Test / E-MTB: YT Decoy 29 Core 4 to ekscytujący E-MTB, który oferuje bardzo dobry pakiet składający się z wysokiej jakości ramy z włókna węglowego, świetnych komponentów i wyważonego prowadzenia w cenie prawie 7.000 euro. Jest jednak mały haczyk.
W marcu 2019 r. YT zaprezentował Decoy, pierwszy e-MTB w swoim portfolio, a jego sportowy charakter, atrakcyjna cena i świeży wygląd trafiły w gusta wielu motocyklistów, którzy wcześniej byli sceptycznie nastawieni do rowerów elektrycznych. Nieco ponad trzy lata później wiele się wydarzyło, E-MTB są znacznie bardziej akceptowane i popularne jako sprzęt sportowy - i oczywiście technologia również ewoluowała. Jednak podstawowe funkcje YT Decoy pozostały w dużej mierze niezmienione. Czy koncepcja nadal działa dzisiaj?
Największe zmiany w stosunku do oryginalnego Decoya widać w układzie napędowym - tutaj oryginalne Shimano E8000 zostało zmodernizowane do nowego EP8 - oraz w rozmiarze kół. Początkowo Decoy był rowerem typu mullet z mieszanką rozmiarów kół, ale teraz jest również dostępny w czystej wersji 29-calowej. To wtedy ma skok sprężyny 145 mm lub 150 mm zamiast 170 mm w „normalnym” Decoy.
YT Decoy 29: rama z włókna węglowego o wszechstronnej geometrii
Rama główna Decoy 29 we wszystkich wariantach wyposażenia wykonana jest z karbonu - w zależności od wariantu modelu sprzedawca bezpośredni stosuje również włókno węglowe w tylnym trójkącie lub aluminium w nieco tańszych modelach. Linie i optyka są typowo dla YT nowoczesne i dość uderzające – Decoy przyjemnie wyróżnia się z tłumu i pomimo swoich obszernych tubusów nie wydaje się zbyt nieporęczny. Godne pochwały są bogato zastosowane ochraniacze ramy we wszystkich istotnych pozycjach, od dolnej rury, przez dolną rurę tylnego trójkąta, aż po wewnętrzną część rury podsiodłowej. To nie tylko chroni ramę przed zarysowaniami lub gorszymi uszkodzeniami, ale także redukuje szum tła, szczególnie w okolicy tylnego trójkąta.
Pod względem geometrii Decoy 29 jest znacznie bardziej umiarkowany niż Decoy, który jest znacznie bardziej przycięty w kierunku zjazdu. Nie zrozum mnie źle: Decoy 29 to naprawdę nowoczesny i sportowy E-MTB zapewniający mnóstwo zabawy i akcji na szlaku. Ale: Znajduje bardzo dobrą równowagę, dzięki czemu kierowca nie jest „zmuszany” do nadmiernie aktywnej pozycji podczas jazdy, a nawet zrelaksowane wycieczki są możliwe bez żadnych problemów. Korzystają na tym również właściwości podjazdowe. W liczbach oznacza to, że nie mamy zbyt luźnego kąta główki, a tylne rurki tylnego trójkąta są nieco dłuższe. Rama główna jest ładna i długa, dzięki czemu można łatwo przenosić ciężar ciała. Kąt i wysokość suportu można nieznacznie regulować za pomocą flip chipa na mocowaniu amortyzatora.
Format ramki | S | M | L | XL | XXL |
---|---|---|---|---|---|
Długość rury górnej (w mm) | 569 | 591 | 608 | 635 | 658 |
Długość główki ramy (w mm) | 95 | 100 | 105 | 115 | 125 |
Długość wideł (w mm) | 458 | 458 | 458 | 458 | 458 |
Kąt skrętu (w °) | 65,8 / 66,3 | 65,8 / 66,3 | 65,8 / 66,3 | 65,8 / 66,3 | 65,8 / 66,3 |
Kąt rury podsiodłowej (w °) | 77 / 77,5 | 77 / 77,5 | 77 / 77,5 | 77 / 77,5 | 77 / 77,5 |
Spadek BB (mm) | 38 / 32 | 38 / 32 | 38 / 32 | 38 / 32 | 38 / 32 |
Rozstaw osi (w mm) | 1197 | 1219 | 1241 | 1265 | 1289 |
Zasięg (mm) | 423 | 443 | 463 | 483 | 503 |
Stosy (mm) | 614 | 619 | 623 | 632 | 641 |
Shimano EP8 z akumulatorem 540 Wh
YT zdecydowało się na japońską moc napędu: Shimano EP8 to ekstremalnie lekki (2,6 kg), mocny (85 Nm) i dynamiczny silnik, który od momentu wprowadzenia na rynek w 2020 roku cieszy się dużą popularnością, szczególnie wśród raczej sportowych E-MTB. W naszym szczegółowym teście porównawczym dysków był w stanie zademonstrować swoje zalety, a przede wszystkim wiedział, jak zaimponować, jeśli chodzi o wydajność. Pod względem maksymalnej mocy wspomagania nie do końca dorównuje Boschowi czy Brose'owi, ale bynajmniej nie jest to słaby napęd. Aby uzyskać maksymalne wsparcie z kompaktowego urządzenia, zaleca się pedałowanie z nieco wyższą kadencją (>80).
