Nowości produktowe / E-MTB: W ramach naszego głównego przeglądu silników na sezon 2022 przyjrzymy się dziś Shimano EP8. Oprócz danych technicznych dysponujemy również wartościami laboratoryjnymi ze stanowiska badawczego dotyczącymi osiągów i zasięgu napędu E-MTB.
Silniki i napędy E-MTB 2022 pod kontrolą
Na początek sezonu 2022 szczegółowo przyjrzymy się popularnym silnikom eMTB: od najlepszych modeli Bosch, Shimano i Brose po nowicjuszy i pretendentów, takich jak Sachs RS lub Panasonic GX Ultimate Pro. Zabraliśmy każdy z dysków do laboratorium testowego i przyjrzeliśmy się wydajności, zasięgowi i efektywności energetycznej w porównywalnych warunkach. Oprócz baterii i elementów sterujących przyglądamy się również aplikacjom, które są teraz częścią standardowego repertuaru prawie wszystkich dysków.
Bosch Performance CX Gen4 | ShimanoEP8 | Brose Drive S Mag | Gigantyczny SyncDrive Pro2 | Specjalistyczne 2.2 | Sachsa RS | Panasonic GX Ultimate Pro | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
maksymalny moment obrotowy | 85 Nm | 85 Nm | 90 Nm | 85 Nm | 90 Nm | 112 Nm | 95 Nm |
silnik wagi | 2,9 kg | 2,6 kg | 2,9 kg | 2,75 kg | 2,9 kg | 3,5 kg | 2,95 kg |
baterie | 400Wh / 500Wh / 625Wh / 750Wh | 504 Wh / 630 Wh | 630 Wh | 625 Wh / 750 Wh | 500 Wh / 700 Wh | - | - |
Baterie (osoby trzecie) | - | do 900 Wh | do 925 Wh | - | - | do 725 Wh | 630 Wh / 750 Wh |
Uruchomić | 2020 | 2020 | 2018 | 2021 | 2021 | 2020 | 2021 |
Silniki i napędy E-MTB 2022 w teście: Inteligentny system Boscha
Nowości produktowe / E-MTB: W ramach naszego głównego przeglądu silników na sezon 2022, przyjrzymy się dzisiaj Bosch Smart System. Oprócz danych technicznych dysponujemy również wartościami laboratoryjnymi ze stanowiska badawczego dotyczącymi osiągów i zasięgu napędu E-MTB. Silniki i napędy E-MTB 2022 w szachu Na rozpoczęcie sezonu 2022 rzucamy […]
Silniki i napędy E-MTB 2022 w teście: Brose Drive S Mag
Nowości produktowe / E-MTB: W ramach naszego głównego testu silnika na sezon 2022, przyjrzymy się dziś Brose Drive S Mag. Oprócz danych technicznych mamy również wartości laboratoryjne ze stanowiska testowego za wydajność i zasięg napędu E-MTB. Silniki i napędy E-MTB sprawdzone 2022 Na początek sezonu 2022 bierzemy […]
Silniki i napędy E-MTB 2022 w teście: Sachsa RS
Nowości produktowe / E-MTB: W ramach naszego głównego przeglądu silnika na sezon 2022, przyjrzymy się dziś centralnemu silnikowi Sachs RS. Oprócz danych technicznych dysponujemy również wartościami laboratoryjnymi ze stanowiska badawczego dotyczącymi osiągów i zasięgu napędu E-MTB. Silniki i napędy E-MTB 2022 w szachu Na rozpoczęcie sezonu 2022 rzucamy […]
Silniki i napędy E-MTB 2022 w teście: Specjalistyczny napęd 2.2
Nowości produktowe / E-MTB: W ramach naszego głównego przeglądu silnika na sezon 2022, przyjrzymy się dziś napędowi Specialized 2.2. Oprócz danych technicznych dysponujemy również wartościami laboratoryjnymi ze stanowiska badawczego dotyczącymi osiągów i zasięgu napędu E-MTB. Silniki i napędy E-MTB 2022 w szachu Na rozpoczęcie sezonu 2022 rzucamy […]
Silniki i napędy E-MTB 2022 w teście: Gigantyczny SyncDrive Pro2
Nowości produktowe / E-MTB: W ramach naszego dużego testu silnika na sezon 2022, przyjrzymy się dzisiaj Giant SyncDrive Pro2. Oprócz danych technicznych dysponujemy również wartościami laboratoryjnymi ze stanowiska badawczego dotyczącymi osiągów i zasięgu napędu E-MTB. Silniki i napędy E-MTB 2022 w szachu Na rozpoczęcie sezonu 2022 rzucamy […]
