Test / E-Bike: Dzięki systemowi Pinion E-Drive lub Pinion MGU pojawiła się ekscytująca nowa nazwa w napędach do rowerów elektrycznych. Jako połączenie zmiany biegów i środkowego silnika jest to obecnie unikat na rynku. Klasyczny system zmiany przełożeń jest zatem zbędny, czy to w rowerze miejskim, czy w rowerze E-MTB. Przyjrzeliśmy się bliżej nowemu systemowi, przetestowaliśmy go na stanowisku testowym iw praktyce.
Jako redaktor w branży rowerowej wiele razy w roku możesz wypróbowywać, testować i oceniać nowe produkty i rowery. Wiele z nich jest ekscytujących, ale rzadko zdarza się produkt, który daje poczucie, że zmieni rynek – na stałe. Dokładnie tak jest w przypadku Pinion E-Drive System lub Pinion MGU. Centralny silnik i zmiana biegów w jednym zespole, oba najnowocześniejsze, praktycznie bezobsługowe i bez dodatkowego ciężaru. Opracowany i wyprodukowany w Niemczech i od samego początku z wieloma znanymi partnerami i wieloma różnymi rowerami, od Enduro E-MTB po kompaktowe rowery i rowery cargo. To jest przełomowe.
Dzięki know-how w zakresie przekładni do e-drive
Koło zębate z pewnością nie jest nową nazwą w branży, ale nie powinno być znane każdemu. Producent z siedzibą w Denkendorf koło Stuttgartu istnieje na rynku od 2008 roku i dzięki innowacyjnym manualnym skrzyniom biegów zyskał dobrą reputację, zwłaszcza wśród kolarzy turystycznych. Jednak wkrótce po jej założeniu rozpoczął się rozwój tego, co Szwabowie prezentują dzisiaj pod nazwą Pinion MGU: połączenie sprawdzonej skrzyni biegów z silnikiem elektrycznym. Dwanaście lat po początkowym pomyśle, ten produkt stał się rzeczywistością i stanowi prawdziwą nowość na rynku e-rowerów.
Więcej informacji i szczegółowe wrażenia można znaleźć w naszym filmie testowym:
Ludzie przyzwyczaili się do rozdzielenia napędu w e-rowerze na silnik i biegi. Wyrósł organicznie z historii roweru i nic więcej nie wiadomo. Ale: Z technicznego punktu widzenia podział układu napędowego niesie ze sobą pewne problemy: Komunikacja między dwiema częściami jest złożona i często nie istnieje. Nawet jeśli niektóre nowoczesne systemy, takie jak Shimano Di2 lub Bosch eShift, próbują zacząć od tego, nadal są to dwa oddzielne komponenty, które często ze sobą konkurują - słowo kluczowe zmiana biegów pod obciążeniem. Właśnie w tych punktach do gry wchodzi Pinion MGU.
Biegi: 12 lub 9 biegów, do 600% przepustowości
W przypadku zintegrowanej manualnej skrzyni biegów Pinion mógł oprzeć się na doświadczeniu zdobytym w ramach swoich podstawowych kompetencji. Rezultat jest imponujący. Pinion MGU jest dostępny jako wariant z dziewięcioma lub dwunastoma biegami z całkowitym przełożeniem 568% lub 600%. Imponujące liczby - w kosmosie zmiany przełożeń Rohloff E14 w najlepszym razie może nadążyć, a nawet nowoczesne przerzutki Sram lub Shimano nie zbliżają się do tego zakresu. Ponadto zmiana biegów ma zalety systemowe: Zmiana biegów podczas postoju? Nie ma problemu! skoki biegów? równomiernie. Zużycie? niedostępne!
