Rowery szutrowe: modowy trend czy sensowne nowe odkrycie? Jeśli chodzi o liczbę zębatek, opinie są podzielone. Zbadaliśmy zalety i wady pojedynczych napędów i dla kogo odpowiednie jest zredukowane przełożenie.
Czy mniej znaczy więcej na rowerze szutrowym? Patrząc na przerzutki w wielu modelach, można słusznie zadać sobie pytanie, ponieważ wiele dzisiejszych rowerów jest wyposażonych tylko w jedną zębatkę. To nie jest nowe; Dziesiątki lat temu wielu kolarzy przełajowych jeździło po drogach z tak zredukowaną skrzynią biegów - oczywiście wtedy jeszcze z siedmioma lub ośmioma zębatkami na tylnym kole. W wieku 1, a nawet XNUMX kaset temat znów stał się aktualny. Wysiłek związany ze zmianą jest mniejszy, nie ma potencjalnego źródła wad, a problem brudu w wyścigach crossowych jest również ważnym aspektem. Pytanie tylko: do jakich celów właściwie nadają się dyski XNUMXx i na jakie kompromisy trzeba być przygotowanym?
Większy lub mniejszy
Jeśli zrezygnujesz z jednej z dwóch tarcz, musisz podjąć decyzję: albo gradacja będzie grubsza, albo ogólny zakres przełożenia będzie mniejszy. Przy czym tylko arytmetycznie połowa biegów jest eliminowana; w ramach zwykłych 22 etapów przełączania istnieje kilka nakładających się elementów, których można łatwo uniknąć. Zyskujesz coś w zamian: możliwość przeskakiwania z najwyższego na najniższy bieg bez konieczności zmiany zębatki z powiązanymi stopniami kompensacyjnymi z tyłu. Samo przełączanie jest uproszczone przy zmianie na 1 × 11 lub 1 × 12 w każdym przypadku.
Więc na pytanie, bez czego musisz się obejść przy prostych tłumaczeniach: większy ogólny zakres czy dokładniejsza gradacja? Jeśli porównamy rower szosowy z kompaktową korbą (50/34) i kasetą 11-28, która oferuje pojedyncze skoki od 11 do 17, z rowerem szutrowym z tarczą 44 i kasetą 11-34 od Shimano, to znajdziemy: Z prostotą -Drive, wszystkie skoki biegów są większe o co najmniej dwa zęby (11-13-15-17-19-21-23-25-27-30-34); ogólny zasięg jest nieco zmniejszony na obu końcach widma. Inaczej jest z kasetą 11-36 firmy SRAM (11-12-13-15-17-19-22-25-28-32-36): Z jednej strony ma to pojedyncze skoki na szybkich biegach, z drugiej strony odpowiada to najmniejszemu biegowi górskiemu prawie tłumaczeniu roweru szosowego 34-28. Tylko w szybkim zakresie brakuje biegu.
Strome góry - małe korytarze
Oczywiście nie jest to tak naprawdę tłumaczenie terenowe; Jeśli wolisz jeździć szutrowym rowerem po szosie i „leśnych autostradach”, poradzisz sobie z tą raczej wąską wersją 1×11. Jednak rowery stworzone do trudnego terenu i stromych podjazdów mają inne przełożenia, modele z przerzutkami 2×11 oraz te z pojedynczym napędem. Wciąż całkiem nową grupą Shimano jest grupa GRX, która jest również dostępna z zestawem kół łańcuchowych 46/30; wraz z pasującą kasetą 11-36 daje niezwykle szerokie przełożenie, szczególnie podczas wspinaczki. Aby to zrobić za pomocą tylko jednej tarczy, musisz robić duże skoki - jak w przypadku 10-biegowej kasety 50-XNUMX firmy SRAM.
Jeśli chodzi o ogólny rozmiar, pojedyncze napędy mogą całkiem dobrze nadążać - ale co z większymi skokami między poszczególnymi zębatkami? Na przykład każdy, kto polega na jak najbardziej równomiernym pedałowaniu na szosie (lub na szutrowym torze) z dużą intensywnością, potrzebuje pojedynczych skoków na szybkich biegach. Uświadomienie sobie tego za pomocą tylko jednej tarczy wiąże się ze stratami w całym zakresie i powinno być dokładnie rozważone. Rowerzyści górscy i przełajowcy wiedzą natomiast, że tam, gdzie czyhają duże różnice wzniesień lub gdzie trzeba raz po raz mocno przyspieszać, zdecydowanie przydają się większe skoki - konieczna jest mniejsza liczba zmian biegów, dlatego pojedyncze napędy stały się popularne w obu dyscyplinach w ostatnich latach (ponownie) ustanowione. A nawet rowerzyści, którzy nie jeżdżą na granicy, z łatwością poradzą sobie z podwójnym lub potrójnym skokiem, nawet jeśli częstotliwość pedałowania początkowo spadnie lub nieco wzrośnie.
