Zdjęcia: Byki / Daniel Geiger
E-SUV / Test: Bulls Vuca Evo FSX 1 to ekscytujący rower E-SUV z nowym kołem zębatym MGU. Dzięki przemyślanym funkcjom i świeżej konstrukcji ramy, jest pozycjonowany na rynku jako niezwykle wygodny rower turystyczny.
Marka Kolonia jest jednym z pierwszych dostawców, którzy zainstalowali innowacyjny zespół silnikowo-przekładniowy Pinion. A „MGU” (Motor Gearbox Unit) to prawdziwy przełom dla wszystkich typów rowerów elektrycznych. W rowerach takich jak Bulls skrzynia biegów w połączeniu z silnikiem w suporcie o wysokim momencie obrotowym może optymalnie wykorzystać swoje zalety, a te są szczególnie istotne w rowerach z pełnym zawieszeniem: zaczyna się od faktu, że tylny wahacz Bulls został zmniejszony o kilkaset gramów dzięki wyeliminowaniu tylnej przerzutki i zestawu zębatek stało się łatwiejsze. Zmniejsza to tzw. masy nieresorowane, co sprawia, że tylne zawieszenie jest bardziej czułe i łatwiej reaguje. Kolejną zaletą jest to, że łańcuch lub pasek zawsze przebiega pod tym samym kątem na przedniej tarczy (lub na kole pasowym w Bullsach), co w dużym stopniu eliminuje wpływ napędu na zawieszenie. Wreszcie wyeliminowano wrażliwą przerzutkę tylną wystającą na zewnątrz, a dzięki paskowi zębatemu układ napędowy jest praktycznie bezobsługowy.
Ponadto Pinion MGU naciska mocno, a zmiany biegów zachodzą płynnie nawet pod obciążeniem. W związku z tym zrozumiałe jest, że nie jest to jeden z najcichszych dysków. Skoki poszczególnych biegów w dwunastobiegowej MGU wynoszą każdy około 17,7%; Bulls jest niemal zbyt dopracowany jak na elektryczny SUV. Zwłaszcza, że silnik ma bardzo wysoki moment obrotowy wynoszący 85 Nm i ma wyjątkowo wysokie osiągi szczytowe. Bulls zainstalował w rowerze testowym większy z dwóch akumulatorów (720 i 960 Wh), co zapewnia ładniejszą sylwetkę ze względu na mniejszą konstrukcję i nadal oferuje więcej niż wystarczający zasięg. Skok zawieszenia wynoszący 120 mm jest dobrze dobrany do roweru wszechstronnego.
Solidny sprzęt
Ramki do zdjęć | Bull's Vuca Evo FSX |
widelec amortyzowany | Bull's Lytro 36 Supreme |
napęd | Zębatka MGU |
akumulator | 960 Wh (720 Wh – 200 euro) |
niemy | Krawędź SR Suntour |
wirniki | Dysk Ryde 30 |
Opona VR | Supero All Ground Anti-Przebicie |
Tętno opon | Supero All Ground Anti-Przebicie |
przerzutka tylna | - |
dźwignia zmiany biegów | Zębnik inteligentny.shift |
korba | Koło zębate P8500 |
przerzutka | Ohne |
Hamulec | Shimano BR M6120 |
tarcze hamulcowe | 203 / mm 180 |
sztyca | Limotec Alpha 1 150mm (dł.) |
siodło | Bulls Sportive Ergo |
trzon | SUV-a Bulla |
Lenker | Zecure Sport SL |
Reszta wyposażenia sportowego E-SUV-a jest solidna, ale – poza dźwignią zmiany biegów Pinion – nie posiada żadnych większych atrakcji. Niemniej jednak: ani firmowy widelec z amortyzacją pneumatyczną Lytro 36, ani 4-tłokowe hamulce Shimano Deore, ani dodatkowe części, takie jak sztyce czy kierownica, nie dają żadnego prawdziwego powodu do krytyki. Nieco zaskakujące są opony o dość powściągliwym bieżniku. Oznacza to, że można się toczyć niemal bezgłośnie, szczególnie po asfalcie, ale na drogach nieutwardzonych nie zapewniają zbyt dużej przyczepności.
Bulls Vuca Evo FSX 1 w praktyce
Nowy rower E-SUV firmy Bulls wyróżnia się szczególnie wysokim poziomem komfortu jazdy; Główną rolę odgrywa tutaj kilka czynników. Oprócz przyjemnie wyprostowanej pozycji siedzącej, którą można dodatkowo regulować za pomocą regulowanego wspornika, jest to możliwe głównie dzięki puszystemu podwoziu i oponom o dużej objętości. Vuca Evo FSX 1 spisuje się bardzo dobrze, szczególnie w codziennym użytkowaniu. Dzięki potężnemu Pinion MGU zawsze masz więcej niż wystarczającą moc na pokładzie i nie ma nic złego w wysokiej wydajności przełączania. Rower musi trochę odpuścić w terenie: jednym z ograniczeń jest tutaj brak przyczepności opon.