Lista rowerów szutrowych z wyższej półki od 4.000 euro - Marzenia o rowerach szutrowych i te, które mogą się spełnić
Wyższa klasa Gravel to szerokie pole. To, co dzieje się w środku, jest fascynujące, ale rodzi też pytania: dlaczego rower musi kosztować pięć cyfr? Wyjaśniamy, co sprawia, że modele są droższe i bardzo drogie.
Rower szutrowy za 4.000 euro? Niektórym może wydawać się to dużo, ale to dopiero wejście w górną półkę cenową – na drugim końcu skali na miłośników wysokiej klasy terenówek czekają szlachetne koła w przedziale od dziesięciu do dwunastu „mili”. Co sprawia, że rowery szutrowe są tak drogie? A czy różnice cen rzędu kilku tysięcy euro można określić na podstawie stylu jazdy, wyposażenia i funkcjonalności?
Testowanie wysokiej klasy rowerów szutrowych od 4.000 euro: karbonowe ramy i wysokiej jakości komponenty
Wydając wspomniane 4.000 euro, zazwyczaj otrzymujemy karbonową ramę, wyposażoną w wysokiej jakości grupę osprzętu i aluminiowe koła. W zależności od tego, jak droga jest sama rama, komponenty mogą być bardziej wyrafinowane lub prostsze - w tej cenie niektórzy producenci mają już elektroniczną grupę osprzętu. Funkcjonalnie taki rower niewiele będzie się różnił od dwa razy droższego, ale powinien być zauważalnie cięższy. Bo powyżej pewnego poziomu rama i komponenty różnią się przede wszystkim wagą, co oczywiście oznacza dużo więcej prac konstrukcyjnych przy tej samej funkcjonalności i trwałości.
Niektóre firmy rowerowe dostarczają swoje karbonowe ramy szutrowe z modelem premium, który jest o kolejne 10-15% lżejszy, może 150 lub 200 g. Całkowicie zintegrowane prowadzenie kabli i linek jest tu i ówdzie zarezerwowane dla topowego modelu, który charakteryzuje się tym również wyróżnia się wizualnie. Ponadto istnieją pewne specjalne funkcje, takie jak zawieszenie, które sprawiają, że rama jest jeszcze droższa.
Wysokiej klasy rowery szutrowe od 4.000 euro w teście: cena osprzętu dla kierowców
Jeśli chodzi o komponenty, materiały takie jak węgiel czy tytan, wysokiej jakości łożyska, lepsze wykonanie i bardziej złożone powierzchnie podbijają cenę; kompletna grupa osprzętu z przerzutkami, hamulcami, mechanizmem korbowym i napędem może być dwa razy droższa niż zestaw ze średniej półki. To samo dotyczy kół: zestawy kół z włókna węglowego są używane głównie w drogich rowerach, czasami doposażone w płynnie pracujące łożyska ceramiczne. Podczas gdy najdroższe zestawy kół aluminiowych kosztują zwykle około 600 euro, koła karbonowe są od dwóch do czterech razy droższe.
Oczywiście rowery szutrowe klasy premium różnią się od tańszych materiałów również pod względem wykończenia. Sztyca podsiodłowa z włókna węglowego jest już obowiązkowa w przypadku roweru za 4.000 euro, a znacznie droższe rowery są często wyposażone w kierownicę wykonaną z włókna węglowego, co pozwala zaoszczędzić na wadze i zapewnia pewien poziom tłumienia drgań. W modelach z wyższej półki zastosowano karbonową kierownicę z mostkiem – taki kokpit potrafi kosztować grubo ponad 500 euro.
Wysokiej klasy rowery szutrowe od 4.000 euro w teście: 10.000 XNUMX euro to nie koniec - ale są też tańsze opcje
Jeśli dodać wszystko – ramę, grupę komponentów, zestaw kołowy i dodatkowe części – szybko sumują się wysokie czterocyfrowe sumy, aw skrajnych przypadkach taka konstrukcja łamie magiczną poprzeczkę 10.000 XNUMX euro. W takich przypadkach czasami do kosztów materiałów doliczana jest „dopłata premium”, co niekoniecznie jest zrozumiałe. I wreszcie kanał sprzedaży odgrywa ważną rolę: bezpośredni dostawcy, którzy nie dostarczają swoich rowerów do detalistów, ale wysyłają je prosto do konsumenta końcowego, mogą oferować znacznie niższe ceny. W topowym segmencie oznacza to, że rower z porównywalnym wyposażeniem może być jednocześnie o kilka tysięcy euro tańszy.
Nie musisz zamawiać online ani płacić pięciocyfrowej sumy, aby otrzymać superlekki, wyjątkowo dobrze wyposażony rower szutrowy. W przedziale od 5.000 do 6.000 euro wiele specjalistycznych marek detalicznych oferuje również prawdziwe wymarzone rowery - i niekoniecznie muszą pozostać marzeniem.