Test / E-MTB: Dzięki M1.EN.400.SX po raz pierwszy szczegółowo przyglądamy się nowemu eMTB z silnikiem Bosch SX. Nowy rower jest bezkompromisowo zaprojektowany jako enduro, ma duży skok zawieszenia i solidne wyposażenie. Wypróbowaliśmy trasy wokół jeziora Reschen, aby zobaczyć, jak to działa w praktyce.
M1 Sporttechnik mocno ugruntował swoją pozycję w świecie eMTB i może poszczycić się imponującą historią. Producent z Górnej Bawarii przeszedł przez lata różne kategorie i fazy rozwojowe, od mocnych silników i ogromnych akumulatorów, przez potężne tourery i sportowe rabusie po SUV-y nadające się do codziennego użytku. W tym roku modelowym portfolio zostało rozszerzone o kolejną odmianę: lekkie E-MTB z nowym napędem Bosch SX.
Nowa karbonowa rama z silnikiem Bosch SX
Silnik Bosch Performance SX zapewnia maksymalny moment obrotowy 55 Nm i maksymalną moc 600 watów. Pod względem momentu obrotowego stoi na podobnym poziomie do konkurentów Fazua, Shimano czy TQ, ale pod względem mocy, z maksymalnymi 600 watami, zbliża się nawet do pełnomocnych silników centralnych - mimo Jednostka silnikowa nowego SX waży tylko około dwóch kilogramów.
M1 zintegrował lekki układ napędowy z całkowicie nową ramą z włókna węglowego, która jest natychmiast rozpoznawalna jako produkt M1. Punktem kulminacyjnym jest niezwykle estetyczne zintegrowanie amortyzatora z ramą - ta „dzielona górna rura” jest już znana z innych eMTB z M1.
Prawdziwą atrakcją jest integracja akumulatora CompactTube 400. Przy pojemności 400 Wh i wadze dwóch kilogramów w pełni wykorzystuje zalety ogniw obecnej generacji i znajduje się za klapką w dolnej rurze. Klapkę można błyskawicznie zdjąć, a akumulator wyjąć za pomocą mechanizmu blokującego Fidlock.
Dla tych, którzy chcą jeszcze większego zasięgu, Bosch i M1 oferują również opcję przedłużacza zasięgu, PowerMore 250. To dodaje kolejne 250 watogodzin pojemności, pozwalając motocyklistom na dłuższe wyprawy bez martwienia się o żywotność baterii . Dodatkowy magazyn energii jest przymocowany do dolnej rury - po tym M1.EN.400.SX oferuje dwa bezpłatne uchwyty na butelki - więc nie musisz wybierać między przedłużaczem zasięgu a bidonem, jak ma to miejsce w przypadku wielu inne obecne eMTB.
Automatyczne zwiększenie wydajności dla motocyklistów o sportowym zacięciu
Przetestowaliśmy silnik Bosch SX pod kątem jego wydania - zarówno w praktyce, jak i na stanowisku testowym. Szczególnie godna uwagi była jego maksymalna moc wyjściowa, która może nawet dorównać pełnoprawnym napędom pełnej mocy, takim jak Bosch CX - pod warunkiem spełnienia kilku wymagań. Aby osiągnąć tę maksymalną wydajność, musisz pedałować z wysoką kadencją, a Twoja wydajność musi nagle wzrosnąć - wtedy Bosch SX zapewnia to przyspieszenie przez ograniczony czas. Ale nawet w „trybie normalnym”, tj. podczas bardzo prostej jazdy, Bosch SX jest obecnie najmocniejszym silnikiem wspomagającym światło, nawet jeśli tylko nieznacznie wyprzedza konkurencję Shimano i Fazua.

Bosch Performance SX w pierwszym teście: Lżejsze, bardziej kompaktowe... mocniejsze?
Test / E-Bike: Wraz z Performance Line SX, Bosch przedstawia swój pierwszy lekki silnik umieszczony centralnie. Ważący około dwóch kilogramów, ma maksymalny moment obrotowy 55 Nm i imponującą maksymalną moc wyjściową 600 watów. Jest obsługiwany przez CompactTube 400, nową baterię i opcjonalny przedłużacz zasięgu z […]
Po tym, jak zmierzyliśmy już jego zużycie w warunkach laboratoryjnych, kiedy prezentowano Bosch SX, teraz chcieliśmy określić zasięg tutaj w ramach testu praktycznego - w ekonomicznym trybie Eco. Tutaj silnik zużywał tylko 8% baterii na dystansie 780 km i 38 hm. Oczywiście potrzebna była tutaj moc własna około 170W, a średnia prędkość około 7 km/h była dość niska. Niemniej jednak: jeśli nie masz problemu z lekkim poceniem się na eMTB, możesz z łatwością pokonać 1.500 metrów w pionie lub więcej na jednym ładowaniu akumulatora CompactTube 400.
