Logo Velomotion Małe logo Velomotion
Ikona wyszukiwania
  • Nowości produktowe
  • kolarstwo
  • Testy
    • kompletne koła
    • Komponenten
    • Akcesoria
  • Doradca
    • Przewodnik zakupowy
    • Leasing
    • Prawo
    • Warsztat
    • wycieczka rowerowa

E-rowerykompletne kołaTesty

Scott Napięcie eRide w pierwszym teście: Znakomity, wszechstronny rower dla sportowych rowerzystów górskich

22 Luty 2024 by Michała Faissa

Minęło nieco ponad rok, odkąd Scott wprowadził na rynek swój pierwszy lekki rower elektryczny E-MTB, Lumen eRIDE. Zaprojektowany jako lekki rower terenowy z napędem TQ HPR50 i wysokim poziomem integracji systemów, rower ustanowił nowy rekord pod względem masy i nadal jest jednym z najlżejszych przedstawicieli na rynku. Teraz Szwajcarzy wprowadzają drugi lekki rower terenowy: Scottvolte eRIDE. Dzięki większemu skokowi zawieszenia, solidniejszym komponentom, ale tym samym sportowym genom co Lumen, nowy dodatek prawdopodobnie znajdzie wielu przyjaciół. Waga też jest niezła: wszystkie modele ważą poniżej 20 kg, topowy model (według Scotta) waży 17,6 kg.

Napięcie eRIDE… czy „światło” Genius eRIDE?

Każdy, kto wie trochę o ofercie Scotta, może uznać kluczowe dane Volt eRIDE za dość znajome: 155 mm skoku z tyłu, 160 mm z przodu, 29-calowe koła i sportowa geometria gdzieś pomiędzy rowerem terenowym a enduro. Wszystko to brzmi podejrzanie podobnie do niezmotoryzowanego Geniusa – i tak naprawdę w materiałach prasowych pojawia się także wzmianka, że ​​oba motocykle mają ze sobą wiele wspólnego.



Dlaczego Scott wybrał inne imię? Może dzieje się tak dlatego, że nazwa Napięcie była już w ofercie i nie mogła być bardziej odpowiednia dla e-MTB. Być może są inne plany na przyszłość Genius eRIDE – czas pokaże.

TQ HPR50: Smukły, sportowy napęd

W TQ HPR50, napięcie eRIDE jest napędzane jednym z najlżejszych silników środkowych na rynku. Mimo że napęd z zaokrąglonym silnikiem jest często umieszczany w rzędzie z innymi lekkimi napędami, takimi jak Fazua Ride 60 lub Bosch SX, ma on swoją własną charakterystykę. Żaden inny silnik nie działa tak naturalnie i nie pozostaje tak cichy nawet przy wysokim poziomie wspomagania. Minusy: jeśli chodzi o wydajność, HPR50 musi wyraźnie wyprzedzić konkurencję.



[konkretny blog=“173331″]

Zasilanie zapewnia (niestety) zamontowany na stałe akumulator o pojemności 360 Wh w dolnej rurze. Opcjonalnie pojemność całkowitą można zwiększyć o kolejne 160 Wh za pomocą przedłużacza zasięgu. Scott włożył wiele wysiłku w jego montaż: dzięki wewnętrznemu amortyzatorowi trójkąt ramy oferuje wystarczająco dużo miejsca, aby jednocześnie zmieścić przedłużacz zasięgu i butelkę do picia - bardzo fajnie!



Dużo się dzieje: każda przestrzeń wewnątrz czystej ramy jest wykorzystywana.

Zgodnie ze sportowym charakterem napędu, panel sterowania i wyświetlacz są minimalistyczne i funkcjonalne, ale jednocześnie wysokiej jakości: monochromatyczny ekran zintegrowany z górną rurą zawsze pokazuje najważniejsze dane w łatwy do zrozumienia czytelny, mały panel sterowania z gumowanymi przyciskami zajmuje niewiele miejsca i urzeka stałym punktem nacisku. Napęd można dostosować za pomocą aplikacji TQ E-Bike: Oprócz własnych ustawień poziomów wsparcia, dotyczy to również wyświetlacza, dla którego można ustawić poszczególne ekrany i ich kolejność.

