Napędy / test do rowerów elektrycznych: Oprócz lekkiego silnika Bosch Performance SX i akumulatora CompactTube 400, latem ubiegłego roku Bosch zaprezentował także wzmacniacz zasięgu PowerMore 250. Test pokazuje, że Bosch robi wiele rzeczy dobrze z pierwszym dodatkowym akumulatorem, ale może nie być odpowiedni dla wszystkich - choćby ze względu na pewne pułapki w zakresie kompatybilności.
Wiele osób mogło pomyśleć „Wreszcie!” zeszłego lata, kiedy Bosch po raz pierwszy wprowadził wzmacniacz zasięgu wraz z nowymi komponentami do rowerów elektrycznych na rok 2024. O ile zdecydowana większość konkurentów ma w swojej ofercie takie dodatkowe akumulatory już od dawna, o tyle lider branży poświęcił temu sporo czasu. Trzeba przyznać, że mogło to być również spowodowane tym, że po raz pierwszy wprowadzono lekki napęd elektryczny Bosch w CompactTube 400 i Performance Line SX. Bardzo dobrze pasuje tu przedłużacz zasięgu o mocy 250 Wh, nazwany PowerMore 250.
Pozytywnym zaskoczeniem była informacja, że dodatkowy akumulator będzie kompatybilny nie tylko z nowym silnikiem SX, ale teoretycznie także ze starszymi rowerami Smart System. O tym, że w praktyce kwestia kompatybilności jest nieco bardziej skomplikowana – o tym za chwilę.
Ładna obudowa, przyzwoita waga
Kształt Bosch PowerMore 250 jest zdecydowanie zadowalający. Jest poręczna, tylko nieco większa od konwencjonalnej butelki do picia i sprawia wrażenie niezwykle wytrzymałej. Z jego 1,6 kg przy pojemności 250 Wh Ma podobną gęstość energii do dodatkowych akumulatorów konkurencji, ale znacznie ustępuje autorskiemu akumulatorowi CompactTube 400, który ma o 400% większą pojemność przy zaledwie 60 g większej wadze. Cena podobna: za PowerMore 250 (bez kabla) 469 Euro w związku z tym CompactTube 400 kosztuje 629 euro.
Mocuje się go za pomocą specjalnej płytki mocującej, na której akumulator mocno się zatrzaskuje. Następnie należy go podłączyć do gniazda ładowania w rowerze elektrycznym za pomocą specjalnego kabla. Kabel jest dostępny w różnych długościach i z dwiema wtyczkami o różnych kątach po stronie ramy. Tutaj powinieneś postępować zgodnie ze specyfikacjami producenta roweru lub w najlepszym razie zmierzyć się.
Które rowery elektryczne są kompatybilne z Bosch PowerMore 250?
Podstawowym wymogiem do zainstalowania przedłużacza zasięgu jest rower elektryczny z systemem Bosch Smart. Ponadto odpowiedni rower elektryczny musi być „Powermore-Ready”. W ten sposób Bosch podsumowuje różne wymagania, które muszą zostać spełnione. Tylko wtedy modernizacja jest naprawdę „plug & play” i może być łatwo przeprowadzona przez klienta końcowego.
Oprogramowanie musi zostać aktywowane przez producenta i być aktualne
Aby rower elektryczny mógł komunikować się z PowerMore 250, oprogramowanie musi zostać aktywowane przez producenta. Aktywacja ta musi zostać przeprowadzona wyraźnie przez producenta roweru i nie może być później udzielona przez wyspecjalizowanego sprzedawcę. Producent może mieć możliwość późniejszej aktualizacji, ale jest to bardzo mało prawdopodobne ze względu na wymagany wysiłek. Ponadto oprogramowanie roweru elektrycznego musi być aktualne.