Pięć modeli, pięć obszarów zastosowań, pięć cen
Nowemu rowerowi towarzyszy całkowita zmiana nazewnictwa wszystkich eMTB w portfolio M1. W naszym konkretnym przypadku, testowym rowerze M1.EN.400.SX, oznacza to: „EN” oznacza Enduro, 400 odnosi się do rozmiaru akumulatora, a SX oznacza zainstalowany silnik Bosch Performance SX.
Jednak nasz testowany model enduro nie jest jedynym z nowym napędem SX. Ponadto istnieją cztery inne lekkie eMTB oparte na tej samej platformie, ale różniące się wyposażeniem, ceną i orientacją.

Związek między orientacją roweru, jego wyposażeniem i ceną w naturalny sposób ogranicza nieco wybór. Nie ma np. tańszego, prościej wyposażonego wariantu naszego testowanego modelu enduro. Podobnie nie ma wysokiej klasy wariantu bardziej zorientowanego na wycieczki modelu CC.
M1.CC.400.SX | M1.GT.400.SX | M1.AM.400.SX | M1.EN.400.SX | M1.WC.400.SX | |
---|---|---|---|---|---|
aplikacja | wycieczka / szlak | codziennie/wycieczka | Szlak / rano | Enduro | Szlak |
podróż | 150 / 150 | 150 / 150 | 160 / 160 | 170 / 160 | 170 / 170 |
rozmiar koła | 27,5 cali | 27,5 cali | Cefal | Cefal | 29 cali |
podwozie | Fox 34 Performance/Float DPS | Fox 36 Perf Elite / Float DPS | Fox 38 Performance / Float X | Fox 38 Factory / Float X | Fox 38 Factory / Float DPS |
Schaltung | Shimano XT 12-rzędowa | Shimano XT 12-rzędowa | Shimano XT 12-rzędowa | Shimano XTR 12-rzędowy | Shimano XTR 12-rzędowy |
hamulce | Magury MT4 | Magury MT7 | Magury MT7 | Magury MT7 | Shimano XTR |
opona | Schwalbe Hansa Dampfa | Schwalbe Inteligentny Sam | Schwalbe Hansa Dampfa | Prąd wirowy Schwalbe | Schwalbe Nobby Nic |
Waga | 20,4 kg | 21,9 kg | 20,6 kg | 20,9 kg | 17,5 kg |
Cena | 6.500 Euro | 8.150 Euro | 7.650 Euro | 9.990 Euro | 15.000 Euro |
Bezkompromisowy sprzęt enduro w M1.EN.400.SX
M1.EN.400.SX to jedyny model, który oferuje różne rozmiary kół. Przednie koło 29 cali zapewnia dobre zachowanie podczas przewracania, a tylne koło 650 B (27,5 cala) z szerokimi oponami zapewnia doskonałą przyczepność i stabilność w trudnym terenie. Ta mieszanka dobrze pasuje do zamierzonego zastosowania roweru.
Głównym celem wielu lekkich eMTB jest ich waga – oczywiście niewiele różni się to od testowanego M1. Z prawie dokładnie 21 kg w rozmiarze ramy L i bez pedałów, niekoniecznie jest lekki jak na rower z silnikiem Light Assist; ale ten wygląd jest mylący i ta waga również musi być poprawnie sklasyfikowana.
Sprzęt pokazuje, że nie poczyniono tutaj żadnych kompromisów w celu zmniejszenia masy na papierze, a zamiast tego zastosowano komponenty i części, które odpowiadają oznaczeniu Enduro. Same opony Eddy Current firmy Schwalbe, z osnową Super Gravity z tyłu, ważą o dobry kilogram więcej niż lżejsza kombinacja, na przykład z wszechstronną oponą Nobby Nic. To samo dotyczy przedniego Foxa 38 Factory, stabilnych kół DT Swiss H1900 i kokpitu Reverse. Nie należy również zapominać o hamulcach. Hamulce Magura MT7 z dużymi tarczami zapewniają dużą skuteczność hamowania i są szczególnie przydatne na długich zjazdach.
