Test / E-MTB: Ze skokiem 140 mm i silnikiem Bosch SX, KTM Macina Scarp SX dorównuje wielu obecnym lekkim rowerom elektrycznym. W praktyce okazuje się jednak, że Austriacy chodzą swoją drogą, jeśli chodzi o jazdę na rowerze.
Zeszłego lata KTM Macina Scarp SX był jednym z pierwszych motocykli wyposażonych w nowy, lekki silnik Bosch SX. Na pierwszy rzut oka nowicjusz Austriaków wydawał się przyjemnym wizualnie, ale technicznie znanym rowerem: rama z włókna węglowego, skok 140 mm, akumulator 400 Wh – po prostu lekki rower e-trail. Ale drugie spojrzenie stało się jasne: Macina Scarp SX jest inna. Wbudowane komponenty i geometria są bardziej odpowiednie dla nowoczesnego roweru XC lub down-country niż dla roweru na szlaki.
Napęd Bosch SX: idealny wybór?
Zainstalowany napęd Bosch SX jest całkowicie niezależny od ostatecznej orientacji: waży około dwóch kilogramów i jest zdecydowanie najlżejszą jak dotąd jednostką południowoniemieckiego giganta napędowego i od momentu wprowadzenia na rynek cieszy się dużą popularnością. Nowy silnik jest również ekscytujący ze względu na dane techniczne, które zapewniają maksymalną moc do 55 W pomimo „zaledwie” 600 Nm momentu obrotowego, a zatem ma tyle samo możliwości, co jego „starszy brat” CX. Aby jednak uzyskać tak imponującą wydajność z kompaktowego napędu, muszą być spełnione odpowiednie warunki. Przede wszystkim konieczna jest do tego wysoka kadencja. Jednak w „normalnej pracy” nowy silnik Bosch jest również jednym z najmocniejszych w swojej klasie wagowej.
Bosch Performance SX w pierwszym teście: Lżejsze, bardziej kompaktowe... mocniejsze?
Test / E-Bike: Wraz z Performance Line SX, Bosch przedstawia swój pierwszy lekki silnik umieszczony centralnie. Ważący około dwóch kilogramów, ma maksymalny moment obrotowy 55 Nm i imponującą maksymalną moc wyjściową 600 watów. Jest obsługiwany przez CompactTube 400, nową baterię i opcjonalny przedłużacz zasięgu z […]
Silnik Bosch SX jest wspomagany przez akumulator CompactTube 400 umieszczony w dolnej rurze modelu KTM Macina Scarp SX. Akumulator można nawet łatwo wyjąć z górnej części rury dolnej za pomocą klapki zabezpieczonej zamkiem. Nie jest to bynajmniej oczywiste w przypadku lekkich e-MTB, a w czasach trwale zintegrowanych akumulatorów jest to naprawdę wyjątkowy atut. Zwłaszcza, że waga roweru jest nadal niska: nasz rower testowy w wersji Exonic i rozmiarze ramy L bez pedałów waży bardzo dobre 16,6 kg.
Przygotowany na przedłużacze zasięgu
Jeśli zasięg akumulatora 400 Wh nie jest wystarczający i nie chcesz zabierać ze sobą drugiego akumulatora, możesz sprawdzić jego całkowitą pojemność poprzez Wzmacniacz zasięgu PowerMore 250 zwiększać. W przypadku KTM Macina Scarp SX montowany jest on na dolnej rurze lub na pokrywie akumulatora. Jednakże odpowiednie otwory w odległości od uchwytu na butelkę są tylko wstępnie wycięte i nadal muszą zostać całkowicie przewiercone od wewnątrz. Przedłużacz zasięgu (lub zwykły koszyk na bidon) można następnie zamontować za pomocą odpowiednich uchwytów. Niekonwencjonalne rozwiązanie, ale pozwalające na zamontowanie aż trzech koszyków na bidon: dwóch na pokrywie akumulatora i jednego pod dolną rurą.
