Nowości produktowe / E-MTB: W ramach naszego głównego przeglądu silników na sezon 2022, przyjrzymy się dzisiaj Bosch Smart System. Oprócz danych technicznych dysponujemy również wartościami laboratoryjnymi ze stanowiska badawczego dotyczącymi osiągów i zasięgu napędu E-MTB.
Silniki i napędy E-MTB 2022 pod kontrolą
Na początek sezonu 2022 szczegółowo przyjrzymy się popularnym silnikom eMTB: od najlepszych modeli Bosch, Shimano i Brose po nowicjuszy i pretendentów, takich jak Sachs RS lub Panasonic GX Ultimate Pro. Zabraliśmy każdy z dysków do laboratorium testowego i przyjrzeliśmy się wydajności, zasięgowi i efektywności energetycznej w porównywalnych warunkach. Oprócz baterii i elementów sterujących przyglądamy się również aplikacjom, które są teraz częścią standardowego repertuaru prawie wszystkich dysków.
Bosch Performance CX Gen4 | ShimanoEP8 | Brose Drive S Mag | Gigantyczny SyncDrive Pro2 | Specjalistyczne 2.2 | Sachsa RS | Panasonic GX Ultimate Pro | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
maksymalny moment obrotowy | 85 Nm | 85 Nm | 90 Nm | 85 Nm | 90 Nm | 112 Nm | 95 Nm |
silnik wagi | 2,9 kg | 2,6 kg | 2,9 kg | 2,75 kg | 2,9 kg | 3,5 kg | 2,95 kg |
baterie | 400Wh / 500Wh / 625Wh / 750Wh | 504 Wh / 630 Wh | 630 Wh | 625 Wh / 750 Wh | 500 Wh / 700 Wh | - | - |
Baterie (osoby trzecie) | - | do 900 Wh | do 925 Wh | - | - | do 725 Wh | 630 Wh / 750 Wh |
Uruchomić | 2020 | 2020 | 2018 | 2021 | 2021 | 2020 | 2021 |
Silniki i napędy E-MTB 2022 w teście: ShimanoEP8
Nowości produktowe / E-MTB: W ramach naszego głównego przeglądu silników na sezon 2022 przyjrzymy się dziś Shimano EP8. Oprócz danych technicznych dysponujemy również wartościami laboratoryjnymi ze stanowiska badawczego dotyczącymi osiągów i zasięgu napędu E-MTB. Silniki i napędy E-MTB sprawdzone 2022 Na początek sezonu 2022 szczegółowo przyjrzymy się […]
Silniki i napędy E-MTB 2022 w teście: Brose Drive S Mag
Nowości produktowe / E-MTB: W ramach naszego głównego testu silnika na sezon 2022, przyjrzymy się dziś Brose Drive S Mag. Oprócz danych technicznych mamy również wartości laboratoryjne ze stanowiska testowego za wydajność i zasięg napędu E-MTB. Silniki i napędy E-MTB sprawdzone 2022 Na początek sezonu 2022 bierzemy […]
Silniki i napędy E-MTB 2022 w teście: Sachsa RS
Nowości produktowe / E-MTB: W ramach naszego głównego przeglądu silnika na sezon 2022, przyjrzymy się dziś centralnemu silnikowi Sachs RS. Oprócz danych technicznych dysponujemy również wartościami laboratoryjnymi ze stanowiska badawczego dotyczącymi osiągów i zasięgu napędu E-MTB. Silniki i napędy E-MTB 2022 w szachu Na rozpoczęcie sezonu 2022 rzucamy […]
Silniki i napędy E-MTB 2022 w teście: Specjalistyczny napęd 2.2
Nowości produktowe / E-MTB: W ramach naszego głównego przeglądu silnika na sezon 2022, przyjrzymy się dziś napędowi Specialized 2.2. Oprócz danych technicznych dysponujemy również wartościami laboratoryjnymi ze stanowiska badawczego dotyczącymi osiągów i zasięgu napędu E-MTB. Silniki i napędy E-MTB 2022 w szachu Na rozpoczęcie sezonu 2022 rzucamy […]
Silniki i napędy E-MTB 2022 w teście: Gigantyczny SyncDrive Pro2
Nowości produktowe / E-MTB: W ramach naszego dużego testu silnika na sezon 2022, przyjrzymy się dzisiaj Giant SyncDrive Pro2. Oprócz danych technicznych dysponujemy również wartościami laboratoryjnymi ze stanowiska badawczego dotyczącymi osiągów i zasięgu napędu E-MTB. Silniki i napędy E-MTB 2022 w szachu Na rozpoczęcie sezonu 2022 rzucamy […]
