Test: Wersja 3.000 Bergamont Grandurance Elite jest dostępna za znacznie poniżej 2020 euro. To czyni go jednym z tańszych karbonowych rowerów szutrowych na rynku - ale wysokiej jakości osprzęt, udana rama i, co nie mniej ważne, świetny wygląd by tego nie sugerowały.
Bergamot Grandurance Elite: Fakty
Materiał ramy: Węgiel
Rozmiar kół: 700c
Wymiary osi (v/h): 12×100/142×12
Oczka błotnika: Ja
Oczka do bagażnika (v/h): Nie / Tak
uchwyt na butelkę: Rura dolna w górę, rura podsiodłowa
Obciążniki kół f/h (z oponami i tarczami hamulcowymi): 1.450g/1.604g/3.054g
Waga kompletnego roweru bez pedałów (rozmiar M): 8,90 kg
Cena: € 2.799
Wysokiej jakości karbonowa rama z przyciągającym wzrok lakierem
Grandurance firmy Bergamont pokazuje, jak wszechstronny może być rower szutrowy: odnoszący sukcesy rower jest reprezentowany w portfolio St. Paulians z ramami aluminiowymi i karbonowymi, a także jako w pełni wyposażony sportowy rower dojeżdżający do pracy z bagażnikiem, błotnikami i systemem oświetlenia. Dwie karbonowe wersje noszą sufiksy Expert i Elite – ta ostatnia to topowy model, który również testowaliśmy. Z czysto wizualnego punktu widzenia rama na pierwszy rzut oka niewiele różni się od swojego aluminiowego odpowiednika - i to dobrze! Kształt ramki jest uderzający, ma wysoką rozpoznawalność, ale daje niezwykle harmonijny efekt. Wykończenie lakierem, które odniosło sukces w 2020 roku, przyczynia się do świetnego wyglądu.
Z technicznego punktu widzenia rama ma wszystkie funkcje, których można oczekiwać od nowoczesnego roweru szutrowego: wewnętrznie poprowadzone kable, osie przelotowe z przodu iz tyłu oraz opcje montażu błotników i tylnego bagażnika. Większość rowerzystów powinna poradzić sobie z faktem, że widelec nie ma otworów montażowych do przedniego bagażnika - a także faktem, że można zamontować „tylko” dwa koszyki na bidon. Ograniczony prześwit na opony, który nie jest duży przy 37 mm, waży nieco więcej.
Dzięki okrągłej geometrii, która nie jest ani zbyt turystyczna, ani zbyt sportowa, Grandurance podkreśla swoją wszechstronność. Rama stanowi bardzo dobrą podstawę do dostosowania pozycji siedzącej do własnych potrzeb - luneta z dystansami pod mostkiem, ewentualnie inny kokpit i przesuwanie siodełka waha się od dyskretnie sportowego po odpowiednie na kilkudniowe wyprawy.
Geometry Bergamot Grandurance Elite
49 | 53 | 55 | 57 | 61 | |
rura podsiodłowa (w mm) | 475 | 510 | 535 | 555 | 585 |
Pozioma rura górna (w mm) | 515 | 530 | 555 | 570 | 590 |
główka ramy (w mm) | 115 | 135 | 160 | 180 | 200 |
tylny trójkąt (w mm) | 425 | 425 | 425 | 425 | 425 |
Rozstaw osi (w mm) | 998 | 1005 | 1026 | 1036 | 1046 |
Kąt skrętu (w °) | 71 | 71.5 | 71.5 | 72 | 72.5 |
Kąt siedziska (w °) | 74.5 | 74 | 73.5 | 73.5 | 73 |
Zasięg (mm) | 365 | 370 | 383 | 392 | 399 |
Stosy (mm) | 539 | 558 | 581 | 602 | 623 |
Mocny pakiet wyposażenia
Za 2.799 euro Grandurance Elite jest jednym z niedrogich rowerów szutrowych w naszym sportowym polu testowym - ale ani waga, ani wyposażenie by tego nie sugerowały. Nasz testowy rower waży 8,9 kg bez pedałów iw ramie w rozmiarze M - to bardzo dobra wartość, której nie przebiją nawet znacznie droższe rowery. Niezmiennie udany pakiet wyposażenia również ma w tym swój udział: Grupa GRX Shimano z tarczą i kompletną z hamulcami hydraulicznymi jest połączona z kołami i osprzętem Syncros. W szczególności koła RP 2.0 zdecydowanie wyróżniają się w tym przedziale cenowym i należą do lżejszych w naszym teście. Kolejny plus: podobnie jak opony Schwalbe G-One o szerokości 35 mm, są one przystosowane do zastosowania bezdętkowego i można je szybko zmienić na bezdętkowe.
Obwód oferuje zasięg nieco ponad 11% z kasetą 42-380. Jest to z pewnością wystarczające dla większości obszarów i większości typów jeźdźców, ale nie nadąża ani za 2-biegowymi układami napędowymi, ani 12-biegowymi układami napędowymi.