Porównanie przepustowości różnych obwodów
Sztuka | kursy | przepustowość | |
---|---|---|---|
Koło zębate E1.9 | bieg | 9 | 568% |
Koło zębate E1.12 | bieg | 12 | 600% |
ShimanoXT | łańcuch | 12 | 510% |
Baran Orzeł | łańcuch | 12 | do 520% |
Ślizgacz Shimano XT | łańcuch | 11 | 455% |
Piasta prędkości Rohloff | bieg | 14 | 526% |
Wysłałem to | bieg | bezstopniowo | 309% |
Shimano Nexus Inter 5E | bieg | 5 | 263% |
Zmiana biegów odbywa się w ułamkach sekundy, dzięki komunikacji między silnikiem a skrzynią biegów, nawet pod obciążeniem bez utraty wspomagania. Impuls do zmiany biegów pochodzi z kompaktowej dźwigni zmiany biegów na kierownicy i jest przekazywany elektronicznie. Eliminuje to również konieczność ustawiania lub regulacji obwodu. Pinion nazywa swój system zmiany przełożeń Smart.Shift. Nawiasem mówiąc: nawet przy „pustym” akumulatorze system może jeszcze wykonać około 1.000 operacji przełączania.
Silnik z imponującymi danymi dotyczącymi wydajności
Niezależnie od tego, jak imponująca może być ręczna skrzynia biegów, połączenie z silnikiem sprawia, że system Pinion E-Drive lub Pinion MGU są naprawdę wyjątkowe. Podstawą jest wyprodukowany w Niemczech, bezszczotkowy silnik do zastosowań przemysłowych, który został przystosowany do e-roweru.
Jego dane dotyczące wydajności są nie mniej imponujące niż dane dotyczące toru. Koło zębate określa moc silnika 600 W dla wersji Pedelec i 800 W dla odpowiednika S-Pedelec. Nasze pomiary na stanowisku testowym były w stanie to potwierdzić. Po odjęciu strat mocy udało nam się osiągnąć moc silnika ok. 580 W, co oznacza, że Pinion MGU jest równie mocny lub nawet nieco mocniejszy niż większość innych silników montowanych centralnie na rynku, takich jak Bosch Performance CX.
Określenie maksymalnego momentu obrotowego jest nieco bardziej skomplikowane. Dzięki zintegrowanej przekładni moment obrotowy na wale napędowym nie jest bezpośrednio porównywalny z innymi napędami. Dlatego mówi się tutaj o „porównywalnym momencie napędowym ok. 85 Nm” przy wirtualnym przełożeniu 1:1. Jednak do 160 Nm powinno docierać na tylne koło na biegach od pierwszego do czwartego. Wartość, która nie jest określona przez innych producentów.
Cztery poziomy wsparcia i dwie podstawowe melodie
Jako kierowca systemu Pinon E-Drive masz do wyboru cztery poziomy wsparcia: Eco, Flow, Flex i Fly. Tryby Flow i Flex to tryby adaptacyjne, które dynamicznie dostosowują wsparcie do nacisku na pedał, podobnie jak tryb eMTB z napędami Bosch. Na wszystkich poziomach wsparcia, z wyjątkiem Fly, masz również możliwość wydobycia maksymalnej wydajności z systemu za naciśnięciem jednego przycisku, bez konieczności zmiany trybu samodzielnie.
Zintegrowane wspomaganie pchania, które działa również jako pomoc przy ruszaniu, jest również ekscytujące. Po aktywacji za pomocą pilota system przełącza się na najbardziej efektywny bieg i przyspiesza. Możesz już wygodnie rozsiąść się na siodełku, ale napęd wciąż cię popycha: dzięki temu płynna zmiana od ruszania do pedałowania w technicznym terenie jest o wiele łatwiejsza.
Zasadniczo system Pinion E-Drive występuje w dwóch wersjach: Komfort i Wydajność. Odpowiedni producenci rowerów mogą je wybrać w zależności od obszaru zastosowania. Konfiguracja wydajności powinna być stosowana w szczególności w E-MTB, z szybszym rozwojem mocy i bardziej dynamiczną reakcją, podczas gdy koła z Comfort Tune powinny być bardziej harmonijne i naturalne. Jeśli chcesz, możesz również dostosować wszystkie poziomy wsparcia do własnych życzeń i potrzeb po zakupie za pomocą aplikacji Fit E-Bike Control.
System napędu elektrycznego Pinion: to wszystko w połączeniu!
