Test / Rowery elektryczne: Kompaktowy rower towarowy czy rower miejski o dużej pojemności transportowej? Loden One łączy różne kategorie rowerów, ale przede wszystkim chce być wszechstronnym towarzyszem na co dzień. Czy równoważenie się uda? Przetestowaliśmy dla Ciebie ekscytujący e-rower.
Założona w 2015 roku firma Loden (lub Cero, jak nazywa się producenta w rodzimym kraju USA) działa na rynku rowerowym od 2017 roku. Jak dotąd w portfolio jest tylko jeden model, który nosi stosowną nazwę Loden One. Wyprzedził swoje czasy, gdy został uruchomiony. Dzięki połączeniu roweru cargo, roweru miejskiego i roweru kompaktowego, Loden One był zdecydowanie pionierem w 2017 roku - dziś wielu większych producentów ma takie e-rowery w swojej ofercie. Powód jest prosty: bez względu na to, jak praktyczne mogą być rowery towarowe, zwłaszcza w obszarach miejskich, nie są one odpowiednie dla wszystkich ze względu na ich rozmiar i wagę.
Loden One w szczegółowym filmie testowym
Aluminiowa rama w jednym rozmiarze i koła o różnych rozmiarach
Loden One opiera się na aluminiowej ramie z niskim przekrokiem, która jest dostępna tylko w jednym rozmiarze. Między innymi dzięki mostkowi z regulacją wysokości rower powinien nadal być odpowiedni dla osób o wzroście do 190 cm. Z ergonomicznego punktu widzenia może to być kompromis tu i tam, ale może to być również zaleta, na przykład jeśli kilka osób w tym samym gospodarstwie domowym korzysta z roweru. W takim przypadku można go szybko i łatwo dopasować do różnych rozmiarów. Mówiąc o różnych rozmiarach: dotyczy to również kół, ponieważ małe 20-calowe przednie koło w Loden One ma 26-calowe tylne koło. Pozwala to amerykańskiemu producentowi zachować kompaktową długość całkowitą roweru - mniej więcej na poziomie klasycznych motocykli - oraz zyskuje zwinność i zwrotność dzięki mniejszemu przedniemu kole.
Zgodnie z ich własnymi wypowiedziami, koncepcja roweru została oparta na rowerach użytkowych, takich jak e-rowery używane przez English Post. Oprócz prostej obsługi, wymagania dotyczyły oczywiście także możliwości transportu roweru. W tym miejscu pojawia się koncepcja ładunku Loden One. Z przodu coś w rodzaju zamontowanego na stałe przedniego bagażnika oferuje szereg opcji, a tylny bagażnik jest również znacznie dłuższy niż zwykle. Rower może pochwalić się swoimi zaletami przede wszystkim w połączeniu z dostosowanymi przystawkami: Tutaj Loden oferuje dwa kosze i tzw. platformę. Wszystkie trzy są wykonane z czarnego aluminium i mogą być montowane z przodu lub z tyłu - praktyczne! Dużą popularnością cieszy się również siatka mocowana do koszyków za pomocą rzepów, która zapobiega wypadaniu mniejszych przedmiotów.
fotelik dziecięcy i przyczepka
Oczywiście Loden pomyślał też o przewożeniu dzieci, choć One wyraźnie ustępuje w tej dyscyplinie zwykłym rowerom cargo. Albo montujesz standardowy fotelik dziecięcy na tylnym bagażniku, albo odpowiednią przyczepkę, dla której rower jest również homologowany. Nawiasem mówiąc, maksymalna waga systemu to przyzwoite 162 kg, co po odjęciu zaskakująco niskiej wagi 26,5 kg daje ładowność ok. 136 kg.
Solidny dobór komponentów i harmonijny napęd Shimano
Jeśli chodzi o napęd, Loden polega na Shimano. Jednak EP8 nie jest używany, jak to często bywa, ale nieco bardziej umiarkowany Steps E6100. Przy maksymalnym momencie obrotowym 60 Nm nie jest on tak mocny, jak wiele innych obecnych silników, ale wyróżnia się bardzo naturalną reakcją i niskim poziomem głośności. Do zasilania dostępny jest zewnętrzny akumulator 504 Wh - realistyczny zasięg powinien wynosić od 60 do 80 km w zależności od poziomu wspomagania i stylu jazdy, co w życiu codziennym jest zawsze wystarczające. Ponadto baterię zewnętrzną można w mgnieniu oka wyjąć.
Pozostałe komponenty są konsekwentnie solidne - dotyczy to przerzutki w piaście Shimano Nexus Inter 5E z paskami z włókna węglowego, a także hydraulicznych hamulców tarczowych, które również pochodzą od Shimano. Jednak w zależności od ukształtowania terenu ten ostatni mógł się nieźle napocić przy pełnym obciążeniu – tutaj, biorąc pod uwagę dość wysoką cenę 4.699 euro, moglibyśmy nawet życzyć sobie systemu z 4 tłokami. Z drugiej strony dużą popularnością cieszą się chwyty i siodełko Ergon oraz mostek Satori UP2+, który można nie tylko regulować w nachyleniu, ale także przesuwać w górę lub w dół za pomocą szybkozamykacza - a nawet obracać o 90°. Na pochwałę zasługują również opony Schwalbe Big Ben Plus, które dzięki swojej dużej objętości czynią zawieszenie niemal zbędnym, pod warunkiem, że mają odpowiednie ciśnienie powietrza.
Praktyczne wrażenie: Przekonujące!
W praktyce Loden One wyróżnia się szczególnie harmonijnym prowadzeniem, wysokim komfortem i przyjemnie niskim poziomem hałasu w tle. Małe przednie koło zapewnia wszechstronnemu rowerowi do codziennego użytku nieosiągalną zwrotność, a opony Big Ben Plus pozwalają zapomnieć o braku amortyzowanego widelca, nawet na kiepskiej nawierzchni. Wszystkie podzespoły wykonują swoją pracę dyskretnie w pozytywnym tego słowa znaczeniu, a napęd Shimano E6100 również idealnie wpisuje się w tę koncepcję. Fakt, że Loden One nie stuka w najmniejszym stopniu, nawet na złych ścieżkach rowerowych, emanuje pewną klasą premium.