Przetestuj Ridley Kanzo Adventure Nowość: Nowy Ridley Kanzo belgijskiego producenta to tylko jeden z pięciu różnych rowerów szutrowych, ale być może ten, który potrafi najwięcej. Dzięki szerokim oponom i mnóstwu opcji montażu, spodoba się zarówno kobietom jeżdżącym na rowerze, jak i terenowcom, a ci, którzy przyjrzą się bliżej, odkryją wiele interesujących szczegółów.
Wąskie wiejskie dróżki, bruk, betonowe ścieżki rowerowe z szerokimi spoinami i samotne dziurawe drogi wijące się przez gęste lasy Ardenów: każdy, kto kiedykolwiek jeździł na rowerze w Belgii, wie, że rowery wyścigowe z szerokimi oponami to całkiem sprytny wynalazek – rowery szutrowe, w innych słowa. Oczywiście w Ridley też o tym wiedzą, co doprowadziło do tego, że firma ma w swoim portfolio łącznie pięć różnych terenowych motocykli wyścigowych. Ridley Kanzo Speed postrzega siebie jako wyścigówkę terenową, na której można jeździć z oponami o maksymalnej szerokości 36 mm - rowerem zbliżonym do maszyny do wyścigów długodystansowych i zaprojektowanym do jazdy z podwójną tarczą. Ridley Kanzo Fast jest inny: swoim kształtem przypomina aero racera Ridleya Noah; z oponami o maksymalnej szerokości 42 mm i napędem 1x, jest przeznaczony do wyścigów szutrowych. Jest też Ridley Kanzo Adventure — rower, który może pasować fanom szutrów.
Ponieważ jeśli nie przychodzisz do sklepu rowerowego z jasnym wyobrażeniem o tym, do czego będzie używany Twój (lub Twój) Graveller, najpierw chcesz jednej rzeczy: wszechstronności. Poszukiwane są rowery, które mogą brać udział w sportowych, szybkich przejażdżkach, a także wyprawach bikepackingowych, a do tego rower musi mieć zrównoważoną geometrię i liczne szczegóły wyposażenia.
Wszystko, czego potrzebujesz do żwirowania
Już na pierwszy rzut oka widać, że Ridley ma wszystko, czego potrzebuje rower szutrowy. Podpory łańcucha są opuszczane, co pozwala na szerokie opony o szerokości do 53 mm; mały tylny trójkąt obiecuje amortyzację z tyłu, przy czym bardzo elastyczna sztyca z włókna węglowego jest tutaj główną cechą w praktyce. Nie można również pominąć licznych gwintowanych otworów - uchwyty na bagaż można przymocować do widelca, dwa uchwyty na butelki w trójkącie ramy i jeden pod dolną rurą. Cztery gwinty na dolnej rurze zapewniają dużą swobodę podczas ustawiania koszyka na bidon lub pozwalają na zamontowanie na nim małej torby lub podobnego przedmiotu.
Błotniki można również przykręcić, a jeśli chcesz, możesz nawet zamocować system oświetlenia z dynamem: jego kabel można poprowadzić przez widelec, na którym pod małą osłoną znajduje się wyjście i gwint do reflektora. Lekki kabel można również poprowadzić przez górną rurę. Jak zwykle na górze można przymocować małą kieszonkę; Oczywiście Ridley zadał sobie trud stworzenia zintegrowanej podstawy montażowej zamiast wystających łbów śrub – w tym wydłużonej osłony, która kończy się równo z rurą.
W każdym razie świadomi dragów Belgowie (obok budynku firmy znajduje się nawet tunel aerodynamiczny) zrobili wszystko, aby uniknąć zakrętów i krawędzi. Zacisk siodełka jest zintegrowany, a przewody hamulcowe są praktycznie niewidoczne – pomimo zastosowania smukłego, konwencjonalnie ukształtowanego mostka. Jeśli spojrzysz na głowicę sterową z góry, zauważysz mimośrodową śrubę mocującą stery – zwalnia to miejsce na przewody w główce ramy. W rezultacie Ridley Kanzo Adventure prezentuje się jako elegancki i płynny i już w połowie drogi do roweru aerodynamicznego, podczas gdy Kanzo Fast ma znacznie bardziej specjalny kształt.