Oba elementy Pinion MGU – silnik i przekładnie – same w sobie są imponujące. Prawdziwą atrakcją jest jednak ich połączenie w jednym urządzeniu. W ten sposób silnik zawsze wie, który bieg jest włączony i może dostosować swoją prędkość w zależności od tego i wprowadzonej kadencji. Powinno to skutkować znacznie bardziej okrągłymi, bardziej harmonijnymi wrażeniami z jazdy niż w przypadku klasycznej kombinacji przełożeń na tylnym kole i silnika montowanego pośrodku suportu.
Ta kombinacja umożliwia również inteligentne funkcje przełączania, takie jak Pre.Select i Start.Select. W obu przypadkach jest to coś w rodzaju półautomatycznego: Start.Select w razie potrzeby włączy predefiniowany bieg podczas zatrzymywania się, aby ułatwić ruszanie. Pre.Select idzie o krok dalej: po określeniu żądanej kadencji system zawsze przełącza właściwy bieg w zależności od aktualnej prędkości podczas „toczenia się”, np. na zjeździe.
Wszystko to – tj. silnik i skrzynia biegów – jest umieszczone razem w zamkniętej magnezowej obudowie, która jest tylko nieznacznie większa niż nowoczesne silniki centralne. Przy masie 4.000 g (9 biegów) lub 4.100 g (12 biegów) jest nieco wyższy niż „goły” silnik środkowy, ale można to zobrazować faktem, że rower elektryczny z zębnikiem E- Układ napędowy nie posiada w ogóle konwencjonalnego układu przekładniowego.
Silnik | Schaltung | Waga |
---|---|---|
Koło zębate MGU 9 prędkości | - | 4.000 g |
Koło zębate MGU 12 prędkości | - | 4.100 g |
Bosch Wydajność CX | Shimano XT 12-rzędowa | 3.650 g |
Bosch Wydajność CX | Ślizgacz Shimano XT | 3.821 g |
Bosch Wydajność CX | Shimano Deore 12-rzędowa | 3.856 g |
Bosch Wydajność CX | Sram Eagle X01 AXS | 3.670 g |
Bosch Wydajność CX | Sram GX Eagle | 3.652 g |
Bosch Wydajność CX | Wysłałem to | 5.350 g |
Bosch Wydajność CX | Rohloffa E14 | 4.600 g |
Bosch Wydajność CX | Shimano Nexus Inter 5E | 4.560 g |
Masa Bosch Performance CX została obliczona na 2.900 g i odpowiada wadze wielu innych silników umieszczonych centralnie (np. Brose Drive S Mag). Shimano EP8 jest o około 300 g lżejszy, a Yamaha PW-X3 o około 150 g lżejszy. W przypadku przełożeń przerzutki obliczamy masę przerzutki tylnej (+ewentualnie akumulatora) i kasety.
Dzięki „oszczędności” przełożeń na tylnym kole otwierają się przed producentami rowerów zupełnie nowe możliwości. Prawie wszystkie rowery elektryczne z Pinion MGU są wyposażone w napęd paskowy. Rower E-MTB ma również dwie wymierne zalety: koniec z tylną przerzutką, którą można oderwać w gorączce bitwy na szlaku, oraz centralną ostrość. Podczas gdy ciężar układu napędowego w zwykłym E-MTB jest rozłożony między suport (środkowy silnik) a tylne koło (tylna przerzutka i kaseta), w przypadku Pinion E-MTB jest on umieszczony centralnie, w najniższym punkcie rower.
Zębatka MGU: Ekstremalnie łatwa w utrzymaniu i praktycznie niezużywalna
System Pinion E-Drive chce również wyznaczać nowe standardy w zakresie trwałości i konserwacji. Ponieważ wszystkie komponenty znajdują się w zamkniętej i całkowicie szczelnej obudowie, są one chronione przed wpływami zewnętrznymi. Podobnie jak silnik, skrzynia biegów powinna być bezobsługowa i nie wykazywać znaczących śladów zużycia. Według Pinion, system „Przetestowany poza każdą możliwą do wyobrażenia przepustowością, odległością, obciążeniem, żywotnością i standardami testowania, jakich może doświadczyć e-rower”.
