Test: Kompletne koła francuskiego giganta sprzętu sportowego Decathlon nadal mają niechlubny wizerunek dyskonta. Wynika to również z wciąż bardzo niskiej ceny, ale rowery takie jak Triban RC 520 Gravel pokazują, że całkowicie przekonujący pakiet ogólny można uzyskać dla tych, którzy są gotowi pójść na jeden lub drugi kompromis i obejść się bez porady specjalistycznego sprzedawcy .
Rower szutrowy Triban RC 520 Decathlon: fakty
Materiał ramy: aluminium
Rozmiar kół: 700 cm650 (kompatybilny z XNUMXb)
Maksymalny prześwit opony: 36 mm / 42 mm (650b)
Wymiary osi (v/h): Schnellspanner
Oczka błotnika: Ja
Oczka do bagażnika (v/h): Nie / Tak
uchwyt na butelkę: Rura dolna w górę, rura podsiodłowa
Obciążenie kół v/h/total (z oponami i tarczami hamulcowymi): 1.600g/1.809g/3.409g
Waga kompletnego roweru bez pedałów (rozmiar M): 10,54 kg
Cena: € 999
Ramy wytrzymałościowe w rowerach szutrowych?
Z ponad 1.500 oddziałami na całym świecie i rocznym obrotem przekraczającym 10 miliardów euro, Decathlon jest jednym z największych sprzedawców detalicznych i producentów artykułów sportowych. Sukces francuskiej grupy opiera się nie tylko na wielu markach własnych, które wyróżniają się atrakcyjnym stosunkiem ceny do wydajności. Decathlon od lat posiada również bogatą ofertę dla rowerzystów, która obejmuje nie tylko odzież i akcesoria, ale także liczne rowery – od miejskich po sportowe MTB czy rowery wyścigowe. Jedną z takich „własnych marek rowerowych” jest Triban. Od 2018 roku pod tą nazwą zgrupowane są wszystkie rowery typu drop bar, które wcześniej nosiły logo b'twin.
Triban RC 520 Gravel jest dostępny od zeszłej jesieni i jest obecnie jedynym rowerem z sufiksem Gravel. Dzieli ramę z dostępnym od jakiegoś czasu rowerem RC 520 Disc Endurance - to oczywiście pozwala zaoszczędzić na kosztach produkcji, ale jak można się domyślić, nie obyło się bez kompromisów. Przede wszystkim należy tu wspomnieć o prześwicie na opony, który jest bardzo mały na poziomie 36mm i uniemożliwia montaż opon o dużej objętości - co niekoniecznie jest dobre dla komfortu.
Poza tym aluminiowa rama jest zaskakująco dobra jako podstawa dla roweru szutrowego: jest wyposażona w punkty mocowania błotników i bagażnika, a ogólnie zrelaksowana geometria jest odpowiednia do obszaru użytkowania. Fakt, że koła są mocowane na szybkozamykacze, jest już nieaktualny i znacznie utrudnia ich montaż bez szlifowania, ale ze względu na niską cenę jest to do zniesienia.
Nawet jak na rower długodystansowy, RC 520 ma wyjątkowo zrelaksowaną, zorientowaną na wycieczki geometrię - co jest teraz zaletą naszego RC 520 Gravel. Raczej krótka górna rura, mały camber, dużo stosu - stworzona na dłuższe wyprawy lub spokojne wypady. Jednak dzięki krótkim rozpórkom i stromym kątom skrętu powinien być również przyjemny i zwinny w prowadzeniu. Niemniej jednak: jeśli szukasz raczej sportowego motocykla, być może będziesz szczęśliwszy gdzie indziej.
Geometria Triban RC520 Gravel
XS | S | M | L | XL | |
rura podsiodłowa (w mm) | 450 | 480 | 500 | 520 | 530 |
Pozioma rura górna (w mm) | 515 | 530 | 548 | 564 | 580 |
główka ramy (w mm) | 115 | 130 | 155 | 185 | 215 |
Rozstaw osi (w mm) | 1010 | 1012 | 1014 | 1016 | 1026 |
tylny trójkąt (w mm) | 425 | 425 | 425 | 425 | 425 |
Kąt skrętu (w °) | 69.8 | 70.8 | 71.5 | 73 | 73 |
Kąt siedziska (w °) | 75 | 74.5 | 73.5 | 73.5 | 73 |
Zasięg (mm) | 375 | 380 | 379 | 385 | 386 |
Stosy (mm) | 524 | 542 | 569 | 603 | 633 |
Rower z przeceny – czyli co?!
