Logo Velomotion Małe logo Velomotion
Ikona wyszukiwania
  • Nowości produktowe
  • kolarstwo
  • Testy
    • kompletne koła
    • Komponenten
    • Akcesoria
  • Doradca
    • Przewodnik zakupowy
    • Leasing
    • Prawo
    • Warsztat
    • wycieczka rowerowa

rowery szutroweTesty

Przetestuj kompilację Rose Backroad AXS Mullet: Rower szutrowy z włókna węglowego do użytku na szlakach

24. Października 2023 by Kacper Gebel

Test Rose Backroad AXS Mullet Build: Cechą szczególną modeli Backroad jest „Mullet” z zestawem kołowym 650B i kasetą do roweru górskiego. Czy dzięki temu rower szutrowy z włókna węglowego jest jeszcze bardziej zdolny do jazdy w terenie?

Rose oferuje karbonową nawierzchnię w jedenastu wariantach wyposażenia; Istnieją również trzy modele Limited, dziesięć aluminiowych backroadów i E-Graveller. Najpierw trzeba się odnaleźć i warto dokładnie przyjrzeć się specyfikacji poszczególnych wersji. Rose ma w swojej ofercie dość nietypowe modele, które są dostosowane do konkretnych obszarów użytkowania - jak np. Backroad AXS Mullet Build, będący jednym z nielicznych serii rowerów szutrowych z zestawem kołowym 650B.

Rose Backroad AXS Mullet Zbuduj rower szutrowy

Rose Backroad AXS – Małe koła z zaletami na rowerze szutrowym?

650B = 27,5 cala to obecnie powszechny rozmiar kół w rowerach górskich. Klasyczne 26-kołowe koła są potencjalnie lżejsze i poprawiają zwrotność, ale większe koła – tzw. „twentyninery”, czyli 28-calowe felgi z szerokimi oponami – pokonują przeszkody bardziej dynamicznie. Rowery 29-calowe są jednak mniej zwrotne. Tutaj 27,5-calowe koło sprawdziło się jako rozmiar pośredni: nawet w przypadku opon o dużej objętości takie koła umożliwiają łatwe kierowanie i kompaktowy kształt ramy.

Rose Backroad AXS Mullet Zbuduj rower szutrowy
Rose nie planuje mieć opon szerszych niż 47; przy 28-calowych kołach maksymalne jest 45 mm.
Rose Backroad AXS Mullet Zbuduj rower szutrowy
Przestrzeń w widelcu podkreśla mniejszy promień kół 650B.

W rowerach szutrowych najczęściej stosuje się koła o średnicy 622 mm, czyli 28 cali. Dobrze poradzi sobie z nimi każdy, kto jeździ na oponach o szerokości 40 mm lub 45 mm. Jeśli jednak wymagane są szersze opony, na przykład dlatego, że rower ma być używany w trudnym terenie, mogą pojawić się problemy: opony zazwyczaj nie mieszczą się w ramie i widelcu lub wchodzą bardzo wąsko, zmieniają się także właściwości sterownicze. Większy obwód toczny opon powoduje również dłuższe przełożenie – wszystkie biegi są wtedy nieco cięższe.

Jeszcze bardziej zwinne prowadzenie dzięki 650B

W tym miejscu do gry wchodzi zestaw kołowy Rose 650B: jego opony o szerokości 47 mm są nawet nieco niższe od 622-40 pod względem obwodu tocznego, a mniejszy promień zapewnia bardziej zwinne prowadzenie dzięki minimalnym zmianom geometrii. Jednocześnie szersze opony można jeździć przy niskim ciśnieniu, co poprawia przyczepność i oczywiście zapewnia większy komfort jazdy.

Rose Backroad AXS Mullet Zbuduj rower szutrowy
Sztyca podsiodłowa może zginać się do dolnej części czarnej osłony.
Rose Backroad AXS Mullet Zbuduj rower szutrowy
Ładny kokpit na zapleczu: poręczne sterowanie, całkowicie zintegrowane kable.