Ze względu na swoją konstrukcję nie ma możliwości zmiany biegów, a dzięki elektronicznemu przełożeniu z dźwigni zmiany biegów nie ma potrzeby regulacji linek. W połączeniu z paskiem z włókna węglowego otrzymujesz system, który jest bezobsługowy przez bardzo długi czas, nawet w sportowych E-MTB. Wymiana oleju jest konieczna po ok. 10.000 XNUMX km – ale można to zrobić w mniej niż dziesięć minut.
W przypadku tak pełnych treści obietnic pewien sceptycyzm jest zawsze odpowiedni. Jednakże, ponieważ dobrze znane przekładnie Pinion były w stanie dotrzymać tych obietnic, jesteśmy pewni - niemniej jednak: okaże się, w jakim stopniu system Pinion E-Drive naprawdę zapewnia bezobsługowy napęd.
Współpraca z FIT: Baterie do 960 Wh
Jednak kompletny system e-roweru wymaga czegoś więcej niż tylko przekonującej jednostki napędowej. Dlatego firma FIT, silny partner, została zaangażowana w produkcję pozostałych urządzeń peryferyjnych. Szwajcarzy zadbali o oprogramowanie, panele kontrolne, wyświetlacze, baterie i aplikację. Współpraca ma również tę wielką zaletę, że Pinion może polegać na istniejącej sieci specjalistycznych dealerów i partnerów, którzy już znają FIT.
Jeśli chodzi o akumulatory, producent rowerów ma duży wybór: albo stosuje się tutaj tak zwaną baterię ultra-core o pojemności 480, 720 lub 960 Wh, albo smukłego TP700 o pojemności 700 Wh. dostępne będzie również pełne 535 Wh - odpowiednio można tu właściwie mówić o drugiej baterii. Są ładowane za pomocą standardowej ładowarki o natężeniu 4 A, którą można rozbudować do szybkiej ładowarki o natężeniu 6 A u specjalistycznego sprzedawcy za pomocą płatnej aktualizacji oprogramowania.
W przypadku paneli sterowania jest jeszcze większy wybór niż w przypadku akumulatorów. Ponieważ system Pinion E-Drive jest używany w wielu różnych rowerach elektrycznych, od rowerów towarowych, przez miejskie, po e-MTB, jest to również konieczne. Jeśli chcesz mieć własny „prawdziwy” wyświetlacz, możesz wybierać między dużym wyświetlaczem Comfort a nieco bardziej minimalistycznym Display Compact. Oba są połączone z podstawowym pilotem. Alternatywnie możesz również użyć własnego smartfona w połączeniu z (płatnym) ekranem jazdy aplikacji FIT e-bike. FIT Remote Display, który ma mały kolorowy wyświetlacz zintegrowany z panelem sterowania, jest jeszcze bardziej sportowy. FIT Remote Pure, który jest po prostu wąskim pierścieniem na kierownicy i jest połączony z tzw. Master Node w górnej rurze, jest niezwykle minimalistyczny. Te ostatnie prawdopodobnie zobaczymy już w przyszłym roku na pierwszych rowerach E-MTB Pinion.
Wszystkie wątki systemu FIT łączą się w aplikacji na smartfony, która jest dostępna na iOS i Androida w odpowiednich sklepach. Po zeskanowaniu indywidualnej karty klucza roweru elektrycznego wszystkie poziomy wsparcia można dostosować do własnych potrzeb. Tutaj można również wprowadzić ustawienia Smart.Shift, takie jak Pre.Select i Start.Select. Do tego dochodzi system nawigacji z kalkulatorem zasięgu, a smartfon staje się wyświetlaczem poprzez (płatny) ekran jazdy. Uwzględniono również funkcje bezpieczeństwa, takie jak dezaktywacja napędu za pomocą smartfona.
