Test / E-MTB: Dzięki HoheAcht Besta Dio przyglądamy się najlepszemu modelowi w ofercie E-MTB niemieckiego producenta. Dzięki ramie z włókna węglowego, dużemu skokowi zawieszenia i nowoczesnej geometrii zapewnia obiecujące osiągi na papierze.
Hoheacht Besta Dio prezentuje się jako prawdziwy słabszy w segmencie rowerów elektrycznych. Jako wszechstronny pojazd terenowy pomiędzy enduro i all-mountain, oferuje skok zawieszenia 160 mm z przodu i 150 mm z tyłu, koła barwinowe i ramę w całości z włókna węglowego. Napędza go silnik Shimano EP801, wspomagany akumulatorem Shimano o pojemności 630 Wh, który mimo stosunkowo małej pojemności jest łatwy w demontażu i wymianie.
Napęd i akumulator: serce Besta Dio
Silnik Shimano EP801 zachwyca niską wagą, dużą dynamiką i wysokimi osiągami, co jest szczególnie widoczne przy wyższej kadencji. W porównaniu z poprzednim modelem EP8 zapewnia znacznie większą moc, dzięki czemu EP801 dorównuje innym czołowym silnikom na rynku. Napęd obsługiwany jest za pomocą kompaktowego panelu sterowania, który posiada jasne, zintegrowane diody LED informujące o poziomie naładowania akumulatora i poziomie wsparcia. Ponadto Hoheacht zainstalował w Besta Dio wyświetlacz E600, który podobnie jak dobrze znany E800, umieszczony obok mostka, jest bardzo jasny, ale w porównaniu do swojego poprzednika oferuje wreszcie bardziej szczegółowy wyświetlacz stanu baterii w dziesięciu krokach.
Ciekawe funkcje w topowym modelu
Testowany przez nas topowy model HoheAcht Besta Dio kosztuje aż 9.999 euro, więc zdecydowanie plasuje się cenowo w segmencie high-end. Z całą pewnością możesz spodziewać się najlepszych komponentów, które dostajesz. Szczególnie wyróżnia się podwozie Öhlins. RXF 36 M.2 z przodu wymaga nieco bardziej złożonej konfiguracji, ale nagradza ją doskonałą wydajnością. To, że nie montujesz widelca ze sztywniejszymi goleniami 38 mm, nie musi być koniecznie złe. Nieco większa elastyczność zapewnia mniejsze pompowanie ramion i może nawet zapewnić bezpieczeństwo w wymagającym terenie. Jednak ciężkim i bardzo mocnym przetwornikom może brakować pewnej precyzji. Amortyzator TTX znajduje się z tyłu, z boku widelca.
Wybór przełożeń jest nieco nietypowy: w przypadku Sram Obie metody budowy mają jednak swoje indywidualne zalety i wady. Za hamowanie na szlaku odpowiada Sram Code RSC z tarczami 01 mm z przodu i z tyłu.
Ramki do zdjęć | Wysoka ósemka Besta |
widelec amortyzowany | Öhlins RXF36 M.2 |
napęd | ShimanoEP801 |
akumulator | 630 Wh |
niemy | Öhlins TTX M.2 |
wirniki | Mavic E-Deemax S35 |
Opona VR | Maxxis Assegai MaxxTerra Exo |
Tętno opon | Dysektor Maxxis MaxxTerra Exo+ |
przerzutka tylna | Sram X01 Orzeł |
dźwignia zmiany biegów | Sram X01 Eagle Jednym kliknięciem |
korba | Stopnie Shimano |
przerzutka | Ohne |
Hamulec | Kod RAM RSC |
tarcze hamulcowe | Sram Centerline 200/200 |
sztyca | Limotec A1 200mm (dł.) |
siodło | Fizik Tundra M5 |
trzon | Protaper MTB |
Lenker | Podwyższenie Protaper Carbon 810 mm |
Koła Mavic E-Deemax S35 są odpowiednie do obszaru użytkowania, przyjemny jest także Answer Cockpit z szeroką kierownicą i wsparciem vario o dużym skoku. Kombinacja opon Maxxis z Assegai z przodu i Dissector z tyłu również dobrze pasuje, chociaż chcielibyśmy mieć bardziej stabilny karkas Exo+ z przodu (który jest również montowany z tyłu).
Biorąc pod uwagę przeznaczenie i funkcje, waga 23,6 kg bez pedałów jest całkiem akceptowalna.
Sportowa geometria
Rama HoheAcht Besta Dio ma bardzo sportową geometrię, która nie tylko nagradza aktywny styl jazdy, ale także tego wymaga. Rama jest dość długa, ale kąt skrętu nie jest zbyt płaski. Uderzająca jest rura podsiodłowa o długości 480 mm, która jak na dzisiejsze standardy jest dość długa. Kierowcy z krótkimi nogami mogą mieć tu trudności.
rura podsiodłowa (w mm) | 400 | 440 | 480 | 520 |
Zasięg (mm) | 443 | 460 | 483 | 505 |
Stosy (mm) | 610 | 619 | 628 | 637 |
Kąt skrętu (w °) | 64.5 | 64.5 | 64.5 | 64.5 |
kąt siedziska ef. (w °) | 76.5 | 76.5 | 76.5 | 76.5 |
Wysokość suportu (w mm) | 336 | 336 | 336 | 336 |
tylne widełki (w mm) | 450 | 450 | 450 | 450 |
Rozstaw osi (w mm) | 1230 | 1252 | 1279 | 1305 |
Górna rura pozioma (w mm) | 585 | 605 | 630 | 655 |
główka ramy (w mm) | 105 | 115 | 125 | 135 |
High Eight Besta Dio w praktyce
Na szlaku rower okazuje się bardzo wszechstronnym i wszechstronnym pojazdem, który jednak zdecydowanie wymaga doświadczonego pilota. Aby znaleźć dobrą równowagę w trudnym terenie, od czasu do czasu trzeba przesunąć środek ciężkości do przodu lub do tyłu. Ale wtedy otrzymujesz żywy, a jednocześnie całkiem dobroduszny rower, który korzysta przede wszystkim z doskonałego podwozia. RXF 36 z przodu robi świetną robotę, jest czuły, a mimo to oferuje duże rezerwy. Tył niekoniecznie żywy, ale bardzo łatwy do przełknięcia i niezależnie od ustawienia amortyzatora bardziej należy do kategorii „odkurzacza”.
Ogólna ergonomia jest dobra, a pozycja siedząca wygodna. W połączeniu z bardzo wygodnym podwoziem Besta Dio powinna również dobrze spisywać się jako pojazd terenowy. Dorównuje temu także mocny silnik EP801, który po raz kolejny pokazuje, o ile jest mocniejszy od swojego bezpośredniego poprzednika. Niestety, pomimo wszystkich pochwał, odziedziczył również grzechotanie na zjazdach od EP8 i jest jedynym elementem roweru testowego, który wydaje nieprzyjemne dźwięki.
Schreibe einen Kommentar