Silnik jest zasilany akumulatorem 540 Wh umieszczonym w dolnej rurze. Jak na dzisiejsze standardy, Decoy 29 jest wyposażony w raczej małą baterię o małej pojemności. Tak było w momencie jego wprowadzenia na rynek, mimo że dystans do innych motocykli tej klasy nie był tak duży jak dzisiaj. Pokazuje jednak, że YT celowo zdecydowało się na raczej mały akumulator, głównie z dwóch powodów: Z jednej strony większa pojemność zawsze oznacza więcej ogniw, co nie tylko zwiększa wymiary, ale przede wszystkim wagę.
Aby uzyskać szczegółowy test Shimano EP8
Silniki i napędy E-MTB 2022 w teście: ShimanoEP8
Nowości produktowe / E-MTB: W ramach naszego głównego przeglądu silników na sezon 2022 przyjrzymy się dziś Shimano EP8. Oprócz danych technicznych dysponujemy również wartościami laboratoryjnymi ze stanowiska badawczego dotyczącymi osiągów i zasięgu napędu E-MTB. Silniki i napędy E-MTB sprawdzone 2022 Na początek sezonu 2022 szczegółowo przyjrzymy się […]
Akumulator YT wraz z pokrywą waży prawie 3,6 kg, a zatem jest prawie o kilogram lżejszy niż na przykład Bosch Powertube 750. Wymiary są również ładne i kompaktowe, co nie tylko ułatwia demontaż, zwalniany za pomocą dwóch śrub, ale także znacznie ułatwia przenoszenie, na przykład, drugiego akumulatora. Mimo wszystko akumulator jest chyba najlepszym wskaźnikiem „wieku” platformy Decoy – spodziewamy się zatem, że następca będzie miał albo większą pojemność, albo jeszcze lżejszy koncept. Ale akumulator 540 Wh powinien mieć też wystarczający zasięg dla większości kierowców w praktyce - bazując na naszych wartościach zużycia paliwa EP8 wyznaczonych na hamowni, można spodziewać się zasięgu ok. 110 km na płasko i ok. 1.500 km. XNUMX hm na górze, każdy na najwyższym poziomie wsparcia.
Napęd obsługiwany jest za pomocą minimalistycznego pilota Shimano na kierownicy, który jest intuicyjny w obsłudze i bardzo dobrze komponuje się z nowoczesnym E-MTB. YT starannie obcięło rogi na wyświetlaczu i zainstalowało nieco prostszą, monochromatyczną wersję. Nie jest to duża wada, ale jednak szkoda, bo czytelność podczas jazdy jest trochę lepsza z kolorowym wyświetlaczem.
Świetne funkcje bez prawdziwych słabości
Poza wspomnianą właśnie niewielką oszczędnością wyświetlacza, pod względem wyposażenia naprawdę nie ma na co narzekać na naszym rowerze testowym. YT Decoy 29 Core 4 jest wyposażony we wszystkie wysokiej jakości komponenty, które są odpowiednie w cenie prawie 7.000 22,4 euro. W połączeniu z lekką podstawą przyczyniają się one również do bardzo dobrej masy całkowitej wynoszącej XNUMX kg w rozmiarze XL bez pedałów i bezdętkowych.
Podwozie Fox ma śmietankę Fox 36 Grip2 z przodu i amortyzator DPS z tyłu. Ta ostatnia może wydawać się trochę słaba bez zbiornika, ale bardzo dobrze współgra z progresywnym tyłem i nigdy nie pociła się zauważalnie podczas naszego testu, nawet na dłuższych zjazdach.
