Nowości produktowe / E-MTB: W ramach naszego dużego testu silnika na sezon 2022, przyjrzymy się dzisiaj Giant SyncDrive Pro2. Oprócz danych technicznych dysponujemy również wartościami laboratoryjnymi ze stanowiska badawczego dotyczącymi osiągów i zasięgu napędu E-MTB.
Silniki i napędy E-MTB 2022 pod kontrolą
Na początek sezonu 2022 szczegółowo przyjrzymy się popularnym silnikom eMTB: od najlepszych modeli Bosch, Shimano i Brose po nowicjuszy i pretendentów, takich jak Sachs RS lub Panasonic GX Ultimate Pro. Zabraliśmy każdy z dysków do laboratorium testowego i przyjrzeliśmy się wydajności, zasięgowi i efektywności energetycznej w porównywalnych warunkach. Oprócz baterii i elementów sterujących przyglądamy się również aplikacjom, które są teraz częścią standardowego repertuaru prawie wszystkich dysków.
Bosch Performance CX Gen4 | ShimanoEP8 | Brose Drive S Mag | Gigantyczny SyncDrive Pro2 | Specjalistyczne 2.2 | Sachsa RS | Panasonic GX Ultimate Pro | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
maksymalny moment obrotowy | 85 Nm | 85 Nm | 90 Nm | 85 Nm | 90 Nm | 112 Nm | 95 Nm |
silnik wagi | 2,9 kg | 2,6 kg | 2,9 kg | 2,75 kg | 2,9 kg | 3,5 kg | 2,95 kg |
baterie | 400Wh / 500Wh / 625Wh / 750Wh | 504 Wh / 630 Wh | 630 Wh | 625 Wh / 750 Wh | 500 Wh / 700 Wh | - | - |
Baterie (osoby trzecie) | - | do 900 Wh | do 925 Wh | - | - | do 725 Wh | 630 Wh / 750 Wh |
Uruchomić | 2020 | 2020 | 2018 | 2021 | 2021 | 2020 | 2021 |
Silniki i napędy E-MTB 2022 w teście: Sachsa RS
Nowości produktowe / E-MTB: W ramach naszego głównego przeglądu silnika na sezon 2022, przyjrzymy się dziś centralnemu silnikowi Sachs RS. Oprócz danych technicznych dysponujemy również wartościami laboratoryjnymi ze stanowiska badawczego dotyczącymi osiągów i zasięgu napędu E-MTB. Silniki i napędy E-MTB 2022 w szachu Na rozpoczęcie sezonu 2022 rzucamy […]
Silniki i napędy E-MTB 2022 w teście: Gigantyczny SyncDrive Pro2
Nowości produktowe / E-MTB: W ramach naszego dużego testu silnika na sezon 2022, przyjrzymy się dzisiaj Giant SyncDrive Pro2. Oprócz danych technicznych dysponujemy również wartościami laboratoryjnymi ze stanowiska badawczego dotyczącymi osiągów i zasięgu napędu E-MTB. Silniki i napędy E-MTB 2022 w szachu Na rozpoczęcie sezonu 2022 rzucamy […]
Silniki i napędy E-MTB 2022 w teście: ShimanoEP8
Nowości produktowe / E-MTB: W ramach naszego głównego przeglądu silników na sezon 2022 przyjrzymy się dziś Shimano EP8. Oprócz danych technicznych dysponujemy również wartościami laboratoryjnymi ze stanowiska badawczego dotyczącymi osiągów i zasięgu napędu E-MTB. Silniki i napędy E-MTB sprawdzone 2022 Na początek sezonu 2022 szczegółowo przyjrzymy się […]
Silniki i napędy E-MTB 2022 w teście: Specjalistyczny napęd 2.2
Nowości produktowe / E-MTB: W ramach naszego głównego przeglądu silnika na sezon 2022, przyjrzymy się dziś napędowi Specialized 2.2. Oprócz danych technicznych dysponujemy również wartościami laboratoryjnymi ze stanowiska badawczego dotyczącymi osiągów i zasięgu napędu E-MTB. Silniki i napędy E-MTB 2022 w szachu Na rozpoczęcie sezonu 2022 rzucamy […]
Silniki i napędy E-MTB 2022 w teście: Brose Drive S Mag
Nowości produktowe / E-MTB: W ramach naszego głównego testu silnika na sezon 2022, przyjrzymy się dziś Brose Drive S Mag. Oprócz danych technicznych mamy również wartości laboratoryjne ze stanowiska testowego za wydajność i zasięg napędu E-MTB. Silniki i napędy E-MTB sprawdzone 2022 Na początek sezonu 2022 bierzemy […]
Silniki i napędy E-MTB 2022 w teście: Inteligentny system Boscha
