Najlepsza lista Gravel Allround: wyścigówka terenowa do każdego celu
Najlepsza lista Gravel Allround: rowery szutrowe pośrodku nie są ani zorientowane na szlaki, ani wyjątkowo sportowe. Oferują wiele opcji i są dość złożone, jak pokazują testy Velomotion.de. Wyjaśniamy, na czym polega ta kategoria oraz gdzie występują podobieństwa i różnice.
Specjalizacja nie kończy się na rowerach szutrowych: wielu producentów oferuje obecnie modele przypominające MTB z amortyzowanymi widelcami, regulowaną sztycą i szczególnie szerokimi oponami; Z drugiej strony coraz więcej rowerów szutrowych chce połączyć siły z rowerami wyścigowymi z rozciągniętą pozycją siedzącą, dużym uniesieniem między siodełkiem a kierownicą i ograniczonymi możliwościami mocowania toreb lub akcesoriów.
Pomimo tej polaryzacji nadal istnieje szeroki i dość zróżnicowany środek – rowery szutrowe do podróży, wycieczek i życia codziennego. Są to modele, które różnią się od siebie wieloma szczegółami, ale oczywiście mają też podobieństwa. Obejmuje to (przynajmniej naszym zdaniem) przede wszystkim niestosowanie elementów zawieszenia, ponieważ tak naprawdę potrzebujesz ich tylko na rowerze szutrowym do intensywnej jazdy po szlakach. W takim razie wszechstronny powinien umożliwiać montaż błotników i systemów nośnych oraz posiadać odpowiednie gwintowane otwory.
Żwir wszechstronny: Zrównoważona geometria z różnicami
Kolejną cechą wspólną rowerów szutrowych typu all-road jest dość wyważona geometria, która nie powoduje żadnych ekstremalnych wahań w jedną lub drugą stronę. Inny od Modele szlaków „Standardowe” rowery szutrowe są przeznaczone do montażu mostków o normalnej długości; Rama przednia, a co za tym idzie, zasięg nie są tak długie jak w przypadku Rower szutrowy terenowy. Chociaż zwykle kąt skrętu wynosi około 70° lub mniej, w normalnych rowerach szutrowych standardem jest kąt 71-72°. W porównaniu do Wyścigowy rower szutrowy Pozycja siedząca jest bardziej wyprostowana, co wynika z nieco dłuższej główki ramy.
Kąt skrętu: Ani bardzo płaski, ani bardzo stromy
W zależności od długości i kąta mostka oraz liczby podkładek pod nim, pozycję siedzącą na wszechstronnym rowerze szutrowym można oczywiście indywidualnie dostosować i uczynić bardziej sportową lub wygodniejszą. Również pod tym względem „środek” rowerów szutrowych jest niezwykle wszechstronny. Niektórzy producenci dostosowują swoje wszechstronne rowery tak, aby zapewniały większy komfort dzięki kompaktowej, wyprostowanej pozycji siedzącej, na przykład do użytku jako szybki rower dojazdowy. Zawsze warto rzucić okiem na tabelę geometrii lub wypróbować ją w sklepie rowerowym.
![Żwir dookoła](https://pub-f154438dceef491ba243fbee53912d51.r2.dev/wp-content/uploads/2024/04/16092743/Velomotion_August_23-9.jpg)
Żadna wada z aluminiową ramą
Jeśli chodzi o materiał, zakres jest szeroki. Mile widziane są również rowery wyścigowe szutrowe Węgiel Ponieważ powinny być oczywiście lekkie, tytan i stal są również powszechne w sektorze wszechstronnym. I oczywiście (jak wszędzie) aluminium, które zwykle znajduje się w modelach ze średniej półki jako niedroga alternatywa dla ramy z włókna węglowego. Ponieważ takie felgi są zwykle atrakcyjniejsze pod względem stosunku ceny do jakości niż wersje z włókna węglowego, stanowią one znacznie więcej niż tylko program oszczędnościowy: przy tej samej grupie komponentów i podobnym zestawie kół felga aluminiowa może z łatwością być o tysiąc euro tańsza, ale może kilogram cięższy. I o ile to pierwsze jest wyraźnie zauważalne w portfelu, to drugie jest ledwo zauważalne w terenie.
Obwód: możliwy pojedynczy lub podwójny
W tym segmencie nie ma jasnych specyfikacji, jeśli chodzi o przełączanie. Różne warianty wyposażenia oferowane zwykle przez producentów rowerów obejmują zazwyczaj modele z pojedynczą lub podwójną tarczą. W ten sposób możesz wybrać rower dostosowany do Twoich indywidualnych potrzeb: jeśli jeździsz głównie w terenie, wybierz wersję „one-by”; Jeśli chcesz używać roweru szutrowego również jako roweru wyścigowego lub planujesz odbywać na nim dłuższe wycieczki, warto zastosować podwójną tarczę, która oferuje nieco większy zakres przełożeń przy jednocześnie węższej gradacji. Jeśli chodzi o opony, sprawa jest całkiem jasna: zazwyczaj montowane są opony o szerokości około 40 mm, chociaż wśród wielu producentów kół panuje tendencja w kierunku 45 mm. Prawie wszystkie obecne rowery szutrowe oferują wystarczająco dużo miejsca na takie opony.
A co z kwotami zakupów? Wszechstronne rowery szutrowe są dostępne we wszystkich przedziałach cenowych. Tak czy inaczej znajdują się one w większości niedrogich rowerów, podobnie jak producenci oferujący tylko jedną platformę szutrową. W wyższych przedziałach cenowych rowery wszechstronne spotykają się z coraz większą konkurencją ze strony bardziej wyspecjalizowanych rowerów terenowych lub wyścigowych. Nawiasem mówiąc, teraz jest dobry moment na rozglądanie się za rowerem szutrowym: producenci i sprzedawcy detaliczni chcą zmniejszyć nadwyżkę pojemności, aby obecnie można było go kupić w rozsądnych cenach.
Wybrane modele z pola testowego Velomotion pokazują, jak wszechstronna jest kategoria „Gravel Allround”. Spektrum sięga od rowerów stalowych z wieloma opcjami mocowania, którymi można jeździć również w sposób sportowy, po rowery z włókna węglowego typu bikepacking o sportowych korzeniach - po prostu duży wybór pośrodku.