E-SUV / Test: M1.GT.400.SX to niezwykle sportowy i terenowy rower E-SUV. Dzięki dużemu skokowi zawieszenia i nowoczesnej ramie z włókna węglowego rower napędzany silnikiem Bosch SX ma wypełnić lukę między rowerem E-MTB a rowerem do codziennego użytku.
Zeszłego lata firma M1 Sporttechnik była jednym z pierwszych producentów, który zaprezentował rower elektryczny z nowym, lekkim napędem SX firmy Bosch. Chociaż – jeden (1) rower faktycznie nie jest do końca poprawny. Być może właściwsze byłoby nazwanie tego „platformą rowerową”: w oparciu o ramę z włókna węglowego producent z Górnej Bawarii tworzy e-MTB o różnych obszarach zastosowań, od super sportowy e-enduro aż po SUV-a o charakterze turystycznym, taki jak ten, który testowaliśmy. Jest to możliwe dzięki przemyślanej konstrukcji ramy, którą można dostosować do odpowiedniego obszaru zastosowania za pomocą różnych rozmiarów kół, amortyzatorów i amortyzowanych widelców.
M1.GT.400.SX wciela się w rolę wszechstronnego terenowego turysty. Dzięki skokowi zawieszenia 160 lub 150 mm, komponentom doskonale nadającym się do użytku w terenie i dopasowanej geometrii, wycieczki na szlaki są zdecydowanie możliwe. Aby jednak równie komfortowo radzić sobie z codziennością, rower wyposażono w solidne metalowe błotniki, wysokiej jakości system oświetlenia firmy Lupin oraz opracowany przez nas bagażnik. Życie codzienne czy teren? Dlaczego nie jedno i drugie – w duchu nowoczesnych elektrycznych SUV-ów.
Bosch Performance SX: lekki, ale mocny?
Jak już wynika z nazwy produktu, terenowy tourer wykorzystuje nowy napęd Bosch SX z powiązanym akumulatorem CompactTube 400 Wh. Cały system waży zaledwie cztery kilogramy, dzięki czemu jest lżejszy niż sam akumulator Bosch PowerTube 750. Integracja z M1.GT.400.SX jest dobrze wykonana, szczególnie jeśli chodzi o akumulator: znajduje się on pod pokrywą zabezpieczoną magnetycznym zamkiem Fidlock i dlatego można go łatwo wyjąć. Niezależnie od tego, czy chcesz po prostu naładować akumulator w biurze, w chacie, czy wymienić go na w pełni naładowany odpowiednik z plecaka podczas wycieczki – możliwość wyjęcia akumulatora może być niezwykle praktyczna w życiu codziennym.
Biorąc pod uwagę mniejszą masę i kompaktowe wymiary, nie jest zaskakujące, że pod względem wydajności Bosch SX pozostaje w tyle za „pełnowymiarowymi” silnikami umieszczonymi centralnie: dzięki maksymalnemu momentowi obrotowemu wynoszącemu 55 Nm plasuje się on w tej samej klasie wydajności, co inne napędy ze wspomaganiem świetlnym od Fazua, TQ lub Specialized. Godna uwagi jest jednak jego maksymalna moc wyjściowa wynosząca 600 W, która jest porównywalna z wewnętrznym modelem CX. Dostęp do niego można jednak uzyskać tylko przy dużej częstotliwości i przez krótki okres czasu. Jednak nasze pomiary na stanowisku testowym wykazały również, że silnik SX zapewnia dużą moc nawet podczas normalnej eksploatacji bez tego wbudowanego „doładowania”.
Napęd w M1.GT.400.SX obsługiwany jest za pośrednictwem nowej jednostki sterującej Purion 200. Chociaż jest niewiele większy od dobrze znanego pilota LED, ma jasny, kolorowy wyświetlacz, który pokazuje prawie tyle samo informacji, co oddzielny Kiox 300. W szczególności procentowy wskaźnik naładowania baterii stawia to kompaktowe rozwiązanie przed pilotem LED i kontrolerem systemu . Jeśli chcesz, możesz oczywiście łatwo dodać do systemu Kiox 300 lub 500 lub wykorzystać swój smartfon jako duży wyświetlacz za pomocą aplikacji eBike Flow.
Wiele punktów mocowania
GT w nazwie roweru oznacza „Grand Tour” – dzięki czemu można przewieźć dużą ilość bagażu, dopuszczalna masa całkowita wynosi 150 kg – to dobra wartość. Liczne punkty mocowania na ramie i na samodzielnie opracowanym bagażniku powinny zadowolić także kreatywnych rowerzystów turystycznych. Można tu zamontować dodatkowe butelki, klatki Anycages, wzmacniacz zasięgu PowerMore 250 lub inne akcesoria. Do samego bagażnika można (teoretycznie) przymocować cztery uchwyty na butelki. Mały minus: Niestety M1.GT.400.SX nie posiada oficjalnego homologacji na przyczepę.
Sprzęt udany
Przy cenie 8.150 euro w obecnie jedynym wariancie wyposażenia, M1.GT.400.SX jest zdecydowanie jednym z najdroższych motocykli E-SUV na rynku. W związku z tym nie jest wcale zaskakujące, że możesz spodziewać się pakietu komponentów wysokiej jakości. Podwozie Fox z 36 w wersji Performance Elite i amortyzatorem DPS oferuje więcej niż wystarczające rezerwy, aby pokonywać nawet wymagające trasy. Zmiana biegów odbywa się przy użyciu sprawdzonej 12-biegowej przekładni Shimano XT, a hamowanie zapewniają mocne stopery MT7 firmy Magura.
