Test Cannondale Topstone Carbon 2 L: Rower szutrowy z włókna węglowego z wygodnym tylnym zawieszeniem jest teraz dostępny również z systemem oświetlenia StVZO. Obecnie znacznie obniżony model cenowy wiąże się także z licznymi szczegółowymi zmianami; W teście Velomotion był bardzo wygodny i miał świetne właściwości jezdne.
Cannondale ma teraz do wyboru 22 rowery szutrowe – dziesięć modeli aluminiowych i dwanaście modeli z włókna węglowego oraz trzy e-gravelery. Wybór między ramami aluminiowymi a karbonowymi to zwykle przede wszystkim kwestia ceny, ale jest jeszcze jedna ważna różnica w przypadku Topstone: modele karbonowe (z wyjątkiem SuperSix EVO SE) są wyposażone w tylne zawieszenie, dwa z nich również w zawieszenie Lefty widelec. Velomotion wprowadził Topstone Carbon 1 Lefty w zeszłym roku; ze znacznymi zmianami w specyfikacji, nadal jest w programie. A przy modelach ze sztywnym widelcem też sporo się działo, co bardzo ładnie pokazuje Cannondale Topstone Carbon 2 L.
„Softtail” z tradycją
System KingPin amerykańskiego producenta nie jest już nowością; zasada zawieszenia bez punktu obrotu na tylnym trójkącie sięga 2001 roku, kiedy Cannondale w pełni wprowadził lekki wyścig Scalpel. Oczywiście Topstone Carbon nie ma amortyzatora i nie ma naprawdę długiego skoku zawieszenia: tylne koło może odchylić się o 10 mm w górę; elastyczne strefy na tylnym trójkącie, rurze podsiodłowej i górnej rurze zapewniają co najmniej 30 mm swobody ruchu na siodełku. Wszystko to powinno zaowocować zauważalnym pochłanianiem wstrząsów i wibracji, a Cannondale mówi również o plusie w przyczepności - dokładnie tego, czego potrzebujesz na rowerze szutrowym.
SmartSense dla najlepszej widoczności (zdolność)
Jest jeszcze coś nowego w Topstone, który został po raz pierwszy zaprezentowany w 2022 roku: kilka wersji jest wyposażonych w „SmartSense”, zamontowany na stałe system oświetlenia, który w niektórych modelach jest również wyposażony w moduł radarowy wskazujący pojazdy nadjeżdżające z tyłu. Rower testowy radzi sobie bez tego ostatniego; Jednak przy jeździe szutrowej po trasach o małym natężeniu ruchu kwestia widoczności i widoczności i tak będzie prawdopodobnie ważniejsza.
W Topstone Carbon 2 L SmartSense składa się z trzech elementów. Przednie światło znajduje się pod mostkiem i jest utrzymywane przez plastikowy zacisk na kierownicy; światło pochodzi od Lezyne i jest kompatybilne z GoPro, dzięki czemu można zamontować wiele różnych mocowań - na przykład połączony komputer rowerowy/mocowanie GoPro. Tylne światło jest również przymocowane à la GoPro, więc można je połączyć z sakwą. Twój kabel biegnie od góry do sztycy do akumulatora, który znajduje się pod uchwytem na butelkę na dolnej rurze. Akumulator można łatwo zwolnić za pomocą dużej dźwigni blokującej i jest ładowany przez USB-C.
Rama z wieloma nowymi detalami
Oczywiście interfejs akumulatora wymagał nowej ramy, a Cannondale skorzystał z okazji, aby gruntownie odnowić Topstone Carbon. Linka przerzutki jest teraz poprowadzona w rurze tylnego trójkąta (ale nie w przewodzie hamulcowym); Cannondale odszedł od osi SpeedRelease i używa teraz konwencjonalnych osi przelotowych. Szczególnie zaskakujące jest jednak to, że producent porzucił własny standard suportu BB30 dla Topstone i wrócił do stosowania konwencjonalnej obudowy BSA z przykręcanymi panewkami łożysk - powrót do prostej technologii, która była wypróbowana i przetestowana przez dziesięciolecia i które sprawią, że wielu mechaników będzie wiwatować. Istnieją również subtelne zmiany geometrii: główka ramy stała się nieco krótsza w czterech z pięciu rozmiarów ram, co oznacza, że kierownica jest nieco niższa. I wreszcie, prześwit na opony wzrósł z 40 do 45 mm.