Nowości produktowe / E-MTB: W ramach naszego głównego przeglądu silników na sezon 2022, przyjrzymy się dzisiaj Bosch Smart System. Oprócz danych technicznych dysponujemy również wartościami laboratoryjnymi ze stanowiska badawczego dotyczącymi osiągów i zasięgu napędu E-MTB. Silniki i napędy E-MTB 2022 w szachu Na rozpoczęcie sezonu 2022 rzucamy […]
Napędy E-MTB 2022: Dziewięć aktualnych silników w teście porównawczym
E-MTB / Test: Który napęd E-MTB jest najlepszy? Odpowiedź na to pytanie nie jest taka prosta, bo wszystkie obecne systemy stoją na bardzo wysokim poziomie, choć różnice są czasem ogromne. Aby przejść do sedna tematu, przyjrzeliśmy się dziewięciu aktualnym napędom E-MTB, na stole testowym i […]
Giant SyncDrive Pro2: napęd ≠ silnik
Napęd SyncDrive zajmuje szczególną pozycję wśród obecnych napędów E-MTB z dwóch powodów: Z jednej strony jest to - jak sama nazwa wskazuje - napęd specyficzny dla producenta. Jeśli chcesz jeździć z SyncDrive, masz do wyboru tylko e-rowery Giant lub e-MTB. Jednak sam silnik jest dobrze znaną nazwą, co można znaleźć również w wielu innych aktualnych motocyklach - tutaj Giant polega na nowej Yamaha PW-X3.
Giant współpracuje z Yamahą w zakresie napędów SyncDrive od wielu lat, ale na wiele sposobów odciska swój własny ślad na silniku. Baterie, jednostka sterująca, wyświetlacz, ale także czujniki, łączność i koordynacja pochodzą od twórców Giant. Na przykład Specialized również stosuje bardzo podobne podejście: silniki Brose są używane w wielu kalifornijskich napędach elektrycznych. W obu przypadkach w pełni uzasadnione jest mówienie o osobnym układzie napędowym, ponieważ różnice są zawsze zauważalne w praktyce i można je zmierzyć również w laboratorium.
Giant SyncDrive Pro2: Silnik
W przypadku Yamaha PW-X3 w SyncDrive Pro2 zastosowano zupełnie nowy silnik, który jest również absolutnie przekonujący, patrząc na dane techniczne. Dzięki wadze 2,75 kg i maksymalnemu momentowi obrotowemu 85 Nm oferuje bardzo dobrą równowagę masy i mocy, którą obecnie może osiągnąć tylko EP8 firmy Shimano.
W przeciwieństwie do bezpośredniego poprzednika, nie tylko obniżono wagę, ale przede wszystkim poprawiono wymiary. PW-X2 był bardzo rozległy, zwłaszcza od spodu, co w niektórych motocyklach prowadziło do nieoptymalnego prześwitu. Już tak nie jest - jednostka napędowa znacznie się skurczyła, dzięki czemu bardzo ładnie wkomponowuje się w ramę i nie wpływa negatywnie na geometrię.
Na stole probierczym: wydajność
Każdy, kto jeździł na więcej niż jednym silniku E-MTB, będzie wiedział: chociaż dane techniczne poszczególnych producentów są zwykle bardzo podobne, w praktyce silniki działają zupełnie inaczej. Aby przeanalizować i zobiektywizować te różne wrażenia, udaliśmy się do laboratorium testowego z różnymi E-MTB; Oczywiście przyjrzeliśmy się również osiągom poszczególnych silników.
Przyjrzymy się również maksymalnej wydajności, jaką zapewnia system. W tym celu wybieramy bardzo wysoką moc wejściową na korbie 250 watów i kadencję między 70 a 75, gdzie większość silników ma swoje najlepsze miejsce. Giant SyncDrive plasuje się na końcu naszego pola testowego. Ze średnią mocą 682 watów daleko mu do „słabości”, ale wciąż pozostaje kilka procent w tyle za większością konkurencyjnych dysków. Tylko Shimano EP8 działa trochę mniej w tym scenariuszu.
Ale: Niezależnie od tego, jak interesujące może być spojrzenie na maksymalną wydajność, a także daje wgląd w rezerwy wydajności - dane te są tylko częściowo przydatne w praktyce. Ponieważ, bądźmy szczerzy: bardzo niewielu e-rowerzystów górskich pokonuje 250 watów przez dłuższy czas. Z tego powodu przyjrzeliśmy się wydajności w jeszcze innym scenariuszu – przy 100 watach mocy wejściowej.
