E-MTB / Test: Canyon Neuron:ONfly, firma zajmująca się sprzedażą wysyłkową z Koblencji, prezentuje swój pierwszy lekki E-MTB. Dzięki silnikowi Bosch SX i skokowi zawieszenia wynoszącemu 140 mm jest bardzo modny, ale pod kilkoma względami może wyróżnić się na tle konkurencji.
Plotki krążyły od dawna, ale ostatecznie minęło dużo czasu, zanim Canyon w końcu zaprezentował swój pierwszy lekki e-MTB: Canyon Neuron:ON CF. Nowy dodatek do portfolio Neuron jest pozycjonowany zgodnie z jego imiennikami w portfolio i zgodnie z aktualnym trendem na lekki e-MTB jako sportowy, wszechstronny rower na szlaki. Napędzany silnikiem Bosch SX, porusza się na 29-calowych kołach i ma 140 mm skoku. W wąskiej dolnej rurze karbonowej ramy znajduje się akumulator 400 Wh, którego niestety, podobnie jak wielu konkurentów, nie można wyjąć w celu ładowania.
Canyon Neuron:ONfly CF: Kluczowe dane techniczne
Napęd: Linia Bosch Performance SX
Akku: Bosch CompactTube 400
Skok zawieszenia: 140 / mm 140
rozmiar koła: 29 cali
Materiał ramy: Węgiel
Waga: od 19 kg
Cena: od EUR 4.849
Napęd Bosch SX: zainstalowany akumulator, moduł ConnectModule w standardzie
Od czasu swojej prezentacji na zeszłorocznych targach Eurobike... Napęd Bosch SX rozwinął się w niewątpliwie najpopularniejszy na rynku system wspomagania oświetlenia. Przy wadze systemu wynoszącej około 4 kg (2 kg silnik, 2 kg CompactTube 400) mieści się w zakresie tego, co oferują również konkurenci Fazua lub TQ. Jednocześnie jednak Bosch SX osiąga (tymczasową) moc maksymalną wynoszącą około 600 W, co mieści się w zakresie dobrze znanych napędów pełnej mocy od CX przez Shimano EP801 po Brose Drive S-Mag. Jako kierowca SX możesz także cieszyć się zaletami już ugruntowanego systemu Bosch Smart System, w tym świetną aplikacją, skutecznymi elementami sterującymi, a ostatnio także wzmacniaczem zasięgu PowerMore 250.
Napęd SX wykorzystuje swoją wysoką maksymalną wydajność tylko w określonych warunkach, zasadniczo w ramach automatycznego wzmocnienia. Aktywuje się ono, gdy kierowca nagle mocniej pedałuje i jednocześnie znacząco zwiększa swoją kadencję (optymalnie >100). W tym scenariuszu silnik faktycznie osiąga wydajność znaną z CX and Co. – przynajmniej przez krótki okres 10–20 sekund. Idealny do pokonywania kluczowych obszarów lub stromych odcinków. Jednak poza tym dynamicznym wzmocnieniem Bosch SX zapewnia również znaczną wydajność i jest jednym z najmocniejszych silników Light Assist na rynku.
Bosch Performance SX w pierwszym teście: Lżejsze, bardziej kompaktowe... mocniejsze?
Test / E-Bike: Wraz z Performance Line SX, Bosch przedstawia swój pierwszy lekki silnik umieszczony centralnie. Ważący około dwóch kilogramów, ma maksymalny moment obrotowy 55 Nm i imponującą maksymalną moc wyjściową 600 watów. Jest obsługiwany przez CompactTube 400, nową baterię i opcjonalny przedłużacz zasięgu z […]
Za zasilanie Neuron:ONfly odpowiada akumulator CompactTube 400 o pojemności 400 Wh w dolnej rurze. Niestety nie można tego wyjąć w celu ładowania. Canyon twierdzi, że pozwoliło im to zmniejszyć wagę ramy, a dolna rura jest oczywiście zauważalnie sztywniejsza bez otworu przeznaczonego do wyjmowania akumulatora. Argumenty zrozumiałe, ale w praktyce zamontowany na stałe akumulator nadal ogranicza elastyczność.
Napędem nowego roweru Canyon Light E-MTB steruje się za pomocą kontrolera systemowego w górnej rurze i bezprzewodowego mini pilota na kierownicy. Musisz więc obejść się bez prawdziwego wyświetlacza, co jest absolutnie znośne, biorąc pod uwagę obszar zastosowania. Nice: Canyon wyposażył Neuron:ONfly w moduł ConnectModule zintegrowany ze specjalnie opracowaną osłoną silnika we wszystkich wariantach wyposażenia, który w połączeniu z aplikacją Bosch Flow umożliwia lokalizację roweru za pomocą GPS i zapewnia dodatkowe funkcje bezpieczeństwa.