Uderzający wygląd i wyszukana konstrukcja tylna

Podobnie jak w przypadku prawie wszystkich rowerów (e-)MTB w ofercie, Scott również w pełni polega na integracji systemu z napięciem eRIDE. Amortyzator umieszczono w karbonowej ramie, a kompaktowy układ napędowy z akumulatorem 360 Wh jest ledwo zauważalny wizualnie. Dzięki temu uzyskasz niepowtarzalny, efektowny wygląd, który choć nie każdemu przypadnie do gustu, zdecydowanie wyróżnia się z tłumu.



Jest to możliwe w szczególności dzięki tylnemu trójkątowi: zewnętrzny drążek jest połączony i blokowany z jednoczęściową częścią wewnętrzną, która z kolei jest połączona z amortyzatorem za pomocą specjalnego drążka. Brzmi skomplikowanie? To jest! Oprócz czystego wyglądu, amortyzator i większość łożysk są również dobrze chronione przed brudem i wpływami atmosferycznymi. Z drugiej strony konserwacja jest oczywiście nieco bardziej złożona, mimo że Scott przywiązywał dużą wagę do maksymalnego uproszczenia jej.

Dość skomplikowane: amortyzator jest praktycznie niewidoczny z zewnątrz dzięki zatrzaskowemu połączeniu.


Klapka na dolnej rurze zapewnia dostęp do amortyzatora, umożliwia regulację ciśnienia powietrza (bez przedłużki jak Lumen eRIDE) oraz regulację stopnia odbicia i kompresji. Nawet dla większych dłoni i grubszych palców wszystko jest łatwo dostępne - przynajmniej nie znacząco gorsze niż w przypadku wielu innych e-MTB, których amortyzator nie znajduje się w ramie. Można także poluzować śrubę amortyzatora poprzez otwór po stronie napędu rury podsiodłowej, aby móc ją na przykład wyjąć do serwisu.

Twinloc i Tracloc na Scott Volt eRIDE 2024

Nawet w 2024 roku w nowym e-MTB firmy Scott oczywiście nie zabraknie dobrze znanego systemu TwinLoc, który sprawdził się przez wiele lat. Możesz użyć jednej (lub dwóch) dźwigni na kierownicy, aby dostosować podwozie i warunki bezpośrednio podczas jazdy. Dostępne są trzy tryby: Oprócz „normalnego” trybu zjazdu, środkowa pozycja „Kontrola trakcji” powinna być szczególnie interesująca dla większości kierowców. Tutaj objętość w komorze powietrznej zmniejsza się, a poziom ciśnienia wzrasta. Całe podwozie staje się sztywniejsze, automatycznie siedzisz wyżej i zyskujesz większy prześwit. Idealny na dłuższe lub techniczne podjazdy. Dostępna jest również blokada całkowicie blokująca amortyzator i widelec - w przypadku nieoczekiwanych uderzeń ciśnieniowy zawór nadmiarowy chroni przed uszkodzeniem podzespołów.



W systemie TwinLoc ustawienie amortyzatora można zmienić poprzez pociągnięcie z kierownicy.
W rowerze Scottvolt eRIDE 900 Tuned zastosowano amortyzator Fox Float X Nude ze zbiornikiem.

Rower Scottvolt eRIDE 900 Tuned, zoptymalizowany do jazdy zjazdowej, wykorzystuje TracLoc zamiast TwinLoc. Mimo że dźwignia na kierownicy jest identyczna, istnieje kilka istotnych różnic: z jednej strony sterujesz tylko amortyzatorem lub tylnym trójkątem, a nie widelcem. Z drugiej strony dwa z trzech trybów różnią się od ich odpowiednika TwinLoc. Oprócz identycznej, otwartej pozycji zjazdu, dostępne są również tryby Ramp Control i Climb. Szczególnie ekscytująca jest funkcja Ramp Control: w specjalnym amortyzatorze Fox Float X jedna z dwóch komór powietrznych jest zamknięta, co zauważalnie zwiększa progresję. Skok sprężyny pozostaje taki sam, podobnie jak reakcja, ale przeciwwsparcie staje się znacznie silniejsze. Natomiast tryb Climb jest podobny do kontroli trakcji z systemu TwinLoc i służy do efektywniejszego poruszania się i wygodniejszych podjazdów.

