Test: Tytanowa rama, widelec Lauf na resorach piórowych, eleganckie wyposażenie, ekskluzywny wygląd - Falkenjagd Aristos CX to pod każdym względem wyjątkowy rower szutrowy, który w praktyce przekonuje wysokim komfortem i który powinien podbić serca miłośników jednośladów.
Sokolnictwo Aristos CX: Fakty
Materiał ramy: Titan
Rozmiar kół: 650b (kompatybilny z 700c)
Maksymalny prześwit opony: 50 mm (650b) / 38 mm (700c)
Wymiary osi (v/h): 12×100/142×12
Oczka błotnika: Tylko tył
Oczka do bagażnika (v/h): Nie / Tak
uchwyt na butelkę: Rura dolna w górę, rura podsiodłowa
Sonstiges: mocowanie stopki bocznej
Obciążenie kół v/h/total (z oponami i tarczami hamulcowymi): 1.490g/1.616g/3.106g
Waga kompletnego roweru bez pedałów (rozmiar M): 9,93 kg
Cena: € 7.638
Sen miłośnika tytanu
Tradycja, emocje, długowieczność, zrównoważony rozwój. Wszystko to są wartości, które są coraz bardziej tracone w szybko zmieniającym się świecie rowerów. Falkenjagd Bikes z Bawarii bardzo świadomie chce tu stworzyć kontrapunkt - nie tracąc z oczu aktualnego stanu techniki. Tytan (lub stal wraz z siostrzaną marką Rennstahl) jest używany wyłącznie do produkcji ramy i nie bez powodu: łączy w sobie dobre właściwości tłumiące stali z wagą lekkich rowerów aluminiowych, ale jest wielokrotnie bardziej zrównoważony pod względem produkcji niż karbon i recyklingu. Falkenjagd od 15 lat produkuje wysokiej jakości felgi tytanowe; Deweloperzy wnieśli ze sobą niezbędne know-how z ich wcześniejszej pracy jako inżynierowie w dużym przemyśle. Na początku budowali rowery dla swoich bliskich przyjaciół, ale szybko stało się jasne, że tkwi w tym ogromny potencjał i niedługo potem narodził się Falcon Hunting.
Aristos CX to najnowszy rower szutrowy w niezwykle bogatym w międzyczasie portfolio małego niemieckiego producenta. Oczywiście również z tytanową ramą i zamiarem dotrzymania kroku najlepszym szutrowym rowerom na rynku. Wygląd i wykonanie powinny sprawić, że serca miłośników motocykli zabiją szybciej: kolor w klasycznym matowym tytanowym wyglądzie z dyskretnymi naklejkami iz jednej strony klasyczne linie, ale z drugiej nowoczesne rurowe kształty, takie jak prostopadłościenne dolne rurki tylnego trójkąta. W każdym razie w przypadku ramy Aristos nie należy popełniać błędu polegającego na wnioskowaniu zacofanej technologii lub brakujących funkcji na podstawie bardzo klasycznego wyglądu na pierwszy rzut oka. Tu rower nie musi się chować przed ultranowoczesnymi odpowiednikami z włókna węglowego, wręcz przeciwnie.
W minimalistycznych hakach jest miejsce na oś przelotową Syntace, główka ramy mieści nowoczesne stery 44 mm, a efektowna kuta część na przejściu od suportu do tylnych widełek umożliwia montaż przedniej przerzutki i szerokich opon w tym samym czasie. Jedyne, co nam się nie podobało, to kable, które biegły swobodnie na zewnątrz - szczególnie w rowerze szutrowym, którym często jeździsz w błocie i ziemi, wolelibyśmy albo zastosować ciągłą powłokę zewnętrzną, albo wewnętrzne prowadzenie kabli.
Właśnie wspomnieliśmy o prześwicie na opony i tutaj możesz wybierać między kołami 650b, jak w naszym rowerze testowym, lub klasycznymi oponami 28 ″ w Aristos CX. Te pierwsze mają miejsce na opony do 2 cali, przy 28″ limit to 38mm – w obu przypadkach jednak łącznie z błotnikami. Bez błotników może być jeden lub dwa milimetry więcej. Niezwykle wszechstronna - dotyczy to również istniejących oczek i opcji mocowania. Na ramie można zamontować bagażniki, błotniki, a nawet stopkę boczną, a standardowy tytanowy widelec ma również punkty mocowania błotników. Jeśli jednak zdecydujesz się na widelec Lauf Grit zainstalowany w naszym rowerze testowym, musisz się bez niego obejść.
Geometria Falkenjagd Aristos CX jest niezwykle sportowa i powinna spodobać się szczególnie tym, którzy poza tym dobrze czują się na wyścigówkach. Sprzyja temu stromy kąt skrętu, raczej krótkie tylne rury tylnego trójkąta jak na rower szutrowy i niezbyt długa główka ramy, dzięki której można uzyskać zauważalne podniesienie siodełka. Niezwykłe: każdy z pięciu rozmiarów ram ma swoją „własną” ramę. Podczas gdy inni producenci często zwiększają tylko górną rurę, rurę podsiodłową i główkę ramy w każdym rozmiarze, Aristos CX zmienia również długość tylnego trójkąta i wysokość suportu. Powinieneś więc być w stanie osiągnąć porównywalne zachowanie podczas jazdy we wszystkich rozmiarach.