Za niecałe 1.000 euro Triban RC 520 Gravel jest zdecydowanie najtańszym rowerem w naszym polu testowym. Jednak sprzęt niekoniecznie by to sugerował. Do napędu zastosowano sprawdzoną grupę Shimano 105 z kompaktową korbą, a do hamulców zastosowano półhydrauliczny TRP HY/RD zamiast klasycznych, mechanicznych zacisków hamulcowych, często montowanych w niedrogich rowerach.
Koła pochodzą z naszej własnej firmy, podobnie jak cały osprzęt. Jako wisienkę na torcie RC 520 Gravel otrzymuje karbonowy widelec - z aluminiowym trzonkiem, ale normalnie w tym przedziale cenowym dostaje się prawie wyłącznie widelce wykonane w całości z aluminium. Na pierwszy rzut oka Decathlon Triban RC 520 Gravel oddaje swoją reputację jako okazja cena/wydajność.
Nawet jeśli grupa Shimano 105 w Tribanie jest w rzeczywistości grupą rowerów wyścigowych, powinna również całkiem nieźle sobie radzić w szutrze - w każdym razie pod względem jakości, a zakres przełożeń i stopni przełożeń jest całkiem odpowiedni do jazdy po szutrze. Fakt, że trzeba zrezygnować z tłumienia w tylnej przerzutce skutkuje słyszalnym i wyczuwalnym stukaniem łańcucha w terenie.
Opinie na temat hamulców TRP są podzielone. Masywne zaciski nie są przyjemne dla oka, a ponadto są dość ciężkie. Pod względem skuteczności i wyczucia hamowania przewyższają słabe hamulce mechaniczne, ale nie mieszczą się w zakresie układów czysto hydraulicznych, co jest akceptowalne w tym przedziale cenowym. Kolejna zaleta w porównaniu do hamulców czysto mechanicznych: regulacja klocków jest automatyczna w HY/RD.
Ramki do zdjęć | Triban Evo 6061 T6 |
widelec amortyzowany | Triban Evo Carbon |
wirniki | Lampka bezdętkowa Triban Tubeless Ready |
opona | Hutchinson Override 35mm |
przerzutka tylna | Shimano 105 R7000 |
dźwignia zmiany biegów | Shimano 105 R7000 |
korba | Shimano FC-RS510 50/34 |
przerzutka | Shimano 105 R7000 |
Hamulec | TRP HY/RD |
sztyca | Triban aluminium 27,2 |
siodło | Triban ErgoFit |
trzon | Tribańskie aluminium |
Lenker | Triban Żwir 16 |
Lekki zestaw kołowy z wąskimi obręczami
Jesteśmy zdumieni, gdy ważymy koła: 3.409 g dla kompletnego zestawu, w tym opon i tarcz hamulcowych, są jednymi z najlżejszych z naszych podstawowych rowerów, a nawet konkurują ze znacznie droższymi odpowiednikami. Oprócz bardzo lekkich opon Hutchinson, mają w tym również swój udział felgi, które są lekkie, ale jednocześnie bardzo wąskie i mają wewnętrzną szerokość 17 mm. Co najmniej 19 mm jest teraz powszechne w rowerach szutrowych, a zwykle nawet więcej. Na przykład w przypadku Tribana istnieje ryzyko, że opony będą się wyginać w szybkich zakrętach, a koło będzie gąbczaste, jeśli nacisk na Triban zostanie nieznacznie zmniejszony podczas jazdy po szutrze. Ponadto znacznie wzrasta niebezpieczeństwo awarii. Należy jednak pozytywnie podkreślić bezdętkowe właściwości opon i felg.
Byliśmy pozytywnie zaskoczeni optycznie i technicznie naprawdę imponującymi dodatkami Triban, takimi jak siodło, sztyca, mostek i kierownica. Ten ostatni ma szerokość 440 mm w naszym rowerze testowym w rozmiarze L i ma rozchylenie 16°.
Let's Gravel: Triban RC 520 Gravel
Na pierwszy rzut oka Triban RC 520 Gravel wygląda jak zwykły podstawowy rower wyścigowy z profilowanymi oponami do jazdy w terenie. Kształt i geometria ramy również przypomina nieco wygodniejsze długodystansowe rowery szosowe. W skrócie: Wszystko jest solidne, ale bez zauważalnych akcentów.