Gniazdo ładowania musi być kompatybilne
Wtyczka kabla PowerMore 250 różni się od znanego kabla ładującego w jednym kluczowym punkcie: dwa „nosy” wchodzą w odpowiednie wgłębienia w gnieździe i gwarantują dobre dopasowanie podczas jazdy. Starsze gniazda ładowania nie posiadają tych wycięć – oznacza to, że kabla w ogóle nie da się podłączyć. Chociaż inne gniazda mają wgłębienia, kabel nie blokuje się mocno na swoim miejscu. Gniazdko może zostać wymienione przez specjalistycznego sprzedawcę na wersję odpowiednią dla przedłużacza zasięgu.
Rama musi posiadać wzmocnione punkty mocowania uchwytu na butelkę
Aby móc zamontować Bosch PowerMore 250, rower elektryczny musi posiadać punkty mocowania uchwytu na butelkę. Ponieważ dodatkowy akumulator, łącznie z płytą montażową i kablem, waży znacznie więcej niż duża, pełna butelka do picia, otwory muszą być również wystarczająco mocne, aby zapobiec uszkodzeniom w dłuższej perspektywie.
Rama musi oferować wystarczająco dużo miejsca
Wreszcie sama rama musi zapewniać wystarczająco dużo miejsca na wzmacniacz zasięgu i kabel podłączany podczas jazdy. Ponieważ dodatkowy akumulator jest wyższy niż w przypadku konwencjonalnych butelek do picia, może się zdarzyć, że amortyzator lub rama zderzy się z przedłużaczem zasięgu podczas kompresji, szczególnie w przypadku e-MTB z pełnym zawieszeniem. Należy także tak dobrać umiejscowienie gniazda ładowania, aby można było podłączyć kabel podczas jazdy. Nie zawsze tak jest, szczególnie w przypadku tulei w obszarze suportu.
Jak mogę sprawdzić, czy mój rower elektryczny jest kompatybilny z Bosch PowerMore 250?
Za pomocą wyświetlacza lub aplikacji Bosch eBike Flow
Pierwszym krokiem jest samodzielne sprawdzenie roweru elektrycznego, aby sprawdzić, czy jest on już „PowerMore Ready”. Jeśli tak, to PowerMore 250 znajduje się na liście komponentów roweru elektrycznego w systemie. Dostęp do tej listy można uzyskać za pośrednictwem wyświetlacza na rowerze (Ustawienia > Mój eBike) lub za pośrednictwem aplikacji Flow (Ustawienia > Mój eBike > eBike Pass > Komponenty). Jeśli widnieje tam pozycja „PowerMore”, rower elektryczny jest na to przygotowany i nic nie stoi na przeszkodzie, aby go doposażyć.
Za pośrednictwem specjalistycznego sprzedawcy lub producenta
Jeśli kropka nie pojawia się na wyświetlaczu lub w aplikacji Flow, jedynym rozwiązaniem jest zwrócenie się do specjalistycznego sprzedawcy i/lub producenta. Przed napisaniem tego artykułu zapytaliśmy wielu producentów rowerów i otrzymaliśmy od niektórych z nich listy kompatybilnych rowerów elektrycznych.
Montaż i obsługa
Instalacja Bosch PowerMore 250 jest dość prosta, jeśli pamiętasz o jednej ważnej rzeczy: kabel należy podłączyć przed faktycznym włożeniem dodatkowego akumulatora – w przeciwnym razie będzie trochę nieporęcznie. Płytkę montażową przykręca się do otworów pod uchwyt na butelkę i następnie montuje się na niej akumulator. Po kilku razach możesz to zrobić na ślepo iw ciągu zaledwie kilku sekund. Przedłużacz zasięgu zatrzaskuje się na swoim miejscu, a następnie siedzi stabilnie i nie grzechocze. Usunięcie jest równie łatwe. Bosch pomyślał także przyszłościowo: na płycie montażowej można również zamontować specjalny uchwyt na butelkę; Oznacza to, że nie musisz odkręcać płytki za każdym razem, gdy chcesz podróżować bez przedłużacza zasięgu, ale z butelką do picia.
Nie do końca podobało nam się podłączanie kabla do samego portu ładowania. Mimo że wtyczka ma odpowiednie wypustki zapewniające dobre dopasowanie, po podłączeniu nie ma informacji zwrotnej, czy wszystko jest prawidłowo osadzone. Dla ostrożności należy zawsze nacisnąć ponownie, aby uniknąć przykrych niespodzianek podczas jazdy.