Obraz z pomiaru maksymalnej wydajności trwa tutaj: Tutaj również SyncDrive Pro2 emituje nieco mniej energii niż wiele dysków konkurencji. Shimano EP8, który jest nieco słabszy przy maksymalnej mocy, przynosi nawet prawie 200 watów więcej w tym scenariuszu. Ale: Ponieważ Giant SyncDrive Pro2 zachowuje tutaj więcej mocy, nagradza rowerzystów, którzy pedałują trochę mocniej, znacznym wzrostem wydajności, ponieważ wciąż jest wiele rezerw. Nawiasem mówiąc, Bosch CX zarządza zarządzaniem energią w bardzo podobny sposób.
Na stole probierczym: zasięg
Oprócz wydajności, efektywność energetyczna, a tym samym zasięg różnych napędów, powinna również odgrywać ważną rolę dla większości e-rowerów górskich; Nie bez powodu rośnie popyt na akumulatory o dużej pojemności. Często zapomina się, że sama pojemność baterii niekoniecznie mówi wiele o zasięgu, ponieważ dyski wymagają różnej ilości energii. Wiarygodne stwierdzenia dotyczące maksymalnych zasięgów są i tak możliwe tylko w ograniczonym stopniu, ponieważ zależą od wielu czynników. Aby jednak rzucić trochę światła na tę kwestię, zmierzyliśmy zasięg poszczególnych układów napędowych w kilku przejazdach, często na różnych rowerach. Na tej podstawie obliczamy następnie zużycie energii w Wh/km – w ten sposób można określić wydajność niezależnie od wielkości danego akumulatora.
Tutaj również symulowano dwa scenariusze: Jazda po płaskim terenie ze wzniesieniem 0% i mocą wejściową 100 W oraz zużycie w górach ze wzniesieniem 10% i mocą wejściową 130 W.
Giant SyncDrive Pro2 pokazuje tutaj dwa zabezpieczone. Podczas gdy wartości zużycia paliwa są bardzo dobre na podjazdach i obiecują tu znaczne zasięgi, napęd zużywa znacznie więcej na płaskim terenie niż większość silników konkurencji. Tylko (znacząco mocniejszy) Sachs RS jest wciąż lepszy od najnowszego dysku Gianta w tym scenariuszu.
Charakterystyka: Żywy i sportowy
Nawet jeśli Giant SyncDrive Pro2 wypada raczej przeciętnie na stanowisku testowym, w praktyce może przekonać w wielu scenariuszach. Po raz kolejny pokazano, że abstrakcyjne wartości laboratoryjne są pomocne w klasyfikacji i porównywalności napędów, ale tylko jednym z wielu czynników codziennego użytku.
Zwłaszcza pod względem reakcji i sterowalności, nowy dysk Giant jest jednym z najlepszych, jakie można obecnie uzyskać na rynku. Wszystko, co musisz zrobić, to lekko postawić stopę na pedale, aby wydobyć trochę mocy z silnika. Ponieważ można to również bardzo dobrze dozować, SyncDrive Pro2 błyszczy przede wszystkim w trudnych sytuacjach pod górę, zwłaszcza podczas ruszania. Nieco niższa wydajność w porównaniu z konkurencją jest zdecydowanie zauważalna w ekstremalnych sytuacjach, nawet jeśli dysk nie dostarcza wystarczającej mocy.
Kolejną mocną stroną napędu jest głośność. Silnik jest słyszalny na podjazdach, ale jest znacznie cichszy niż np. Shimano EP8 czy Bosch Performance CX. Sam hałas podczas pracy jest również przyjemniejszy i mniej zależny od kadencji niż w przypadku wielu innych napędów. Na szlaku w dół silnik również zdobywa punkty z całkowitym brakiem jakichkolwiek odgłosów grzechotania.
Giant SyncDrive Pro2: Dwie opcje baterii, w tym przedłużacz zasięgu
Jeśli chodzi o akumulatory, wybór systemu SyncDrive Pro2 jest bardzo ograniczony: w odpowiednich rowerach masz do wyboru akumulator 625 lub 750 Wh - oczywiście oba można znaleźć wewnątrz dolnej rury. Jeśli jednak pojemność zintegrowanego akumulatora nie jest wystarczająca, można skorzystać z tzw. EnergyPak: zewnętrznego dodatkowego akumulatora o dodatkowej pojemności 250 Wh, który mieści się na dolnej rurze.
