Rowery szutrowe: jeśli wybierzesz swój rower szutrowy spośród mnóstwa modeli, istnieje duże prawdopodobieństwo, że trafisz na odpowiednie opony: uniwersalne na rowerach uniwersalnych, specjalistyczne wersje rowerów, które są bardziej dostosowane do określonego celu. Zebraliśmy tutaj wszystko, co musisz wiedzieć o oponach szutrowych.
Rower szutrowy jest prawdopodobnie pierwszym rodzajem roweru, który rozwinął się po powszechnym wprowadzeniu hamulców tarczowych. Praktycznie nie ma modeli z hamulcami szczękowymi; od tej strony nie ma ograniczeń co do objętości opon. A o średnicy felgi nie decyduje już położenie gniazd hamulcowych, co daje producentom jeszcze większą swobodę – tylko widelec i tył muszą być prawidłowe.
Barwna różnorodność
Nic nie określa gatunku mocniej niż ta swoboda, ponieważ tworzy barwną różnorodność typów i koncepcji, od wszechstronnej maszyny wyścigowej po hardtail MTB z amortyzowanym widelcem i kierownicą wyścigową - 32 mm gładkie opony na jednym, grubym bieżniku 2.x Zöller po drugiej stronie. Oczywiście większość obecnych rowerów szutrowych znajduje się gdzieś pomiędzy, pod względem koncepcji i opon. Idealnie, oba idą razem; W każdym razie, przed podjęciem decyzji o zakupie, powinieneś dokładnie przemyśleć, jakie trasy chcesz pokonać swoim rowerem szutrowym i czy opony zamontowane na wybranym rowerze są do tego odpowiednie.
Więc która opona jest najlepsza do jakich celów? W przeciwieństwie do roweru szosowego, w którym zasadniczo można wybierać tylko pomiędzy różnymi markami opon i szerokościami od 23 do 28 mm, rower szutrowy oferuje trzy śruby regulacyjne: szerokość lub objętość opony, profil i rozmiar koła - choć oczywiście wszystko jest ze sobą w jakiś sposób powiązane. Możesz także rozróżnić opony bezdętkowe i dętkowe.
Opór toczenia czy komfort?
Zacznijmy od szerokości: był to gorący temat, ponieważ odkryto, że szerokie opony mogą stawiać mniejszy opór toczenia niż wąskie - ale tylko w pewnych granicach, a mianowicie przy takim samym ciśnieniu powietrza. Wtedy oczywiście szersza opona nie ma już żadnej przewagi w zakresie komfortu; przy tym samym ciśnieniu powietrza jest twardszy niż wąska opona. Daje to jednak niewielką swobodę podczas drukowania – jeśli jest za mała, zwiększa się podatność na defekty spowodowane awariami. Z drugiej strony, jeśli weźmiesz na przykład 35, masz wybór między wysokim komfortem i dobrą przyczepnością przy ciśnieniu około 3 barów - na przykład podczas jazdy po drogach naturalnych i w terenie - a płynną pracą przy 5 barach na wycieczki po asfalcie, gdzie tłumienie może być nieco niższe.
Dzięki G-One Allround Schwalbe ma oponę, która oferuje dokładnie te opcje. Nic dziwnego, że jest montowany w wielu rowerach szutrowych o szerokości 35 lub 40 mm: wiele małych „wypustek” profilu ma z jednej strony wystarczającą przyczepność na luźnym podłożu i śliskich przejściach, a z drugiej strony jest tak gęste, że działają prawie jak but na gładkiej powierzchni. Obie właściwości są szczególnie zauważalne przy wykorzystaniu zakresu ciśnienia powietrza od 3 do 5 barów.
Idealny wszechstronny
Oczywiście są też takie opony innych dostawców - WTB stosuje podobne podejście do Riddler, Donnelly do X'Plor MSO. W modelu Panaracer Gravelking ściśle wyprofilowany bieżnik jest połączony z bardziej otwartymi klockami barkowymi; przy niższym ciśnieniu opona ma lepszą przyczepność. Takie profile idealnie sprawdzają się w rowerach szutrowych, które są wszechstronne na asfalcie iw terenie bez konieczności zmiany opon czy kół.
Jeśli rower jest używany głównie w terenie lub na wycieczki z bagażem, najpierw należy zwiększyć objętość opon. Dzięki temu opona jest bardziej amortyzująca i wygodniejsza, a także zapewnia większe rezerwy podczas pokonywania kamieni i korzeni przy zmniejszonym ciśnieniu. Wyjątkowo przyczepny profil, znany z opon MTB, zwykle nie jest potrzebny. Jednak od szerokości opony najpóźniej do dwóch cali jest coś innego: zmiana z 28-calowych kół na wersje 650B. Zewnętrzna średnica takiej obręczy jest o około 4 cm mniejsza; przy takim samym obwodzie toczenia objętość opony może być odpowiednio większa. W rezultacie właściwości jezdne i prowadzenie są mniejsze.
