Test E-MTB: Ważący poniżej 25 kg pomimo silnika Sachs RS o momencie obrotowym 112 Nm i akumulatora 725 Wh, Storck e:drenalin 2 SRS to wyjątkowy eMTB i być może najlżejszy rower w tej klasie wydajności. Czy jest przekonujący również w inny sposób?
Dla wielu rowerzystów i motocyklistów nazwa Storck jest nierozerwalnie związana z doskonałymi rowerami wyścigowymi. Choć tradycyjny niemiecki producent nadal ma w swojej ofercie wiele wyścigówek asfaltowych, od wielu lat oferuje także rowery górskie – z silnikiem i bez. Najważniejszym elementem w portfolio jest wprowadzony na rynek w zeszłym roku rower all-mountain eMTB e:drenalin 2 SRS. Jako jeden z niewielu e-MTB na rynku jest wyposażony w mocny silnik Sachs RS i pozostaje zaskakująco lekki pomimo znacznej masy silnika.
Dzięki skokowi 160 mm z przodu i 140 mm z tyłu oraz 29-calowym kołom eMTB z włókna węglowego ma wiele rezerw dla wszechstronnego segmentu all-mountain. Sercem ramy z włókna węglowego znajduje się Sachs RS, jeden z najmocniejszych silników umieszczonych centralnie na rynku, ale przy masie 3,6 kg waży znacznie więcej niż wielu konkurentów. Urządzenie zasilane jest akumulatorem 725 Wh umieszczonym w dolnej rurze, który można łatwo wyjąć w dół w celu ładowania.
Sachs RS: Powerhouse z nowym oprogramowaniem
Dzięki imponującemu momentowi obrotowemu 112 Nm, maksymalnej mocy około 700 W i obecnie wyjątkowemu przyspieszeniu, Sachs RS to idealny silnik dla tych, którym brakuje „mocy” marek Bosch, Brose and Co. Nasze własne pomiary na stanowisku testowym pokazują również, że tylko konkurenci z firm Panasonic i TQ mogą dotrzymać kroku, chociaż ogromne „uderzenie” podczas uruchamiania jest tak samo wyraźne jak w przypadku Sachs RS.
W przeszłości jednak ta ogromna moc oznaczała również, że napęd wyraźnie ustępował najlepszym silnikom na rynku pod względem szybkości reakcji i sterowności. Jednak ZF Micro Mobility, spółka matka Sachs, również była tego świadoma i za kulisami udoskonalała oprogramowanie. Wynikiem tego rozwoju jest aktualizacja oprogramowania, która zastępuje dwa z czterech poziomów wsparcia trybami adaptacyjnymi. Regulują one dynamicznie wydajność wspomagania w zależności od wielu czynników, takich jak prędkość, kadencja, wejściowy moment obrotowy itp. Poprawia to ogromnie reakcję, nie rezygnując przy tym ze specjalnych właściwości silnika.

Aktualizacja oprogramowania Sachs RS w teście: Dzięki trybom adaptacyjnym do najlepszego silnika dla e-MTB?
Napęd testowy / E-MTB: ZF Micro Mobility udostępnia obecnie specjalistycznym sprzedawcom istotną aktualizację oprogramowania dla środkowego silnika Sachs RS. Uwzględniono między innymi dwa nowe, adaptacyjne tryby wsparcia, które mają znacząco poprawić responsywność potężnego urządzenia. Mogliśmy już przetestować oprogramowanie i dowiedzieć się, dlaczego warto udać się do sprzedawcy po [...]
Sterowanie napędem odbywa się za pomocą pilota Sigma EOX Remote. Ergonomicznie panel sterowania jest w porządku, a zintegrowane z nim diody LED informują także o wybranym poziomie wsparcia i poziomie naładowania akumulatora. Jednak jeśli chodzi o wrażenia, nie nadąża za konkurencją i wydaje się raczej tani. Storck e:drenalin 2 SRS jest również wyposażony w bezprzewodowy wyświetlacz Sigma EOX View 1300. Ma przyjemny rozmiar, ale jego monochromatyczny wyświetlacz nie wydaje się już do końca nowoczesny – przynajmniej jest zawsze dobrze widoczny nawet w świetle słonecznym.