Silniki i napędy E-MTB 2022 w teście: ShimanoEP8
Nowości produktowe / E-MTB: W ramach naszego głównego przeglądu silników na sezon 2022 przyjrzymy się dziś Shimano EP8. Oprócz danych technicznych dysponujemy również wartościami laboratoryjnymi ze stanowiska badawczego dotyczącymi osiągów i zasięgu napędu E-MTB. Silniki i napędy E-MTB sprawdzone 2022 Na początek sezonu 2022 szczegółowo przyjrzymy się […]
Napędy E-MTB 2022: Dziewięć aktualnych silników w teście porównawczym
E-MTB / Test: Który napęd E-MTB jest najlepszy? Odpowiedź na to pytanie nie jest taka prosta, bo wszystkie obecne systemy stoją na bardzo wysokim poziomie, choć różnice są czasem ogromne. Aby przejść do sedna tematu, przyjrzeliśmy się dziewięciu aktualnym napędom E-MTB, na stole testowym i […]
Shimano EP8: Silnik - mały i mocny
E-MTB z Shimano EP8 są dostępne od dobrego roku, a silnik - serce systemu - łączy w sobie dwie cechy, które są dość unikalne na rynku. Z jednej strony jest to wyjątkowo niska waga poniżej 2,6 kg, co czyni go jednym z najlżejszych silników montowanych centralnie na rynku. Z drugiej strony, przy 85 Nm, nadal zapewnia podobnie wysoki moment obrotowy na łańcuchu, jak częściowo znacznie cięższa konkurencja. Oczywiście niska waga oznacza również kompaktowe wymiary. W ten sposób napęd można zintegrować z ramą w bardzo dyskretny sposób.
Na stole probierczym: wydajność
Każdy, kto jeździł na więcej niż jednym silniku E-MTB, będzie wiedział: chociaż dane techniczne poszczególnych producentów są zwykle bardzo podobne, w praktyce silniki działają zupełnie inaczej. Aby przeanalizować i zobiektywizować te różne wrażenia, udaliśmy się do laboratorium testowego z różnymi E-MTB; Oczywiście przyjrzeliśmy się również osiągom poszczególnych silników.
Przyjrzymy się również maksymalnej wydajności, jaką zapewnia system. W tym celu wybieramy bardzo wysoką moc wejściową na korbie 250 watów i kadencję między 70 a 75, gdzie większość silników ma swoje najlepsze miejsce. To pokazuje, że Shimano EP8 pozostaje nieco w tyle za konkurencją. Ze średnią mocą 666 watów, na przykład, jest o ponad 10% gorszy od dużego konkurenta firmy Bosch (kliknij tutaj, aby zapoznać się z artykułem na temat Bosch Smart System), a kompaktowy dysk Japończyków również musi przyznać się do porażki z nowym SyncDrive Pro2.
Ale: Niezależnie od tego, jak interesujące może być spojrzenie na maksymalną wydajność, a także daje wgląd w rezerwy wydajności - dane te są tylko częściowo przydatne w praktyce. Ponieważ, bądźmy szczerzy: bardzo niewielu e-rowerzystów górskich pokonuje 250 watów przez dłuższy czas. Z tego powodu przyjrzeliśmy się wydajności w jeszcze innym scenariuszu – przy 100 watach mocy wejściowej. Tutaj obraz się zmienia: Shimano EP8 dostarcza ponad 500 watów mocy i bez wysiłku wyprzedza konkurencję Boscha czy Gianta. W praktyce oznacza to, że EP8 zapewnia większe wsparcie przy mniejszym udziale kierowcy, ale ma też mniej rezerw „w górę”. Jednak dostosowanie, na które pozwalają teraz prawie wszystkie dyski za pośrednictwem aplikacji, nie powinno pozostać niezauważone. Tutaj takie parametry można przynajmniej częściowo dostosować do własnych potrzeb.