Neuron = neuron = neuron
Podczas opracowywania nowego Canyon Light E-MTB nazwa Neuron była decydująca dla orientacji i obszaru zastosowania. Podobnie jak pozostałe dwa modele – bio-rower i neuron:ON o pełnej mocy – Neuron:ONfly ma być również wszechstronnym rowerem elektrycznym do szybkich przejażdżek po pracy i dłuższych wycieczek po szlakach na wakacjach lub w weekendy . Canyon twierdzi nawet, że ten lekki nowy dodatek jest najbardziej wszechstronnym rowerem elektrycznym w całej ofercie.
Ważnym czynnikiem wpływającym na wrażenia z jazdy na (e-)MTB jest tylny trójkąt: z tego powodu Canyon wykorzystuje również klasyczny czteropunktowy układ zawieszenia w swoim lekkim elektrycznym rowerze górskim. W przypadku innych lekkich rowerów E-MTB w tej klasie skoku zawieszenia producenci coraz częściej rezygnują z łożyska w tylnym trójkącie, aby zaoszczędzić kilka gramów. Canyon rozważał coś podobnego podczas opracowywania, ale zgodnie z własnym oświadczeniem nie udało im się uzyskać typowego wyczucia tyłu Neurona.
To „uczucie”, które firma Canyon nazywa zawieszeniem trójfazowym, charakteryzuje się wrażliwą reakcją i wysokim stopniem postępu końcowego. Oznacza to, że jest duży komfort na wycieczkach i w umiarkowanym terenie, ale jednocześnie jest mocny, gdy szlak staje się bardziej wymagający. Jednakże w porównaniu z Neuron:ON wprowadzono jedną korektę: wartość przeciwdziałająca przysiadowi jest znacznie wyższa w ONfly, aby lepiej stłumić kołysanie i w ten sposób uwzględnić zazwyczaj wyższą kadencję w połączeniu z napędem Bosch SX.
Elegancka rama z dobrze przemyślanymi funkcjami
Mimo że Canyon Neuron:ONfly CF nie wykonuje żadnych ekstrawaganckich manewrów konstrukcyjnych, wygląd ramy jest przyjemny i wydaje się dość zaokrąglony: Jasne, jak na lekki E-MTB, rower ma dość obszerne kształty na suporcie i górnej rurze , które również mają. Jest to konsekwencja niezbyt małego silnika SX na suporcie.
Ale poza wyglądem, rama Neuron:ONfly CF ma kilka udanych detali, które nie są oczywiste: wszystkie kable, przewody i kable są prowadzone przez prowadnice, które są trwale wklejone w ramę. Eliminuje to konieczność irytującego przewlekania podczas prac konserwacyjnych – gdyby kable nie zostały poprowadzone przez zestaw słuchawkowy, powstałoby kilka dodatkowych punktów. Ale mimo to konserwacja powinna być tutaj znacznie łatwiejsza w porównaniu z niektórymi innymi e-MTB.
Inne ciekawe funkcje to obficie zastosowana ochrona ramy, szczególnie w obszarze tylnego trójkąta, oraz osłona portu ładowania z magnetycznie zabezpieczoną klapką. Można tu łatwo podłączyć kabel wzmacniacza zasięgu PowerMore 250. Odległość do korby jest dość mała ze względu na boczną integrację, ale w praktyce nie znaleźliśmy żadnych problemów.
Sportowa geometria z nowym rozmiarem ramy XS
Geometria, podobnie jak tylny trójkąt, została oparta na „starszym bracie” Neuronie:ON, ale ustawienie zbieżności zostało nieco bardziej sportowe. Rama główna jest nieco dłuższa, a kąt główki ramy wynoszący 64,5° jest dość płaski jak na rower na szlaki. Ładne są krótkie rury podsiodłowe we wszystkich rozmiarach, które następnie odpowiednio łączy się z regulowanymi sztycami o dużym skoku. W rozmiarze XS jest to 150 mm, w S jest to 170 mm, M i L mają 200 mm, a XL nawet 230 mm. Jeśli to dla Ciebie za dużo, możesz bez użycia narzędzi zmniejszyć skok nawet o 25 mm.
