Test CBT Italia Grak: Rower szutrowy od tradycyjnego producenta z Cuneo na pierwszy rzut oka nie rzuca się w oczy. Ale jeśli przyjrzysz się bliżej, odkryjesz wiele przekonujących szczegółów, a Grak jest całkowicie przekonujący w terenie.
CBT Italia to zdecydowanie jedna z klasycznych włoskich marek rowerów szosowych. Założona w latach pięćdziesiątych firma rozpoczęła produkcję ram w latach siedemdziesiątych. Przeszklone ramy z czarnym chromem na tylnym trójkącie i widelcu są dziś poszukiwanymi przedmiotami kolekcjonerskimi; Oczywiście firma całkowicie pożegnała się ze stalą jako materiałem. Wszystkie obecne ramy są wykonane z karbonu, co dotyczy również e-rowerów szosowych tej marki. Są ważną ostoją, co z pewnością ma coś wspólnego ze strukturą wiekową typowej klienteli CBT Italia – starszych mężczyzn, którzy chcą trochę wsparcia w górzystym terenie kraju. Oczywiście firma z Cuneo ma również coś gotowego dla młodszego pokolenia: CBT Italia Grak, którego nazwa chrzęści jak lekki żwir toskańskiej Strade Bianche – ale który jest bardzo gładki i przyjemny w prowadzeniu.
Test CBT Italia Grak: Rower szutrowy ze zintegrowanym prowadzeniem linek
Wizualnie szutrowy rower z północnych Włoch jest niepozorny - bardzo różni się od swoich kolorowych stalowych poprzedników i niektórych rowerów konkurencji. Pod matowym wykończeniem znajduje się karbonowa rama, której cechy obejmują kanciaste przekroje rur i wewnętrznie poprowadzone linie od góry główki ramy. Dolne widełki są lekko opuszczone, co powinno pozwolić na opony o szerokości do 50 mm. Jeśli chcesz, możesz zamontować na Graku trzy koszyki na butelki, małą torbę na rurę górną, mocowania widelca, błotniki i tylny bagażnik - dzięki czemu rower jest wzorowy pod względem pakowania i przydatności do codziennego użytku.
Tradycyjnie rama prezentuje się na dolnym wsporniku, gdzie CBT opiera się na klasycznym gwincie BSA - nie tylko w przypadku Gravellera, ale także w przypadku ram wyścigowych. Pod względem użyteczności nie ma w tym momencie nic lepszego. Gwint do osi przelotowej na widelcu nie jest laminowany, ale jest przymocowany jako oddzielna aluminiowa część za pomocą małej śrubki - więc jeśli gwint zostanie uszkodzony, cały widelec nie zniknie.
CBT Italia oferuje Graka tylko w jednej konfiguracji, a mianowicie z SRAM Apex 1×11 i dość tanim zestawem kołowym Fulcrum. Zamontowane na nim 40 mm WTB Byway są bardziej nastawione na twardy grunt i asfalt, a przy 38 mm są również nieco węższe niż podano. Ogólnie rzecz biorąc, ten zestaw jest solidny i funkcjonalny, jeśli nie szczególnie lekki – ale jeśli chcesz czegoś innego, masz wszystkie opcje. Ponieważ CBT Italia oferuje zestaw ram za 1.499 euro, co obiecuje niedrogi sposób na indywidualnie zbudowany rower szutrowy.
A wysiłek może być tego wart, ponieważ właściwości jezdne Italo Graveller są doskonałe. Rama, która jest dostępna w pięciu rozmiarach, ma bardzo sportowy krój, ale ogólnie jest dość mała, przy czym dwa najmniejsze rozmiary ram są niezwykle blisko siebie. W największej wersji główka ramy ma zaledwie 185 mm; jeśli chcesz siedzieć bardziej wyprostowany, musisz zamontować różne dystanse pod mostkiem.
Wzorowe właściwości jezdne
Zgodnie z przyjemnie rozciągniętą pozycją, rower steruje w sposób od neutralnego do zwinnego; z siodełka można go wysunąć lekką ręką, a dzięki nienagannemu przeniesieniu mocy można osiągnąć prędkość przelotową zaledwie kilkoma naciśnięciami pedału. Przy dużych prędkościach Grak cieszy się bezpieczną stabilnością na wprost, ale nie wydaje się powolny.
Batony Deda z dużą ilością flary i nietypowym kształtem
CBT Italia wyposaża swój rower szutrowy w dodatkowe części Deda, które obejmują również dość nietypowo ukształtowaną kierownicę. Jest on lekko wygięty do góry, a także lekko pochylony w kierunku kierowcy, co powoduje zagięcie górnego łącznika, które jest bardzo wygodne do trzymania. Dzięki mocnemu „pochodniu” kierownica jest o około 10 cm szersza na końcach niż na górnym łączniku. Z drugiej strony łuki kierownicy nie są zbyt głębokie, więc dolna pozycja kierownicy w Graku jest bardzo wygodna. Rower jest również zaskakująco wygodny z tyłu, mimo że zamontowano aluminiową sztycę; krótkie siodło „Selle Italia” jest wygodne nawet na dłuższych trasach.
Dużo radości z jazdy w terenie
Jazda w terenie i po szutrowych drogach z Grakiem jest zatem wszechstronnie przyjemnym doświadczeniem, czego nie umniejsza nieco wyższa waga gotowego do jazdy roweru o prawie dziesięciu kilogramach. Każdy, kto przywiązuje do tego szczególną wagę, powinien pomyśleć o wspomnianej ramie od CBT Italia - pod względem stosunku jakości do ceny wariant ten jest równie ciekawy, co kompletny rower, który za 3.110 euro nie jest wcale drogi. Tak czy inaczej, Grak zasługuje na to, by być lepiej znanym w tym kraju.