Poręczny, zwinny i wygodny
Dzięki temu Topstone 2022 jest jak nowy rower; ale kiedy pedałujesz, czujesz się jak dobry przyjaciel. Nawet jeśli gotowy do jazdy waży prawie dziesięć kilogramów, można go łatwo przyspieszyć, a zamontowana bezdętkowo Vittoria Terreno Dry toczy się prawie jak wąskie opony wyścigowe po asfalcie. 38-ki są rozsuwane przez szerokie obręcze WTB do prawie 42 mm. Pomimo luźnego kąta skrętu, Topstone jest bardzo zwrotny, a zamontowano mostek o długości co najmniej 100 mm. W momencie dostawy pod mostkiem znajduje się przyzwoita wieża dystansowa, która prowadzi do wyprostowanej pozycji siedzącej - jeśli usuniesz wszystkie przekładki i założysz osłonę sterów 5 mm, możesz obniżyć kierownicę aż o 45 mm i zauważalnie ustawić pozycję siedzącą bardziej sportowy. Ma to również sens w terenie, ponieważ na zakurzonych trasach okrążenia testowego Cannondale dawał ci wybór między obracaniem tylnego koła a podnoszeniem przedniego koła tylko na wyjątkowo stromych odcinkach (które można dość łatwo przejechać z 31 zębami w z przodu i 34 z tyłu). Nawet przy niskim ciśnieniu Vittoria osiąga w takich sytuacjach swoje granice, ale nie można jej za to winić. Zwłaszcza, że rower jako całość przekonuje wszystkich dookoła, nawet w wymagającym terenie, gdzie szeroka kierownica – 45 cm przy klamkach hamulca, 54 cm na końcach – zapewnia świetną dźwignię podczas pokonywania przeszkód na szlaku.
A tylne zawieszenie? W przeciwieństwie do podobnych systemów, takich jak IsoSpeed firmy Trek z widocznym flexem w rurze podsiodłowej, działa on niewidocznie, ale w każdym razie zapewnia duży komfort z tyłu. Na dłuższych trasach może to być zauważalne w postaci mniejszego zmęczenia, a rowerzyści, którzy mają problemy z plecami, również powinni skorzystać z systemu. W każdym razie zawieszenie KingPin nie ma żadnych wad - nie ma znaczącego dodatkowego ciężaru i nie ma wpływu na zachowanie podczas jazdy, więc tak naprawdę nie musisz się dwa razy zastanawiać.
GRX 800 i zestaw bezdętkowy
Jeśli chodzi o sprzęt, Cannondale idzie na całość i instaluje kompletne Shimano GRX 800/810 z precyzyjną zmianą biegów i szybkimi hamulcami, które można łatwo modulować. Szczególnie imponująca jest płynna zmiana między dużą (48 zębów) a małą tarczą (31 zębów). Zestaw kół z 28 szprychami nie jest zbyt ciężki (gotowy do jazdy 3,68 kg) i bardzo solidny, co odpowiada wszystkim, którzy chcą używać Topstone do bikepackingu. Dzięki gwintowanym wkładkom na trzy koszyki na bidon, torbę na rurę górną, mocowania bagażu na widelcu, a nawet błotniki, rower jest do tego stworzony.
Niedroga alternatywa bez światła
Każdy, kto zapomina o czasie dzięki wszechstronnie inspirującej wydajności Cannondale Topstone, nie musi się martwić o 2 L, gdy nagle robi się ciemno: zainstalowany na stałe system oświetlenia jest na miejscu i jest tak jasny, że można szybko jechać nawet w absolutnej odległości ciemność. Widok z daleka jest przekonujący, a oświetlenie bliskiego pola jest jasne; i oczywiście system oświetlenia jest zgodny z StVZO. Zauważalne jest ciepło generowane przez grzejnik Lezyne, którego metalowa obudowa mocno się nagrzewa. Jeśli nie chcesz przed każdą jazdą decydować, czy umieścić na rowerze światła zasilane bateryjnie, być może spodoba Ci się SmartSense; Z drugiej strony w przypadku Topstone jesteś ograniczony do określonych komponentów, a także do zamontowanego na zewnątrz akumulatora. Jednak Cannondale oferuje alternatywę bez światła SmartSense. Tam, gdzie w modelu SmartSense umiejscowiony jest akumulator, znajduje się niewielka półeczka, do której można przymocować np. torbę na narzędzia.
Czy ze światłami, czy bez: nowy Cannondale Topstone Carbon imponuje najlepszymi właściwościami jezdnymi, które obejmują również wysoki poziom komfortu zawieszenia – od wycieczek szlakowych po wycieczki rowerowe, jest idealny w użyciu i wysoce zalecany. Dzięki znacznym obniżkom cen, obecne modele Topstone są również bardzo atrakcyjne cenowo – najtańszy wariant z przekładnią 2×10 kosztuje zaledwie 2.799 euro.
WEB: cannondale.com