Pinion E-Drive System: Dziewięciu producentów rowerów i liczne modele w chwili premiery
Nowy, innowacyjny układ napędowy jest dobry i dobry - ale w których e-rowerach faktycznie montowany jest Pinion MGU? Nadchodzi kolejny wielki wybuch: dziewięciu znanych producentów prezentuje nowe rowery z układem napędowym. Elektryczne MTB są dostępne od Rotwild, Simplon i Bulls, Kettler, Flyer, Pegasus, i:SY, Tout Terrain i Zemo, oferując szeroką gamę rowerów do turystyki i codziennego użytku, od SUV-ów z pełnym zawieszeniem po rowery kompaktowe. System Pinion E-Drive będzie dostępny wyłącznie w tych motocyklach do 2024 r., a inne modele innych producentów będą dostępne w roku modelowym 2025.
Wszystkie rowery elektryczne z Pinion MGU w skrócie: Od rowerów miejskich po enduro E-MTB
Nowości produktowe / E-Bikes: Prezentacją systemu Pinion E-Drive producent z południowych Niemiec wywołał sensację. Połączenie centralnego silnika i zmiany biegów jest nowością na rynku i nadaje się do szerokiej gamy zastosowań. W tym roku modelowym dziewięciu znanych producentów oferuje rowery elektryczne z nowym układem napędowym – mamy przegląd wszystkich. Byki […]
Pinion MGU: Jak napęd wypada w teście?
Podobnie jak wszystkie obecne napędy, które są istotne na rynku, również system Pinion E-Drive dokładnie przetestowaliśmy, zarówno w praktyce, jak i na stanowisku testowym.
System Pinion E-Drive na stanowisku testowym
Spojrzenie na maksymalną moc Pinion MGU pokazuje, że jest to bardzo mocny silnik środkowy, który może nawet przewyższyć najlepsze psy, takie jak Bosch Performance CX lub Brose Drive S Mag. Tylko napędy elektryczne, takie jak TQ HPR120, zapewniają znacznie większą moc. Swoją drogą po uwzględnieniu strat mocy układu (np. opon) uzyskujemy czystą moc silnika na poziomie ok. 580 W, co jest bardzo zbliżone do informacji z Pinion (600 W). Chcieliśmy również wiedzieć, czy włączony bieg systemu wpływa na maksymalne osiągi. Nasze pomiary pokazują, że są różnice, ale w najbardziej skrajnym przypadku są to okolice 60 W - w praktyce powinno to być prawie niezauważalne.
Odwróćmy wzrok od „ekstremalnej sytuacji” maksymalnej mocy i spójrzmy na bardziej codzienny scenariusz – a mianowicie moc przy mocy wejściowej zaledwie 100 W – obraz jest potwierdzony: Z ok. 580 W, napęd Pinion jest również jednym z najpotężniejszych przedstawicieli na rynku i bardzo dobrze nadaje się dla tych, którzy chcą silnego wsparcia nawet przy niewielkim osobistym wysiłku.
Oprócz mocy wyjściowej mierzymy również zużycie napędu lub całego systemu. Odnotowaliśmy nieco ponadprzeciętne zużycie paliwa z systemem Pinion E-Drive zarówno na płaskim terenie, jak iw górach. Nie można jednak zapominać, że tutaj również obowiązują prawa fizyki, a ponieważ moc wyjściowa jest nieco wyższa niż u konkurencji, logiczne jest, że zużycie energii kształtuje się w podobnym stosunku.
Konkretne stwierdzenia dotyczące praktyki można przedstawić tylko w ograniczonym zakresie, ale jeśli użyjemy zmierzonych przez nas wartości jako podstawy, można oczekiwać mniej więcej takiego samego zasięgu od roweru elektrycznego z MGU Pinion i akumulatorem 720 Wh jak rower z akumulatorem Bosch CX i 625 Wh zapewnia. Jeśli połączysz jednostkę Pinion z dużym akumulatorem 960 Wh, powinieneś dotrzeć o około 15% dalej niż z napędem CX i 750 Wh. Jednak, jak zawsze, zasięg zależy w dużej mierze od indywidualnego stylu jazdy, terenu i odpowiedniego rower .