Łatwiej wyłączyć niż włączyć
Każdy, kto jest niezdecydowany, powinien wziąć pod uwagę następujące kwestie: podczas gdy podwójny układ napędowy można przekonwertować na 1×11 niewielkim wysiłkiem (zamontować pojedynczą tarczę wygiętą do wewnątrz, zdjąć odrzutnik i linkę, ewentualnie nową lewą dźwignię hamulca, ewentualnie wyregulować kasetę), działa to odwrotnie, nie tak łatwo lub wcale. Rower szutrowy z jednorzędową zębatką powinieneś kupować tylko wtedy, gdy jesteś pewien tego, co robisz lub jeśli masz już doświadczenie z tym wariantem.
Ponadto istnieje oczywiście również możliwość zmiany tłumaczenia w zależności od aplikacji. Kaseta taka jak wspomniana już 11-36, która stanowi dobry kompromis między rozmiarem a gradacją, przyjemnie nadaje się do gór z tarczą 38 i dość szybko z tarczą 44. Przeróbka z przodu odbywa się znacznie szybciej niż wymiana kasety.
Tłumaczenia liczb Gry
Różne gradacje i kombinacje można porównać za pomocą przełożeń: wystarczy obliczyć „pierścień łańcucha podzielony przez koło łańcuchowe”; większy wynik odpowiada cięższemu chodowi, mniejszy - łatwiejszemu chodowi. Tak więc kombinacje 44 × 11 i 40 × 10 odpowiadają temu samemu tłumaczeniu; 40×50 i 30×36 różnią się tylko nieznacznie. Należy pamiętać, że obwód opony wpływa na te przełożenia, co nazywa się rozkładaniem: im większy obwód opony, tym dłuższe są wszystkie biegi. To jeden z powodów stosowania opon 650B - łączą one zalety opon obszernych z obwodem toczenia węższych opon wyścigowych. Ale to inny temat Gravela i powinien być omówiony gdzie indziej ...
Tutaj znajdziesz wszystkie artykuły i testy aktualnie publikowane w lutowym miesiącu Velomotion Gravel:
- Test roweru szutrowego Storck Grix Platinum Ultegra Di2: Racetourer na szutr i teren
- GT Grade Carbon Pro w teście rowerów szutrowych: Wygodny trójkąt dający dużo frajdy z jazdy?!
- Orbea Terra M30-D w teście gravela: Żwawy rower do treningów i wycieczek po szutrze
- NS Bikes Rag+ 2 w teście gravela: Przekonujący wszechstronny aluminiowy
- Rondo Ruut CF 2 w teście gravela: Szybki rower szutrowy o efektownym wyglądzie
- Test roweru szutrowego Cannondale Topstone Carbon Ultegra RX: Wygodna maszyna do zabawy z potencjałem turystycznym
- Recenzja roweru szutrowego Bombtrack Hook 2: Wszechstronny grawer ze stali dla łowców okazji
- Salsa Warbird Carbon Gravelbike w teście: Rower na wielkie przygody
- Test roweru szutrowego Breezer Inversion Pro: Niedrogi grawer ze stali do zwiedzania i codziennego użytku
- Test roweru szutrowego Marin Headlands 1: Świetny packer do rowerów (nie tylko) dla łowców okazji
- Test roweru szutrowego MTB Cycletech Traverse GRX: Zabawny towarzysz wypraw rowerowych
- Canyon Grail CF SL 8.0 Di2 w teście: Nieco inny żwirowy tourer?