Czy obliczenia będą działać? W każdym razie Backroad Mullet Build od razu wyróżnia się świetnym prowadzeniem. Jest zwrotny i zwinny, można go błyskawicznie przyspieszyć i sterować lekką ręką. Nie ma w tym jednak nic dziwnego, biorąc pod uwagę, że kąt skrętu wynosi prawie 72°, a warianty terenowe wyposażone w konwencjonalne koła już robią wrażenie pod tym względem.

Większa przyczepność dzięki szerokim oponom

Tam, gdzie robi się wyboiście, większa objętość opon i niższe ciśnienie są oczywiście zawsze zaletą. Dzięki oponie 650B o dużej objętości nie musisz się martwić o przebicie, nawet przy niskim ciśnieniu powietrza, co może się zdarzyć w przypadku węższych opon. Oczywiście w pewnym momencie każda opona wydaje się gąbczasta; Im szersza jest opona, tym większe możliwości oferuje, jeśli chodzi o optymalny kompromis pomiędzy płynną pracą, komfortem i przyczepnością. WTB Venture, który jest zainstalowany na Rose, jest nawet dopuszczony do ciśnienia 80 bara dla rowerzystów o wadze do 1,7 kilogramów. Następnie opona wciska się tak mocno, że mocne klocki barkowe stykają się z podłożem, nie tylko podczas pokonywania zakrętów, i wgryza się w niemal każdą nawierzchnię.

W rowerze szutrowym „Mullet” oznacza zębatkę z sektora MTB.
Przy 40 zębach z przodu i 10-50 z tyłu zakres przełożeń jest bardzo duży.

Koncepcja „Mullet” obejmuje także inne komponenty firmy Rose. Rower testowy wyposażony jest w napęd SRAM Force AXS Eagle, którego zębatka 10-50 mm i zębatka 40 mm oferują bardzo szeroki zakres przełożeń. Ze względu na mniejszy obwód koła wszystkie przerzutki są nieco krótsze niż w standardowym rowerze szutrowym, co jest zaletą na wycieczkach typu MTB. Niezwykłością wyróżniają się mocno rozszerzane kierownice marki Ritchey, których końcówki mają anatomiczny kształt. Jest bardzo szeroka na dnie, niezbyt głęboka, dlatego idealnie nadaje się na wymagający teren i trudne zjazdy. Rose montuje go we wszystkich modelach Backroad z 1x skrzynią biegów; Są to rowery 28-calowe z oponami o szerokości 44 mm. Backroady z podwójną tarczą są wyposażone w konwencjonalną kierownicę wyścigową i opony 40 mm. To stanowi wyjątek Firma Backroad Limited Ekar: Napęd 1×13, opony 40 Conti i normalny kształt kierownicy.

Niska rama suportu

W porównaniu z wersjami 28-calowymi można oczywiście zauważyć, że koncepcja 650B ma swoje ograniczenia w przypadku Rose Backroad. Wynika to z prześwitu na opony, który jest ograniczony do 28 mm w przypadku kół 45 cali i 27,5 mm w przypadku kół 47 cali. Więc nie jest to duża różnica; W tym rowerze nie można uzyskać większej objętości opon ze względu na mniejsze koła. Ponadto geometria ramy Backroad niekoniecznie jest idealna dla małych rowerów. Suport znajduje się 76 mm poniżej poziomej linii przechodzącej przez osie kół (opad suportu / spadek suportu), czyli dość głęboko jak na rower szutrowy. Szczególnie w wymagającym terenie kontakt z pedałami następuje wcześniej niż w rowerze z wyższym suportem i konwencjonalnymi kołami.

Na gumowanej rurze dolnej jest miejsce na trzeci koszyk na bidon.
Kątowy mostek mieści przewody hamulcowe.