XS | S | M | L | XL | |
---|---|---|---|---|---|
rura podsiodłowa (w mm) | 392 | 405 | 415 | 445 | 455 |
Zasięg (mm) | 410 | 435 | 460 | 485 | 510 |
Stosy (mm) | 608 | 626 | 635 | 644 | 652 |
Kąt skrętu (w °) | 64,5 | 64,5 | 64,5 | 64,5 | 64,5 |
kąt siedziska ef. (w °) | 76,5 | 76,5 | 76,5 | 76,5 | 76,5 |
Spadek suportu (w mm) | 35,5 | 35,5 | 35,5 | 35,5 | 35,5 |
tylne widełki (w mm) | 450 | 450 | 450 | 450 | 450 |
Rozstaw osi (w mm) | 1179 | 1213 | 1242 | 1271 | 1301 |
Górna rura pozioma (w mm) | 556 | 585 | 612 | 640 | 667 |
główka ramy (w mm) | 110 | 120 | 130 | 140 | 150 |
Nowy rozmiar ramy to W tym rozmiarze rower ma skok 1,58 mm i mniejszą tarczę. Miło, że Canyon obsługuje również tę grupę docelową w odpowiedniej wielkości.
Zawiera Canyon Neuron: rower testowy ONfly CF LTD
Udało nam się przetestować nowy rower Canyon Light E-MTB w jego najlepszej wersji: Neuron:ONfly CF LTD jest dostępny w cenie 7.999 euro i wyposażony w zaawansowane funkcje, które nie pozostawiają wiele do życzenia. Kiedy spojrzeliśmy na wiszącą wagę, byliśmy trochę zaskoczeni: przy wadze dokładnie 19 kg z ramą w rozmiarze M i bez pedałów rower jest nieco cięższy, niż się spodziewaliśmy.
Jeśli chodzi o podwozie, otrzymujesz komponenty Fox Factory z 34 z przodu i zwykłym amortyzatorem pływakowym z tyłu. Oba są w porządku, biorąc pod uwagę obszar zastosowania, ale jeśli chcesz naprawdę dobrze się bawić na rowerze na szlaki, nadal możesz chcieć 36 i amortyzatora ze zbiornikiem kompensacyjnym. Fakt, że Canyon stosuje w widelcu wersję z tłumieniem Fit4, ma swoje zalety i wady: znacznie prostsza konfiguracja jest równoważona nieco słabszą reakcją i mniejszą liczbą opcji regulacji niż w przypadku wkładu Grip2.
Jeśli chodzi o przerzutki i hamulce, Sram wziął górę z najwyższej półki: za zakres przełożeń i niezawodną zmianę przełożeń nawet pod obciążeniem odpowiada grupa Sram XX Eagle Transmission. Rower zatrzymuje się dzięki hamulcom Code Stealth Ultimate o skoku 200 mm tarcze z przodu i z tyłu. Ładne: przerzutka tylna jest podłączona do systemu Bosch za pomocą kabla zasilającego - o jeden akumulator mniej.
Ramki do zdjęć | Neuron: ONfly CF |
widelec amortyzowany | Fox 34 Fabryczne dopasowanie4 |
napęd | Boscha SX |
akumulator | Kompaktowa rura Bosch 400 |
niemy | Fabryka pływaków Fox |
wirniki | Reynolds Trail 329 Ekspert czarnej etykiety |
Opona VR | Miękkie Schwalbe Hans Dampf SuperTrail |
Tętno opon | Schwalbe Nobby Nic SuperTrail SpeedGrip |
przerzutka tylna | Przekładnia Sram XX Eagle |
dźwignia zmiany biegów | Podstawa Sram AXS |
korba | Ram XX |
przerzutka | Ohne |
Hamulec | Sram Code Stealth Ultimate |
tarcze hamulcowe | Sram HS2 200/200mm |
sztyca | SP0070-01 200 mm (rozmiar M) |
siodło | Fizik Radion X5 |
trzon | ST0031-01 45mm |
Lenker | HB0056-01 AL 760 mm (rozmiar M) |
Rzadkim widokiem na E-MTB w przedziale cenowym poniżej 10.000 XNUMX euro są felgi z włókna węglowego. Pochodzą one od firmy Reynolds i mają zamontowane opony Schwalbe: z oponami Hans Dampf z miękkiej mieszanki gumy z przodu i Nobby Nic z tyłu stanowią udaną kombinację dla roweru na szlaki, a karkas SuperTrail jest również optymalnie wymiarowane i zapewniają dobrą równowagę między ochroną przed przebiciem a wagą.