Silniki i napędy E-MTB 2022 w teście: Inteligentny system Boscha
Nowości produktowe / E-MTB: W ramach naszego głównego przeglądu silników na sezon 2022, przyjrzymy się dzisiaj Bosch Smart System. Oprócz danych technicznych dysponujemy również wartościami laboratoryjnymi ze stanowiska badawczego dotyczącymi osiągów i zasięgu napędu E-MTB. Silniki i napędy E-MTB 2022 w szachu Na rozpoczęcie sezonu 2022 rzucamy […]
Napędy E-MTB 2022: Dziewięć aktualnych silników w teście porównawczym
E-MTB / Test: Który napęd E-MTB jest najlepszy? Odpowiedź na to pytanie nie jest taka prosta, bo wszystkie obecne systemy stoją na bardzo wysokim poziomie, choć różnice są czasem ogromne. Aby przejść do sedna tematu, przyjrzeliśmy się dziewięciu aktualnym napędom E-MTB, na stole testowym i […]
Inteligentny system Bosch: Silnik — Bosch Performance CX Gen4
Sercem napędu jest dobry przyjaciel: silnik Bosch Performance CX Gen4 został zaprezentowany po raz pierwszy w 2019 r., od tego czasu otrzymał szereg mniejszych i większych aktualizacji oprogramowania i można go teraz znaleźć w systemie Bosch Smart System w mniej więcej niezmieniona forma. Wizualnie otrzymuje nieco inaczej zaprojektowaną osłonę, a z technicznego punktu widzenia zmiany dotyczą w szczególności producentów e-rowerów - na przykład tu i ówdzie zmieniono połączenia wewnątrz. Z drugiej strony dla e-rowerzystów górskich wszystko pozostaje takie samo. Oprócz maksymalnego momentu obrotowego 85 Nm waży ok. 2,9 kg i posiada dobrze znane, sprawdzone funkcje, takie jak wprowadzona w 2020 r. funkcja Extended Boost (tutaj dla naszego testu praktycznego) lub dwa dynamiczne tryby wspomagania eMTB i Tour+.
Na stole probierczym: wydajność
Każdy, kto jeździł na więcej niż jednym silniku E-MTB, będzie wiedział: chociaż dane techniczne poszczególnych producentów są zwykle bardzo podobne, w praktyce silniki działają zupełnie inaczej. Aby przeanalizować i zobiektywizować te różne wrażenia, udaliśmy się do laboratorium testowego z różnymi E-MTB; Oczywiście przyjrzeliśmy się również osiągom poszczególnych silników.
Przyjrzymy się również maksymalnej wydajności, jaką zapewnia system. W tym celu wybieramy bardzo wysoką moc wejściową na korbie 250 watów i kadencję między 70 a 75, gdzie większość silników ma swoje najlepsze miejsce. To pokazuje, że Bosch Performance CX Gen4 jest nadal jednym z najmocniejszych silników średniej wielkości w swojej klasie wydajności i wagi, a ustępuje mu jedynie konkurencja Sachs i Panasonic. Chociaż – warto tutaj zaznaczyć: np. Sachs RS jest dobre pół kilograma cięższy od CX.
Niezależnie od tego, jak interesujące może być spojrzenie na maksymalną wydajność, wartość ta ma jedynie ograniczone znaczenie w praktyce. Ponieważ, bądźmy szczerzy: kto pedałuje 250 watów przez dłuższy czas i może w ten sposób wyczerpać te napędy do ostatniego wata? Właśnie dlatego mierzymy moc silników w innym scenariuszu, a mianowicie ze znacznie bardziej realistyczną mocą wejściową 100 W. Kadencja pozostaje taka sama, w każdym przypadku ustawiamy poziom wspomagania na maksimum. W przypadku Bosch CX wyłania się nieco inny obraz: w porównaniu z konkurencją dostarcza w tych warunkach znacznie mniej mocy i pozostaje poniżej 400 W. Inne napędy, które znacznie ustępują Boschowi pod względem maksymalnej mocy, takie jak Shimano EP8 są tutaj bardziej hojne.
