Test Rose Backroad Ekar Limited: Efektowny rower szutrowy firmy Bocholt jest dostępny w tej wersji na rynku od prawie dwóch lat. Ze względu na przekonującą geometrię ramy, dużą różnorodność modeli i atrakcyjne modele specjalne, takie jak „Ekar Limited” z częściami Campagnolo, życzy się rowerowi długiego cyklu modelowego, ponieważ wszystko jest tutaj naprawdę na miejscu.
Oryginalny Backroad, który Rose wysłał do testu Velomotion w 2020 roku, nadal był rowerem przełajowym ze zmodyfikowanym wyposażeniem. Rok później pojawił się nowy Backroad, który od razu zachwycił maksymalnym napędem, zabawnym prowadzeniem i niską masą. Jego nowoczesna geometria łączy się z dużym zasięgiem, w połączeniu z krótkim mostkiem i dość dużym rozstawem osi - przepis, który łączy płynną pracę przy dużych prędkościach z przyjemną zwrotnością. Nie spodziewamy się żadnych zmian w tym frameworku w najbliższej przyszłości - działa tak dobrze, że trudno sobie wyobrazić ulepszenie w tej chwili, a także jest dość elastyczny. Rose oferuje obecnie Backroad Carbon w dziesięciu wariantach wyposażenia oraz trzy specjalne modele, takie jak Rose Backroad Ekar Limited, z subtelnym lub niezwykłym metalicznym wykończeniem, w zależności od padania światła.
Duża różnorodność modeli
Dostępne są modele od Backroad Mullet z kołami 650B i przełożeniem typowym dla MTB, po model GRX-Di2 do szybkich wycieczek.Dostępne jest również sześć modeli „Backroad AL” z aluminiową ramą, w których geometria siodełka jest nieco wygodniejsza. Nawet najtańszy Backroad AL za 1.999 euro jest wyposażony w kable poprowadzone przez mostek, a rama ma detale, takie jak zintegrowany zacisk podsiodłowy i różne opcje mocowania.
Wiele opcji mocowania aż do dynama
Również pod tym względem wersja karbonowa jest wzorowa: uchwyty bagażowe można zamontować na widelcu, trzy uchwyty na butelki i „bento box” na górnej rurze, a także błotniki, do których z tyłu mocowany jest mostek błotnika. Linkę dynama można również przeciągnąć przez widelec, a następnie poprowadzić do tyłu przez dolną rurę. To sprawia, że sportowy Backroad nadaje się do całorocznego bikepackingu.
Przy dość dużym prześwicie na opony można oczywiście wjechać także w wymagający teren. Rose wypuszcza Backroad dla opon o szerokości 45 mm przy 28 calach i 50 mm przy 27,5 cala; ale miejsca powinno wystarczyć również na opony 622-50. Gruba wyściółka na tylnym widełku i pod dolną rurą chroni przed uderzeniami łańcucha i odpryskami kamieni; blacha zapobiega uszkodzeniom spowodowanym zakleszczaniem się łańcucha.
Porównywalnie sportowa pozycja siedząca w Rose Backroad Ekar Limited
Wszystko to jest dobrym warunkiem wstępnym na wszelkiego rodzaju wycieczki po szutrze, więc wsiadaj na Rose i ruszajmy.Testowy rower 55 ma raczej sportowy krój pod względem stosu i zasięgu; stromy kąt siodełka ustawia kierowcę bardziej do przodu w kierunku suportu. Dzięki mostkowi o długości 90 mm nie siedzisz zbyt ciasno. To, jaki rozmiar ramy wybierzesz dla Rose, zależy nie tylko od maksymalnego wysunięcia sztycy. Jeśli chcesz wybrać mniejszą ramę z niższym stosem, najpierw sprawdź maksymalną długość nogawki, na którą pozwala dany rozmiar ramy - 55 to 87 cm.
Wsparcie w kształcie litery D z dodatkowym flexem
Cechą szczególną Backroad jest zacisk siodełka, który nie znajduje się na górze górnej rury, ale kilka centymetrów niżej na wspornikach siodełka. Powyżej nich rura podsiodłowa jest otwarta do tyłu; plastikowy kapturek zakrywa ten obszar. Dzięki temu słupek w kształcie litery D wygina się do tyłu na większą długość, dzięki czemu Backroad jest wyjątkowo wygodny z tyłu, ale bez tendencji do kołysania się przy wysokiej kadencji.
Podobnie jak zeszłoroczny model z inną konfiguracją, Rose cieszy się dużym napędem i poręcznym sterowaniem - właściwościami jezdnymi, na które nie można narzekać. Spójne jest wyposażenie w Campagnolo Ekar 1×13 i lekkie koła Shamal włoskiego producenta (o tym później). Z sześcioma skokami w szybkim zakresie, kaseta 9-42 jest blisko rozmieszczona tam, gdzie się liczy, wraz z tarczą 40 zapewnia długi nadbieg i redukcję przełożeń na strome podjazdy.
Skrzynia biegów pracuje szybko i precyzyjnie; typowy przycisk kciuka Campagnolo do zmiany biegu na wyższy ma kształt haka w Ekar i dlatego jest jeszcze łatwiejszy do osiągnięcia z dolnego cięgła. Jednak manetka zmiany biegów mogłaby być większa - podczas jej obsługi często zdarza się, że palec zmiany biegów zakleszcza się na dźwigni hamulca. Hamulce są niezwykle łatwe w modulacji, a korby z włókna węglowego mają plastikowe ochraniacze na wypadek przyziemienia.
Rose również bardzo się stara, jeśli chodzi o koła, określając zestaw, który pasuje do grupy Ekar lepiej niż jakikolwiek inny. Kilka lat temu Campagnolo dostroił swoje legendarne koła Shamal, dodając szersze obręcze do użytku na wszystkich drogach: szerokość wewnętrzna 21 mm jest nie tylko idealna do szerszych opon do rowerów szosowych, ale także pomaga w rowerach szutrowych, zapewniając dobre dopasowanie opon. Ponadto zastosowano zamknięte łoże obręczy, co sprawia, że klejenie (bezdętkowej) taśmy na obręcz jest zbędne. Zestaw kół z niepowtarzalnym wzorem szprych jest również stosunkowo lekki i waży prawie 1.600 gramów.
Rose Backroad Ekar Limited to lekki rower z częściami Italo
Wreszcie, grupa Campagnolo i zestaw kół wraz z ramą, która waży dobry kilogram, zapewniają, że Backroad jest wyjątkowo lekki. Jak pokazano, waży 8,4 kg; Konwersja na system bezdętkowy ma potencjał oszczędności. Ale tym, co czyni Backroad jeszcze bardziej atrakcyjnym, jest drastyczna obniżka cen w całym portfolio marki Rose, która miała miejsce na początku listopada. W prezentowanej specyfikacji - Campagnolo Ekar + Shamal, specjalny lakier - szutrowy rower kosztuje teraz tylko 4.499 euro, co oznacza, że cena spadła o prawie 20%. Najtańszy model ze standardowym lakierem kosztuje teraz tylko 1 euro z Shimano GRX 11×2 lub 11×2.499 zamiast dotychczasowych 3.149 euro; z SRAM Rival eTap 1×12 pozbywasz się teraz 3.299 euro (wcześniej 3.799 euro). Ogromna różnorodność modeli to jedna z zalet Rose-Graveller - rzadko zdarza się, aby producent kół składał grupy osprzętu od wszystkich trzech dostawców. Tak więc Rose Backroad powinien nadal znajdować wielu przyjaciół.