- Recenzja roweru szutrowego Fuji Jari Carbon 1.1: Gravel tourer dla poszukiwaczy przygód
- Odnowienie! Miesiąc żwiru trwa: Przetestowane rowery szutrowe do turystyki i bikepackingu
- BMC URS Jeden rower szutrowy w teście: Drogi rower szutrowy, klasa sama w sobie
- Test roweru szutrowego Kona Libre DL: Sportowy rower turystyczny - nie tylko dla rowerzystów
- Recenzja roweru szutrowego Nukeproof Digger Comp: GRAVELITY — energiczny model podstawowy dla fanów szlaków
- Test otwartego roweru szutrowego UPPER: Żwir dla ćpunów prędkości
- Test roweru szutrowego Canyon Grail AL 7.0: Przekonujący pakiet dla kierowców o sportowym zacięciu
- Rennstahl 853 Speed Gravel na teście: Rower dla miłośników asfaltu i łatwego terenu
- Recenzja roweru szutrowego Trek Checkpoint SL 7: Szlachetny rower dla fanów sportowych szutrów
- Rower szutrowy Vaast A/1 w teście: Szybki Graveler Magnesium - Zrównoważony i niedrogi
- Falkenjagd Aristos CX Gravelbike w teście: Wygodny żwirek tytanowy z widelcem Lauf
- Test roweru szutrowego Bergamont Grandurance 6: Kiez Graveler o wielu twarzach
- Test roweru szutrowego Giant Revolt 1: Solidny, wszechstronny produkt dla początkujących sportowców
- Recenzja roweru szutrowego Salsa Journeyman Sora 650b: Niedrogi towarzysz podróży w każdym terenie
- Porady dotyczące zakupu roweru szutrowego: Który jest prawidłowy?
- Test roweru szutrowego Corratec Allroad A1: Wygodny, wszechstronny żwir
- Steven's Prestige 2020 w teście: Crosser w żwirowym futrze
- Test roweru szutrowego Specialized Diverge Expert: Wygodnie na żwirowym tronie?
- Recenzja roweru szutrowego Bulls Grinder 3: Żwir o właściwościach codziennych
- Opony Donnelly X'plor MSO Gravel w teście: Wszechstronny specjalista od żwiru
- Test roweru szutrowego Rose Backroad GRX Di2: Mocny pakiet ogólny z pełną kaplicą GRX
- Test roweru szutrowego Drössiger Gravel Pit Goldstück: Mocny wszechstronny o klasycznym wyglądzie
- Recenzja roweru szutrowego Scott Addict Gravel 10: Ile wyścigów może wytrzymać rower szutrowy?
- Recenzja roweru szutrowego Bombtrack Hook 1: Początkujący szutr z dużą wygodą
- Recenzja roweru szutrowego Salsa Warroad 700c Ultegra: Specjalista wśród wszechstronnych
- Recenzja roweru szutrowego Cube Nuroad SL: Płynnie działający rower z mocnym osprzętem
- Rowery szutrowe z przerzutką lub bez: Łatwiejsze przełączanie?
- Test roweru szutrowego Canyon Grail CF SLX 8.0 Etap: Wszechstronny pakiet do prawie każdego zastosowania
- Test roweru szutrowego BH Gravel X Alu 1.0: Dużo żwiru za niewielkie pieniądze
- Test roweru szutrowego Conway GRV 1200: Świetny stosunek jakości do ceny dla sportowych rowerzystów szutrowych
- Właściwa opona szutrowa: Od wszechstronnych po specjalistyczne
- Triban RC 520 Gravel w teście: Decathlon rzuca wyzwanie konkurencji?
- Test roweru szutrowego Bergamont Grandurance Elite: High-end w okazyjnej cenie?
- Test roweru szutrowego 2020: Początkujący do 2.000 euro: W teście 16 aktualnych modeli do 2.000 euro
- Test roweru szutrowego Cinelli Zydeco 2020: Tradycja spotyka się z nowoczesnością
- Testowanie roweru szutrowego Storck Grix Pro CX Extreme: Żywy nowicjusz z ogromnym współczynnikiem zabawy
- Test rowerów szutrowych 2020: high-end do 8.000 euro: W teście wzięło udział 15 aktualnych kierowców szutrowych
- Miesiąc Velomotion Gravel Luty: Wiosna dedykowana do rowerów szutrowych
Franka Huscha mówią
Szanowny Panie Gebel,
Prawie nic nie można dodać do twoich komentarzy na temat 1-krotnego lub 2-krotnego. W tej chwili posiadam kompaktową grupę osprzętu 105 (rok produkcji 2016) (50-34 i 11-rzędowa 11-32) na Alu Grosser marki Poison. W międzyczasie wciąż mogłem mieć dostępne jedno lub dwa tłumaczenia na długiej górze. Idzie to w parze z rozważeniem konwersji 1-krotnej. Jest to oceniane ostrożnie w specjalistycznych sklepach, ponieważ komponenty wyścigowe z tyłu ostatecznie nie współgrają z komponentami MTB z przodu. Dlatego pytam, czy konwersja jest w ogóle opłacalna i jakie opcje miałbym wtedy. Z góry wielkie dzięki za reakcję.
Z poważaniem,
F. Hüscha