Pinion MGU w teście praktycznym
Już przed prezentacją mieliśmy okazję przetestować różne e-rowery z napędem Pinion. Oprócz dwóch E-MTB od Bulls i Simplon, był też E-Bike Flyer TR:X SUV. Kilka rzeczy od razu się wyróżniało: Zmiana biegów zintegrowanej skrzyni biegów wymaga przyzwyczajenia dla kierowców przerzutek. Zmiana biegów odbywa się w rzeczywistości w ułamkach sekundy i jest znacznie bardziej gwałtowna niż w przypadku przerzutki.
To, co na początku wydaje się trochę nie na miejscu, staje się drugą naturą już po kilku minutach; zarówno szybkość zmiany biegów, jak i świadomość, że są one równie niezawodne przez cały czas. Nawet przy pełnym obciążeniu nie musisz godzić się na żadne straty, a możliwość przełączenia na odpowiednie przełożenie nawet podczas postoju ułatwia życie rowerzystom górskim. Ergonomia spustu jest naprawdę udana, sprzężenie zwrotne przy naciskaniu jest bardzo dobre nawet w rękawiczkach. Przepustowość 12-biegowej skrzyni biegów, którą testowaliśmy, jest więcej niż wystarczająca w prawie każdej sytuacji.
Dużo siły i wrażliwości
Jak wygląda silnik? Czy bardzo przekonujący pomysł stanowiska testowego może potwierdzić w praktyce? Tak, i to jak! Szczerze mówiąc, w niektórych sytuacjach Pinion MGU wydaje się być jeszcze potężniejszy, niż sugerują to wartości wydajności, które zmierzyliśmy. Napęd Pinion może uzyskać szczególnie dobre wyniki w scenariuszu, w którym większość innych napędów jest słaba: niska kadencja, trudny bieg i to na podjazdach. Nawet w tej sytuacji wciągamy się pod górę z zaskakującą łatwością, super! Na drugim końcu spektrum, czyli przy wysokiej kadencji, wygląda to bardzo podobnie. Nawet przy 110 obr./min nie mogliśmy wykryć zauważalnego spadku wydajności; Samo koło zębate mówi, że napęd jest przeznaczony do kadencji do 120.
Mamy też prawie same pozytywne rzeczy do powiedzenia na temat czułości. Dwa adaptacyjne tryby jazdy, Flex i Flow, są tu szczególnie atrakcyjne i umożliwiają precyzyjne dozowanie mocy. Było to znacznie trudniejsze przy maksymalnym wsparciu, chociaż takie zachowanie jest prawdopodobnie typowe dla prawie wszystkich obecnych silników środkowych.
Głośność zależy od włączonego biegu
Nieco skomplikowaną sprawą jest głośność dysku. Z drugiej strony, zdecydowanie może zarezerwować zjazd. Nie odnotowaliśmy grzechotania w jednostce napędowej, a ponieważ nie ma tylnej przerzutki i zastosowanie paska zamiast łańcucha, tutaj również nie ma nieprzyjemnego grzechotania. Dwa e-MTB, które testowaliśmy, Bulls Vuca i Simplon Rapcon pmax Pinion, były cichsze na szlaku niż wiele niezmotoryzowanych rowerów górskich.
Są też sytuacje na podjazdach, w których jazda jest przyjemnie cicha, chociaż zawsze słychać szum. W innych scenariuszach jazda staje się dość głośna - zależy to od kadencji, wydajności wspomagania, a także włączonego biegu. Szczególnie ta ostatnia cecha jest cechą szczególną systemu Pinion i na pierwszy rzut oka jest dość niezwykła. Ze względu na zmienną prędkość obrotową silnika w zależności od przełożenia skrzyni biegów, podczas zmiany biegów zawsze występują biegi, w których silnik pracuje znacznie głośniej. Jednak gdy tylko zmienisz bieg w górę lub w dół o jeden lub dwa biegi, hałas w tle poprawia się. Takie zachowanie może nie wszystkim się podobać, ale biorąc pod uwagę wiele zalet transmisji, jest absolutnie do zniesienia.