Ridley Kanzo Adventure: Zwinny i bardzo terenowy
Jeśli chodzi o Gravellery zoptymalizowane pod kątem bikepackingu, pierwszą rzeczą, która przychodzi na myśl, jest oczywiście płynne prowadzenie dostosowane do bezpiecznej stabilności na prostej, a przy kącie skrętu nieco ponad 70 stopni i dużym rozstawie osi Kanzo Adventure wydaje się pasować do tej kategorii. W bezpośrednim porównaniu z pojazdami terenowymi o bardziej sportowym kroju, motocykl faktycznie prowadzi się wolniej, nie sprawiając wrażenia powolnego. Pozycja siedząca jest dość wygodna z dość krótkim mostkiem i różnymi podkładkami pod nim, chociaż rezygnacja z tego ostatniego skutkowałaby już znacznie większym uniesieniem. Dzięki postrzeganej wysokiej sztywności Ridleya można przyspieszać ze zwinnością; Szerokie opony Vittoria Terreno Dry toczą się lekko po drodze i mają dobrą przyczepność na luźnym podłożu. W każdym razie duża objętość opon pozwala przewrócić się prawie po wszystkim, a jak powiedziałem, opony 47 w żadnym wypadku nie są końcem drogi. Gdy teren staje się trudny, Kanzo Adventure jest w swoim żywiole; Z nieco ponad dziewięcioma kilogramami plus pedały nadal możesz dość łatwo podnosić rower nad przeszkodami na szlaku. Mocno uginająca się sztyca siodełka zapewnia komfort, chociaż przód roweru jest dość twardy; wyraźnie poszerzona kierownica z niezbyt głębokimi zagięciami kierownicy pozwala na bardzo wygodną jazdę na niższych kierownicach na dłuższych płaskich odcinkach.
Oczywistym wyborem dla rowerów szutrowych jest Sram Rival AXS z szybką, precyzyjną zmianą biegów i szybkimi, łatwymi do kontrolowania hamulcami. Przy zębatce 42 i kasecie 10-44 1.300-biegowej istnieje duży zakres przełożeń, a dzięki skokom o dwa zęby w środkowej części obręcz jest dość blisko rozstawiona. Przekładnia nie pozostawia nic do życzenia ani na bardzo stromych odcinkach, ani na szybkich zjazdach. Więcej przełożeń lub bliższe stopniowanie jest możliwe tylko wtedy, gdy połączysz elektroniczny system zmiany przełożeń z dwustopniową piastą z klasyfikowanymi przełożeniami – jak wspomniano, przednia przerzutka nie jest dostarczana. Ten wariant wiąże się oczywiście z dopłatą w wysokości XNUMX euro.
Ridley Kanzo Adventure kosztuje niecałe 4.900 euro w aktualnej specyfikacji i naprawdę nie ma o czym mówić. W końcu montowany jest karbonowy zestaw kołowy kompatybilny z żwirem, który o wewnętrznej szerokości 23 mm jest przeznaczony do szerokich opon i można na nim jeździć bezdętkowo. Z mechanicznym przełożeniem 1×11 (Sram Rival) i zestawem aluminiowych kół rower jest dostępny nawet za 3.575 euro. Indywidualne malowanie jest możliwe za dopłatą 100 euro, dzięki czemu żaden Kanzo nie musi wyglądać jak następny.
Jak trudno jest wybrać odpowiedni rower z gamy Ridley Gravel? Właściwie wcale, ponieważ zdecydowana większość jeźdźców powinna czuć się dobrze z Ridley Kanzo Adventure. Aerodynamiczne zalety Kanzo Fast będą zauważalne tylko podczas wyścigów, a Kanzo Allroad jest bardziej przeznaczony dla kolarzy szosowych szukających większej liczby opcji przy wyborze trasy, ale biorąc pod uwagę mały prześwit na opony, nie jest to naprawdę „właściwy” rower szutrowy. Te dwa modele również nie są przeznaczone do transportu bagażu, więc Kanzo Adventure jest najbardziej okrągłym Gravellerem w ofercie belgijskiego dostawcy.