E-MTB / Test: Fantic Rampage to od lata nowa, ekscytująca opcja dla fanów lekkich rowerów E-MTB. Smukły rower, wyposażony w napęd TQ HPR50, podąża własną drogą i – w zależności od wariantu – porusza się gdzieś pomiędzy maratonem, XC i down-country. Udało nam się przetestować rower w topowej wersji o długim skoku.
Włosi z Fantic od kilku lat działają na rynku e-MTB. Kultowy producent motocykli opiera się na rzeczywistych, własnych rozwiązaniach, które mają swój własny urok. To miłe w czasach, gdy firmy motoryzacyjne chętnie drukują swoje nazwiska na zwykłych ramach za opłatą licencyjną i sprzedają je za wyższą cenę.
Korzenie motocykli Fantic widać jedynie w kilku szczegółach ramy Rampage 1.4 Race. Poza tym żaden z rowerów Włochów nie był jak dotąd tak bliski klasycznemu rowerowi, jak wprowadzony w tym roku Light E-MTB, który swoją wagą poniżej 18 kg faktycznie zasługuje na miano.
Wybierając TQ HPR50, Rampage wybrał prawdopodobnie najbardziej sportowy silnik umieszczony centralnie na rynku. Brak mocy niezwykle kompaktowej jednostce napędowej nadrabia naturalnością i niskim poziomem hałasu. Bateria 360 Wh jest zabezpieczona w ramie trzema śrubami, ale można ją wyjąć w celu ładowania. Prawdziwa szczególna cecha systemu TQ, zwłaszcza że takie rozwiązanie zawsze wiąże się z dodatkowym obciążeniem. Niska waga Rampage 1.4 jest tym bardziej niezwykła. Jeżeli 360 Wh to dla Ciebie za mało, możesz dokupić opcjonalny Range Extender o kolejne 160 Wh.
W terenie z dodatkowym skokiem zawieszenia
Pobieżne spojrzenie na kluczowe dane Rampage 1.4 może prowadzić do podejrzeń, że jest to prawdziwy rower na szlaki – w końcu smukły czarny e-MTB ma 140 mm skoku. Ale jego geometria i zamontowane komponenty pokazują, dokąd zmierza podróż: Rampage 1.4 to znacznie bardziej rower do XC, maratonu lub down-country z dodatkowym skokiem zawieszenia niż pełnoprawny rower na szlaki. Potwierdza to również fakt, że Fantic oferuje Rampage 1.2, wariant ze skokiem 120 mm oparty na tej samej platformie ramowej.
rura podsiodłowa (w mm) | 410 | 440 | 470 | 500 |
Zasięg (mm) | 423 | 442 | 463 | 483 |
Stosy (mm) | 605 | 612 | 627 | 640 |
Kąt skrętu (w °) | 64.5 | 65 | 65 | 65.5 |
Kąt siedziska (w °) | 75 | 75 | 75 | 75 |
główka ramy (w mm) | 95 | 105 | 120 | 130 |
Spadek BB (mm) | 23 | 23 | 23 | 23 |
tylne widełki (w mm) | 437 | 437 | 437 | 437 |
Ekscytujący wybór komponentów
Wybierając komponenty, kierownictwo produktu wykazuje się odwagą i kreatywnością: jedną z niezwykłych rzeczy w tym przedziale cenowym jest podwozie firmy SR Suntour, producenta występującego w tym kraju głównie w segmencie podstawowym. Z jednej strony wiele osób nie ma świadomości, że Suntour jest prawdopodobnie największym producentem elementów zawieszenia rowerowego i od wielu lat oferuje komponenty wysokiej jakości. Dotyczy to również zamontowanego tutaj Axona34 i amortyzatora Edge Plus z tyłu. Widelec z goleniami o średnicy 34 mm również wyraźnie pokazuje, gdzie producent umieszcza rower.
Ramki do zdjęć | Fantastyczny szał |
widelec amortyzowany | Fabryka SR Suntour Axon34 LR-RC PCS |
napęd | TQHPR50 |
akumulator | 360 Wh |
niemy | SR Suntour Edge Plus 2CR |
wirniki | Mavic Crossmax SL S |
Opona VR | Vittoria Sierra |
Tętno opon | Vittoria Sierra |
przerzutka tylna | Sram GX Eagle |
dźwignia zmiany biegów | Sram GX Eagle |
korba | Węgiel FSA |
przerzutka | Ohne |
Hamulec | Magura MT Sport |
tarcze hamulcowe | Hamowanie S3 Battfly 180 / 180 mm |
sztyca | Crankbrothers Highline 3 |
siodło | Selle Italia Model-X Superflow |
trzon | N / A |
Lenker | Zintegrowane płaskie płaskie 780 mm Fantic Racing |
Układ hamulcowy Magura jest podobny do wąskiego widelca. W przeciwieństwie do większości innych rowerów elektrycznych, nie instaluje się tutaj ani MT5, ani MT7, ale lżejszy MT Sport z „tylko” dwoma tłokami. Pasują również tarcze 180 mm z przodu i z tyłu. Koła i opony są co najmniej tak samo lekkie: słabo profilowane opony Vittoria osadzono na lekkim zestawie kołowym Mavic Crossmax SL S. Najczęstszym elementem wśród komponentów jest dźwignia zmiany biegów: jak zwykle Sram GX Eagle niezawodnie zmienia biegi na 12-biegowej kasecie o szerokiej skali stopniowania.
Szybki E-MTB z wyścigowym charakterem
Niewiele jest na rynku rowerów elektrycznych takich jak lekki Fantic – staje się to jasne, gdy tylko wsiądziesz na rower. Głęboki przód zapewnia zauważalne podniesienie siodełka, długi mostek zapewnia rozciągniętą pozycję siedzącą - idealną, aby wywrzeć jak największy nacisk na pedał. Zdecydowanie nie jest to rozwiązanie odpowiednie dla każdego, ale jako całość rower jest po prostu świetny. Doskonale funkcjonujące podwozie SR Suntour jest dość mocne pomimo swoich 140 mm; Połączenie łatwo toczących się opon i lekkich kół Mavic zapewnia szybki start. Oczywiście przy tak podstawowej koncepcji trzeba jechać trochę wolniej na szlaku, przynajmniej w trudnym terenie. Wyścigowy charakter wymaga od rowerzysty nieco więcej, a motocykl natychmiast rozpoznaje wszelkie błędy w prowadzeniu.
Rampage 1.4 może szczególnie wykazać się swoimi mocnymi stronami na nieco bardziej płaskich, niezbyt wyboistych trasach, gdzie niezwykle naturalny napęd TQ również bardzo dobrze sprawdza się. Przyjemny hałas w tle również przynosi ulgę: pod górę słychać jedynie cichy szum, a w dół Fantic to jeden z najcichszych e-MTB, na jakich jeździliśmy od dłuższego czasu.
Schreibe einen Kommentar