Ramki do zdjęć | Karbonowy skok 160 mm |
widelec amortyzowany | Fox 38 Fabryczne dopasowanie4 |
napęd | Bosch Performance SX |
akumulator | Bosch CompactTube 400 |
niemy | Fabryka Fox Float X |
wirniki | DT Swiss H1900 |
Opona VR | Przedni SuperTrail Schwalbe Eddy Current |
Tętno opon | Tylna grawitacja Schwalbe Eddy Current SuperGravity |
przerzutka tylna | Shimano XTR 12-biegowy |
dźwignia zmiany biegów | Shimano XTR 12-biegowy |
korba | FSA |
przerzutka | Ohne |
Hamulec | Magury MT7 |
tarcze hamulcowe | Magura MDR-P 220/203 |
sztyca | Fox Transfer Fabryka 150 |
siodło | Selle Royal Rampage |
trzon | Odwrócenie |
Lenker | Odwrócenie |
Przerzutki Shimano są klasyczne: 12-biegowa XTR, japońska topowa grupa rowerów górskich, jest zainstalowana tutaj. Podwozie Fox Factory jest podobne z 38er z przodu i Float X z tyłu. Wisienką na torcie byłoby tłumienie Grip2 w widelcu, gdzie zastosowano tutaj „tylko” Fit4. Jest to łatwiejsze do dostosowania, ale nie oferuje tak wielu opcji jak Grip2.
M1.EN.400.SX na szlaku
Testowaliśmy M1.EN.400.SX na trasach enduro wokół jeziora Reschen. Korzenny, kamienisty, często stromy i przede wszystkim wymagający: Dokładnie właściwy teren dla eMTB tego typu. Dzięki stabilnym oponom udało nam się nieco obniżyć ciśnienie powietrza bez zbytniego ryzyka przebicia i/lub uszkodzenia felgi. Rezultatem jest duża przyczepność i przyjemne tłumienie opon.
Oczywiście teren jest również testem wytrzymałościowym dla podwozia, które wykonało znakomitą robotę. Nawet nieco prostsze tłumienie Fit4 w widelcu w żaden sposób nie popsuło nam frajdy ze szlaku, choć trzeba polubić niesamowicie wysoką sztywność Foxa 38 - ale to z pewnością kwestia gustu i zależy od stylu jazdy i upodobań rowerzysty waga. Tylny koniec jest znacznie bardziej progresywny niż w innych eMTB od M1 - to dobrze, ponieważ (zwykle) zachowujesz kontrolę nawet przy mocniejszych uderzeniach w tył, bez konieczności pójścia na zbyt wiele kompromisów w zakresie komfortu.
Geometria roweru jest ogólnie dobra, ale jak na nasz gust zasięg jest trochę za krótki jak na nowoczesne (e)enduro. Jest to dobre dla zwinności, ale uważamy, że trochę więcej swobody ruchu na rowerze byłoby dobre dla prowadzenia.
Podsumowując, otrzymujesz wszechstronny i naprawdę mocny E-MTB na szlak, dzięki któremu z łatwością pokonujesz wymagające szlaki pod oponami. Dzięki dobrze wyważonemu prowadzeniu i udanemu doborowi komponentów, rower zapewnia dużo bezpieczeństwa, nie sprawiając przy tym wrażenia ospałego lub powolnego. Jednak swoje mocne strony pokazuje przede wszystkim, gdy prędkość wzrasta - spokojne wycieczki nie są wykluczone, ale nie należą one do specjalności M1.EN.400.SX.
Cichą atrakcją motocykla jest nowy panel sterowania Bosch Purion 200, który dzięki kompaktowemu zintegrowanemu kolorowemu wyświetlaczowi dostarcza wszystkich informacji, jakich można sobie życzyć (np. stan baterii w procentach), ale nie zajmuje więcej miejsca niż np. na przykład pilot LED tej samej firmy. Dla nas nowy panel sterowania może być nawet nowym ulubieńcem sportowego eMTB, wyprzedzając połączenie Mini Remote i System Controller.
Rower ujawnia światło i cień pod względem hałasu tła: na szlaku sam rower jest prawdopodobnie jednym z najcichszych, jakie testowaliśmy przez długi czas - ale: silnik Bosch SX grzechocze tak samo jak jego starszy brat. Przyjemny dźwięk toczących się opon i lekko syczącego podwozia jest zagłuszany przez niespokojne grzechotanie dochodzące z okolicy suportu. Szkoda, tym bardziej, że innych odgłosów od łańcucha, akumulatora czy kabli nie słychać. Silnik SX jest głównie słyszalny na podjazdach, zwłaszcza przy wyższych kadencjach i przy wysokich poziomach wsparcia, ale nigdy nie wypycha się nieprzyjemnie na pierwszy plan, zwłaszcza na szutrze.
Schreibe einen Kommentar