12-biegowy tor z serii Shimano XT ugruntował swoją pozycję i zasługuje na swoją nienaganną reputację; szeroki asortyment, świetne osiągi i udana ergonomia. Hamulce Sram Code RSC z tarczami Centerline 200 mm mają wtedy również odpowiednie rezerwy na zjazd i bardzo niezawodnie wykonały swoją pracę. Aluminiowe felgi Crankbrothers Synthesis są zdecydowanie wyróżniającym się wyposażeniem. Nawet jeśli inni producenci w tym przedziale cenowym czasami polegają na felgach karbonowych, uważamy, że decyzja YT była słuszna: felgi aluminiowe są niezwykle wytrzymałe, szerokie, a dzięki specjalnemu sznurowaniu również bardzo wygodne. Świetne są też piasty amerykańskiego producenta Industry 9 - lekkie, wytrzymałe iz charakterystycznym wolnobiegiem. Na felgach siedzą opony Maxxis, czyli popularna kombinacja DHRII i DHF. YT oszczędza trochę na osnowie, montując oponę Exo z przodu i nieco bardziej odporną na przebicie Exo+ z tyłu.
Nie ma też znaczących odliczeń w „klasie B” w specyfikacji: słupek YT Postman ma wystarczający skok w naszym rozmiarze przy 170 mm, dźwignia jest udana. Podoba mi się kokpit Renthal, a na siodełku i chwytach są wysokiej jakości punkty kontaktowe od SDG.
Ramki do zdjęć | YT Decoy 29 w całości z włókna węglowego |
widelec amortyzowany | Fabryczny uchwyt Fox 36 |
napęd | ShimanoEP8 |
akumulator | 540 Wh |
niemy | Fabryka Fox Float DPS |
wirniki | Crankbrothers Synthesis Alloy E-MTB i9 |
Opona VR | Maxxis Minion DHF Exo 3C MaxxTerra |
Tętno opon | Maxxis Minion DHRII Exo+ 3C MaxxTerra |
przerzutka tylna | ShimanoXT M8100 |
dźwignia zmiany biegów | ShimanoXT M8100 |
korba | ShimanoXT |
przerzutka | Ohne |
Hamulec | Kod RAM RSC |
tarcze hamulcowe | Linia środkowa Sram 200 mm |
sztyca | Listonosz YT 170 mm (XL) |
siodło | SDG Bel Air 3.0 |
trzon | Renthal wierzchołek 35 |
Lenker | Renthal Fatbar 35 |
Sportowy, ale zrównoważony: YT Decoy 29 na szlaku
Nasze oczekiwania wobec YT Decoy 29 zostały z góry ukształtowane przez nasze doświadczenie z rowerami YT i reputację marki. Mocny, sportowy, a przede wszystkim zaprojektowany do zabawy na szlaku - tego oczekiwaliśmy od Decoy 29. Chociaż nie myliliśmy się, zaskoczyła nas wszechstronność Decoy 29. Ponieważ jego bardzo dobrze wyważona geometria zapewnia wygodną pozycję siedzącą, a dobrze wyważone właściwości jezdne są odpowiednie zarówno dla aktywnych entuzjastów szlaków, jak i mniej doświadczonych rowerzystów górskich. Jednak jeśli chodzi o tył, geny YT wyraźnie widać w terenie: całkiem progresywnie oferuje znacznie większe rezerwy, niż można by się spodziewać po „tylko” 145 mm. Nawet przy skokach czy spadkach nie mieliśmy problemów z dobiciem do dna - super! Z drugiej strony oznacza to również, że każdy, kto szuka wygodnej tylnej konstrukcji sofy, będzie rozczarowany Decoy 29.
Wbudowane komponenty wykonały swoją pracę absolutnie niezawodnie i nie dały powodu do krytyki w naszym teście. Pomimo nieco śliskiego karkasu opon Maxxis nie mieliśmy z nimi żadnych problemów, zawieszenie Foxa jak zwykle sprawowało się znakomicie, podobnie jak prezentacja przełożeń.
YT zasługuje na szczególną pochwałę pod względem wolumenu – przynajmniej w większości. Pociągi, liny, kable i łańcuchy są poprowadzone w taki sposób, a rama jest tak dobrze wyściełana i zabezpieczona w odpowiednich miejscach, że Decoy 29 mógłby być jednym z najcichszych e-MTB na rynku. Gdyby nie Shimano EP8: Słynne teraz grzechotanie silnika jest również tutaj obecne, chociaż było znacznie mniej wyraźne na naszym rowerze testowym niż na większości innych E-MTB EP8, które testowaliśmy przez lata.
Schreibe einen Kommentar