E-MTB / Test: Bulls był jednym z pierwszych producentów na rynku, który latem wprowadził nowy E-MTB z silnikiem Bosch SX. Bulls Sonic Evo AM SX dołącza do modeli Sonic i zajmuje pozycję lekkiego, żywego e-roweru na szlaki. Przyjrzeliśmy się bliżej topowemu modelowi.
Nazwa Sonic od lat oznacza sportowe, wysokiej jakości e-MTB w ofercie Bulls. W tym roku otrzymały one ekscytujący dodatek: Sonic Evo AM SX wykorzystuje nowy, lekki akumulator Bosch SX i odpowiadający mu akumulator 400 Wh. Wraz z całkowicie nowo opracowaną ramą z włókna węglowego, topowy model waży nieco ponad 18 kg, co czyni go jednym z najlżejszych elektrycznych rowerów górskich z nowym napędem Bosch.
Nic dziwnego, że w porównaniu do „starszego brata” Bosch CX trzeba iść na kompromisy pod względem wydajności i zasięgu. Jednak ich wielkość zależy od indywidualnego zastosowania. Zwłaszcza sportowi rowerzyści górscy z napędem elektrycznym powinni dobrze się bawić na SX. Jeśli nie radzisz sobie z akumulatorem o pojemności zaledwie 400 Wh, możesz w kilku krokach wyjąć akumulator z dolnej rury roweru Bulls E-MTB i wymienić go na przykład na w pełni naładowany akumulator zamienny. Nowy przedłużacz zasięgu można również zainstalować z dodatkowymi 250 Wh.
Mocny sprzęt z małymi słabościami
Poza napędem, nowy dodatek Sonic jest wyraźnie zaprojektowany jako żywy rower na szlaki – skrót „AM” w nazwie produktu jest nieco mylący. Dzięki skokowi zawieszenia 140 lub 130 mm i oponom z lekkim bieżnikiem rower można błyskawicznie przyspieszyć, ale ma on wystarczające rezerwy na wypadek, gdyby zrobiło się niewygodnie. Komponenty topowego modelu, który testowaliśmy, są dość eleganckie: od podwozia RockShox Ultimate, przez bezprzewodową przekładnię XX Transmission firmy Sram, po koła z włókna węglowego Mavic. Biorąc jednak pod uwagę cenę nieco poniżej 10.000 XNUMX euro, nie jest to zaskoczeniem.
Nowe hamulce TRP są ekscytujące i od razu przyciągają wzrok swoją uderzającą konstrukcją enkodera. Miło, że Bulls nadal używa tarcz 203 mm z przodu i z tyłu, pomimo małego skoku zawieszenia. Zrozumiały jest także dobór opon z jednej strony – Wicked Will z tyłu i Nobby Nic z przodu są w zupełności wystarczające jak na rower terenowy tej klasy. Z drugiej strony wolelibyśmy bardziej miękką mieszankę gumy, przynajmniej z przodu.
Ramki do zdjęć | Sonic Evo AM SX-I |
widelec amortyzowany | RockShox Pike Ultimate |
napęd | Boscha SX |
akumulator | 400 Wh |
niemy | RockShox Deluxe Ultimate |
wirniki | Mavic E-Crossmax SL Carbon |
Opona VR | Schwalbe Nobby Nic Addix SpeedGrip |
Tętno opon | Schwalbe Wicked dodax SpeedGrip |
przerzutka tylna | Przekładnia Sram XX Eagle |
dźwignia zmiany biegów | Podstawa Sram AXS |
korba | SRAM XX |
przerzutka | Ohne |
Hamulec | TRP C2.3 RX |
tarcze hamulcowe | 203 / mm 203 |
sztyca | Limotec Alpha 1 150mm (M) |
siodło | Prologo Proxim W850 |
trzon | MTB SLS |
Lenker | Bulls Enduro Carbon 35mm |
Geometria jest nowoczesna i sportowa: stosunkowo długa rama główna łączy się z płaskim kątem skrętu i zapewnia mnóstwo frajdy na szlaku. Dzięki temu, że przód nie jest zbyt niski, podniesienie siodełka nie jest niewygodne, co oznacza, że rower powinien zainteresować także rowerzystów turystycznych. A skoro już mowa o turystyce: podobnie jak w przypadku innych modeli Bulls, tylne światła są bezpośrednio zintegrowane z tyłem, natomiast z przodu można bezpośrednio podłączyć reflektor za pomocą złącza MonkeyLink i zasilać go ze zintegrowanego akumulatora.
S | M | L | XL | |
---|---|---|---|---|
rura podsiodłowa (w mm) | 400 | 440 | 470 | 510 |
Zasięg (mm) | 420 | 450 | 470 | 490 |
Stosy (mm) | 624 | 633 | 650 | 669 |
Kąt skrętu (w °) | 65.5 | 65.5 | 65.5 | 65.5 |
Kąt siedziska (w °) | 75 | 75 | 75 | 75 |
Wysokość suportu (w mm) | 37.5 | 37.5 | 37.5 | 37.5 |
tylne widełki (w mm) | 450 | 450 | 450 | 450 |
Rozstaw osi (w mm) | 1184 | 1218 | 1246 | 1270 |
Bulls Sonic Evo AM SX-I na szlaku
Szczególnie na umiarkowanych, często węższych trasach Bulls Sonic Evo AM SX-I o krótkim skoku emanuje dużą zwinnością i okazuje się prawdziwym złodziejem zakrętów - pod warunkiem, że nawierzchnia nie jest zbyt mokra lub zbyt głęboka, a nachylenie nie jest zbyt stromo, bo opony też sobie z tym radzą. Hamulce dość szybko osiągają swoje granice – szkoda! Niestety na szlaku wciąż pozostaje pewien potencjał - rower nadal sprawia przyjemność, zwłaszcza jako wszechstronny rower na szlaki na płaskim terenie.
Silnik Bosch SX w Sonic Evo AM SX-I po raz kolejny podkreśla jego szczególną pozycję wśród lekkich silników. Przy normalnej prędkości jest dość mocny, ale zauważalnie ustępuje w porównaniu do dobrze znanych silników centralnych o pełnej mocy. Jeśli jednak chwilowo zwiększysz kadencję, rozwinie się ona w pełni i nadal nas zadziwia. W tym scenariuszu nie wydaje się słabszy niż jego starszy brat CX. Jeśli jednak na wyższych poziomach wsparcia zużywasz dużo energii, zużycie energii również znacznie wzrasta. Chociaż możliwe są bardzo dobre zasięgi w umiarkowanym tempie, trasa będzie prawdopodobnie znacznie krótsza.
Schreibe einen Kommentar