Sterowanie napędem odbywa się za pomocą znajomego, bezprzewodowego mini pilota na kierownicy, kontroler systemowy w górnej rurze wyposażony jest w diody LED wyświetlające poziom naładowania i poziom wsparcia oraz stanowi interfejs dla aplikacji Flow na smartfonie. Nie ma prawdziwego wyświetlacza, ale w razie potrzeby można go zamontować.
Bardziej rower wyścigowy niż terenowy
Ktoś jest skłonny umieścić Macina Scarp SX od razu w kategorii „roweru na szlaki” ze względu na skok zawieszenia. Ale nawet pobieżne spojrzenie na dane dotyczące geometrii KTM Light E-MTB pokazuje, że nie do końca się to zgadza: dość duży kąt główki ramy, nieco krótka rama główna, niski przód – wszystko to bardziej przemawia za mocnym rowerem przełajowym rower, obecnie znany również jako down country. W każdym razie geny wyścigowe są jasne i sprawiają, że motocykl jest wyjątkowy na rynku. W tej klasie rowerów nie brakuje także innych przedstawicieli wagi lekkiej (Fantastyczny szał, Scotta Lumensa, Biustonosz iLynx Race), ale wszystkie opierają się na znacznie słabszych układach napędowych.
M | L | XL | |
---|---|---|---|
rura podsiodłowa (w mm) | 430 | 450 | 480 |
Zasięg (mm) | 456 | 472 | 499 |
Stosy (mm) | 601 | 615 | 629 |
Kąt skrętu (w °) | 66 | 66 | 66 |
kąt siedziska ef. (w °) | 76,5 | 76,5 | 76,5 |
Spadek suportu (w mm) | 30 | 30 | 30 |
tylne widełki (w mm) | 451 | 451 | 451 |
Rozstaw osi (w mm) | 1208 | 1231 | 1264 |
Górna rura pozioma (w mm) | 600 | 620 | 650 |
główka ramy (w mm) | 90 | 105 | 120 |
KTM Macina Scarp SX Exonic: Sprzęt
To, co sugerują już dane dotyczące geometrii, potwierdzają zainstalowane komponenty – przynajmniej częściowo. Amortyzatory Fox 34 i Float, oba w wersji fabrycznej, nie zaskakują i dobrze pasują do tej klasy rowerów. Z drugiej strony wkład tłumiący Grip2 w widelcu nie jest oczywisty i nawet wiele wysokiej klasy e-enduro radzi sobie bez górnego wkładu Foxa.
Zmiana biegów odbywa się za pomocą aktualnej przekładni XX Eagle z najwyższej półki SRAM, której bezprzewodowe sterowanie, podobnie jak sztyca regulowana Reverb AXS, przyczynia się do uzyskania wyjątkowo czystego kokpitu. Ten ostatni niestety ma tylko 125 mm skoku, co na szlaku jest sporym ograniczeniem i nie byłoby konieczne ze względu na krótką rurę podsiodłową. Na najwyższej półce postawiono także hamulce, z Shimano XTR w wersji 4-tłoczkowej z tarczami 180 mm z przodu i z tyłu. Mała tarcza z przodu jest na granicy E-MTB i rowerzyści ważący powyżej 80 kg powinni pomyśleć o przejściu na tarczę 203 mm.
