Test / E-Bike: Mustache J wywołał wiele emocji od czasu swojej prezentacji na ostatnim Eurobike. Szczególny nacisk położony jest na innowacyjną produkcję ramy, która odbywa się w całości we Francji. Ale rower typu low-entry z pełnym zawieszeniem ma również wiele do zaoferowania.
Dzięki J, i tak już niezwykle obszerne portfolio rowerów elektrycznych Mustache zostaje wzbogacone o kolejny model. Wersja Full, dostępna tylko z niskim przekrokiem, ma skok zawieszenia 120 lub 115 mm i w trzech podstawowych wariantach obejmuje szerokie spektrum pomiędzy miejskim towarzyszem na co dzień a wygodnym pojazdem terenowym.
Ramy: innowacja z Francji
Cechą wyróżniającą Mustache J jest niewątpliwie jego rama. W przeciwieństwie do zwykłych ram aluminiowych, które są zespawane z różnych części, w modelu Mustache zastosowano proces odlewania. Rama składa się tylko z dwóch części bez spawów, co jest nowością w branży rowerowej.
Proces produkcji
Produkcja odbywa się w całości we Francji, od pozyskiwania aluminium z Francji i Włoch po produkcję końcową. Podkreśla to regionalne powiązania firmy Mustache, a także wyznacza standardy w zakresie zrównoważonego rozwoju. Do tego dochodzi także specjalna powłoka proszkowa w trzech kolorach, która nie wymaga stosowania zwykłych rozpuszczalników.
Konstrukcja i waga
Wizualnie rama Mustache J robi wrażenie i wyraźnie różni się od innych rowerów elektrycznych. Organiczne kształty, brak spawów – oglądana z daleka znacznie bardziej przypomina ramę z włókna węglowego niż jej konwencjonalne aluminiowe odpowiedniki. Innowacyjny proces odlewania ma jednak również swoją cenę: waga ramy jest większa niż w przypadku klasycznych ram aluminiowych ze względu na niezbędną grubszą ściankę. Pomimo optymalizacji, takich jak zastosowanie wewnątrz struktury plastra miodu w celu zmniejszenia masy, Mustache J pozostaje stosunkowo ciężkim rowerem elektrycznym. Nasz rower testowy J.All ważył grubo ponad 30 kg, czyli o kilka kilogramów więcej niż porównywalnie wyposażone e-rowery typu SUV z tradycyjną ramą. Niestety zmniejsza to również ładowność roweru do zaledwie około 105 kg.
Podstawowy pomysł
Mustache J został zaprojektowany jako sportowy rower turystyczny, odpowiedni zarówno do użytku szosowego, jak i lekkiego w terenie. Dzięki skokowi zawieszenia wynoszącemu 120 mm z przodu i 115 mm z tyłu oferuje więcej niż wystarczające rezerwy do codziennego użytku, a nawet do jazdy po kiepskich leśnych drogach.
Różne warianty i konfigurator
Mustache oferuje J E-Bike w trzech podstawowych wersjach: On, Off i All, z których każda obejmuje inne obszary zastosowań. Wersja on-road przeznaczona jest przede wszystkim do użytku miejskiego, natomiast wersja terenowa charakteryzuje się bardziej sportowym wyposażeniem z naciskiem na jazdę terenową. Wersja terenowa łączy w sobie elementy obu światów i pozycjonuje się jako wszechstronny e-rower typu SUV. Wychodząc naprzeciw różnym potrzebom i preferencjom kierowców, Mustache posiada na swojej stronie konfigurator. Umożliwia to klientom dostosowywanie swoich rowerów, przy czym głównym wyborem są przerzutki, przerzutki w piaście i różne rozmiary akumulatorów. Dostępna jest 11-biegowa przerzutka Shimano lub bezstopniowa przerzutka w piaście Enviolo z napędem pasowym, przy czym ta ostatnia oferuje łatwą w utrzymaniu i cichą alternatywę. Za to trzeba zapłacić aż 800 euro.
Wąsy J z wahaczem napędowym
Ciekawostką jest umieszczenie silnika w wahaczu napędowym zamiast w ramie głównej. Ma to na celu zapewnienie wydajnego przenoszenia mocy, ponieważ układ napędowy jest bezpośrednio połączony z tylnym kołem. Oznacza to, że podczas pedałowania traci się mniej energii, co powinno przełożyć się na nieco lepszy zasięg. Wadą tej konstrukcji jest jednak to, że korba i silnik stanowią część nieresorowanej części roweru. Każdy, kto wstanie z siodełka w terenie, wyraźnie odczuje nierówności.
