E-MTB / Test: W przypadku Stevens E-Inception ED 8.7.1 GTF przyglądamy się z bliska bardzo mocnemu e-MTB z dużym skokiem zawieszenia i systemem Bosch Smart. Testowany model charakteryzuje się także rozsądną ceną.
Od poprzedniego roku modelowego sportowe modele E-Inception firmy Stevens nie są już wyposażone tylko w napęd Shimano EP8, ale są również dostępne z systemem Bosch Smart System, w tym silnikiem CX. Dzięki drugiemu systemowi napędowemu portfolio eMTB stale się powiększa obecnie obejmuje wiele modeli, które różnią się także skokiem zawieszenia, materiałem ramy i obszarem zastosowania.
Stevens E-Inception ED 8.7.1 GTF: Kluczowe dane i geometria
Nasz rower testowy nosi nieco nieporęczną nazwę Stevens E-Inception ED 8.7.1 GTF. Cyfra 1 oznacza układ napędowy firmy Bosch (8.7.2 = Shimano), ED odnosi się do obszaru zastosowań enduro, a GTF to skrót od sprawdzonej geometrii „Gas to Flat”. Zgodnie z tymi oznaczeniami nie powinno być zaskoczeniem, że rower ma duży skok 170 mm z przodu i z tyłu oraz jest wyposażony w koła w różnych rozmiarach.
Wymiary ramy są niezmiennie nowoczesne i odpowiednie również do użytku enduro: nowoczesna, długa rama główna łączy się z płaskim kątem główki ramy, dość długimi tylnymi rurami tylnymi i stromym kątem siodełka. Zapewnia to dobrą stabilność na linii prostej i dobre właściwości wspinaczkowe. Ze względu na dość wysoki suport, uderzenia w pedały będą prawdopodobnie wyjątkiem, szczególnie na podjazdach. Wysoki przód również nieco łagodzi geometrię i nie zmusza kierowcy do przyjmowania zbyt aktywnej pozycji za kierownicą, co powinno być korzystne dla każdego, kto chce spokojnie przejechać się pod oponami.
Geometria Stevens E-Inception ED GTF
16 | 18 | 20 | 22 | |
---|---|---|---|---|
rura podsiodłowa (w mm) | 390 | 430 | 460 | 510 |
Pozioma rura górna (w mm) | 587 | 607 | 632 | 658 |
główka ramy (w mm) | 105 | 115 | 125 | 145 |
Kąt skrętu (w °) | 64,3 | 64,3 | 64,3 | 64,3 |
Kąt siedziska (w °) | 76 | 75,8 | 75,7 | 75,5 |
tylne widełki (w mm) | 450 | 450 | 450 | 450 |
Spadek suportu (w mm) | 18,5 | 18,5 | 18,5 | 18,5 |
Rozstaw osi (w mm) | 1227 | 1249 | 1275 | 1302 |
Zasięg (mm) | 440 | 457 | 478 | 497 |
Stosy (mm) | 625 | 635 | 644 | 662 |
Rama karbonowa z pięknymi detalami i wbudowanym akumulatorem
Jedną z najważniejszych cech jest zdecydowanie rama E-Inception ED 8.7.1 GTF wykonana w całości z włókna węglowego, szczególnie w tym przedziale cenowym znacznie poniżej 10.000 XNUMX euro – obecnie w ramie lekkie włókno węglowe jest stosowane tylko w najrzadszych przypadkach. Jednak ograniczenie oprawy wyłącznie do materiału raczej nie oddałoby efektu, gdyż Stevens zadbał także o kilka detali, które znacznie ułatwiają korzystanie z niej na co dzień.
Na przykład w górnej rurze znajduje się port USB-C do ładowania smartfona (lub innego urządzenia elektronicznego) podczas jazdy. Naprawdę świetna rzecz i trzeba zadać sobie pytanie, dlaczego inni producenci również nie oferują tej funkcji - zwłaszcza, że sam Bosch oferuje tę opcję tylko w połączeniu z Smartphone Hub. Zauważalna jest również solidna, bardzo łatwa w obsłudze klapka nad portem ładowania na ramie. Tutaj także Stevens niewątpliwie mógł zastosować tańszą, gumową osłonę firmy Bosch. Jednak każdy, kto je zna, wie, jak denerwujące może być czasami używanie ich.