Jeśli rower elektryczny jest już włączony po podłączeniu do prądu, wyłączy się i włączy ponownie po podłączeniu PowerMore 250. Dzieje się tak dlatego, że dodatkowy akumulator do Systemu Smart nie jest „dodatkowym”, ale jest postrzegany jako pełnoprawny drugi akumulator w podwójnej kombinacji. Jest to również powód, dla którego pojemność baterii na wyświetlaczu, w kontrolerze systemowym lub w aplikacji odnosi się do sumy zintegrowanej baterii i PowerMore 250. Aby nadal można było oszacować poziom naładowania poszczególnych akumulatorów, wyświetlacze (Purion 200 / Kiox 300 / Kiox 500) pokazują również oba akumulatory po pięć kresek każdy. Jednak w przypadku kontrolera systemowego należy nacisnąć odpowiedni przycisk bezpośrednio na PowerMore 250, aby odczytać pojemność za pomocą pięciu diod LED na samej obudowie akumulatora.
Co zostanie wyładowane jako pierwsze? Przedłużacz zasięgu czy zintegrowany akumulator?
Podobnie jak w przypadku zwykłego systemu z dwoma akumulatorami, wzmacniacz zasięgu i zintegrowany akumulator są rozładowywane równolegle: system jest zaprogramowany w taki sposób, że akumulatory są rozładowywane w przybliżeniu w tym samym stopniu i, w idealnym przypadku, są rozładowane w tym samym czasie. Oczywiście PowerMore 250 można używać także w innych sytuacjach, czyli gdy zintegrowany akumulator jest już częściowo lub całkowicie rozładowany.
Czy Bosch PowerMore 250 może być używany jako jedyny akumulator?
Ponieważ Bosch PowerMore 250 to pełnoprawny akumulator do roweru elektrycznego, można go również używać jako jedynego urządzenia do magazynowania energii, co oznacza, że można obejść się bez zintegrowanego akumulatora. Ewentualnie alternatywa dla krótkich przejażdżek po pracy na pełnomocnym E-MTB – w porównaniu z PowerTube 750 oszczędzasz około trzech kilogramów wagi. Należy jednak zaznaczyć, że szczególnie mocne silniki nie są w stanie zapewnić pełnych osiągów. Wielkość strat zależy od poziomu naładowania PowerMore 250, temperatur i innych czynników. Jednak szczególnie kierowcy z silnikami CX z pewnością powinni odczuć różnicę.
Dla kogo przeznaczony jest Bosch PowerMore 250?
To nie przypadek, że Bosch wprowadził PowerMore 250 wraz z silnikiem Bosch SX i akumulatorem CompactTube 400. Nowy dodatkowy akumulator ma sens, szczególnie w połączeniu z tym systemem, a raczej z rowerami, które opierają się na tym systemie. Ponieważ producenci nie używają wymiennych baterii ze względu na wagę, PowerMore 250 zapewnia pożądane zwiększenie zasięgu. Z drugiej strony, jeśli jeździsz na rowerze SX z wymiennym akumulatorem, powinieneś rozważyć, czy druga CompactTube 400 nie ma większego sensu: oferuje lepszy stosunek masy, ceny i pojemności. Oczywiście przechowywanie go na ramie nie jest takie proste, a jego wymiana może wymagać kilku kroków więcej niż samo podłączenie wzmacniacza zasięgu.
Każdy, kto jeździ na rowerze elektrycznym Bosch Smart System z produktami CX, Performance Line i Co., powinien myśleć o PowerMore 250 tylko w wyjątkowych przypadkach. Być może jako niewielki wzrost pojemności dla rowerzystów górskich, dla których zasięg zintegrowanego akumulatora nie jest wystarczający. Lub jako środek odchudzający podczas szybkich wycieczek po pracy lub krótkich dojazdów do biura.
Schreibe einen Kommentar