Giant SyncDrive Pro2: Nowoczesna koncepcja obsługi bez zbędnych dodatków
SyncDrive Pro2 robi również duży krok naprzód w porównaniu z poprzednimi dyskami, jeśli chodzi o działanie. W obecnych rowerach E-MTB z nowym napędem Giant otrzymujesz niezwykle minimalistyczną jednostkę sterującą RideControl Ergo3 na kierownicy, która na pierwszy rzut oka niewiele różni się od zacisku do chwytu. Zawiera trzy przyciski do obsługi silnika, do których można sięgnąć w dowolnym momencie, nawet na ślepo, podczas jazdy. Dzięki wyraźnemu rozgraniczeniu od siebie obsługa w rękawiczkach jest również łatwa, pomaga też wyraźny punkt nacisku.
Nawet jeśli musisz zrezygnować z fabrycznego wyświetlacza, najważniejsze informacje (poziom wsparcia, poziom naładowania baterii) możesz odczytać za pomocą RideControl Go+ zintegrowanego w górnej rurze. Oprócz przycisku do włączania i wyłączania systemu posiada również zintegrowane z nim dwa paski LED, które można wykorzystać do łatwego odczytania odpowiednich informacji podczas jazdy.
Jeśli nie chcesz rezygnować z prawdziwego wyświetlacza, Giant ma kilka opcji. Na przykład wyświetlacz RideDash EVO można doposażyć - kompaktowy, jasny kolorowy wyświetlacz z wieloma funkcjami. Możliwa jest również wymiana elementów sterujących na RideControl Dash 2w1. Tutaj Giant łączy mały kolorowy wyświetlacz z panelem sterowania. Jako ostatnią opcję możesz również skorzystać z bezpłatnej aplikacji RideControl, aby zamienić swój smartfon w zamiennik wyświetlacza - dobra opcja dla tych, którzy chcą z niego korzystać tylko od czasu do czasu.
Aplikacja Giant RideControl: intuicyjna i rozbudowana
Aplikacja RideControl firmy Giant stanowi przydatne uzupełnienie prawie wszystkich obecnych rowerów elektrycznych, w tym tych z napędem SyncDrive Pro2. Z jednej strony może być bardzo dobrze używany jako zamiennik wyświetlacza: W polach zdefiniowanych przez użytkownika (prędkość, moc, zasięg itp.) można wyświetlać wiele różnych wartości z napędu, ważne informacje, takie jak poziom naładowania baterii lub poziom wsparcia jest i tak wyświetlany domyślnie. Ponadto podróże można nie tylko śledzić i przesyłać do innych aplikacji, takich jak Komoot lub Strava, na pokładzie jest również nawigacja. Wykorzystuje materiał mapowy z Google Maps, więc jest bardziej odpowiedni na utwardzone ścieżki niż na szlak, ale wykonuje swoją pracę niezawodnie. Przy okazji: każdy, kto zainstalował wyświetlacz RideDash Evo, zobaczy tam również instrukcje nawigacyjne z aplikacji.
Dla tych, którzy chcą przyjrzeć się bliżej swojemu e-MTB, aplikacja oferuje również funkcję dostosowania pięciu poziomów wsparcia. Opcje ustawień nie są tak obszerne, jak w przypadku niektórych innych dysków, ale powinny być wystarczające dla większości użytkowników. Nawiasem mówiąc, aktualizacja oprogramowania układowego dysku jest również możliwa bez żadnych problemów za pośrednictwem aplikacji.
Udo Marks mówią
Niedawno dostałem Giant Reign E+ 3.
Generalnie mogę w pełni potwierdzić ocenę SyncDrive Pro2, choć oczywiście brakuje mi obiektywnego porównania do innych silników, szczególnie pod względem wspomagania i wydajności.
Ale co zauważyłem:
Wolnobieg (przynajmniej tak mi się wydaje) hałasuje w pewnych warunkach:
a) kiedy przestaję pedałować, silnik pracuje jeszcze przez bardzo krótki czas, a następnie pojawia się krótki mechaniczny dźwięk
b) przy minimalnym podparciu (najniższy poziom, zredukowany do minimum za pomocą aplikacji) występują ciągłe mechaniczne odgłosy, jeśli pozostaję na poziomie w obszarze, w którym podpora chce się wyłączyć.
Trzeba przyznać, że nie zdarza się to często. Jeśli jeździsz dość energicznie, do czego ten rower jest stworzony, tak się nie dzieje.
Poza tym mój silnik pracuje idealnie, dealer oczywiście uważa, że to normalne.
Czy taki dźwięk był również słyszalny na twoim rowerze testowym?
Pozdrawiam
Udo