortyzatorem. Elementy resorowane pneumatycznie również muszą być regularnie serwisowane. Upewnij się, że widelec i rury amortyzatora są czyste i wolne od zarysowań. Nie powinno być śladów rozlanego oleju. Oczywiście zarówno widelec, jak i amortyzator muszą działać prawidłowo i być regulowane do wagi rowerzysty.
W przypadku widelca amortyzowanego należy sprawdzić golenie (część wewnętrzna, ruchoma, najczęściej srebrna lub czarna) pod kątem rys i uszkodzeń, które prawie zawsze wiążą się z ograniczeniami funkcjonalnymi. - Mostek/ster: Muszą być ciasne i nie mogą wykazywać żadnych luzów. Aby przetestować, najlepiej zaciągnąć hamulec przedniego koła i obiema rękami poruszać kierownicą do przodu i do tyłu. Jeśli czujesz grzechotanie lub luz łożyska w okolicy mostka kierownicy (rury sterowej), przeanalizuj, skąd pochodzi luz iw każdym przypadku napraw go. Nie musi to być poważna wada, ale może się nią stać iw najgorszym przypadku spowodować upadek.
- Łańcuch i zębatka: Ze względu na większe siły łańcuch w rowerze elektrycznym należy wymieniać najpóźniej co 1.500 do 2.000 km. W przeciwnym razie ucierpi również zębatka, zwłaszcza z tyłu tylnego koła. Ich wymiana jest znacznie bardziej skomplikowana i kosztowna. Nowa sieć kosztuje tylko około 20 do 30 euro, a często jeżdżący kierowcy mogą ją samodzielnie zmienić przy odrobinie wprawy.
Jeśli nie czujesz się na tyle pewnie, aby wypełnić powyższą obszerną listę kontrolną, powinieneś zabrać ze sobą znajomego z doświadczeniem rowerowym na jazdę próbną. Każdy, kto wcześniej jeździł na e-rowerze, zauważy niedociągnięcia znacznie szybciej niż nowicjusz.
Aby mieć pewność, że niczego nie zapomnisz podczas oglądania, możesz również pobrać powyższą listę kontrolną w krótkiej formie, wydrukować ją i sprawdzić na miejscu:
A jeśli chcesz być po bezpiecznej stronie lub chcesz kupić szczególnie drogi rower, możesz zażądać kontroli jakości przez specjalistyczny warsztat, który może szczegółowo zbadać e-rower za pomocą specjalnych narzędzi analitycznych. Można np. odczytać stan akumulatora (ilość cykli ładowania, pojemność). Choć taka kontrola w specjalistycznej firmie kosztuje trochę czasu i pieniędzy, to i tak powinna być przeprowadzona przez sumiennego sprzedawcę, gdyż zwiększa to szanse na sprzedaż, a co za tym idzie również możliwą do uzyskania cenę sprzedaży.