Sportowa geometria z możliwością regulacji kąta skrętu

Geometria Scott Volt eRIDE 2024 jest nowoczesna, dość progresywna, ale nie ekstremalna: w jakiś sposób nie jest to już rower na szlaki, ale jeszcze nie enduro. Kąt skrętu można szybko dostosować do własnych potrzeb za pomocą dołączonych panew łożyskowych. W ustawieniu płaskim jest to nieco poniżej 64°, a są też dwie czasze dla 64,5° i 65°.



SMLXL
rura podsiodłowa (w mm)405425450480
Zasięg (mm)437457485513
Stosy (mm)622622631640
Kąt skrętu (w °)63.9 °63.9 °63.9 °63.9 °
kąt siedziska ef. (w °)77,1 °77,1 °77,1 °77,1 °
Spadek suportu (w mm)27272727
tylne widełki (w mm)455455455455
Rozstaw osi (w mm)1233125312851317
Górna rura pozioma (w mm)580600630660
główka ramy (w mm)110110120130

Scott Volt eRIDE 2024: modele, funkcje i ceny

Scott Voltage eRIDE będzie dostępny w czterech podstawowych konfiguracjach w momencie premiery. Dwie z nich są również dostępne w wersji damskiej Contessa, które różnią się od swoich odpowiedników jedynie konstrukcją ramy. Wszystkie modele mają ten sam układ napędowy, ramę i akumulator: oznacza to, że wszystkie mają w pełni karbonową ramę i, co nie dziwi, jednostkę napędową TQ HPR50 z akumulatorem 360 Wh. Topowy model, Voltage eRIDE 900 SL, jest również wyposażony w przedłużacz zasięgu o mocy 160 Wh. Ceny zaczynają się od 6.599 euro za Voltage eRIDE 920 i Contessa Voltage eRIDE 910, a ich limit wynosi 12 euro.999 Euro dla wersji SL. Model Tuned stanowi wyjątek: posiada system TracLoc zamiast TwinLoc, nieco mocniejszy amortyzator i ogólnie rzecz biorąc, znacznie bardziej zorientowane na zjazdy funkcje.

Rower Scott Volt eRIDE 900 SLDostrojony rower Scott Volt eRIDE 900Rower Scott Napięcie eRIDE 910Rower Scott Napięcie eRIDE 920Scott Contessa Napięcie eRIDE 900Scott Contessa Napięcie eRIDE 910

Widelec: Fox 36 Fabryczne dopasowanie4
Niemy: Lis nago 6T
Okrążenie: Przekładnia Sram XX Eagle AXS
hamulce: Sram Code Ultimate Stealth 200/200mm
wirniki: Syncros Revelstoke 1.0S



Cechy szczególne: W zestawie przedłużacz zasięgu / Quarq TyreWiz / Hixon iC Cockpit

Waga: 17,9 kg (bez RE/pedałów, rozm. M/informacja producenta)
Cena: 12999 Euro

Widelec: Fabryczny uchwyt Fox 36
Niemy: Fox Float X nago
Okrążenie: Przekładnia Sram GX Eagle AXS
hamulce: Sram Code Silver Stealth 200/200mm
wirniki: Syncros Revelstoke 1.0



Cechy szczególne: TracLoc zamiast Twinloc / Quarq TyreWiz / Hixon iC Cockpit

Waga: 18,6 kg (bez pedałów, rozmiar M/informacja producenta)
Cena: 10999 Euro

Widelec: Fox 36 Rytm
Niemy: Lis nago 6T
Okrążenie: Shimano XT / Deore 12-rzędowa
hamulce: Shimano Deore M6120 203/203mm
wirniki: Syncros X-30S



Waga: 19,5 kg (bez pedałów, rozmiar M/informacja producenta)
Cena: € 7.199



Widelec: Marzocchi Z2 Air
Niemy: Niestandardowy pływak Foxa
Okrążenie: Shimano XT / Deore 12-rzędowa
hamulce: Sram DB8 200/200mm
wirniki: Syncros X-30S