W tym przedziale cenowym i dla początkującego Gravela nie jest to takie złe, ponieważ kiedy już na nim usiądziesz i zaczniesz pedałować, możesz cieszyć się wyważoną jazdą. Pozycja siedząca jest dość wygodna, ale ogólnie ergonomia jest naprawdę dobra. Właściwości jezdne są dobre, ale podobnie jak w przypadku wyposażenia, tutaj obowiązuje to samo: mało cienia i mało światła.
Jak już wspomniano, geometria jest dość luźna, ponieważ ta rama jest również używana w rowerze długodystansowym Triban. Jednak dzięki krótkim postojom ten rower jest bardzo wyważony i zdecydowanie nie tak ociężały, na jaki wygląda. Największą wadą tej ramy jest już w bagażu i jest swoboda w oponach, ponieważ rama niestety ma miejsce tylko na opony do 36mm.
Ale jeśli pomyślisz o tym, gdzie najprawdopodobniej będzie używany ten podstawowy rower szutrowy za 1000 euro, jest to prawdopodobnie mniej dramatyczne. Bo szczególnie na trasach podmiejskich i normalnych szutrowych odcinkach można się nieźle dogadać w tych warunkach. Nie jest też źle, że felga o szerokości wewnętrznej 17mm jest ekstremalnie wąska, ale to na korzyść wagi. W Tribanie RC 520 Gravel jest to zauważalne między innymi w zaskakująco dobrym przyspieszeniu. Niestety niski prześwit i wąskie opony wyraźnie przecinają Triban; komfort pozostawia trochę do życzenia na złych nawierzchniach i na pewno skorzystałby na większej objętości opon.
Mówiąc o sprzęcie, musimy oczywiście również wspomnieć o pakiecie wyposażenia, który jest naprawdę przekonujący w tym przedziale cenowym. Ponieważ Shimano 105 jest nadal jedną z wypróbowanych i przetestowanych grup osprzętu, jeśli chodzi o prostą funkcjonalność i trwałość. Przepustowość i precyzja tłumaczenia jest również więcej niż wystarczająca, szczególnie w przypadku tego początkującego.
Triban RC 520 Gravel demonstruje również codzienne właściwości dzięki niesamowitej liczbie opcji mocowania bagażników, toreb i błotników.
Inne najważniejsze cechy rowerów szutrowych w teście:
Steven's Prestige 2020 w teście: Crosser w żwirowym futrze
Test: Stevens Prestige pozostaje wierny sobie w 2020 roku - niegdyś rasowy crosser, teraz na stronie producenta nosi również nazwę Gravel. Nasz test pokazuje, że rower powinien nadal czuć się bardziej komfortowo na szlakach CX niż na niekończących się szutrowych drogach. Stevens Prestige 2020: Fakty Materiał ramy: aluminium Rozmiar(y) kół: 700 cmXNUMX […]
GT Grade Carbon Pro w teście rowerów szutrowych: Wygodny trójkąt dający dużo frajdy z jazdy?!
Rower testowy / Gravel: W sezonie 2020 GT wysyła zaktualizowaną wersję już sprawdzonego roweru Grade Carbon na wyścigi szutrowe. W zestawie znajduje się również innowacyjna rama z efektownymi cechami GT i ciekawym wyposażeniem, w tym przerzutkami Di2. GT Grade Carbon Pro: Fakty Materiał ramy: karbon Rozmiary kół: 700c (zgodny z 650b) Maksymalny prześwit na opony: 42 mm / 47 mm (650b) Wymiar osi (przód/tył): […]
Rondo Ruut CF 2 w teście gravela: Szybki rower szutrowy o efektownym wyglądzie
Rondo Ruut CF 2: Fakty Materiał ramy: karbon Rozmiary kół: 700c (kompatybilne z 650b) Maksymalny prześwit na opony: 50 mm (700c) / 53 mm (650b) Rozmiar osi (przód/tył): 12×100 / 142×12 Mocowania błotników: Tak Mocowania bagażnika (f/r): Nie Uchwyt na bidon: Dolna rura u góry, rura podsiodłowa Inne: Oczka Oberror / 1.560g Waga kompletnego roweru bez pedałów (rozmiar M): 1.666g […]
Wyposażenie mówią
To wspaniale Dziękuję za podzielenie się