Rower elektryczny / test: Ca Go CS, producent z Koblencji, przedstawia ekscytujący nowy rower elektryczny, który zaciera granice między rowerami towarowymi a miejskimi. Z innowacyjną ramą, dużą ładownością, mocnym napędem i kompaktowymi wymiarami. Byliśmy już w stanie przekonać się o zaletach ekscytującego nowicjusza.
![](https://pub-f154438dceef491ba243fbee53912d51.r2.dev/wp-content/uploads/2023/06/06104857/cago_cs-9997-MF.jpg)
Rower cargo czy miejski?
Na pierwszy rzut oka można skłonić Ca Go CS do nowoczesnej kategorii „kompaktowych rowerów cargo”, również ze względu na historię Ca Go i odnoszący sukcesy model FS200. Za tym przemawia również wysoka dopuszczalna masa całkowita wynosząca 180 kg oraz wbudowany silnik Bosch Cargo Line. Ale: Przy wymiarach 2,04 m długości i 480 mm szerokości jest tylko nieznacznie większy niż konwencjonalny rower miejski, a jego właściwości jezdne sprawiają, że jest wszechstronnym towarzyszem na co dzień - nawet bez obciążenia.
![](https://pub-f154438dceef491ba243fbee53912d51.r2.dev/wp-content/uploads/2023/06/06104752/cago_cs-9876-MF.jpg)
Z tych powodów Ca Go mówi również o CIV – City Utility Vehicle. Rower stworzony z myślą o obszarach miejskich, czy to jako środek transportu dla kierowców, czy jako juczny osioł na cotygodniowe zakupy. Fotelik dziecięcy można również zamontować na tylnym bagażniku, aby przewieźć dziecko z punktu A do punktu B. Jednak Ca Go zaleca korzystanie z przyczepki dziecięcej, do której Ca Go CS jest oczywiście zatwierdzony.
Duża ładowność i „potrójna przestrzeń ładunkowa”
![](https://pub-f154438dceef491ba243fbee53912d51.r2.dev/wp-content/uploads/2023/06/06104911/cago_cs-9842-MF.jpg)
Jeśli chcesz przewieźć coś więcej niż tylko codzienne zakupy na konwencjonalnym rowerze lub e-rowerze, masz tylko ograniczoną liczbę opcji. Oczywiście tylny bagażnik jest opcją elastyczną i oferuje dużo miejsca na większe towary, zwłaszcza w czasach tak zwanych e-rowerów z długim ogonem. Problem: Zachowanie podczas jazdy i pokonywania zakrętów ogromnie się pogarsza, zwłaszcza przy dużej masie. Dotyczy to jeszcze bardziej bagażnika lub kosza z przodu; tutaj również fakt, że parkowanie roweru może stać się sprawdzianem cierpliwości, ponieważ przechylana kierownica wytrąca rower z równowagi i przytłacza konwencjonalną podstawkę boczną.
Firma Ca Go nie zadowalała się takimi kompromisowymi rozwiązaniami i opracowała dla CS-a tzw. Triple Load Space, która składa się z trzech bagażników lub opcji przechowywania. Na Ca Go CS można zapakować łącznie do 75 kg ładunku - pod warunkiem, że nie zostanie przekroczona maksymalna dopuszczalna masa całkowita wynosząca 180 kg.
Stelaż przedni
Przedni bagażnik, który jest montowany bezpośrednio przed kierownicą, może obciążyć do 18 kg i ma dwie niezwykle praktyczne cechy: z jednej strony interfejs MIK, który jest kompatybilny z wieloma torbami, a z drugiej strony dłoń, miejsce do przechowywania na górze, na przykład na portfel lub smartfon. Oczywiście klasyczne paski można również przymocować do licznych oczek mocujących.
Stojak centralny
Centralny stojak jest prawdopodobnie największą innowacją Ca Go CS. Strefa załadunku na środku roweru, tuż nad ziemią, jest wyjątkowa. Na platformie można zapakować do 30 kg, która dzięki swoim wymiarom 40×33 cm idealnie nadaje się na przykład do euroboxów czy skrzynek z napojami. Dzięki nisko położonemu środkowi ciężkości prowadzenie nie powinno mieć większego wpływu na prowadzenie, nawet przy pełnym obciążeniu.
Ca Go pracuje obecnie nad dodatkowymi akcesoriami do środkowego bagażnika, takimi jak ochrona przed warunkami atmosferycznymi czy schowek. Jeśli chcesz całkowicie zrezygnować z platformy, możesz ją również usunąć w kilku prostych krokach.
Tylny bagażnik
(Opcjonalny) bagażnik z tyłu ma klasyczny wygląd: dzięki kompatybilności z Ortlieb QL-3 i MIK-HD można zamocować szeroką gamę toreb lub akcesoriów, a dzięki maksymalnej ładowności 27 kg można również zamontować fotelik dziecięcy być dopasowanym. Zintegrowana blokada ramy firmy Abus służy również jako immobilizer.
Linkowe sterowanie i uniwersalna rama
Doświadczenia, które można było zebrać w Ca Go z odnoszącym sukcesy modelem FS200, można również zobaczyć w niektórych miejscach w CS. Na przykład używany jest układ kierowniczy. Podobnie jak w przypadku roweru towarowego Long John, tutaj również zastosowano linkowe sterowanie, które ma wiele zalet w porównaniu z drążkami kierowniczymi lub klasycznym, „bezpośrednim” połączeniem. Na przykład przednie koło można obrócić na boki o prawie 90°, co pomaga w manewrowaniu i pozwala zaoszczędzić kilka centymetrów podczas przechowywania roweru. Ponadto cieszy mały promień skrętu podczas jazdy. Całkowicie zamknięty system jest redundantny, więc jeśli jedna linka pęknie, rowerem nadal można sterować drugą bez żadnych problemów.