System E-Drive Pinion: Wniosek
Dzięki systemowi e-drive, Pinion, jako nowa nazwa na rynku e-rowerów, wywołuje huk od samego początku. Połączenie zmiany biegów i silnika centralnego jest nie tylko wyjątkowe i oferuje wiele korzyści. Imponujące są również same dwa komponenty: ogromny zakres przełożeń i czuły, ale mocny silnik. Trudno znaleźć włos w zupie - jasne, powinny być lepsze napędy do lekkiego e-roweru, ale do wszystkiego innego? Jeśli Pinion MGU może również spełnić obietnice w zakresie konserwacji i trwałości, nawet wielkie nazwiska w branży będą musiały się ciepło ubrać.
Herrmann mówią
Naprawdę nie mogę się doczekać jazdy próbnej. Jestem ciekawy, w przyszłym roku chciałbym zamienić swój e-rower. Serdeczne pozdrowienia
Stefan mówią
to nie ma nic wspólnego z rowerami, to motorowery z silnikami elektrycznymi! nie moja bajka, wolę wspiąć się na górkę o własnych siłach i oddechu, kocham swoją pełnię... Mam 78 lat i jestem "starym" kolarzem
Sancho mówią
Panie Chapeau, mam nadzieję, że za 10 lat nadal będę mógł to powiedzieć.
Mik mówią
Jest też tańszy
Rolanda Sehera mówią
Moim zdaniem jazda na rowerze elektrycznym jest bardzo sportowa. Jeżdżę 30 - 40 kilometrów dziennie, od 4 lat na rowerze elektrycznym. Ta ostatnia stanowi dla mnie większe wyzwanie fizyczne niż zwykłe przejażdżki, z tą ogromną różnicą, że jest o wiele przyjemniejsza, w sytuacji awaryjnej możesz wrócić do domu zrelaksowany przy mniejszym wysiłku, ale możesz tyle samo naładować, ale pokonywać ogromne odległości! Silnik daje mi taką samą moc, jaką generuję siłą mięśni, tak działa ta zasada. Z wyrazami szacunku
Johna Demmlera mówią
Halo
Niestety, ponieważ nie mam roweru, brzmi to dobrze
Pozdrawiam
Cristian Kuhn mówią
Dziękuję za ten bardzo szczegółowy artykuł!
Bardzo interesujące, a przede wszystkim bardzo satysfakcjonujące, że rewolucja tego kalibru jest nadal możliwa w przypadku motocykla. Chciałbym jednak wiedzieć, jak wpłynie to na ostateczną cenę roweru.
chrześcijański mówią
Dziękuję za szczegółowy i dobry artykuł! Ale jak można nie wspomnieć o cenach? Czy taki rower jest drogi czy tańszy w porównaniu do innych systemów i o ile? Podobnie jak porównanie wagi.
LG, Chrześcijanin
Stephan Weber mówią
Co z rekuperacją? Przydałby się też chwyt gazowy, niestety nie zawsze da się pedałować w wąwozach w terenie. Oba byłyby idealne na Elbie.
Andreas mówią
Jak dotąd brzmi dobrze, ale brakuje mi (a może przeoczyłem) tego, jak płynnie jeździ bez wspomagania silnika. Były też ogromne różnice w silnikach Bosch. Oczywiście rozwój cen jest również interesujący. Ekskluzywność jest czasem dość droga.
Myśliciel mówią
Jest dla mnie niewytłumaczalne, dlaczego rekonwalescencja nadal nie jest problemem. Mieszkam w górach i chciałbym z tego skorzystać. Dlatego interesuje mnie wszystko, co w przyszłości nadejdzie bez łańcuchów i pasków zębatych. To się chyba nazywa drive by wire. Wspornik dolny to po prostu generator z dodatkowym akumulatorem.
Sancho mówią
Do rekuperacji energia musiałaby jakoś dostać się z wirnika do silnika, a czy lubisz szalejący łańcuch podczas zjazdów? Trudne z silnikami środkowymi...