Na stole probierczym: zasięg
Oprócz wydajności, efektywność energetyczna, a tym samym zasięg różnych napędów, powinna również odgrywać ważną rolę dla większości e-rowerów górskich; Nie bez powodu rośnie popyt na akumulatory o dużej pojemności. Często zapomina się, że sama pojemność baterii niekoniecznie mówi wiele o zasięgu, ponieważ dyski wymagają różnej ilości energii. Wiarygodne stwierdzenia dotyczące maksymalnych zasięgów są i tak możliwe tylko w ograniczonym stopniu, ponieważ zależą od wielu czynników. Aby jednak rzucić trochę światła na tę kwestię, zmierzyliśmy zasięg poszczególnych układów napędowych w kilku przejazdach, często na różnych rowerach. Na tej podstawie obliczamy następnie zużycie energii w Wh/km – w ten sposób można określić wydajność niezależnie od wielkości danego akumulatora.
Tutaj również symulowano dwa scenariusze: Jazda po płaskim terenie ze wzniesieniem 0% i mocą wejściową 100 W oraz zużycie w górach ze wzniesieniem 10% i mocą wejściową 130 W.
Shimano EP8 zapewnia absolutnie najwyższe wartości, jeśli chodzi o wydajność: na płaskim pokonuje Bosch Performance CX o włos, co czyni go naszym królem wydajności. Walory przekonują również na górze, choć jest trochę bardziej energochłonna niż konkurencja ze Szwabii.
Charakterystyka: Sportowy i dynamiczny
Charakterystykę Shimano EP8 najlepiej opisać jako sportową. Z jednej strony sportowy, ponieważ jest idealny do technicznych podjazdów z bardzo dynamicznym wsparciem i bardzo żywą reakcją. Ale jest też sportowy, ponieważ silnik pracuje najlepiej przy wyższych kadencjach; wymaga to nieco więcej ruchu od rowerzysty, ale jest bardzo zbliżone do naturalnych wrażeń z jazdy, jakie znamy z niezmotoryzowanych rowerów górskich.
Hałas w tle: grzechotanie przy zejściu
Istnieją duże różnice między dyskami nie tylko pod względem wydajności i wydajności, ale także jeśli chodzi o głośność. Shimano EP8 może tutaj zdobyć punkty tylko w ograniczonym zakresie: na podjazdach lub na płaskim terenie nie wyróżnia się ani pozytywnie, ani negatywnie. Hałas w tle jest podobny do tego z Bosch Performance CX. Niekoniecznie głośny, ale dość wysoki ton jest bardzo zależny od kadencji - jeśli jesteś wrażliwy, zdecydowanie powinieneś go przetestować przed zakupem. Niestety EP8 daje się odczuć również na zjeździe, a mianowicie poprzez mniej lub bardziej głośne, konstrukcyjne grzechotanie. To samo dotyczy tutaj: jazda próbna! Dla wielu e-rowerów górskich powinno to odgrywać niewielką lub żadną rolę, dla innych jest to kryterium nokautujące.
Shimano EP8: Akumulatory - duży wybór
Jeśli chodzi o akumulatory, prawie żaden układ napędowy nie oferuje tak dużego wyboru jak Shimano EP8. Dzieje się tak dlatego, że Shimano oferuje własne akumulatory – o pojemności 504 lub 630 Wh – ale oferuje producentom zasadniczo „otwarty system”. Oznacza to, że producenci rowerów mogą dowolnie łączyć EP8 z opracowanym przez siebie akumulatorem. Często wiąże się to ze współpracą z dużymi producentami akumulatorów, takimi jak BMZ. To znacznie ułatwia producentom dostosowanie akumulatora do koncepcji E-MTB pod względem wielkości, wagi, konstrukcji i pojemności. Mały, lekki, mocno zintegrowany jak Orbea Rise? Bez problemu. Jak największy? Norco oferuje do 900 Wh na obecnych E-MTB! Czy waga jest priorytetem? Spojrzenie na Bulls Sonic Evo AM SL pokazuje, co jest możliwe.