Rose Backroad AXS – Wysoki komfort dzięki bardzo elastycznemu podparciu

Oprócz sportowych właściwości jezdnych i doskonałego prowadzenia, jedną z zalet Rose Backroad jest wysoki poziom komfortu tłumienia. Niskie wsporniki siodełka, w które zintegrowany jest również zacisk siodełka, są widoczne w tylnym trójkącie. Od tego momentu karbonowa sztyca może przesuwać się do tyłu – rura podsiodłowa jest otwarta do tyłu i zakryta czarną osłoną. Na rowerze testowym z wysuniętą sztycą podsiodłową „flex” jest ekstremalny, ale każdy, kto godzinami jeździ po wyboistych drogach, pokocha wibracje i amortyzację Backroad. Oznacza to, że możesz także jeździć z nieco wyższym ciśnieniem powietrza, aby uniknąć dobicia i zmniejszyć opory toczenia.

Rose Backroad AXS Mullet Zbuduj rower szutrowy
Nosi je nasz kierowca testowy Szorty żwirowe Virginie  oraz Gravelowa koszulka rowerowa Barbara z Café du Cycliste oraz kask StormChaser firmy Abus.

Koła mogłyby również zapewniać pewien poziom komfortu: Rose wykorzystuje zestaw kołowy „G-Thirty Disc” w modelach 28 i 650B, który jest zoptymalizowany pod kątem szerokich opon o szerokości wewnętrznej 25 mm, a także ma supercienkie okrągłe koła Sapim Laser szprychy (2,0-1,5-2,0 mm). Chociaż wymagają czułości podczas sznurowania, mają na celu poprawę tłumienia własnego koła.

650B: idealny dla mniejszych kierowców

650B na Rose Backroad – tak czy nie? Gdyby można było założyć dwucalowe opony, mniejsze koła byłyby zaletą, ale Rose na to nie pozwala. Naszym zdaniem koncepcja nie do końca się sprawdza. Jednak rowery 650B są bardzo interesujące dla mniejszych rowerzystów: szczególnie korzystają z nieco większej poręczności, a dolny wspornik suportu również im odpowiada. Wybór Rose Backroad to zdecydowanie dobra decyzja – dostępnych jest także wiele innych wariantów...

Wniosek: kompilacja Rose Backroad AXS Mullet

Pro

  • Udana rama karbonowa o poręcznej geometrii i wysokim komforcie
  • Duży zakres przełożeń i łatwe podjazdy pod górę
  • szerokie opony
  • Czysty wygląd dzięki całkowicie wewnętrznemu prowadzeniu zasilania

Contra

  • Geometria ramy nie do końca optymalna dla 650B

fakty

materiał ramyWęgiel
HamulecHamulec tarczowy Hydrauliczny
Waga9,02 kg (wag.)
Cena3.999 Euro
Sieć www.rosebikes.de
Rose Backroad jest w tej wersji poręczny, lekki i wygodny oraz bardzo dobrze wyposażony - więc po raz kolejny zasługuje na rekomendację. Wyniki dla zestawu kołowego 650B są mieszane: choć z pewnością jest on zalecany mniejszym kierowcom, w porównaniu z kołami 28-calowymi zalety i wady są zrównoważone, zwłaszcza że w obu przypadkach można zastosować opony o mniej więcej tej samej szerokości. Dobrze, że Rose oferuje praktycznie identyczny rower z kołami 28 mm.
tagi:#VMgravel650Bpolecaneżwirrower szutrowyCefalBarwena różana

O Kacper Gebel

Caspar Gebel jeździ na rowerze wyścigowym od 40 lat. Specjalistyczny dziennikarz i autor literatury faktu pracuje dla Velomotion, a także dla magazynów Procycling i Fahrrad News.

Related Stories

  • Niedrogi, wszechstronny karbonowy produkt: Stevens Camino w teście
  • Test Radonu Regard 10.0: Tani i dobrze wyposażony
  • Przetestuj Nicolai Argon GX: Rower szutrowy Angular Trail „Made in Germany”
  • Recenzja Rocky Mountain Solo C70: Nowy rower szutrowy z włókna węglowego w stylu DownCountry
  • Przetestuj Corratec Allroad C Ekar: Wszechstronna, sztywna wyścigówka szutrowa
  • Zespół Velomotion
  • fakty medialne
  • Publikacje
  • Ochrona danych/RODO

© 2025 Velomotion GmbH