Zasadniczo koła 650B mogą być używane w każdym rowerze szutrowym; aby można było zamontować szersze opony, widelec i tył muszą oczywiście odpowiednio się poszerzyć w kierunku haków. Niektórzy producenci, tacy jak Drössiger i Storck, od samego początku dostosowują swoje ramy do tej opcji konwersji. Ostrożność jest wymagana tylko w przypadku wąskich, niższych opon 650B: wtedy suport przesuwa się w dół, co oznacza, że pedały dotykają szybciej.
Bezpieczny bez węża
Niestety, wspomniany już wybór między oponami bezdętkowymi a dętkowymi często wcale nie jest jednym - masz je tylko wtedy, gdy zamontowane są odpowiednie komponenty. Rowery szutrowe, które poruszają się głównie po asfalcie lub w najlepszym razie po drogach gruntowych, całkiem dobrze radzą sobie również z konwencjonalnymi dętkami; jeśli naprawdę chcesz jechać w terenie, nie możesz uniknąć opon bezdętkowych. Zmniejszają praktycznie do zera ryzyko wystąpienia wad w wyniku przebicia, co jest szczególnie ważne w przypadku opon o szerokości mniejszej niż 40 mm io obniżonym ciśnieniu powietrza.
Opony bezdętkowe i/lub pasujące do nich obręcze są już zamontowane w wielu naszych testowych rowerach – w tym w rowerach Canyon, Specialized i Giant. Tylko nieliczni dostawcy przeprowadzają samą konwersję podczas montażu, ponieważ jest to nieco bardziej skomplikowane niż instalowanie węży; Gianta należy tu wymienić jako przykładowy wyjątek. Jeśli producent kół nie określił obręczy bezdętkowych, konwersja jest możliwa tylko poprzez zmianę na inne koła, czego nie można zrobić za mniej niż 300 euro.
Aspektem, którego nie należy lekceważyć, jest montaż błotników. Jest to możliwe we wszystkich testowanych przez nas rowerach szutrowych, ale tu i ówdzie tylko z rozmiarem opon założonym przez producenta. Jeśli planujesz w pewnym momencie zmienić swój motocykl w wyścigówkę na każdą pogodę z grubymi oponami, powinieneś sprawdzić przed zakupem, czy prześwit na opony jest na to wystarczająco duży.
Czy więc musimy się bardzo martwić o opony, które są montowane na każdym rowerze szutrowym? Przynajmniej nie na polu testowym Velomotion - byliśmy w stanie zaświadczyć, że wszystkie motocykle miały opony odpowiednie do danego celu: bardziej sportowe, przypominające rowery wyścigowe modele z wąskimi, szybkimi oponami, motocykle bardziej nastawione na off -użytkowanie na drogach z szerokimi, żwawymi oponami. I wszystko pomiędzy z oponami, które są pomiędzy skrajnościami i tak wszechstronne jak same rowery szutrowe.
Tutaj znajdziesz wszystkie artykuły i testy aktualnie publikowane w lutowym miesiącu Velomotion Gravel:
- Test roweru szutrowego Storck Grix Platinum Ultegra Di2: Racetourer na szutr i teren
- GT Grade Carbon Pro w teście rowerów szutrowych: Wygodny trójkąt dający dużo frajdy z jazdy?!
- Orbea Terra M30-D w teście gravela: Żwawy rower do treningów i wycieczek po szutrze
- NS Bikes Rag+ 2 w teście gravela: Przekonujący wszechstronny aluminiowy
- Rondo Ruut CF 2 w teście gravela: Szybki rower szutrowy o efektownym wyglądzie
- Test roweru szutrowego Cannondale Topstone Carbon Ultegra RX: Wygodna maszyna do zabawy z potencjałem turystycznym
- Recenzja roweru szutrowego Bombtrack Hook 2: Wszechstronny grawer ze stali dla łowców okazji
- Salsa Warbird Carbon Gravelbike w teście: Rower na wielkie przygody
- Test roweru szutrowego Breezer Inversion Pro: Niedrogi grawer ze stali do zwiedzania i codziennego użytku
- Test roweru szutrowego Marin Headlands 1: Świetny packer do rowerów (nie tylko) dla łowców okazji
- Test roweru szutrowego MTB Cycletech Traverse GRX: Zabawny towarzysz wypraw rowerowych
- Canyon Grail CF SL 8.0 Di2 w teście: Nieco inny żwirowy tourer?