Ramki do zdjęć | Karbon Ultra Lite HSC |
widelec amortyzowany | Wspaniałość Carbon |
wirniki | Syncros RP 2.0 |
opona | Schwalbe G-One Allround 35mm |
przerzutka tylna | Shimano GRX RD812 |
dźwignia zmiany biegów | Shimano GRX |
korba | Shimano GRX RX810 42t |
przerzutka | Ohne |
Hamulec | Shimano GRX RX400 |
sztyca | Syncros RR 2.5 |
siodło | Syncris Tofino 2.5 |
trzon | Syncros RR 2.5 |
Lenker | Syncros Creston 2.0 |
W załącznikach nie ma nic złego - wręcz przeciwnie. Siodło Tofino z krótkim noskiem jest doskonałym kompromisem i będzie pasować wielu rowerzystom, kierownica nie jest zbyt ekstremalna z 10-stopniowym rozchyleniem, a także pomaga tym, którzy są przyzwyczajeni do klasycznej kierownicy opuszczanej, w zmianie.
Gravel Let's: The Bergamot Grandurance Elite
Bergamont Grandurance Elite wzbudził naszą ciekawość zaraz po rozpakowaniu, ponieważ efektowna rama na pierwszy rzut oka wygląda bardzo harmonijnie i ma wiele do zaoferowania wizualnie. Szczególnie w tej cenie rower jest wyjątkowo sprytny dzięki Shimano GRX, sportowym, lekkim kołom Syncros i dobrym osprzętem.
Ta harmonia jest również odzwierciedlona w naszej jeździe próbnej, ponieważ żaden obszar nie został uratowany, aby mocno naciskać inny. Zaczyna się od geometrii, która oferuje wystarczająco dużo opcji w każdym kierunku, aby uczynić Bergamont Grandurance Elite bardziej sportowym lub wygodniejszym, w zależności od własnych preferencji.
Ze względu na niewielką wagę, a przede wszystkim lekkie koła, Grandurance może pochwalić się bardzo atrakcyjnym przyspieszeniem. Komfort jazdy nie jest już tak dobry, ale nadal solidny. Z drugiej strony płynna praca jest naprawdę imponująca i zapewnia wystarczające bezpieczeństwo, szczególnie na wyboistych lub szybkich zjazdach. Jak na prawdziwie wszechstronnego przystało, rower szutrowy Bergamont posiada wszystkie niezbędne oczka na bagażniki i błotniki, poza przednim. Niestety, dla niektórych kierowców może być nieco ograniczający prześwit na opony wynoszący maksymalnie 37 mm. Chociaż jest to zdecydowanie wystarczające do sportowego i codziennego użytku na szutrze, nie jest to szczególnie pozytywne dla wszechstronności Bergamont Grandurance Elite.
Mówiąc o wszechstronności, należy również wspomnieć, że zakres Shimano GRX z jedną tarczą i kasetą 11-42 powinien wystarczyć na większość tras, jeźdźców i terenów. Ale jeśli trasa jest bardzo zróżnicowana, tutaj możesz osiągnąć swoje granice. Niemniej jednak GRX ze specjalnym układem szutrowym to nowość z przeszłości, która zmienia każdy rower w prawdziwy rower szutrowy.
Bardzo przyjemne w jeździe są też koła Syncros RP 2.0, których niekoniecznie należy się spodziewać w tym przedziale cenowym. Zwłaszcza w połączeniu z jedną z najpopularniejszych opon szutrowych na rynku, Schwalbe G-One, nie możesz się pomylić z tym wyborem i jesteś w dobrych rękach w każdym terenie. Jeśli chodzi o osprzęt, ten wszechstronny rower szutrowy ma wszystko, czego potrzebujesz, aby uprawiać sport.
Tutaj znajdziesz wszystkie artykuły i testy aktualnie publikowane w lutowym miesiącu Velomotion Gravel:
- Test roweru szutrowego Storck Grix Platinum Ultegra Di2: Racetourer na szutr i teren
- GT Grade Carbon Pro w teście rowerów szutrowych: Wygodny trójkąt dający dużo frajdy z jazdy?!
- Orbea Terra M30-D w teście gravela: Żwawy rower do treningów i wycieczek po szutrze
- NS Bikes Rag+ 2 w teście gravela: Przekonujący wszechstronny aluminiowy
- Rondo Ruut CF 2 w teście gravela: Szybki rower szutrowy o efektownym wyglądzie
- Test roweru szutrowego Cannondale Topstone Carbon Ultegra RX: Wygodna maszyna do zabawy z potencjałem turystycznym
- Recenzja roweru szutrowego Bombtrack Hook 2: Wszechstronny grawer ze stali dla łowców okazji
- Salsa Warbird Carbon Gravelbike w teście: Rower na wielkie przygody
- Test roweru szutrowego Breezer Inversion Pro: Niedrogi grawer ze stali do zwiedzania i codziennego użytku
- Test roweru szutrowego Marin Headlands 1: Świetny packer do rowerów (nie tylko) dla łowców okazji
- Test roweru szutrowego MTB Cycletech Traverse GRX: Zabawny towarzysz wypraw rowerowych
- Canyon Grail CF SL 8.0 Di2 w teście: Nieco inny żwirowy tourer?