Cechy szczególne: Widelec o skoku zaledwie 150 mm



Waga: 19,3 (bez pedałów, rozmiar M/informacja producenta)
Cena: € 6.599



Widelec: Fox 36 Rytm
Niemy: Lis nago 6T
Okrążenie: Shimano XT / Deore 12-rzędowa
hamulce: Shimano Deore M6120 203/203mm
wirniki: Syncros X-30S

Waga: 19,5 kg (bez pedałów, rozmiar M/informacja producenta)
Cena: € 7.199





Widelec: Marzocchi Z2 Air
Niemy: Niestandardowy pływak Foxa
Okrążenie: Shimano XT / Deore 12-rzędowa
hamulce: Sram DB8 200/200mm
wirniki: Syncros X-30S

Cechy szczególne: Widelec o skoku zaledwie 150 mm

Waga: 19,3 (bez pedałów, rozmiar M/informacja producenta)
Cena: € 6.599



Scott Volt eRIDE 900 dostrojony w pierwszym teście

Jeszcze przed premierą mieliśmy okazję szeroko przetestować Scott Napięcie eRIDE w wersji 900 Tuned. Nasz rower testowy z ramą w rozmiarze L ważył 18,8 kg, o kilka gramów więcej niż podał Scott, ale dodatkowa waga nadal mieści się w granicach, a rower jest nadal naprawdę lekki jak na to, co oferuje.



Spójne wyposażenie z pewnymi funkcjami specjalnymi

Dla soczystego prawie 11.000 Za 36 2 euro, które trzeba wydać na ten luksusowy rower, otrzymujemy odpowiednio wysokiej jakości pakiet wyposażenia, który oferuje również kilka ekscytujących funkcji specjalnych. Ale na razie trzymajmy się sprawdzonego rozwiązania: zawieszenia Fox Factory z 10.000-calowym zawieszeniem z tłumieniem Grip01 z przodu i tłumikiem Float X z tyłu, specjalnie dostosowanym do systemu TracLoc. Zmiana biegów odbywa się elektronicznie za pomocą przekładni Sram GX Eagle, która tutaj nie jest całkowicie bezprzewodowa; zasilanie zapewnia tylna przerzutka połączona z akumulatorem roweru elektrycznego za pomocą kabla. Naszym zdaniem to dobra decyzja. Szkoda jednak, że pomimo ceny przekraczającej XNUMX XNUMX euro, zabrakło pieniędzy na wysokiej jakości przekładnię XXNUMX. To samo dotyczy hamulców; tutaj dostajemy nowy Code Stealth, również od Sram, ale „tylko” w wersji Silver.



Nie mamy jednak absolutnie nic do zarzucenia firmowym kołom Syncros z karbonowymi obręczami o szerokości 30 mm i zamontowanymi na nich oponami. W zależności od obszaru zastosowania, z przodu znajduje się Maxxis Assegai, a z tyłu Dissector, oba w bardziej stabilnej wersji Exo+ i szerokości 2,6 cala. Tutaj dochodzimy do pierwszej niepozornej cechy: Scott Light E-MTB jest standardowo wyposażony w zawory Quarq TyreWiz, które w razie potrzeby przesyłają ciśnienie powietrza do smartfona przez Bluetooth. Diody LED bezpośrednio na zaworach pokazują również kolorem, czy żądane ciśnienie jest prawidłowe. Czy tego potrzebujesz? Prawdopodobnie nie. Chętnie jednak dołączymy go do standardowego wyposażenia.



Ramki do zdjęć Węgiel HMF
widelec amortyzowany Fabryczny uchwyt Fox 36
napęd TQHPR50
akumulator 360 Wh
niemy Fox Float X nago
wirniki Syncros Revelstoke 1.0-30
Opona VR Maxxis Assegai MaxxTerra Exo+ 2,6"
Tętno opon Dysektor Maxxis MaxxTerra Exo+ 2,6"
przerzutka tylna Skrzynia biegów Sram GX Eagle
dźwignia zmiany biegów Podstawa Sram AXS
korba e*thirteen e*spec Race Carbon
przerzutka Ohne
Hamulec Sram Code Silver Stealth
tarcze hamulcowe Sram HS2 200/200mm
sztyca Syncros Duncan Kroplomierz 1.5S 210mm (Dł.)
siodło Syncros Tofino 1.5 Regular
trzon Syncros Hixon iC Carbon
Lenker Syncros Hixon iC Carbon