Obszerna, ale lekka rama
Najważniejszą cechą Storck e:drenalin 2 SRS jest z pewnością obszerna rama z włókna węglowego, która częściowo odpowiada za niską wagę poniżej 25 kg. Ciekawostką jest także tylny trójkąt, który nie posiada przegubu, co nie tylko pozwala zaoszczędzić kilka gramów na wadze, ale powinno także poprawić sztywność. Konstrukcja oparta na pojedynczym przegubie powinna nadal zapewniać neutralną, sportową reakcję.
Ekscytujące funkcje i uczciwa cena
Storck e:drenalin 2 SRS jest dostępny tylko w jednym wariancie wyposażenia i kosztuje 7.499 euro. Pakiet komponentów jest nietypowy, ale odpowiedni zarówno pod względem obszaru zastosowania, jak i ceny. Podwozie pochodzi od DT Swiss; Dzięki widelcowi F535 z przodu i amortyzatorowi R535 zamontowane są niezwykłe komponenty, ale regulacja jest przyjemnie prosta nawet dla początkujących (e)MTB.
Storck eMTB zmienia przerzutki elektronicznie i bezprzewodowo: Sram GX Eagle AXS nie jest czymś oczywistym w tym przedziale cenowym; Nawet jeśli nie jest to zupełnie nowa seria skrzyń biegów, w 2023 roku grupa osprzętu może nadal imponować nienaganną wydajnością. Storck polega również na hamulcach amerykańskiego producenta Sram. W naszym rowerze testowym za hamowanie odpowiadał 2-tłokowy hamulec G4, w rowerze produkcyjnym zadanie to przejmuje Guide RE. Wspólną cechą hamulców jest jednak to, że są zwykle za małe dla e-MTB w tej klasie skoku zawieszenia, także dlatego, że Storck używa tylko tarczy o średnicy 180 mm na tylnym kole. Chcielibyśmy widzieć tutaj większe rezerwy.
Ramki do zdjęć | Storck e:drenalina 2 SRS |
widelec amortyzowany | DT Swiss F535 |
napęd | Sachsa RS |
akumulator | 725 Wh |
niemy | DT Swiss R535 |
wirniki | e*thirteen e*spec Base Enduro 29 |
Opona VR | Park rowerowy Schwalbe Big Betty |
Tętno opon | Park rowerowy Schwalbe Big Betty |
przerzutka tylna | Sram GX Eagle AXS |
dźwignia zmiany biegów | Sterowniki Sram AXS |
korba | e*thirteen E-Bike Plus |
przerzutka | Ohne |
Hamulec | Przewodnik Sram RE |
tarcze hamulcowe | Sram Linia środkowa 203/180 mm |
sztyca | e*thirteen Infinite Dropper 150mm |
siodło | Sprzedam San Marco GND |
trzon | e*trzynaście Baza 35 |
Lenker | e*trzynaście Baza 35 |
Wiele pozostałych komponentów nosi logo e*thirteen: kierownica i mostek, koła, a także sztyca. Wszystkie elementy są przyjemne: koła z aluminiowymi obręczami zapewniają dobrą równowagę między wagą a stabilnością, kokpit jest solidny (chociaż wielu rowerzystów prawdopodobnie będzie musiało skrócić bardzo szeroką kierownicę 810 mm), a wsparcie jest niezawodne. Trochę szkoda, że skok „tylko” 150 mm jest nieco mały w rozmiarze ramy L, chociaż może to być również spowodowane stosunkowo długą rurą podsiodłową.
Nasz rower testowy różnił się od standardowego wyposażenia jeśli chodzi o opony. Do tego ostatniego dołączono Big Betty firmy Schwalbe w wersji Bikepark zamiast używanych przez nas opon Continental. To trochę nas niepokoi: Big Betty to przyzwoity wybór na rower all-mountain, ale wersja Bikepark jest wyjątkowo ciężka – prawie 1.700 g na oponę (!) i opiera się na twardej mieszance gumy. Z tego powodu rower w wyposażeniu standardowym powinien ważyć zauważalnie więcej niż 24,2 kg naszego roweru testowego.