Tutaj możesz całkiem dobrze zobaczyć, jak różnie dostrojone są poszczególne napędy: podczas gdy Bosch CX o mocy 100 W ma znacznie większe rezerwy i ma dużo miejsca na ulepszenia, inne napędy dają prawie wszystko, co mają w zanadrzu. Nie ma tu dobrych ani złych, gorszych ani lepszych - ale może pokazać, który silnik lub układ napędowy może lepiej pasować do jakiego typu kierowcy.
Przetestuj: wydajność i zasięg
Oprócz wydajności, efektywność energetyczna, a tym samym zasięg różnych napędów, powinna również odgrywać ważną rolę dla większości e-rowerów górskich; Nie bez powodu rośnie popyt na akumulatory o dużej pojemności. Często zapomina się, że sama pojemność baterii niekoniecznie mówi wiele o zasięgu, ponieważ dyski wymagają różnej ilości energii. Wiarygodne stwierdzenia dotyczące maksymalnych zasięgów są i tak możliwe tylko w ograniczonym stopniu, ponieważ zależą od wielu czynników. Aby jednak rzucić trochę światła na tę kwestię, zmierzyliśmy zasięg poszczególnych układów napędowych w kilku przejazdach, często na różnych rowerach. Na tej podstawie obliczamy następnie zużycie energii w Wh/km – w ten sposób można określić wydajność niezależnie od wielkości danego akumulatora.
Tutaj również symulowano dwa scenariusze: Jazda po płaskim terenie ze wzniesieniem 0% i mocą wejściową 100 W oraz zużycie w górach ze wzniesieniem 10% i mocą wejściową 130 W.
W obu obszarach użytkowania Bosch Performance CX zapewnia najwyższą wydajność i wyraźnie dystansuje się od konkurencji, zwłaszcza pod względem wydajności w górach. Nie należy jednak całkowicie lekceważyć zdobytej wcześniej wiedzy na temat wydajności: Bosch ma tendencję do wytwarzania nieco mniejszej wydajności niż konkurencja przy mocy wejściowej 100 lub 130 W.
System Bosch Smart: Akumulatory — Bosch Powertube 750
W przeciwieństwie do silnika, jeśli chodzi o akumulator, Smart System ma do ogłoszenia ważną innowację: dzięki Powertube 750 firma Bosch wysłuchała życzeń e-rowerzystów i e-rowerzystów górskich i opracowała nowy zintegrowany akumulator o pełnej pojemności 750 Wh. Na razie (luty 2022) jest to nawet jedyny rozmiar baterii w Smart System; ponieważ połączenia uległy zmianie w porównaniu z poprzednimi napędami, poprzednie akumulatory nie są kompatybilne z systemem Smart. Ponieważ jednak pomimo całego ducha innowacji, nawet w firmie Bosch nie można odwrócić fizyki, zwiększenie pojemności oznacza również zwiększenie rozmiaru samego akumulatora. W przeciwieństwie do swojego poprzednika, ten nie tylko znacznie urósł, ale także waży aż 4,4 kg. Znaczna długość jest również powodem, dla którego niektórzy producenci nie oferują Bosch Smart System w mniejszych rozmiarach ram - po prostu dlatego, że w dolnej rurze nie ma wystarczająco dużo miejsca, a mniejsze akumulatory nie są obecnie dostępne.
System podwójnej baterii, taki jak szybka ładowarka lub ładowarka podróżna, nie jest jeszcze dostępny w systemie inteligentnym. Zakładamy jednak, że Bosch będzie to stopniowo dostarczał w nadchodzących miesiącach.
Bosch Smart System: jednostka sterująca i wyświetlacz — pilot LED, Kiox 300 i brak Nyon?
