Wybór e-rowerów nigdy nie był tak duży jak w tym roku. I nigdy wcześniej nie było tak wielu sportowych, stylowych i technicznie dojrzałych modeli. Velomotion.de zawiera przegląd nowych wydań i ważne wskazówki dotyczące zakupów.
Wspomaganie elektryczne w rowerach zrobiło ogromny skok w popularności i wizerunku w ostatnich latach. Rowery elektryczne sezonu (na razie pożegnamy się ze sztucznym słowem „pedelec”) to dojrzałe, nowoczesne produkty, które trafiają do coraz młodszej grupy klientów. „Zwłaszcza na obszarach miejskich coraz więcej młodych ludzi odkrywa różnorodne możliwości i możliwe zastosowania e-roweru w codziennej mobilności”, potwierdza stowarzyszenie branżowe jednośladów. Według ZIV po niemieckich drogach jeździ obecnie około 1,6 miliona rowerów elektrycznych; Stowarzyszenie spodziewa się, że w nadchodzących latach będzie sprzedawanych około 600.000 XNUMX e-rowerów rocznie.
Klienci są coraz młodsi i bardziej wysportowani
Największą popularnością cieszą się rowery elektryczne, poza grupą seniorów, zwłaszcza wśród osób w wieku od 40 do 49 lat. Zmiany zachodzą również w użytkowaniu: według reprezentatywnej ankiety Forsa zleconej przez firmę Bosch eBike Systems 23 procent pracowników wyobraża sobie jazdę na rowerze elektrycznym do pracy, a czasem pozostawienie samochodu w domu. Dziesięć procent uczestników ankiety postrzega obecnie rower elektryczny jako potencjalny element sprzętu sportowego lub fitness. „Wśród kolarzy i sportowców jeżdżących w trasie, sens i nonsens wspomagania elektrycznego na rowerze jest często przedmiotem kontrowersji” – mówi Reiner Kolberg, operator platformy www.e-bikeinfo.de. „Ale jeśli odłożysz na bok powszechne uprzedzenia, szybko zdasz sobie sprawę, że rowery elektryczne do przełajów i górskich to świetna zabawa, a nawet rowery szosowe ze wspomaganiem silnika mają sens”.
Kwestia typu: odpowiedni rower elektryczny
Znawcy branży szacują, że rynek obejmuje do 2.000 różnych modeli e-rowerów. Jak masz to śledzić? Nasza rada: zadaj sobie pytanie, co chciałbyś robić ze swoim e-rowerem w przyszłości. Używasz roweru jako środka transportu w mieście, czy wolisz spokojną wycieczkę rowerową? Raczej na krótkich czy długich dystansach? Czy wolisz być w drodze, czy wolisz być na rolniczych ścieżkach lub drogach szutrowych? A może naprawdę powinien jechać w terenie? „Branża produkuje odpowiednie modele do każdego zastosowania, niektóre z różnymi wariantami wyposażenia, zmiany biegów i silnika”, wyjaśnia dziennikarz i kolarz Caspar Gebel. "Warto poszukać na stronie producenta i szczegółowe porównania."
Dobrze zainwestowane: inwestycja w jakość
Często wyrażaną krytyką e-rowerów jest cena. Teraz możesz mieć coraz więcej (e-)rowerów za swoje pieniądze. „Niezależnie od tego, czy jest to zwykły rower, czy rower elektryczny: wysoka jakość, niska waga i wydajne, sprężyste komponenty, które spełniają wysokie wymagania sportu i życia codziennego, po prostu kosztują”, podkreśla doświadczony specjalista od rowerów i wydawca różnych czasopisma specjalistyczne Marcus Degen . „Na przyzwoity e-rower trzeba liczyć się około dwa i pół raza więcej niż na porównywalny rower.” Z doświadczenia eksperta wynika, że szybko osiąga się cenę rzędu 2.500 euro i więcej – i na przykład z pełnym -zawieszone, zaawansowane technologicznie e-rowery górskie lub szybkie S-Pedelec, również szybko znacznie powyżej tego.
Nie jest celem samym w sobie: dobry materiał
Eksperci, tacy jak tester i ekspert od rowerów elektrycznych Ernst Brust, wielokrotnie zwracają uwagę, że pedelekami jeździ się szybciej i hamuje się częściej, mocniej i mają większą masę własną niż konwencjonalne rowery. „Mechaniczne obciążenia eksploatacyjne są w rezultacie większe” — wyjaśnia ekspert. Rama, widelec i kierownica są zatem szczególnie narażone na określone obciążenia. Producenci wysokiej jakości uwzględniają ten fakt w swoich rowerach, co oczywiście znajduje również odzwierciedlenie w cenie.
Wskazówka: spójrz na komponenty
„Potencjalni nabywcy powinni zawsze zwracać uwagę na komponenty e-roweru, a poza przerzutkami zwracać szczególną uwagę na hamulce, oświetlenie i opony”, podkreśla Christian Malik ze specjalisty od e-rowerów górskich Haibike. „Na przykład hydrauliczne hamulce szczękowe lub tarczowe zapewniają dobre hamowanie nawet przy wyższych prędkościach i na długich zjazdach. Jeśli jesteś do tego przyzwyczajony, powinieneś również wybrać rower z hamulcem nożnym, ale tylko jako uzupełnienie.”