Sprawdzona geometria
Patrząc na dane geometryczne, niewiele jest niespodzianek. Tylko bardzo krótkie dolne widełki naprawdę się tutaj wyróżniają, w przeciwnym razie Storck nie przeprowadza żadnych większych eksperymentów. Rama główna jest wystarczająco długa, a kąt skrętu wynoszący około 65° jest odpowiedni dla obszaru zastosowania. Nieco wyższy wspornik dolny zapewnia prześwit pod pojazdem, ale może nieco obniżyć dynamikę roweru podczas zjazdów.
S | M | L | |
---|---|---|---|
rura podsiodłowa (w mm) | 427 | 458 | 496 |
Zasięg (mm) | 441 | 459 | 481 |
Stosy (mm) | 621 | 630 | 640 |
Kąt skrętu (w °) | 65.2 | 65.2 | 65.3 |
Kąt siedziska (w °) | 74 | 73.9 | 73.8 |
główka ramy (w mm) | 120 | 130 | 140 |
Spadek BB (mm) | 10 | 10 | 10 |
tylne widełki (w mm) | 438 | 438 | 438 |
Rozstaw osi (w mm) | 1212 | 1234 | 1259 |
Storck e:drenalin 2 SRS w praktyce: To all-mountain!
W praktyce Storck e:drenalin 2 SRS okazuje się prawdziwym rowerem all-mountain. Gdy tylko dotkniesz podłoża, wysoki przód ustawia rowerzystę w dość wyprostowanej pozycji, lekkie obniżenie suportu oznacza, że znajdujesz się nieco nad ziemią, a zawieszenie jest ładne i puszyste, szczególnie w pierwszych kilku milimetrach skoku zawieszenia . Rower zdobywa punkty dzięki doskonałym właściwościom turystycznym, na które oczywiście wpływa również mocny silnik Sachs RS, chociaż jego przenikliwy buczenie trudno zignorować nawet przy niskim poziomie mocy.
Rower korzysta również z tych funkcji, które sprawiają, że e:drenalin 2 SRS jest doskonałym pojazdem turystycznym na podjazdach: duży prześwit pod pojazdem zapobiega zawieszaniu się pedałów, a centralna pozycja siedzenia sprawia, że podjazdy są dziecinnie proste w połączeniu z mocą Sachsa RS. Jeśli robi się stromo i technicznie, silnik w pełni wykorzystuje zalety najnowszej aktualizacji oprogramowania i może zdobywać punkty za dobrą modulację. Niestety, dość ciężka pozycja siedząca z tyłu, krótkie tylne widełki i wysoki przód oznaczają, że na stromych odcinkach trzeba znacznie przenieść ciężar do przodu.
Storck e:drenalin 2 SRS świetnie sprawdza się na szlaku, zwłaszcza gdy teren nie jest zbyt ekstremalny, a prędkość nie jest zbyt duża. Zapewnia wtedy duże bezpieczeństwo, a intuicyjna obsługa z pewnością przypadnie do gustu mniej doświadczonym kierowcom. Jeśli jeździsz bardziej dynamicznie, wysoki suport trochę psuje zabawę i sprawia wrażenie, że rower jest trochę sztywny, szczególnie na wertepach. W trudnym terenie enduro zarówno geometria, jak i podwozie szybko osiągają swoje granice - choć nawet wymagający teren da się opanować, trzeba po prostu jechać trochę wolniej.
Niestety, nasz rower testowy bardzo głośno grzechotał podczas zjazdów, nawet na stosunkowo łagodnych nawierzchniach. Podejrzewamy, że było to spowodowane akumulatorem – silnik Sachs RS nie stanowi pod tym względem problemu. Może to jednak stanowić problem w przypadku naszego konkretnego roweru testowego, a hałas w tle jest przyjemniejszy w standardowych warunkach.
Schreibe einen Kommentar