Canyon Neuron:ONfly CF: Warianty wyposażenia i ceny
Neuron:ONfly CF jest dostępny w czterech wariantach wyposażenia w cenie od 4.849 euro do 7.999 euro. Wszystkie modele mają wspólną ramę karbonową, która różni się jedynie kolorem. Nic więc dziwnego, że nie ma różnic w napędzie; Bosch SX jest zawsze używany w połączeniu z CompactTube 400 w dolnej rurze. Nie ma również różnic w kombinacji opon Hansa Dampfa i Nobby'ego Nic oraz wewnętrznej sztycy regulowanej o dużym skoku. We wszystkich modelach moduł Bosch ConnectModule jest również bezpośrednio zintegrowany.
Firma zajmująca się sprzedażą wysyłkową z Koblencji zdołała określić cztery warianty wyposażenia, z których wszystkie są „tanie” w swoim przedziale cenowym – w dosłownym tego słowa znaczeniu. W porównaniu z konkurencją otrzymujesz solidny pakiet ogólny za podaną cenę. Szczególnie wyróżniają się dwie tańsze wersje: Neuron:ONfly CF 8, ponieważ ma prawdopodobnie najlepszy stosunek ceny do wydajności, oraz CF 7, ponieważ jest to pierwszy E-MTB z napędem Bosch SX w cenie poniżej magicznego limitu 5.000 euro Jest.
Widelec: Fox 34 Fabryczne dopasowanie4
Niemy: Fabryka pływaków Fox
Okrążenie: Przekładnia Sram XX Eagle
hamulce: Sram Code Stealth Ultimate 200/200mm
wirniki: Czarna etykieta Reynolds Trail 329
Kolory: Błyszcząca magenta
Waga: kg 19,0
Cena: € 7.999
Widelec: RockShox Pike Ultimate
Niemy: RockShox Deluxe Select+
Okrążenie: Skrzynia biegów Sram GX Eagle
hamulce: Sram Code Stealth Srebrny 200/200mm
wirniki: DT Swiss HX1700
Kolory: przestrzeń Szary
Waga: kg 19,9
Cena: € 6.999
Widelec: Fox 34 Wydajność
Niemy: Wydajność pływaka Foxa
Okrążenie: ShimanoXT M8100
hamulce: Shimano XT M8120 203/203mm
wirniki: Ekspert SunRingle 329
Kolory: Kosmiczna szarość, utopijna zieleń
Waga: kg 19,6
Cena: € 5.599
Canyon Neuron:ONfly CF LTD na szlaku
Testowaliśmy Canyon Neuron:ONfly CF LTD w różnorodnych terenach: od płaskich tras w niemieckich lasach po tereny alpejskie. Nieważne, dokąd wyruszysz w teren ze swoim rowerem, od razu stanie się jasne – Neuron:ONfly to naprawdę przyjemna maszyna. Dzięki żwawemu silnikowi SX i lekkim kołom zawsze łatwo jest utrzymać prędkość na bardziej płaskich trasach, a centralna pozycja roweru zapewnia bardzo intuicyjne prowadzenie i zaskakująco płynną jazdę. To ostatnie było widać także na bardziej wymagających trasach enduro, gdzie Canyon Light E-MTB był w stanie wykazać się niesamowitymi właściwościami wytrzymałościowymi. Oczywiście biorąc pod uwagę, że to „tylko” 140 mm, trzeba tu i ówdzie nieco zwolnić, ale bardzo sztywna rama i udana geometria zachęcają do pozostawienia hamulca nieco dłużej otwartego.
Biorąc pod uwagę naprawdę dobre osiągi na szlaku, możesz się zastanawiać, czy rower mógłby zyskać na mocniejszym podwoziu. Może Fox 36 z przodu i Float X z tyłu? Zdecydowanie chcielibyśmy to wypróbować. Ale mimo to mieliśmy mnóstwo frajdy z rowerem w niemal każdym obszarze użytkowania. Radość z zejścia zostaje nieco zmącona przez głośny terkot silnika SX, którego niestety nawet na wielu metrach głębokości nie da się zignorować. Szkoda, bo inaczej rower jest cichy jak szept i ani łańcuch, ani linki nie wydają żadnego dźwięku.
Jeszcze bardziej szczegółowe wrażenia praktyczne, w tym przemyślenia na temat zużycia baterii i zasięgu, można znaleźć w naszym filmie testowym na YouTube:
Schreibe einen Kommentar