Ważne jest również dobre oświetlenie. Mocne i bezobsługowe lampy LED z funkcją świateł postojowych, takie jak Busch & Müller, Axa, Trelock czy Herrmans, zapewniają dobre oświetlenie trasy. Jeśli chodzi o opony, należy zwrócić szczególną uwagę na dobrą ochronę przed przebiciem. Innowacyjna i godna polecenia dla częstych kierowców jest nowa bezpowietrzna, a zatem pozbawiona przebicia opona Serenity firmy Hutchinson. Ogólnie rzecz biorąc, wbudowane komponenty stanowią również dobry punkt wyjścia do oceny jakości e-roweru. „Szczególnie dostawcy rzekomych okazji lubią tu oszczędzać” – mówi Malik.
Zepsuty wybór, jeśli chodzi o silnik
Istnieją duże różnice, zwłaszcza w silniku. Nieco droższe, ale bardzo harmonijne silniki centralne stają się w tym kraju coraz bardziej popularne. Jeśli chodzi o wyniki sprzedaży, Bosch wyprzedza o nos, ale także inni główni producenci, tacy jak Panasonic (wbudowany na przykład w modele Swiss Flyer) lub fabryka Cloppenburger Derby Cycle z własnym napędem Impulse 2.0 (marki, w tym Kalkhoff, Raleigh, Focus ), mają w programie sprawdzone i wydajne modele. Nowością na rynku tej wiosny jest specjalista od przerzutek Shimano z koncepcją silnika środkowego „Steps”, który po raz pierwszy będzie dostępny w rowerach elektrycznych marek Hercules, Falter i Pegasus.
„Oprócz silników w piastach przednich kół, które są stosowane przede wszystkim w niedrogich rowerach miejskich, ciekawą alternatywą są również silniki w tylnych kołach – szczególnie w motocyklach sportowych i rowerach górskich” – podkreśla Josef Haider z producenta KTM. Na przykład Austriacy polegają na małym i mocnym silniku piasty tylnego koła Panasonic w modelu eRace, który obiecuje dużo radości z jazdy w terenie.
Bateria to nie zawsze ta sama bateria
W ostatnich latach wydajność akumulatorów stale rośnie, a producenci lubią reklamować się coraz większym zasięgiem. W praktyce jednak, jak pokazują testy porównawcze, szczególnie producenci e-rowerów z rabatem rzadko spełniają to twierdzenie. Badanie przeprowadzone niedawno przez organizację ekspercką Dekra wykazało również, że w przeciwieństwie do modeli od producentów wysokiej jakości, akumulatory e-rowerów w przecenionych pedelekach znacznie się psują w niskich temperaturach. Nasza rada dla praktyki: Porównanie watogodzin (Wh) dostarcza informacji. Jeśli producent nie podaje liczby, można ją łatwo obliczyć, mnożąc wolty (V) i amperogodziny (Ah).
Więcej bezpieczeństwa proszę
Kaski są obowiązkowe dla kierowców szybkich S-Pedelec (wsparcie do 45 km/h). Ale noszenie kasku jest również dobrą rekomendacją dla wszystkich innych rowerzystów elektrycznych, ponieważ zwykle jeżdżą oni nie tylko częściej i na dłuższych dystansach, ale także z wyższymi średnimi prędkościami. Dobre kaski są teraz dostępne w szerokiej gamie modnych wariantów: od funkcjonalnego kasku miejskiego firmy Abus (modele Urbanaut lub Pedelec firmy Abus, od 69,99 euro), po fajny kask w stylu skatera (modele Stoker lub Muni firmy Bell), do sportowego Kask Visor dla szybkich rowerzystów elektrycznych (Evolution firmy Cratoni, www.cratoni.de 119,00 euro). Polecamy również funkcjonalną odzież rowerową, która jest wygodna i zwiększa widoczność dzięki jasnym kolorom i odblaskowym detalom, jak np. niemieckiego producenta Protective, który ma własną kolekcję na potrzeby e-rowerów.
Dobry zamek, za pomocą którego należy przymocować ramę i tylne koło do stałego obiektu, zapewnia bezpieczeństwo podczas parkowania. U-locki lub praktyczne zamki składane, na przykład firmy Abus lub Kryptonite, uzyskują dobre oceny w testach. Eksperci zalecają również stosowanie dwóch różnych rodzajów zamków, aby utrudnić wyspecjalizowanym złodziejom. Specjalne pojemniki rowerowe, takie jak BikeBox firmy WSM (od 1.009 euro z dostawą), są idealne do domowego ogrodu, dzięki czemu można zaparkować e-rower poza zasięgiem wzroku, pogody i kradzieży. Oczywiście zalecane jest również dobre ubezpieczenie, takie jak specjalne ubezpieczenie e-roweru firmy Enra, które nie tylko chroni przed kradzieżą, ale także przed wandalizmem, uszkodzeniem akumulatora i wypadkiem, a nawet oferuje usługę odbioru.
Porady i usługi są dostępne u wyspecjalizowanych sprzedawców detalicznych
Oczywiście możesz także kupić e-rower online lub w sklepie ze sprzętem. Jednak wykwalifikowane porady, możliwość odbycia jazdy próbnej, indywidualne regulacje i ważny serwis posprzedażny są dostępne tylko u wykwalifikowanych sprzedawców rowerów. Nasza wskazówka: możesz uzyskać kilka okazji z zeszłorocznymi modelami.
Schreibe einen Kommentar