A skoro mowa o łączu ładowania: Jako właściciel Stevensa E-Inception ED 8.7.1 GTF zetkniesz się z nim znacznie powyżej średniej. Nie wynika to z samego akumulatora, który obiecuje duży zasięg dzięki 750 Wh, ale z faktu, że jest on niestety na stałe zintegrowany z ramą i nie można go wyjąć w celu ładowania. Szkoda! Producenci zwykle podążają tą drogą, aby uzyskać niższą wagę i/lub smuklejszy wygląd. Niestety, przy wadze grubo ponad 25 kg i dość obszernej rurze dolnej, te teoretyczne zalety integracji akumulatora nie mają zastosowania w przypadku E-Inception, lub mają zastosowanie jedynie w bardzo ograniczonym zakresie.
Sprawdzony system Bosch Smart i silnik CX
Prawdopodobnie nie ma nic więcej do powiedzenia na temat systemu Bosch Smart System i silnika CX. Nie bez powodu układ napędowy pozostaje jednym z najlepszych, jakie można uzyskać, nawet po kilku latach obecności na rynku – i wielokrotnie okazuje się, że układ Bosch przoduje w porównaniu pod względem niezawodności. Jednostka Performance CX zapewnia dużą moc na górze i obsługuje szeroki zakres kadencji. Wysoka wydajność na (zbyt) ciężkim biegu i niskiej kadencji jest nadal prawie niezrównana. Dzięki dobrej wydajności zarówno na płaskim, jak i górskim terenie, system w połączeniu z akumulatorem 750 Wh osiąga bardzo dobre zasięgi, które w większości przypadków powinny z łatwością wystarczyć na dłuższe jednodniowe wycieczki.
Za obsługę napędu w eMTB firmy Stevens odpowiada pilot LED dołączony do Systemu Smart, uzupełniony wyświetlaczem Kiox 300. Rowerzyści e-mountain otrzymują stosunkowo kompaktową jednostkę sterującą i jasny, kolorowy wyświetlacz, który nie tylko pokazuje informacje o jeździe, ale może również służyć jako pomoc w nawigacji w połączeniu z aplikacją Bosch eBike Flow. Przy okazji: jeśli chcesz obejść się bez wyświetlacza lub uniknąć ewentualnych uszkodzeń w wyniku upadku podczas uprawiania sportu na szlaku, możesz go łatwo zdjąć; Wystarczy odpiąć kabel i wyjąć wyświetlacz. „Mózg” napędu znajduje się w pilocie LED, a poziom naładowania akumulatora i poziom wsparcia można zobaczyć również za pomocą zintegrowanych diod LED.
Rozsądny, przemyślany sprzęt
Kiedy patrzysz na komponenty, na każdym kroku widać, że kierownictwo produktu poświęciło wiele uwagi temu, jak uzyskać najlepsze ogólne osiągi z roweru E-MTB za cenę katalogową nieco poniżej 7.000 euro. W związku z tym „górna półka” nie została tutaj zastosowana lub była stosowana rzadko, ale zamontowane podzespoły oferują doskonały kompromis od A do Z, dzięki czemu straty wydajności będą prawdopodobnie niewielkie w porównaniu z odpowiednimi topowymi wariantami.
Bardzo dobrym przykładem udanego doboru komponentów jest zawieszenie: zarówno RockShox ZEB z przodu, jak i amortyzator Super Deluxe z tyłu występują w wersji Select+, która od droższej wersji Ultimate różni się jedynie kilkoma drobnymi szczegółami. Mechaniczna dźwignia zmiany biegów Sram GX Eagle jest niezawodna, oferuje szeroki zakres i radzi sobie również z tanimi częściami zużywalnymi. Opinie na temat hamulców Sram Code RS są podzielone, ale czterotłoczkowy układ hamulcowy w połączeniu z tarczami o średnicy 200 mm z przodu i z tyłu zapewnia wystarczającą skuteczność nawet na dłuższych zjazdach.