Oddzielając widelec i kierownicę, Ca Go dał ci prawie całkowitą swobodę, jeśli chodzi o ergonomię. Rezultatem jest prawie pionowa wieża sterowa z przymocowanym do niej regulowanym mostkiem. Pozwala to na regulację kąta i wysokości kierownicy, co oznacza, że osoby o różnym wzroście mogą dopasować Ca Go CS. Nie bez znaczenia, ponieważ rower występuje tylko w jednym rozmiarze. Tutaj możesz również skorzystać z doświadczenia FS200 i polegać na podobnie luźnym kącie siedzenia. W rezultacie rower automatycznie wydłuża się, gdy siodło jest wysunięte, a po zatrzymaniu możesz łatwo postawić stopy na ziemi.
Bosch Smart System z silnikiem Cargo Line i akumulatorami zewnętrznymi
Jeśli chodzi o napęd, Ca Go polega na sprawdzonej jakości firmy Bosch. Napęd Cargo Line stosowany jest we wszystkich wariantach wyposażenia i pod wieloma względami odpowiada bardziej znanemu Performance Line CX: maksymalny moment obrotowy 85 Nm, kompaktowe wymiary i waga 2,9 kg czynią go jednym z najlepszych silników na rynku. Jako wariant Cargo Line, napęd jest zoptymalizowany pod kątem większego wsparcia przy niskich kadencjach (np. ruszanie z pełnym obciążeniem) i jest mniej „trujący” niż sportowy silnik CX.
Silnik jest połączony z zewnętrznymi akumulatorami Powerpack, które mają pojemność 545 Wh lub 725 Wh i są montowane na środku ramy. Podjęto świadomą decyzję, aby nie zintegrować akumulatora z ramą: usunięcie cennego akumulatora, gdy „parkowanie” jest znacznie łatwiejsze dzięki akumulatorowi zewnętrznemu. Dodatkowo w konstrukcji ramy można zaoszczędzić kilka gramów wagi.
Trzy warianty wyposażenia od 5.599 euro
Początkowo nowy Ca Go CS będzie dostępny w trzech konfiguracjach. Wszystkie mają wspólną ramę i wbudowany układ napędowy. Mocny silnik Bosch Cargo Line jest zawsze używany w połączeniu z akumulatorem Powerpack 545. Jednak fabryczna aktualizacja do większej baterii 725 Wh jest tak samo możliwa, jak modernizacja wyświetlacza Kiox, który w przeciwnym razie jest instalowany tylko w topowym modelu CS200. Główną różnicą między tymi trzema modelami jest wbudowany obwód.
Około Go CS100
Napęd: Bosch CargoLine
Akku: Zasilacz Bosch 545
panel sterowania: Pilot LED firmy Bosch
Okrążenie: Przerzutka Microshift Advent 9-rzędowa
hamulce: Magura MT5/MT4 203mm
Cena: € 5.590
Około Go CS150
Napęd: Bosch CargoLine
Akku: Zasilacz Bosch 545
panel sterowania: Pilot LED firmy Bosch
Okrążenie: Trekking Enviolo CVP
hamulce: Magura MT5/MT4 203mm
Cena: € 5.990
Około Go CS200
Napęd: Bosch CargoLine
Akku: Zasilacz Bosch 545
panel sterowania: Pilot LED firmy Bosch
Okrążenie: Karbonowe paski Enviolo CVP Trekking + Gates
hamulce: Magura MT5/MT4 203mm
Cena: € 6.490
Pierwsze praktyczne wrażenia
Jeszcze przed premierą mieliśmy okazję przez krótki czas przetestować nowy Ca Go CS i przekonać się o reklamowanych właściwościach. Prowadzenie i ergonomia były szczególnie przekonujące, dwie z najważniejszych cech wysokiej jakości codziennego roweru.
Aby przetestować obietnice Ca Go, platforma Center Rack została załadowana pełną skrzynką napojów. To niesamowite, że prowadzenie prawie nie zmieniło się zauważalnie w porównaniu z jazdą próbną bez obciążenia. Każdy, kto kiedykolwiek przewoził skrzynkę z napojami na klasycznym tylnym bagażniku, wie, że nie jest to rzecz oczywista.
Poza tym Ca Go CS był w stanie przekonać pod względem prowadzenia: począwszy od bardzo stabilnego środkowego stojaka, aż po intuicyjne sterowanie. Te ostatnie w połączeniu z małymi kołami na wąskich ścieżkach rowerowych zawsze wywołują uśmiech na naszych twarzach. Zabudowane podzespoły potrafiły zadowolić, szczególnie mocne hamulce we wszystkich wariantach wyposażenia zasługują na szczególną pochwałę.
Pozycja siedząca w Ca Go CS jest niezwykle zrelaksowana i być może całkiem dobrze można ją opisać jako „sportowy holenderski rower”. Nawet przy wzroście ciała prawie 1,90 m rower można łatwo regulować iw żaden sposób nie wydaje się za mały.
Tak naprawdę nie zauważyliśmy niczego negatywnego podczas (co prawda bardzo krótkiego) okresu testowego. Duża waga, która znacznie przekracza 30 kg, nie jest odczuwalna podczas jazdy, ale wymaga dużej siły mięśni, jeśli schody lub coś podobnego przeszkadzają.
Verfügbarkeit
Ca Go CS ma być dostępny w sprzedaży od października. Zainteresowane strony powinny zasięgnąć informacji u sprzedawcy lub regularnie na stronie oficjalna strona internetowa wpaść.