Geometria Falconry Aristos CX Gravel
S | M | L | XL | XXL | |
rura podsiodłowa (w mm) | 470 | 530 | 550 | 580 | 610 |
Pozioma rura górna (w mm) | 530 | 555 | 565 | 585 | 605 |
główka ramy (w mm) | 130 | 150 | 165 | 185 | 210 |
tylny trójkąt (w mm) | 425 | 425 | 425 | 425 | 425 |
Kąt skrętu (w °) | 72.5 | 72 | 72.5 | 73 | 74 |
Kąt siedziska (w °) | 74 | 73.5 | 73.25 | 73 | 72.5 |
Wiele opcji wyposażenia dzięki systemowi modułowemu
Różne warianty wyposażenia nie istnieją w ich tradycyjnej formie w polowaniu na sokoły, nawet w przypadku Aristos CX. Zamiast tego dostępna jest wersja podstawowa, którą można dostosować do własnych preferencji i portfela. Konfiguracja naszego roweru testowego to nieco ponad 7.600 euro, podczas gdy podstawowa wersja kosztuje 6.299 euro. Mówiliśmy już o głównej atrakcji, ramie - nasz rower testowy jest również wyposażony w przedni widelec z resorami piórowymi Lauf Grit z włókna węglowego. Wizualnie z pewnością trzeba się do tego przyzwyczaić, ale konstrukcja równoległoboku generuje bezobsługowy (i tłumiący) skok sprężyny 30 mm, co jest wyraźnie zauważalne nawet podczas postoju.
Wraz z widelcem rower jest już przygotowany do jazdy w terenie, a nasz rower testowy jest wyposażony w pasujące koła 650b i 2-calowe opony Schwalbe G-One. Koła są bardzo lekkie i pochodzą od Tune - pomimo szerokich opon, cały system kół waży zaledwie 3,1 kg (łącznie ze wspomnianymi oponami i tarczami hamulcowymi).
Ramki do zdjęć | Aristos CX żwirowy tytan |
widelec amortyzowany | Biegnij Grit |
wirniki | Karbonowe obręcze Rennstahl / piasty Tune King Kong |
opona | Schwalbe G-One Bite 27,5" 2,0" |
przerzutka tylna | Shimano Ultegra |
dźwignia zmiany biegów | Shimano Ultegra |
korba | Shimano Ultegra Compact 34/50 |
przerzutka | Shimano Ultegra |
Hamulec | Dysk Shimano Ultegra |
sztyca | Falconry Titan 400mm |
siodło | Selle Italia SLR TT Titanium Flow |
trzon | Sokolniczy Tytan |
Lenker | Bar żwirowy Acros |
Jeśli chodzi o zmianę biegów, wszystko wygląda bardziej klasycznie niż widelec i koła. Aristos CX jest dostarczany z obecną grupą Shimano Ultegra, w tym z odpowiednimi hydraulicznymi hamulcami tarczowymi. Z kasetą 11-34 i kompaktową korbą (34-50) otrzymujesz niezły szeroki zakres, ale biorąc pod uwagę, że poza tym jest wyraźnie nastawiony na jazdę w terenie, wolelibyśmy nieco lżejszy bieg górski i tylną przerzutkę z tłumieniem.
Jak dotąd tak ekskluzywnie: części dodatkowe są podobne. Sztyca i mostek są wykonane na miejscu i są – jakżeby inaczej – wykonane z tytanu. Z jednej strony Aristos CX wygląda, jakby był wykonany z jednego kawałka, aw szczególności wsparcie powinno zapewniać duży komfort. Kierownica Acros Gravel Bar wyróżnia się również w kokpicie, który już testowaliśmy osobno i który bardzo dobrze pasuje do orientacji roweru.
Więcej testów, produktów i podstawowych informacji o miesiącu Velomotion Gravel:
- Test roweru szutrowego Storck Grix Platinum Ultegra Di2: Racetourer na szutr i teren
- GT Grade Carbon Pro w teście rowerów szutrowych: Wygodny trójkąt dający dużo frajdy z jazdy?!