Następna cecha specjalna niekoniecznie rzuca się w oczy: nowy słupek Syncros Duncan 1.5S Vario. Świetnie, możesz pomyśleć o nowym wsporniku vario – ale model ma kilka fajnych szczegółów. Przede wszystkim gratuluję Scottowi, że skok w ramach w rozmiarach L i XL wynosi aż 210 mm – świetnie! (M: 180 mm / S: 140 mm) Jeśli jednak to dla Ciebie za dużo, nowy wspornik Syncros ma możliwość zmniejszenia skoku nawet o 5 mm w odstępach co 25 mm bez użycia narzędzi. Ponadto skok dźwigni do obsługi suportu jest rekordowo krótki.



W przeciwieństwie do pozostałych dwóch, trzecia i ostatnia funkcja specjalna jest natychmiast zauważalna: kokpit Syncros Hixon iC Carbon. To, co od wielu lat jest powszechną praktyką w rowerach wyścigowych, w rowerach MTB nadal jest absolutną rzadkością - a mianowicie kompletna jednostka składająca się z kierownicy i mostka wykonanego z włókna węglowego. Zmniejsza to wagę i wygląda stylowo, ale oczywiście ma też wady: jeśli nie działa ergonomicznie, wysiłek związany z jego zmianą jest znacznie większy. Potrzebujesz nie tylko nowej kierownicy i mostka, ale także musisz zmienić górną pokrywę sterów, aby kable i kable można było odpowiednio włożyć do ramy. Aby było to, miejmy nadzieję, konieczne tylko dla kilku kierowców, Scott instaluje dwie wersje modułu kokpitu, w zależności od rozmiaru.



Cały pakiet jest dość przekonujący, chociaż kilka cięć kosztów, które są bolesne ze względu na cenę, nieco zaciemnia to wrażenie. Uważamy jednak, że to całkowicie w porządku, że tu i ówdzie zwracałeś także uwagę na wagę i na przykład zamontowałeś Fox 36 zamiast Fox 38, a na tylnym kole nie było osłony DoubleDown.

Scott Volt eRIDE 900 Dostrojony na szlaku

Kilka dni przed oficjalną premierą mieliśmy okazję szeroko przetestować nowy Scott Napięcie eRIDE na trasach enduro wokół Laces w Vinschgau.



Rower niemal od razu zachwycił swoją ogromną wszechstronnością, którą znaliśmy i docenialiśmy już od wielkiego „wzoru do naśladowania” Geniusza. Od trudnych, kamienistych tras enduro po płynne, zabawne trasy wijące się nieskończenie wzdłuż stoku: nowy Light E-MTB firmy Scott wszędzie czuje się jak w domu.

Przy pełnym otwarciu przepustnicy w wymagającym terenie doskonałe, łatwe do połknięcia podwozie błyszczy, ale zawsze zapewnia wystarczające sprzężenie zwrotne i nigdy nie wydaje się powolne. Progresywna geometria nagradza aktywny styl jazdy, ale nawet mniej doświadczeni piloci powinni uznać Volt eRIDE za odpowiedniego towarzysza zapewniającego duże bezpieczeństwo.



Sprzęt spełnił swoje zadanie znakomicie od A do Z. Nawet hamulce Sram Code, które czasami krytykowaliśmy w przeszłości, zawsze były niezawodne i mocne.

Na podjeździe TQ HPR50 pokazał swoje znajome oblicze: po kilku metrach zapominasz, że siedzisz na e-MTB. Kompaktowy silnik zapewnia naturalne, ciche i powściągliwe wsparcie. Oczywiście cała prawda oznacza również, że szczególnie strome ścieżki wymagają dużo od nóg pomimo wsparcia. Jeśli nie chcesz się pocić podczas wspinaczki, prawdopodobnie nie będziesz zadowolony z HPR50.