Shimano EP8: Wyświetlacz i obsługa - wszechstronnie przekonujące
Pod względem działania i wyświetlania, Shimano od pewnego czasu wyznacza standardy w dziedzinie sportowych e-MTB. Po części to zasługa sprawdzonego wyświetlacza, który od 2016 roku jest używany niemal w ten sam sposób: mały, niepozorny, jasny, czytelny - ma dokładnie takie właściwości, jakie taki wyświetlacz musi mieć. Dzięki kolorowemu wyświetlaczowi jest on zawsze czytelny, nawet kątem oka, i zawsze pokazuje najważniejsze informacje. Dzięki kompaktowym wymiarom i sprytnemu mocowaniu prawie nie zajmuje miejsca na kierownicy i zawsze jest dobrze chroniony, nawet w przypadku upadku. Szczyt!
Powiązany panel sterowania nie może być prostszy. Dwa pokrętła, niewiele szersze od zacisku klamki, a mimo to oferuje wszystko, czego można sobie życzyć. Ponadto zawsze jest łatwy i bezstresowy w użyciu w rękawiczkach i zimnych palcach i nie jest konieczne czytanie instrukcji.
Od tego roku dostępna jest również połączona jednostka sterująca, ale powinna ona być zarezerwowana przede wszystkim dla sportowych rowerów trekkingowych i turystycznych hardtaili. Wyświetlacz tutaj jest tylko monochromatyczny i nie jest tak jasny i czytelny. Obsługa jest dość prosta - w sumie jest to jednak wyraźny krok wstecz w stosunku do zwykłego kolorowego wyświetlacza.
Aplikacje Shimano E-Tube: Wiele możliwości
Shimano oferuje dwie aplikacje na smartfony dla EP8. Z jednej strony aplikacja E-Tube Ride służy przede wszystkim jako zamiennik wyświetlacza, a także ma funkcję nawigacji. Z drugiej strony dzięki aplikacji E-Tube Project App masz możliwość dostosowania napędu do własnych potrzeb - od wydajności wspomagania po jasność wyświetlacza.
Projekt E Tube
Podobnie jak w przypadku obsługi, Shimano był również pionierem w zakresie aplikacji, przynajmniej częściowo: kilka lat temu oprogramowanie E-Tube Project na komputery PC i Mac oferowało możliwość dostosowania napędu do własnych potrzeb. Od zeszłego roku funkcjonalność ta dostępna jest również w postaci łatwo dostępnej aplikacji na Androida i IOS. Tutaj można dostosować wszystkie poziomy wsparcia. Można ustawić maksymalny moment obrotowy, ogólną charakterystykę silnika oraz charakterystykę silnika podczas ruszania. Szczególnie przyjemne: ustawienia można zapisać w dwóch różnych profilach, między którymi można przełączać się bezpośrednio za pomocą jednostki sterującej podczas jazdy. Bez smartfona. Oczywiście aplikacja E-Tube Project zawiera również pewne opcje regulacji wyświetlacza (np. jasność), a aktualizacje całego systemu można wygodnie wykonywać również w domu.
Przejażdżka metrem E
Aplikacja E-Tube Ride to odpowiednia aplikacja dla wszystkich tych, którym minimalistyczny wyświetlacz nie zapewnia wystarczającej ilości informacji. Pozwala to na wykorzystanie dużego wyświetlacza własnego telefonu komórkowego do wyświetlania wszystkich informacji z jazdy - prędkości, wydajności, poziomu wsparcia, pozostałego zasięgu i wielu innych. Wszystkie dane wyświetlane są w kafelkach, które można dowolnie układać na ekranie - i to na kilku ekranach. Jeśli korzystasz z jednego z większych liczników rowerowych Garmin, od razu odnajdziesz drogę. Ponadto aplikacja E-Tube Ride oferuje również funkcję nawigacji i śledzenia, dzięki której przejażdżki można łatwo przenosić do innych aplikacji, takich jak Strava.
Sieć
Schreibe einen Kommentar