Kontrola kosztów jazdy na rowerze elektrycznym: Czy jazda na rowerze elektrycznym jest kosztowną przyjemnością, czy raczej niedrogą? Velomotion dokonuje obliczeń i dochodzi do wniosku: po zakupie koszty są do zaakceptowania, a prąd można całkowicie zignorować.
Mobilność zawsze była kosztowną zabawą i nie widać poprawy. Wręcz przeciwnie: według badania przeprowadzonego przez Verkehrsclub Deutschland e. V. od 2020 r. w latach 2010–2018 autobusy i pociągi stały się o 79% droższe; Podczas jazdy odnotowano wzrost o 36%. A rower elektryczny?
Przede wszystkim trzeba zdać sobie sprawę: rowery elektryczne (jak wszystko inne) z roku na rok są coraz droższe. O ile w 2019 roku średnia cena e-roweru wynosiła 2.200 euro, o tyle cztery lata później było to już 2.950 euro. Z pewnością rolę odgrywa tutaj również to, że konsumenci stali się bardziej świadomi jakości i obecnie zwracają większą uwagę na materiały wysokiej jakości. Jednak pojawienie się leasingu rowerów również przyczyniło się do tego rozwoju. Jeżeli e-rower premium można sfinansować w miesięcznych ratach w wysokości średnio dwucyfrowej, wysokie koszty zakupu stają się perspektywiczne, zwłaszcza że warunki leasingu są ogólnie znacznie atrakcyjniejsze niż w przypadku pojazdu silnikowego. Dlatego ludzie chętniej wybierają model wysokiej jakości.
Rowery ze sklepu z narzędziami: jeśli kupujesz tanio, kupujesz dwa razy
Czy ma to wpływ na koszty dalszych działań? Jedno jest jasne: każdy, kto kupuje rower elektryczny w sklepie z narzędziami lub polega na wątpliwym chińskim imporcie, prędzej czy później będzie miał problemy z prymitywną technologią i brakiem dostaw części zamiennych - ale bez kompetentnej osoby kontaktowej. Nie ma mowy o sklepach specjalistycznych lub o ustalonej pozycji, ponieważ oferowane tam rowery opierają się na technologii napędowej i rowerowej znanych producentów, dzięki czemu wysoka jakość oferowana jest również w przystępnych przedziałach cenowych. Przykład Pegaz Ancura E7RHS: Za niecałe 2.200 euro można kupić silnik „Bosch Active Line” i siedmiobiegową przekładnię w piaście.
Koszty eksploatacji taniego e-roweru nie różnią się od kosztów eksploatacji modelu premium czy roweru niezmotoryzowanego. Zaczyna się od rocznego przeglądu, który kosztuje około 70 euro za rower elektryczny. Sprawdzane są wszystkie elementy i w razie potrzeby wykonywane są drobne prace takie jak centrowanie kół. Warsztat sprawdza również wszystkie zużywające się części i po konsultacji wymienia je, co oczywiście wiąże się z dodatkowymi kosztami. Możesz oszacować 50-60 euro na wymianę klocków hamulcowych, 40-50 euro na montaż nowego łańcucha (każdy z materiałem). Montaż dwóch nowych opon kosztuje około 30 euro plus koszt samych opon – wersje wysokiej jakości są dostępne już od 35 euro za sztukę.
Koszty warsztatu zależą również od sposobu użytkowania
Wymieniona praca wynosi około 200 euro (plus czek); Częstotliwość ich dokonywania zależy w dużej mierze od przebiegu i indywidualnych warunków użytkowania – czynników takich jak pogoda, styl jazdy i zachowanie podczas hamowania. Pozostałe części należy wymieniać w większych odstępach czasu (tarcze hamulcowe, kaseta zębatki/zębnik), dlatego można spodziewać się kosztów warsztatu na poziomie około 200 euro rocznie. Rower elektryczny ze zmianą biegów i napędem pasowym będzie pod tym względem prawdopodobnie tańszy, ale droższy w zakupie.
Jeśli jeździsz w każdą pogodę, wszystkie inne elementy roweru, w tym silnik i akumulator, oczywiście również ucierpią. Każdy, kto regularnie kupuje rower elektryczny i planuje go używać przez długi czas, dobrze zrobi, gromadząc rezerwy – na przykład na wypadek, gdyby akumulator dobiegł końca. Oprócz liczby cykli ładowania – w przypadku obecnych akumulatorów zwykle jest to 1.000 pełnych cykli ładowania – istotny jest także wiek akumulatora. Procesy chemiczne stopniowo zmniejszają swoją wydajność, niezależnie od sposobu użytkowania; Niewygodne przechowywanie – na przykład zimą pozostawienie akumulatora na zewnątrz na rowerze – również ogranicza jego żywotność. Po sześciu do siedmiu latach pojemność akumulatora zmniejsza się do tego stopnia, że znaczące zasięgi nie są już możliwe.
Drogie: nowa bateria
To, czy w takim razie będziesz miał ochotę zainwestować w nowy akumulator, który kosztuje od 600 do 1.000 euro w zależności od typu, zależy od ogólnego stanu roweru elektrycznego. Dotyczy to również silnika, który zwykle projektuje się na żywotność od 10.000 20.000 do XNUMX XNUMX kilometrów, chociaż w dużym stopniu zależy od tego intensywność użytkowania. Jednak usterka silnika nie oznacza końca e-roweru – od dawna istnieją firmy, które specjalizują się w naprawie napędu. Pod tym względem e-rowerowi bliżej do roweru niż do pojazdu silnikowego: właściwie wszystko da się naprawić, teoretycznie nawet ramę można wymienić. Dlatego nie ma prawie żadnych ograniczeń co do tego, jak długo można go używać.
Koszty rowerów elektrycznych: Minimalne koszty energii elektrycznej
A co z kosztami zużycia? Czynnik ten można bezpiecznie zignorować podczas jazdy na rowerze elektrycznym. Zakładając, że cena energii elektrycznej wynosi 40 centów za kilowatogodzinę, pełne naładowanie akumulatora 30 Wh kosztuje 750 centów. Średnio można przejechać 75 kilometrów – więc cena za kilometr to niecałe pół centa…
Wnioski Koszty rowerów elektrycznych
Podsumujmy: Zakładając cenę zakupu wynoszącą 3.000 euro i 200 euro kosztów warsztatu rocznie, całkowity koszt w ciągu pięcioletniego okresu użytkowania wynosi 800 euro rocznie – plus koszty energii elektrycznej wynoszące mniej niż pięć euro za tysiąc kilometrów. Jeżeli po tym okresie rower elektryczny zostanie odsprzedany, koszty roczne ulegają obniżeniu; Trudno jednak oszacować wpływy z rynku używanego – realistycznie około 500 euro.
Koszty jazdy na rowerze elektrycznym są dość przejrzyste Leasing. Umowy obejmują w standardzie szerokie ubezpieczenie i usługi, w tym przeglądy i części zamienne. W żadnym wypadku nie musisz płacić więcej niż miesięczna stawka, a zanim nadejdzie termin poważniejszej naprawy, trzyletni okres leasingu dobiegnie końca i rower będzie można zwrócić (lub możesz go przejąć za ułamek nowej ceny) ). Zatem jazda na rowerze elektrycznym naprawdę nie jest droga.
Schreibe einen Kommentar