Ramki do zdjęć | KTM Macina Scarp Carbon |
widelec amortyzowany | Fabryczny uchwyt Fox 34 |
napęd | Boscha SX |
akumulator | CompactTube 400 |
niemy | Fabryka pływaków Fox |
wirniki | DT Swiss XRC 1501 |
Opona VR | Superwyścig Schwalbe Racing Ray |
Tętno opon | Schwalbe Racing Ralph SuperRace |
przerzutka tylna | Przekładnia Sram XX Eagle |
dźwignia zmiany biegów | Podstawa Sram AXS |
korba | Przekładnia Sram XX Eagle |
przerzutka | Ohne |
Hamulec | Shimano XTR M9120 |
tarcze hamulcowe | Shimano XTR 180/180 mm |
sztyca | RockShox Reverb AXS 125mm |
siodło | Selle Italia SLR Boost Flow Carbon |
trzon | FSA KFX Sic Carbon |
Lenker | FSA KFX Sic Carbon |
Sprawy stają się ekscytujące w przypadku kół i opon: zarówno zestaw kołowy DT Swiss XRC 1501, jak i opony Racing Ray i Racing Ralph z twardej mieszanki gumowej i wyścigowego karkasu będą dobrze wyglądać na rowerze wyścigowym XC. Ta kombinacja będzie prawdopodobnie wyjątkowa pod względem spójności w e-MTB i oczywiście nie obejdzie się bez kompromisów. Bardzo lekki zestaw kołowy zapewnia niską dopuszczalną masę całkowitą wynoszącą zaledwie 110 kg.
KTM Macina Scarp SX Exonic na szlaku
W praktyce specyficzny i niepowtarzalny charakter nowego KTM Light E-MTB staje się widoczny już od pierwszych kilku metrów. Dzięki lekkim oponom rower sam toczył się po asfalcie; Bosch SX sprawia wrażenie znacznie mocniejszego niż inne e-MTB. Lekki i niezwykle mocny rower zmienia się w pożeracza mil i sprawia mnóstwo frajdy nawet wtedy, gdy znudzą Ci się prawie wszystkie inne rowery E-MTB: leśne ścieżki, drogi szutrowe, a nawet ścieżki rowerowe stają się placem zabaw i wywołują uśmiech na Twojej twarzy.
Pozycja za kierownicą jest sportowa i można w niej dostrzec wyścigowe DNA, ale nie zapomina się o komforcie. Jeśli jednak nie masz ochoty na lekko podniesione siodełko, lekko rozciągniętą pozycję siedzącą i nieco większy nacisk na dłonie, raczej nie będziesz zadowolony z KTM Macina Scarp SX. Jednak każdy, kto wsiądzie na rower XC lub maraton, poczuje się tu jak w domu.
Off-road Macina Scarp SX ma dwa oblicza: zabawny charakter, niską wagę, mocne podwozie i ogromny napęd, dzięki czemu sprawdzi się na umiarkowanym terenie lub na płynnych trasach. Gdy jednak sytuacja stanie się nieco bardziej wymagająca, z nowym KTM E-MTB szybko znajdziesz się w czerwonej strefie: w szczególności opony szybko osiągają swoje granice i nie zapewniają zbyt dużej przyczepności ani na suchej, ani na mokrej nawierzchni. Podwozie i pozycja siedzenia również wpływają na to, że należy uważnie wybierać linię na szlaku. Dzięki 140 mm masz pewne rezerwy na pokładzie, ale nie powinieneś zbytnio polegać na rowerze, aby naprawić swoje błędy podczas jazdy.
Andreas mówią
cześć Michał
W kwietniu (miejmy nadzieję) dostanę Macina Scarp SX Exonic! Wybrałem ten rower elektryczny, ponieważ był dokładnie odpowiedni do moich potrzeb! Jeśli chodzi o opony, rozważę Wicked Will firmy Schwalbe (29×2,40), a jeśli chodzi o sztycę, zobaczę, czy nie będzie dla mnie za krótka.
Mam 1 cm wzrostu, ważę 80 kg i kupuję rower w rozmiarze L/69 cm. Jestem facetem, który jeździ na przełajach i w dół kraju. Jestem zdecydowanie pełna niecierpliwości!!!
Czy mogę zapytać, ile masz wzrostu i jakiego rozmiaru ramki użyłbyś dla siebie!?
W każdym razie kolejny świetny raport od Ciebie, dziękuję!
Pozdrawiam, Andreas