Ausstattung
W teście mieliśmy Mustache J.All z baterią 625 Wh. Pozostałe wyposażenie obejmuje widelec z pneumatycznym zawieszeniem Suntour i autorski amortyzator Mustache Magic Grip Control. Układ hamulcowy pochodzi z Alhong i składa się z dość wąskich dwutłoczkowych zacisków hamulcowych i małych tarcz o średnicy 180 mm z przodu i z tyłu. Wybór napędu jest dość nietypowy: rower napędzany jest silnikiem Bosch Performance Line, który zapewnia zrównoważone połączenie mocy i płynności jazdy z momentem obrotowym 75 Nm. W przeciwieństwie do mocniejszego silnika Bosch CX, Performance Line charakteryzuje się niższym poziomem hałasu i bardziej naturalnymi wrażeniami z jazdy, co jest szczególnie korzystne w codziennym użytkowaniu. We wszystkich wariantach wyposażenia dostępny jest także nowy, duży wyświetlacz Kiox 500.
Ramki do zdjęć | J AlSi10Mg aluminium |
widelec amortyzowany | SR Suntour XCR 34 Powietrze |
napęd | Linia wydajna Bosch |
akumulator | 625 Wh |
wirniki | Wąsy |
opona | Schwalbe Johnny Watts 2,6" |
przerzutka tylna | Enviolo TR |
dźwignia zmiany biegów | Enviolo Pure |
korba | Wąsy aluminiowe |
przerzutka | Ohne |
Hamulec | Alhonga HJ-472 180/180 |
sztyca | Zakraplacz Exa 900i 75mm |
siodło | Selle Royal Essenza Umiarkowane |
trzon | Wąsy Aluminiowe, regulowane |
Lenker | Wąsy |
Opcje cenowe i konfiguracyjne
Przedział cenowy Mustache J zaczyna się od 5.199 euro i może sięgać nawet 6.399 euro w zależności od wybranej konfiguracji. Najbardziej znaczącym czynnikiem wpływającym na cenę jest wybór przerzutek, przy czym przerzutka w piaście Enviolo kosztuje dodatkowe 800 euro w porównaniu z przerzutką Shimano. Klienci mogą także wybierać pomiędzy akumulatorem o pojemności 500 Wh i 625 Wh (+200 euro). Niestety, akumulator o większej pojemności wynoszącej 750 Wh nie jest dostępny ze względu na ograniczoną przestrzeń w ramce.
Istnieje również możliwość wyboru alternatywnego bagażnika. Jest on przymocowany do ramy głównej, dzięki czemu jest chroniony przed wstrząsami i oferuje więcej miejsca niż standardowy bagażnik. Za to pobierana jest również dodatkowa opłata w wysokości 200 euro.
Wąsy J Wszystko w praktyce
W praktyce Mustache J robi szczególne wrażenie ze względu na bardzo wysoki poziom komfortu w spokojnym tempie. Podwozie pozwala rowerowi ślizgać się po kiepskich ścieżkach rowerowych i łatwych drogach leśnych, dlatego powinno zadowolić wielu rowerzystów turystycznych. Jeśli jednak wyruszysz na prawdziwe szlaki, rower szybko osiągnie swoje granice, także ze względu na ograniczający, nieresorowany wahacz napędowy.
Przerzutka w piaście Enviolo zainstalowana w naszej konfiguracji wykazała w teście zarówno światło, jak i cień: z jednej strony wysoki komfort zmiany biegów i beztroska praca w połączeniu z paskiem węglowym. Z drugiej strony jego stosunkowo mały zasięg nieco ogranicza obszar zastosowań, szczególnie w połączeniu z nieco słabszym silnikiem Performance Line, Jowi dość szybko brakuje tchu na stromych wzniesieniach. Naszym zdaniem ergonomia chwytu obrotowego również nie jest optymalna. Jeśli więc mieszkasz w pagórkowatym terenie lub szukasz towarzysza w górach, powinieneś wybrać tańszą przerzutkę.
Decyzja o silniku Bosch Performance Line okazuje się właściwym wyborem w większości sytuacji: cichszy, bardziej harmonijny i bardziej naturalny niż CX, niewielka różnica w wydajności jest wtedy znośna.
Byliśmy pozytywnie zaskoczeni bardzo przyjemną ergonomią roweru: Zaskoczeni, ponieważ rama J dostępna jest tylko w jednym rozmiarze - rozmiary, które można zamówić, odnoszą się tylko do długości zamontowanej sztycy; Jednak nawet przy wysokości 1,87 m J nadal prowadził się komfortowo. Należy jednak zauważyć, że przekrok roweru jest bardzo wysoki dla rowerzysty z niskim wejściem. Jeśli to konieczne, powinieneś wypróbować to przed zakupem.