- Orbea Terra M30-D w teście gravela: Żwawy rower do treningów i wycieczek po szutrze
- NS Bikes Rag+ 2 w teście gravela: Przekonujący wszechstronny aluminiowy
- Rondo Ruut CF 2 w teście gravela: Szybki rower szutrowy o efektownym wyglądzie
Let's Gravel: Falconry Aristos CX
Patrzymy na Falkenjagd Aristos CX niemal z podziwem przed pierwszą jazdą. Wysokiej jakości tytanowa rama, ekskluzywny widelec Lauf i wysokiej jakości wyposażenie obiecują wiele radości z jazdy i nadają motocyklowi naprawdę ekskluzywną aurę. Na pierwszych kilku metrach widelec jest szczególnie zauważalny. Trzeba przyznać, że z pewnością nie jest dla każdego, jeśli chodzi o wygląd, ale 30 mm skoku sprężyny jest zauważalne i jest szczególnie zauważalne na grubym szutrze i lżejszych trasach. Wraz z grubymi oponami Schwalbe, tytanowe koło rozwija duży potencjał terenowy, nawet jeśli sama rama nie jest niewygodna sama w sobie, ale ogólnie raczej sztywna. Jeśli wyruszysz na prawdziwy szlak z Aristos CX, musisz dostosować się do tej nierównowagi.
Ponieważ widelec nie ma tłumienia, szybko odbija się w przypadku mocniejszych uderzeń. Jeśli w tym momencie siedzisz w siodle, środek ciężkości kierowcy zostaje na chwilę przesunięty w kierunku tylnego trójkąta, który jest odpowiednio nieustępliwy w obliczu tej samej przeszkody. Tutaj wskazane jest zejście prosto z siodełka – wtedy również widelec może w pełni wykorzystać swój potencjał. Niestety łańcuch głośno stuka na wyboistych torach, co prawdopodobnie wynika z braku tłumienia tylnej przerzutki Ultegra. Tutaj na przykład aktualna przerzutka tylna GRX może być lepszym wyborem.
Wysoka sztywność ramy i lekkie koła sprawiają, że Aristos CX dość dobrze przyspiesza pomimo grubych opon, nawet jeśli nie do końca dotrzymuje kroku najlepszym motocyklom w teście. Z pewnością wynika to również z dość wysokiej całkowitej masy 9,9 kg. Jednak mocne strony ekskluzywnego Titan Graveler leżą gdzie indziej: dla nas jest idealnym towarzyszem wypraw terenowych. Bardzo dobre właściwości toczenia i wysoki ogólny komfort sprawiają, że dłuższe wycieczki są również możliwe bez żadnych problemów - jeśli możesz pogodzić się z ogólnie dość sportową pozycją siedzenia. Jednak szutrowe podjazdy nie mogą być zbyt strome lub potrzebne są dopasowane nogi ze względu na najłatwiejszy górski bieg 34-34.
Możliwość zamontowania pełnego bagażnika z tyłu również poszerza obszar użytkowania, nawet jeśli Aristos CX w testowanej przez nas wersji z pewnością nie jest rowerem wybieranym przez osoby dojeżdżające do pracy lub kolarzy turystycznych. Dzięki wymiennej ramie i systemowi modułowemu odpowiednia konfiguracja nie stanowi jednak problemu i kolejny dobry argument za tytanowym rowerem z Bawarii.
Inne najważniejsze cechy rowerów szutrowych w teście:
Test roweru szutrowego Cinelli Zydeco 2020: Tradycja spotyka się z nowoczesnością
Test: Cinelli Zydeco 2020 to nie tylko efektowny wizualnie, ale także technicznie przekonujący rower szutrowy, który powinien spodobać się zwłaszcza sportowym rowerzystom. Cinelli Zydeco 2020: Fakty Materiał ramy: aluminium Rozmiar(y) kół: 700c Maksymalny prześwit na opony: 42mm Rozmiar osi (v/r): 12×100 / 142×12 Mocowania błotników: Tak Mocowania bagażnika (v/r): Nie /Tak Uchwyt na butelkę: Dolna rura u góry, rura podsiodłowa Inne: Oczka na […]
Rennstahl 853 Speed Gravel na teście: Rower dla miłośników asfaltu i łatwego terenu
Test: Rennstahl 853 Speed Gravel to bardzo wyjątkowy rower szutrowy, ponieważ jest bliższy klasycznemu rowerowi wyścigowemu niż jakikolwiek inny rower na naszym polu testowym. Mały bawarski producent obiecuje jak najwięcej rowerów wyścigowych, tyle szutru, ile potrzeba. Czy podejście działa? Rennstahl 853 Speed Gravel: fakty Materiał ramy: stal Rozmiar(y) kół: 700c Maksymalna […]
Recenzja roweru szutrowego Trek Checkpoint SL 7: Szlachetny rower dla fanów sportowych szutrów
Test: w punkcie kontrolnym Trek wysłał swój pierwszy rower szutrowy do wyścigu po szutrową koronę w zeszłym sezonie. Najwyższy model Checkpoint SL 7 przekonuje w teście pod każdym względem - jeśli potrafisz dogadać się z bardzo sportową orientacją podstawową. Trek Checkpoint SL 7: Fakty Materiał ramy: Karbon Rozmiary kół: 700c Maksymalny prześwit na opony: 45 mm Wymiar osi (przód/tył): 12×100 […]
Schreibe einen Kommentar