Logo Velomotion Małe logo Velomotion
Ikona wyszukiwania
  • Nowości produktowe
  • kolarstwo
  • Testy
    • kompletne koła
    • Komponenten
    • Akcesoria
  • Doradca
    • Przewodnik zakupowy
    • Leasing
    • Prawo
    • Warsztat
    • wycieczka rowerowa

rowery szutroweTesty

Przetestuj Specialized Crux Pro: Superlekka wyścigówka do crossu i szutru

12 Grudzień 2023 by Kacper Gebel

Przetestuj Specialized Crux Pro: Smukły, lekki rower to w równym stopniu rasowa maszyna do wyścigów przełajowych, co terenowy rower szutrowy z dużym prześwitem na opony. Niezwykle mocny, zachwyca doskonałymi właściwościami jezdnymi – dostępny jest także w tańszych wersjach niż Crux Pro z SRAM Force i karbonowym zestawem kołowym.

„Gravelbikes kill the Cyclocross Star” – można by zaśpiewać na podstawie hitu z 1979 roku, ale na szczęście nie wszyscy dołączą do tego refrenu. Nie setki zawodników, którzy jak każdej jesieni i zimy rywalizują na torach serii wyścigowych, takich jak NRW Cross Cup. I nie wszyscy producenci rowerów – wciąż są tacy, którzy mają specjalistyczne rowery przełajowe i nie ulegli jeszcze całkowicie szutrowej gorączce.

Specialized Crux Pro: Agresywny crosser z dużym prześwitem na opony

Specialized jest jednym z takich przypadków. Dzięki Diverge i softtailowi ​​Diverge STR amerykański dostawca ma wiele do zaoferowania w zakresie żwiru, dostępne są również niedrogie modele aluminiowe Diverge E5. Ale jest też Specialized Crux, tradycyjna wyścigówka marki do biegów przełajowych. W swojej obecnej wersji Specialized zadał podwójny cios: z jednej strony Crux stał się jeszcze bardziej agresywnym rowerem crossowym, ale z drugiej strony doskonale sprawdza się jako niezwykle sportowy rower wyścigowy na szutr.

Specialized Crux: Subtelnie zoptymalizowana geometria

Jak to możliwe? Specialized dokonał subtelnych zmian w geometrii, dzięki którym pozycja jazdy na Cruxie jest jeszcze bardziej sportowa. W zależności od wysokości ramy główka ramy jest teraz nawet o 1 cm krótsza, a wysięg wzrósł nawet o 1 cm. W przypadku większych ram kąt siedziska stał się nieco bardziej stromy; i tak już dość stromy kąt skrętu nie uległ zmianie.

Specjalistyczny Crux
Krótsza główka ramy umożliwia zastosowanie wyższego widelca.
Specjalistyczny Crux
Z tyłu znalazło się miejsce także na opony o szerokości 45-47 mm.

To jest przekrój Specialized Crux. Żwirowa strona wyraża się w nieco większym rozstawie osi i zauważalnie większym prześwicie na opony. Opony o szerokości 45, a nawet 47 mm łatwo mieszczą się w ramie i widelcu, nigdzie nie ciasno; stary Crux zatrzymał się na 40 mm. Wiele nowoczesnych crosserów węglowych kapituluje znacznie wcześniej i dlatego można ich używać wyłącznie do „światła żwirowego”. Nie w tym jest sedno sprawy: jego specjalnością jest jazda terenowa przy dużych prędkościach, a każdy, kto postrzega jazdę po szutrach jako sport wyścigowy, jest doskonale wyposażony w superlekki rower.

Specjalistyczny Crux
Specialized powrócił do klasycznego standardu suportu BSA.
Specjalistyczny Crux
Na dolnej rurze znajduje się drugie wejście na kable i kable.

Super lekki i mocny

Crux Pro waży niecałe 7,6 kg bez pedałów, chociaż jest oczywiście bardzo dobrze wyposażony. Zestaw kołowy Roval pozostaje bezdętkowy o wadze poniżej 3,3 kg, rama określona przez producenta na 825 gramów. Jego pełen wdzięku wygląd niekoniecznie oznacza ekstremalną sztywność, ale w praktyce Specialized imponuje napędem przypominającym rakietę. Jest niezwykle poręczny i zwinny, można go łatwo przyspieszyć - nie ma porównania z rowerami szutrowymi zorientowanymi na szlaki z wyjątkowo płaskim kątem skrętu i wyprostowaną pozycją siedzącą.

Zewnętrzne przewody hamulcowe ułatwiają wymianę mostka.
Wspornik z włókna węglowego jest bardzo elastyczny, co jest bardzo wygodne.

Wysokiej jakości załączniki

Smukły, oldschoolowy wygląd z obudową suportu BSA pasuje do zewnętrznych przewodów hamulcowych w kokpicie, ale są one bardzo praktyczne. Nieco większy zasięg nowego Cruxa rekompensuje mostek krótszy o 10 mm, a jeśli chcesz używać roweru jako crossera, możesz chcieć dodać tutaj cal lub dwa. W przypadku kabli zewnętrznych mostek można oczywiście łatwiej wymienić. Elegancka kierownica z włókna węglowego ze spłaszczonymi górnymi ogniwami i superkompaktowymi łukami kierownicy jest świetna. Jeśli sięgniesz w dół, nie będziesz już musiał się bardziej rozciągać; Ponieważ jednak kierownica jest o około 5 cm szersza na końcach niż u góry, możesz sterować Cruxem jeszcze bezpieczniejszą ręką. Pomimo całej swojej zwinności, rower jest bardzo bezpieczny w prowadzeniu i kierunkowy.

