Najlepsza lista rowerów szutrowych na szlaki 2024
Z szerokimi oponami i zawieszeniem na wymagające trasy
Rowery szutrowe na szlaki? Co to jest znowu?! Po prostu: odnosi się to do rowerów szutrowych, które pod względem geometrii, wykończenia i opon są dostosowane do tras, na które tak naprawdę nie potrzebujesz roweru górskiego - ale na których nie można optymalnie jeździć z oponami 40 mm i sportową geometrią. Velomotion przedstawia osiem odpowiednich modeli.
Coś pomiędzy rowerem szutrowym a rowerem górskim? Na początku brzmi to dziwnie, ponieważ rower szutrowy wydaje się być wystarczająco blisko MTB. Ale dzieje się coś innego – wiemy, że odkąd RockShox, Fox & Co. wprowadziło 28-calowe amortyzowane widelce ze skokiem 30-40 mm, które zostały opracowane specjalnie dla „rowerów szutrowych na szlaki”. O co więc w tym wszystkim chodzi? A dla kogo jest odpowiednia ta podkategoria?
Rowery szutrowe Trail: Pozdrowienia z MTB!
Pomysłodawcami trendów są – co nie jest zaskoczeniem – producenci rowerów, których korzenie sięgają kolarstwa górskiego. Wiele się tam wydarzyło przez ostatnie lata: odsetek e-MTB stale rośnie, a jeśli chodzi o modele niezmotoryzowane, standardem nie jest już rower przełajowy, ale rower szlakowy z płaskim kątem główki ramy, długa górna rura i wyjątkowo krótki mostek. Podsumowując, daje to stabilne kierunkowe zachowanie podczas jazdy w połączeniu z dość zwinnym prowadzeniem. Dość zwarta, wyprostowana pozycja siedząca jest również typowa dla tego typu MTB.
Wyścigowa kierownica, amortyzowany widelec i szerokie opony łączą sportowe prowadzenie z dużą wiedzą terenową
Dlaczego nie spróbować czegoś takiego z kołami wyścigowymi? Jest to dobry pomysł z kilku powodów. Przede wszystkim można powiedzieć, że wiele rowerów MTB (szlakowych) i tak nie jest użytkowanych „właściwie”. Jeśli jeździsz tylko po leśnych ścieżkach, drogach szutrowych i szlakach bez żadnych szczególnych przeszkód, jazda na poręcznym, mocnym dziesięciokilowym rowerze szutrowym może sprawić więcej frajdy, a także możesz cieszyć się wszechstronnymi pozycjami chwytu kierownicy wyścigowej. Na nierówny teren wspomniane są widelce amortyzowane, które zapewniają zauważalną absorpcję wstrząsów i wibracji pomimo krótkiego dystansu; Jeśli zjedziesz stromo w dół, możesz cieszyć się wygodą opuszczanej sztycy, stosowanej w wielu rowerach szutrowych na szlaki. Typową cechą „Gravel Trail” są szersze kierownice, które pozwalają na bezpieczniejsze kierowanie w trudnym terenie.
Jeśli zamontowane zostaną również opony o szerokości dwóch cali, rower szutrowy na szlaki będzie jeszcze sprawniejszy w terenie niż konwencjonalny rower szutrowy - między innymi ze względu na bardziej wyprostowaną geometrię siodełka i specjalne cechy, takie jak duży rozstaw osi, który stabilizuje jazdę zachowanie na zjazdach i zapobiega utracie kontaktu przedniego koła z podłożem na stromych odcinkach. Każdy, kto uważa, że standardowy rower szutrowy jest zbyt oswojony, jest również kandydatem na model na szlaki.
Kompaktowa pozycja siedząca nawet na duże odległości
Wreszcie, mniej rozciągnięta, wygodniejsza pozycja siedząca w Trail Graveller jest idealna na duże odległości. Jeśli chcesz używać roweru szutrowego jako roweru turystycznego, w tej kategorii znajdziesz odpowiednie modele, choć niekoniecznie musi to być rower z amortyzowanym widelcem.
Rowerów szutrowych również nie można łączyć ze sobą. Po pierwsze, nie wszystkie rowery zaliczające się do tej kategorii są wyposażone w amortyzowany widelec – jest to przynajmniej opcja dla wielu producentów. Przerzutki to zazwyczaj 1×11 lub 1×12, choć często wybierane są kasety z przełożeniami zbliżonymi do MTB, np. kasety Eagle firmy SRAM z 10-52 zębami. Ale są też rowery szutrowe w stylu trailowym z podwójną tarczą.
Oczywiście nie ma ustalonych zasad dotyczących opcji uprawy. Dla dostawcy takiego jak rondo Rowery szutrowe na szlaki należą do kategorii „przygodowej”, dlatego na rowerze musi być nieskończona liczba opcji montażu, które pozwolą rowerzystom długodystansowym na montaż toreb, uchwytów, akcesoriów itp. w obfitości. Ale można też spojrzeć na rzeczy bardzo sportowo i w dużej mierze zrezygnować z gwintowanych otworów, takich jak ten Santa Cruz beim Stigmata czyni.
To, czy jest bardziej ryzykowny, czy bardziej sportowy, to także kwestia materiału. Tam, gdzie waga nie jest istotna, z pewnością można zastosować stalową ramę – np Konasutra nawet w połączeniu ze sztywnym stalowym widelcem. Z kolei szybki, poręczny rower w tej kategorii najlepiej jest wykonany z włókna węglowego. Gigant i Santa Cruz Oznacza to, że możesz osiągnąć całkowitą masę około dziesięciu kilogramów – łącznie z amortyzowanym widelcem i regulowaną sztycą.
Modele te niedawno przetestowane przez Velomotion pokazują, jak mogą wyglądać różne typy rowerów szutrowych na szlaki. Ich wspólnym mianownikiem jest komfort i bezpieczeństwo jazdy w wymagającym terenie – a można je wykorzystywać na wiele sposobów.