- Recenzja roweru szutrowego Fuji Jari Carbon 1.1: Gravel tourer dla poszukiwaczy przygód
- Odnowienie! Miesiąc żwiru trwa: Przetestowane rowery szutrowe do turystyki i bikepackingu
- BMC URS Jeden rower szutrowy w teście: Drogi rower szutrowy, klasa sama w sobie
- Test roweru szutrowego Kona Libre DL: Sportowy rower turystyczny - nie tylko dla rowerzystów
- Recenzja roweru szutrowego Nukeproof Digger Comp: GRAVELITY — energiczny model podstawowy dla fanów szlaków
- Test otwartego roweru szutrowego UPPER: Żwir dla ćpunów prędkości
- Test roweru szutrowego Canyon Grail AL 7.0: Przekonujący pakiet dla kierowców o sportowym zacięciu
- Rennstahl 853 Speed Gravel na teście: Rower dla miłośników asfaltu i łatwego terenu
- Recenzja roweru szutrowego Trek Checkpoint SL 7: Szlachetny rower dla fanów sportowych szutrów
- Rower szutrowy Vaast A/1 w teście: Szybki Graveler Magnesium - Zrównoważony i niedrogi
- Falkenjagd Aristos CX Gravelbike w teście: Wygodny żwirek tytanowy z widelcem Lauf
- Test roweru szutrowego Bergamont Grandurance 6: Kiez Graveler o wielu twarzach
- Test roweru szutrowego Giant Revolt 1: Solidny, wszechstronny produkt dla początkujących sportowców
- Recenzja roweru szutrowego Salsa Journeyman Sora 650b: Niedrogi towarzysz podróży w każdym terenie
- Porady dotyczące zakupu roweru szutrowego: Który jest prawidłowy?
- Test roweru szutrowego Corratec Allroad A1: Wygodny, wszechstronny żwir
- Steven's Prestige 2020 w teście: Crosser w żwirowym futrze
- Test roweru szutrowego Specialized Diverge Expert: Wygodnie na żwirowym tronie?
- Recenzja roweru szutrowego Bulls Grinder 3: Żwir o właściwościach codziennych
- Opony Donnelly X'plor MSO Gravel w teście: Wszechstronny specjalista od żwiru
- Test roweru szutrowego Rose Backroad GRX Di2: Mocny pakiet ogólny z pełną kaplicą GRX
- Test roweru szutrowego Drössiger Gravel Pit Goldstück: Mocny wszechstronny o klasycznym wyglądzie
- Recenzja roweru szutrowego Scott Addict Gravel 10: Ile wyścigów może wytrzymać rower szutrowy?
- Recenzja roweru szutrowego Bombtrack Hook 1: Początkujący szutr z dużą wygodą
- Recenzja roweru szutrowego Salsa Warroad 700c Ultegra: Specjalista wśród wszechstronnych
- Recenzja roweru szutrowego Cube Nuroad SL: Płynnie działający rower z mocnym osprzętem
- Rowery szutrowe z przerzutką lub bez: Łatwiejsze przełączanie?
- Test roweru szutrowego Canyon Grail CF SLX 8.0 Etap: Wszechstronny pakiet do prawie każdego zastosowania
- Test roweru szutrowego BH Gravel X Alu 1.0: Dużo żwiru za niewielkie pieniądze
- Test roweru szutrowego Conway GRV 1200: Świetny stosunek jakości do ceny dla sportowych rowerzystów szutrowych
- Właściwa opona szutrowa: Od wszechstronnych po specjalistyczne
- Triban RC 520 Gravel w teście: Decathlon rzuca wyzwanie konkurencji?
- Test roweru szutrowego Bergamont Grandurance Elite: High-end w okazyjnej cenie?
- Test roweru szutrowego 2020: Początkujący do 2.000 euro: W teście 16 aktualnych modeli do 2.000 euro
- Test roweru szutrowego Cinelli Zydeco 2020: Tradycja spotyka się z nowoczesnością
- Testowanie roweru szutrowego Storck Grix Pro CX Extreme: Żywy nowicjusz z ogromnym współczynnikiem zabawy
- Test rowerów szutrowych 2020: high-end do 8.000 euro: W teście wzięło udział 15 aktualnych kierowców szutrowych
- Miesiąc Velomotion Gravel Luty: Wiosna dedykowana do rowerów szutrowych
Schreibe einen Kommentar