Specjalistyczny Crux
Kierownica z włókna węglowego ze szczególnie wąskimi łukami jest o dobre 5 cm szersza u dołu.
Specjalistyczny Crux
Obręcze z włókna węglowego są lekkie i idealnie nadają się do szerokich opon.

Jak zwykle Specialized stawia na własne części dodatkowe, które zawsze są dobrym wyborem. 38er Pathfinder Pro, który ma prawdziwą szerokość 25 mm na karbonowych felgach i wewnętrzną szerokość 40 mm, zawsze był jednym z ulubionych modeli wszystkich, którzy chcą szybko toczyć się po asfalcie, ale nie chcą stracić przyczepności i przyczepność na zakrętach. Jej profil listwowy jest naprawdę przyczepny, a w teście laboratoryjnym Velomotion opona wywarła niegdyś wrażenie minimalnym oporem toczenia oraz dużą odpornością na przebicie i przecięcie. Wspornik węglowy Cruxa zauważalnie się ugina i dlatego jest bardzo wygodny. Krótkie siodło z dużym wgłębieniem jest również całkiem wygodne, jeśli jest ustawione prawidłowo. Oczywiście rower jest skąpy, jeśli chodzi o opcje montażu; Nie ma więcej niż trzeci koszyk na bidon, który zmieni Cruxa w rower szutrowy. Nie jest to jednak konieczne w przypadku „wyścigów szutrowych”.

Kaseta z 44 zębatkami jest bardziej szutrowa niż krzyżowa.
Rower jest dość ekonomiczny jeśli chodzi o tarcze hamulcowe.

Specialized Crux – dostępny także w zestawie z ramą

Kosztujący zaledwie 8.000 euro Crux Pro jest oczywiście niezwykle drogi i nie jest nawet najdroższym modelem w ofercie. Sporo pieniędzy za rower z SRAM Force AXS (przesiadka ze starego na nowy Force odbywa się w serii), ale oczywiście jest inny sposób. Wyposażony w Rival AXS, który nie jest wcale gorszy, Crux Expert jest dostępny za 2.000 euro mniej; Rama, widelec i stery można kupić już za 3.150 euro. Jeśli sprytnie to połączysz i tanio kupisz, możesz stworzyć superlekki, szybki rower z elektroniczną przerzutką i lekkimi aluminiowymi kołami za niecałe 5.000 euro - co będzie nie do pobicia, jeśli chodzi o radość z jazdy, czy to w wyścigu przełajowym, czy na szutrowej wycieczce. Ponieważ „rowery szutrowe zabiły gwiazdę przełaju”…

www.specialized.com

Specjalistyczny Crux

Powrót do tabeli liderów

Wniosek: Specialized Crux Pro

Pro

  • Znakomite właściwości jezdne
  • Niezwykle potężny
  • Bardzo łatwe
  • Idealny jako rower przełajowy lub do wyścigów szutrowych
  • Szlachetnie wyposażony

Contra

  • Bardzo drogi
  • Proste tarcze hamulcowe w tej cenie

fakty

rok produktu2023
Cena8.000 Euro
Sieć www.specialized.com

ocena

94%

Cena-wydajność

85%
Specialized Crux łączy rower przełajowy i rower wyścigowy szutrowy w superlekki, sportowy i wszechstronny rower, na którym można jeździć z 33 oponami na torze oraz z 45 oponami w wymagającym terenie. Fakt, że rower wydaje się być idealny dla obu sytuacji, wynika między innymi z niewielkiej liczby opcji montażu. Inne modele Specialized obejmują te obszary. Możesz uniknąć wysokiej ceny Crux Pro, jeśli złapiesz zestaw ramy i zbudujesz go samodzielnie.
tagi:#VMgravelNajlepsza lista wyścigów rowerów szutrowych 2024polecanerower szutrowyTest roweru szutrowegorowery szutroweSpecializedSpecjalistyczny CruxSpecjalistyczny Crux Pro

O Kacper Gebel

Caspar Gebel jeździ na rowerze wyścigowym od 40 lat. Specjalistyczny dziennikarz i autor literatury faktu pracuje dla Velomotion, a także dla magazynów Procycling i Fahrrad News.

Related Stories

  • Niedrogi, wszechstronny karbonowy produkt: Stevens Camino w teście
  • Przetestuj Van Nicholasa Rowtaga: Tytanowe marzenie z wieloma opcjami
  • Test Radonu Regard 10.0: Tani i dobrze wyposażony
  • Test rywala Riverside Carbon CGR SRAM: Żwirowa wyścigówka od kempingowego giganta
  • Przetestuj Corratec Allroad C Ekar: Wszechstronna, sztywna wyścigówka szutrowa
  • Zespół Velomotion
  • fakty medialne
  • Publikacje
  • Ochrona danych/RODO

© 2025 Velomotion GmbH