Ramki do zdjęć | M1 400SX |
widelec amortyzowany | Elita wydajności Fox 36 |
napęd | Boscha SX |
akumulator | Bosch CompactTube 400 |
niemy | Fox Float DPS |
wirniki | DT Swiss H1900 |
Opona VR | Schwalbe Smart Sam 2,6" |
Tętno opon | Schwalbe Smart Sam 2,6" |
przerzutka tylna | ShimanoXT M8100 |
dźwignia zmiany biegów | ShimanoXT M8100 |
korba | FSA |
przerzutka | Ohne |
Hamulec | Magury MT7 |
tarcze hamulcowe | Magura Storm HC 203/180mm |
sztyca | Rodzaj amortyzatora 150 mm |
siodło | Selle Royal Rampage |
trzon | Promax 60mm |
Lenker | Rewers 760 mm |
Wszystko to świetnie sprawdzi się również na sportowym rowerze typu all-mountain E-MTB. Nieco inaczej jest w przypadku opon: Schwalbe Smart Sam o dużej szerokości 2,6 cala to dobry kompromis dla wszechstronnego roweru turystycznego. Toczą się łatwo i cicho, ale nadal zapewniają przyzwoitą przyczepność nawet na nieutwardzonych powierzchniach. Jeżeli jednak często pokonujesz trasy na rowerze turystycznym, powinieneś pomyśleć o jak najszybszej wymianie opon. Nawiasem mówiąc, opony Schwalbe są zamontowane na sprawdzonych oponach DT Swiss H1900, którym można winić jedynie za ich dość dużą wagę. A propos wagi: Tak wyposażony nasz rower testowy z ramą w rozmiarze XL i bez pedałów ważył 21,9 kg. Dostępne są również metalowe ochraniacze kół i system oświetlenia do codziennego użytku. Ten ostatni jest dostępny w standardowym rowerze firmy Busch & Müller; w naszym rowerze testowym zainstalowano opcjonalny reflektor ze światłami drogowymi firmy Lupin.
M1.GT.400.SX w praktyce
Sportowe korzenie M1.GT.400.SX są jasne i oczywiste: nawet jeśli pozycja za kierownicą nie jest zbyt rozciągnięta, jako rowerzysta górski z napędem elektrycznym nadal czujesz się jak w domu. Z drugiej strony, jeśli pochodzisz z klasycznego roweru trekkingowego, być może będziesz musiał się do niego trochę przyzwyczaić - choć w razie potrzeby inny mostek by się przydał. Ogólnie rzecz biorąc, pomimo wyposażenia, które nadaje się do codziennego użytku, tourer jeździ w zasadzie jak nowoczesny E-MTB, nawet w terenie. Szczególnie podwozie i hamulce odegrały dużą rolę w tym, że podczas testu z radością wjeżdżaliśmy na szlak. Fajnie, że błotniki i bagażnik wytrzymują takie wyprawy bez narzekania i nie wydają żadnych irytujących stuków. Podpórka boczna nie jest tak cicha, ponieważ od czasu do czasu grzechocze w terenie.
S | M | L | XL | |
---|---|---|---|---|
rura podsiodłowa (w mm) | 430 | 430 | 470 | 510 |
Zasięg (mm) | 452 | 452 | 483 | 514 |
Stosy (mm) | 636 | 636 | 645 | 654 |
Kąt skrętu (w °) | 66 | 66 | 66 | 66 |
Rzeczywisty kąt siedziska (w °) | 75,65 | 75,65 | 75,65 | 75,65 |
Spadek suportu (w mm) | 20 | 20 | 20 | 20 |
tylne widełki (w mm) | 445 | 445 | 445 | 445 |
Rozstaw osi (w mm) | 1224 | 1224 | 1257 | 1290 |
Podwozie Fox może zdobywać punkty również podczas spokojnej jazdy turystycznej – tutaj zapewniając wysoki poziom komfortu. Nie tylko widelec, ale także tylny trójkąt dobrze pochłania małe i średnie uderzenia, a delikatniejsze wibracje, takie jak na brukowanych ulicach w mieście, przejmowane są przez opony o szerokości 2,6 cala. Ogólny sportowy charakter uzupełnia także silnik Bosch SX, który wyróżnia się naturalną reakcją, dobrą sterownością i niskim poziomem hałasu. Oczywiście każdy, kto spodziewa się mocy Bosch CX, Brose Drive S Mag czy Shimano EP801, będzie zawiedziony. Chociaż ta różnica w wydajności nie jest tak naprawdę zauważalna na płaskim terenie lub przy spokojnym tempie, na pochyłościach trzeba pedałować nieco mocniej lub jechać z niższą prędkością. Od tego tempa zależy także zasięg, jaki silnik wydobywa z akumulatora 400 Wh; Przy nieco spokojniejszym tempie i rozsądnym wysiłku osobistym zdecydowanie możliwe są jednodniowe wycieczki, ale jeśli przyspieszysz przełęcz w trybie turbo, możesz obserwować spadający poziom naładowania akumulatora na jasnym, kolorowym wyświetlaczu.
Schreibe einen Kommentar