Testowanie Zawieszenie Canyon Grizl CF SLX 8 eTap: Dzięki amortyzowanemu widelcowi RockShox Canyon Grizl powinien być jeszcze bardziej sprawny w terenie; Pozycja siedzenia i geometria układu kierowniczego niekoniecznie przemawiają za rasowym rowerem szutrowym na szlaki. Ale obliczenia działają, co wynika nie tylko ze stosunkowo niskiej wagi kanionu.
Rowery szutrowe z zawieszeniem to wciąż rzadkość. Wynika to nie tylko z faktu, że producenci rowerów musieli do tej pory sami dbać o odpowiednie widelce i poszli różnymi drogami. Jednak jako część grupy XPLR, SRAM oferuje teraz również widelce amortyzowane RockShox przeznaczone do szutrowych konstrukcji - Rudy XPLR i Rudy Ultimate XPLR, które są dostępne ze skokiem 30 lub 40 mm i różnymi opcjami regulacji. Zakładając ramę dopasowaną do całkowitej wysokości widelca, zaprojektowanie amortyzowanego gratellera nie stanowi już problemu. Canyon pokazuje drogę z Grizl: rower firmy z Koblencji, który jest dostosowany do wymagających tras, jest dostępny ze sztywnym widelcem z włókna węglowego oraz widelcem amortyzowanym; RockShox prowadzi do minimalnej zmiany geometrii, ponieważ jest nieco wyższy niż sztywny widelec.
Ciasna, efektywna podróż
W Canyon Grizl CF SLX 8 eTap Suspension, topowym modelu serii, producent z Koblencji zastosował RockShox Rudy Ultimate XPLR z blokadą i regulacją dobicia. Widelec zapewnia około 25 mm skoku sprężyny (Sram podaje 30 mm), od którego należy odjąć niewielki ujemny skok sprężyny, w zależności od konfiguracji. Brzmi to skromnie, ale efekt jest wyraźnie zauważalny na szlaku. Zwłaszcza gdy widelec nie jest zbyt mocno wyregulowany, połyka kamienie i korzenie i wraz z oponami o szerokości 45 mm wygładza podłoże. Jednak ciśnienie powietrza w widelcu również nie może być zbyt niskie, w przeciwnym razie zostanie on mocno ściśnięty, gdy tylko lekko zejdziesz z siodełka.
RockShox zauważalnie odchyla się podczas pedałowania z siodełka, ale przeszkadza to tylko podczas sprintu – więc nie musisz tak często używać dźwigni blokującej. Pod względem precyzji kierowania i zachowania podczas hamowania widelec jest bezproblemowy; nie ma zauważalnych różnic w stosunku do sztywnego roweru szutrowego. Widelec RockShox pozwala na zauważalnie bardziej agresywny styl jazdy, chociaż szutrowego roweru nie należy oczywiście mylić z MTB z długim skokiem. Nadal potrzebny jest aktywny styl jazdy, co nie jest trudne w przypadku rzucających się w oczy kolorowych kół. Prawie 800 gramów więcej w porównaniu ze sztywnym Canyon Grizl nie sprawia, że rower jest zauważalnie ciężki.
Nadal nie ma roweru górskiego
Grizl i tak nie jest w połowie drogi do hardtaila dla rowerów górskich, nawet z amortyzowanym widelcem. Kąt skrętu wynoszący ponad 72° zapewnia doskonałą zwrotność, dzięki czemu Canyon jest niezwykle zwrotny w terenie. Kierownica ma 42 cm szerokości u góry i 46 cm na końcach, zapewniając wystarczającą dźwignię, aby łatwo utrzymać rower na torze.
Pomimo amortyzowanego widelca sportowy Graveller waży mniej niż dziesięć kilogramów gotowy do jazdy, co przyczynia się do jego zwinności. Rower testowy w rozmiarze L ma stos 605 mm, co wraz z przekładkami pod mostkiem prowadzi do bardziej wyprostowanej postawy górnej części ciała. Z drugiej strony, w rozmiarze M, stos ma sportowe 579 mm, a zasięg jest tylko o 7 mm krótszy (402 do 409 mm), co można łatwo zrekompensować mostkiem. Tutaj masz wybór pomiędzy różnymi pozycjami siedzenia.
Dość długie 435 mm widełki tylnego trójkąta wynikają z faktu, że do Grizla pasują opony o szerokości 50 mm - całkiem sporo nawet jak na rower szutrowy. Przyczepność i komfort można zatem ponownie zwiększyć w porównaniu z konfiguracją testową, przy czym ta ostatnia została podana dobrze znana sztyca VCLS firmy Canyon jest i tak bardzo wysoka. Ma to silne wibracje do pochłaniania wstrząsów bez nadmiernego zginania; pochylenie siodełka reguluje się przesuwając do siebie dwie połówki słupka, w tym celu należy go zdjąć.
Wysoka jakość wykonania
Canyon wykorzystuje wypróbowany i przetestowany SRAM Force AXS z tarczą 40 i zębatką dwunastorzędową 10-44 w Top-Grizl, dając rowerowi mnóstwo rezerw na zjazdy i podjazdy. Pomimo bezdętkowej konstrukcji, zestaw kół Reynolds nie jest szczególnie lekki, co jest nie tylko zasługą szerokiej Schwalbe G-One Bite - stabilnej opony, która łatwo toczy się pomimo wgryzania. Do Grizla można przymocować błotniki, dwa koszyki na butelki (butelki w zestawie) i torbę na górną rurę; wsporniki widelca można również zamontować na rowerach ze sztywnym widelcem.
Rower szutrowy z amortyzowanym widelcem
W obecnej postaci Grizl to przede wszystkim sprzęt sportowy dla wymagających rowerzystów terenowych, dla których amortyzowany widelec ma sens. Nie warto wybierać ich tylko ze względu na wygodę – możesz to jeszcze bardziej poprawić dzięki oponom o szerokości 50 mm. CKażdy oferuje Grizl w różnych wersjach z RockShox i bez, przy czym podstawowy model z amortyzowanym widelcem, 2×11 GRX i aluminiową ramą jest dostępny za 1.999 euro - tylko 200 euro więcej niż identycznie wyposażony model ze sztywnym widelcem z włókna węglowego. Najtańszy karbonowy model ze sztywnym widelcem również kosztuje 1.999 euro (z Shimano GRX 2×10). Duży wybór, jak przywykli mieszkańcy Koblencji.
WEB: kanion.com
Schreibe einen Kommentar