Ramki do zdjęć | Stevens Carbon SL HMF |
widelec amortyzowany | RockShox ZEB Select+ |
napęd | Bosch Wydajność CX |
akumulator | Lampa zasilająca Bosch 750 |
niemy | RockShox Super Deluxe Select+ |
wirniki | Splajn DT Swiss H1900 |
Opona VR | Miękkie Schwalbe Magic Mary SuperTrail |
Tętno opon | Tył Schwalbe Eddy Current SuperGravity Soft |
przerzutka tylna | Sram GX Eagle |
dźwignia zmiany biegów | Sram GX Eagle |
korba | Tlenowy E-Scorpo |
przerzutka | Ohne |
Hamulec | Kod Sram RS |
tarcze hamulcowe | Linia środkowa Sram 200 mm |
sztyca | Tlen E-Scorpo DPR-E 170mm |
siodło | Fizik Terra Alpaka |
trzon | Tlenowy E-Scorpo |
Lenker | Tlenowy E-Scorpo |
Opony i koła są wytrzymałe. Te ostatnie pochodzą od DT Swiss i zestaw H1900 niekoniecznie należy do najlżejszych na rynku, ale szerokie aluminiowe felgi są bardzo stabilne i wytrzymują też uderzenie bez bezpośredniego przyznania się do tego głębokim wgnieceniem. Zamontowane są na nim opony Schwalbe. O ile Magic Mary z osnową SuperTrail i miękką mieszanką gumy z przodu można niemal uznać za przekonującą standardową oponę w tym segmencie, o tyle Eddy Current Rear zaskakuje z tyłu, szczególnie w bardzo stabilnej wersji SuperGravity. Ważąca ok. 1,5 kg jest jedną z najcięższych opon na rynku i oczywiście ma również wpływ na masę całkowitą, ale jej wyjątkowo sztywny karkas zapewnia doskonałe tłumienie własne, a głębokie klocki zapewniają dużą przyczepność podczas hamowania ale także na podjazdach.
Chowana sztyca o wystarczającym (170 mm w rozmiarze 20 lub L) skoku pochodzi od własnej marki Oxygen, podobnie jak kierownica, mostek i chwyty, natomiast siodełko jest włoskiej jakości od Fizik.
Dużo bezpieczeństwa i dobre właściwości wspinaczkowe
W ramach testu praktycznego jeździliśmy Stevensem E-Inception ED 8.7.1 GTF zarówno po trasach enduro wokół jeziora Reschen, jak i po nieco bardziej umiarkowanym terenie na Jurze Szwabskiej. Pierwszą rzeczą, która rzuca się w oczy, jest zaskakująco wyprostowana pozycja za kierownicą, która z pewnością powinna pozostać wygodna nawet podczas dłuższych wycieczek. Jeśli wtedy pośladki opuszczą siodło i skręcisz na szlak, rowerem można bardzo dobrze manewrować w terenie, przy czym dzięki swoim wymiarom, dużemu skokowi zawieszenia i masie ponad 25 kg zachowuje się bardziej płynnie niż żartobliwie .
Nawet w wymagającym terenie eMTB Stevens zapewnia duże bezpieczeństwo - pod warunkiem, że prędkość nie jest zbyt wysoka, a styl jazdy nie jest zbyt aktywny. Tył ma trudności z nadążeniem za szybkimi i brutalnymi uderzeniami – pomimo ustawienia szybkiego odbicia amortyzatora. Jednak gdy tylko nieco zmniejszysz prędkość, rower może w pełni zaprezentować swoje zalety. Jeździ niemal ze stoickim spokojem po dywanach korzeniowych czy polach kamiennych i często usuwa strach z takich kluczowych miejsc dzięki antypoślizgowym oponom i dużym zapasom skoku sprężyn.
Wielką zaletą E-Inception są jego doskonałe właściwości wspinaczkowe. Dzięki dość długim tylnym trójkątom, przednie koło wznosi się bardzo późno pomimo wysokiego przodu.Mocny, ale czuły silnik Bosch w połączeniu z oponami Eddy Current z tyłu robi wrażenie nawet na tłustych nawierzchniach. Jasne: hałas tła silnika Bosch CX to prawdopodobnie jego jedyna prawdziwa słabość. Czasami przenikliwy szum na podjazdach, a także związany z konstrukcją stukot w dół, można całkowicie stłumić tylko od czasu do czasu.