- Recenzja roweru szutrowego Fuji Jari Carbon 1.1: Gravel tourer dla poszukiwaczy przygód
- Odnowienie! Miesiąc żwiru trwa: Przetestowane rowery szutrowe do turystyki i bikepackingu
- BMC URS Jeden rower szutrowy w teście: Drogi rower szutrowy, klasa sama w sobie
- Test roweru szutrowego Kona Libre DL: Sportowy rower turystyczny - nie tylko dla rowerzystów
- Recenzja roweru szutrowego Nukeproof Digger Comp: GRAVELITY — energiczny model podstawowy dla fanów szlaków
- Test otwartego roweru szutrowego UPPER: Żwir dla ćpunów prędkości
- Test roweru szutrowego Canyon Grail AL 7.0: Przekonujący pakiet dla kierowców o sportowym zacięciu
- Rennstahl 853 Speed Gravel na teście: Rower dla miłośników asfaltu i łatwego terenu
- Recenzja roweru szutrowego Trek Checkpoint SL 7: Szlachetny rower dla fanów sportowych szutrów
- Rower szutrowy Vaast A/1 w teście: Szybki Graveler Magnesium - Zrównoważony i niedrogi
- Falkenjagd Aristos CX Gravelbike w teście: Wygodny żwirek tytanowy z widelcem Lauf
- Test roweru szutrowego Bergamont Grandurance 6: Kiez Graveler o wielu twarzach
- Test roweru szutrowego Giant Revolt 1: Solidny, wszechstronny produkt dla początkujących sportowców
- Recenzja roweru szutrowego Salsa Journeyman Sora 650b: Niedrogi towarzysz podróży w każdym terenie
- Porady dotyczące zakupu roweru szutrowego: Który jest prawidłowy?
- Test roweru szutrowego Corratec Allroad A1: Wygodny, wszechstronny żwir
- Steven's Prestige 2020 w teście: Crosser w żwirowym futrze
- Test roweru szutrowego Specialized Diverge Expert: Wygodnie na żwirowym tronie?
- Recenzja roweru szutrowego Bulls Grinder 3: Żwir o właściwościach codziennych
- Opony Donnelly X'plor MSO Gravel w teście: Wszechstronny specjalista od żwiru
- Test roweru szutrowego Rose Backroad GRX Di2: Mocny pakiet ogólny z pełną kaplicą GRX
- Test roweru szutrowego Drössiger Gravel Pit Goldstück: Mocny wszechstronny o klasycznym wyglądzie
- Recenzja roweru szutrowego Scott Addict Gravel 10: Ile wyścigów może wytrzymać rower szutrowy?
- Recenzja roweru szutrowego Bombtrack Hook 1: Początkujący szutr z dużą wygodą
- Recenzja roweru szutrowego Salsa Warroad 700c Ultegra: Specjalista wśród wszechstronnych
- Recenzja roweru szutrowego Cube Nuroad SL: Płynnie działający rower z mocnym osprzętem
- Rowery szutrowe z przerzutką lub bez: Łatwiejsze przełączanie?
- Test roweru szutrowego Canyon Grail CF SLX 8.0 Etap: Wszechstronny pakiet do prawie każdego zastosowania
- Test roweru szutrowego BH Gravel X Alu 1.0: Dużo żwiru za niewielkie pieniądze
- Test roweru szutrowego Conway GRV 1200: Świetny stosunek jakości do ceny dla sportowych rowerzystów szutrowych
- Właściwa opona szutrowa: Od wszechstronnych po specjalistyczne
- Triban RC 520 Gravel w teście: Decathlon rzuca wyzwanie konkurencji?
- Test roweru szutrowego Bergamont Grandurance Elite: High-end w okazyjnej cenie?
- Test roweru szutrowego 2020: Początkujący do 2.000 euro: W teście 16 aktualnych modeli do 2.000 euro
- Test roweru szutrowego Cinelli Zydeco 2020: Tradycja spotyka się z nowoczesnością
- Testowanie roweru szutrowego Storck Grix Pro CX Extreme: Żywy nowicjusz z ogromnym współczynnikiem zabawy
- Test rowerów szutrowych 2020: high-end do 8.000 euro: W teście wzięło udział 15 aktualnych kierowców szutrowych
- Miesiąc Velomotion Gravel Luty: Wiosna dedykowana do rowerów szutrowych
Niklas mówią
Nie rozumiem polityki cenowej rowerów szutrowych.
Producenci korzystają z faktu, że grupy o różnych właściwościach (400=Tiagra, 600=105, 800=Ultegra) oferowane są pod nazwą rodzajową GRX. Jednak klientowi sugeruje się tutaj, że GRX to GRX.
Dlatego chciałbym, aby autor nie mówił ogólnie o grupie GRX.
Jak widać na zdjęciach, STI to GRX serii 600, której nie ma w tabeli wyposażenia.
Hamulce serii 400 wydają się niemal odważne. Zwłaszcza z rowerami, które czasami muszą przewozić bagaż.
Przy motocyklach wyścigowych o wartości około 3000 euro żaden producent nie odważyłby się zainstalować 105 lub, jak tutaj, nawet komponentów Tiagry.