Naprawdę bolesnym dla nas minusem był zamontowany na stałe i dość mały akumulator. Szczególnie w terenie alpejskim możesz wykonać jeden, maksymalnie dwa biegi, zanim będziesz musiał ponownie podłączyć się do sieci. Przedłużacz zasięgu o mocy 160 Wh przyniósłby pewną ulgę, ale nie rozwiązałby problemu całkowicie.

Wniosek: dostrojony Scott Napięcie eRIDE 900

Pro

  • Samodzielna koncepcja
  • Niezwykle wszechstronny charakter
  • Świetne podwozie
  • Bardzo ciche podjazdy i zjazdy

Contra

  • Bateria zainstalowana na stałe
  • Bardzo drogi

fakty

materiał ramyWęgiel
rozmiar koła29 cali
typ napęduTQHPR50
podróż160 / mm 155
Waga18,8 kg
Cena10.999 Euro
Sieć www.scott-sports.com
SpadekUphill
 
płynne działanieZwinny
 
Dzięki Scott Volt eRIDE rynek lekkich e-MTB zyskał nową atrakcję. Ten misternie skonstruowany rower imponuje wszechstronnością jako sportowy, wszechstronny rower na szlaki i czuje się jak w domu na zróżnicowanym terenie. Napęd TQ HPR50 szczególnie przypadnie do gustu osobom, które szukają naturalnego wsparcia i nie boją się kilku kropel potu. Niemal nieograniczona zabawa na szlaku jest nieco spowalniana po kilku metrach głębokości przez zamontowany na stałe akumulator 360 Wh.
tagi:#VMmtbE-MTBpolecaneLekki E-MTBScottnapięcie Scottatq hpr50

O Michała Faissa

Michael Faiß studiował anglistykę i historię w Monachium. Po spędzeniu roku w Anglii pracował jako tłumacz między innymi dla magazynu Procycling i Degen Mediahouse. Od dzieciństwa jest także zapalonym rowerzystą i mechanikiem, a zwłaszcza poza utartymi szlakami czuje się jak w domu.

Cilo Kyano C2

Recenzja Cilo Kyano C2: Mocny silnik – mały akumulator – wszechstronna koncepcja?

Komfort i wydajność na co dzień: Byki Iconic EVO FS

Loteria: Wygraj nowego Scott Addict 30!

Nowy Giant Anthem Advanced SL

Światowej klasy – rower mistrza świata XC: Nowy Giant Anthem Advanced SL

Ryś amerykański Smith

Recenzja Smith Bobcat: Fotochromowy, wszechstronny model na szlak

Cratoni Skyvision

Recenzja Cratoni Skyvision: Mistrz stosunku ceny do jakości z drobnymi słabościami

Shimano Technium L

Shimano Technium L w recenzji: Świetne szkło, słaba rama?

Recenzja Lazer VeloVox: Łatwa komunikacja na rowerze

Mavic Comete Ultimate 2 MIPS w teście: Wydajność i ochrona z jednego źródła

Scott Fastlane

Nowy elektryczny rower szosowy Scott Fastlane: Wbudowany tylny wiatr o wadze poniżej 10 kilogramów

Uvex Sportstyle 235V

Recenzja Uvex Sportstyle 235V: Stylowy, wszechstronny model z ogromnym polem widzenia

Jeśli wyjątkowo nie lubisz łapać gumy: Specjalistyczny Mondo TLR

Test: Okulary fotochromatyczne: Święty Graal dla kolarzy górskich?

Rudy Project Spinshield Pro

Projekt Rudy Spinshield Pro: Klasa premium z drobnymi kompromisami

Related Stories

  • Fantic Rampage 1.4 Race w teście: Waga musza z naturalnym popędem i genami wyścigowymi
  • Projekt Wallis-S: Lekki za rozsądną cenę
  • BH iLynx+ SL w pierwszym teście: 85 Nm i 630 Wh poniżej 19 kg!
  • Nicolai Saturn 14 Swift w teście: Naprawdę „tylko” rower na szlaki?
  • Canyon Neuron:ONfly CF LTD w teście: Wszechstronny lekki E-MTB w atrakcyjnej cenie
  • Zespół Velomotion
  • fakty medialne
  • Publikacje
  • Ochrona danych/RODO

© 2025 Velomotion GmbH