Być może największą potrzebą dogonienia w porównaniu z konkurencją w firmie Bosch była obsługa. Wyświetlacz Kiox i odpowiednia jednostka sterująca były tutaj bardzo dobrym rozwiązaniem, ale zwykle było to zarezerwowane dla droższych e-rowerów. Nie było też przyzwoitego rozwiązania dla minimalistycznych wyświetlaczy, które w ogóle chciałyby obejść się bez wyświetlacza; takie rozwiązania stają się coraz bardziej popularne, zwłaszcza w rowerach E-MTB. Tutaj już nadrobiłeś zaległości i nie tylko prezentuje zupełnie nowe elementy sterujące i wyświetlacze, ale także zmienia całą koncepcję, która za tym stoi.
Do tej pory mózg napędów Bosch znajdował się w odpowiednim wyświetlaczu — Intuvia, Purion, Kiox itp. To centrum sterowania jest teraz przenoszone na nowy pilot LED, mniej lub bardziej kompaktową jednostkę sterującą, która działa bez wyświetlacza i pokazuje poziom naładowania baterii i wybrany poziom wsparcia wskazywany przez diodę LED. Nowo zaprezentowany Kiox 300 to opcjonalna dodatkowa część, która tak naprawdę działa tylko jako wyświetlacz - więc jeśli chcesz się bez niej obejść, możesz ją łatwo usunąć w zaledwie kilku krokach.
Na temat Nyona nadal panuje cisza – wciąż nie ma wariantu kompatybilnego z Systemem Smart i to, czy jest to w planach, jest co najmniej wątpliwe. Można sobie wyobrazić, że zamiast tego Bosch użyje nowej aplikacji Flow, dzięki czemu smartfon stanie się nowym centrum sterowania rowerem elektrycznym.
Bosch Smart System: aplikacja Flow — droga w przyszłość?
Nie bez powodu firma Bosch nadała swojemu nowemu układowi napędowemu przyrostek „Smart”: po raz pierwszy dostępna jest również kompleksowa aplikacja na smartfony, której zakres funkcji zostanie znacznie rozszerzony w przyszłości. Jednak już na starcie oferuje całkiem ciekawe funkcje. Najbardziej interesująca dla wielu jest możliwość dostosowania wsparcia. Dla wszystkich niedynamicznych trybów wspomagania dostępne są cztery parametry:
- Wsparcie: -5 do +5
- Dynamika: -5 do +5
- Maksymalna prędkość: 10 km/h - 25 km/h
- Maks. moment obrotowy: 10Nm - 85Nm
W ten sposób napęd można bardzo intuicyjnie i bez poświęcania dużej ilości czasu dostosować do własnych potrzeb i terenu.
Oprócz personalizacji dysk można teraz wygodnie i bezpłatnie aktualizować w domu - w przyszłości nie trzeba już mozolnie instalować aktualizacji za pośrednictwem dealera. Na pokładzie znajduje się również funkcja śledzenia, w tym mapa i wyświetlanie różnych parametrów, takich jak prędkość, poziom wsparcia itp. - dzięki czemu smartfon może być również używany jako zamiennik wyświetlacza bez żadnych problemów. Przenoszenie zarejestrowanych podróży do innych aplikacji również działa w niektórych przypadkach całkiem dobrze.
W niezbyt odległej przyszłości Bosch chciałby zintegrować ochronę przed kradzieżą jako pierwszą nową funkcję – ale nie wiemy dokładnie, jak ta funkcjonalność będzie wyglądać w tej chwili. Poza tym funkcja nawigacji powinna być tylko kwestią czasu.
Nasz wniosek
Nawet jeśli przejście od dobrze znanego, sprawdzonego systemu Bosch Performance CX Gen4 do systemu Bosch Smart System nie wydaje się początkowo zbyt duże, powinno było położyć podwaliny pod przyszły rozwój. W każdym razie nadal możesz łatwo nadążyć za znacznie nowszymi jednostkami konkurencji dzięki istniejącym komponentom, takim jak silnik; rozmiar baterii również mógłby zostać dogoniony, chociaż Powertube 750 stał się dość duży i ciężki. Duży krok naprzód zrobiono również pod względem obsługi, nawet jeśli pilot LED jest wciąż dla niektórych za duży. Dzięki aplikacji Flow położono również podwaliny pod liczne funkcje, których spodziewamy się w nadchodzących miesiącach i latach — w każdym razie jesteśmy bardzo podekscytowani tym, dokąd zaprowadzi nas podróż z systemem Bosch Smart System.
Schreibe einen Kommentar