Test / E-MTB: BH iLynx Trail Carbon to ekscytujący lekki E-MTB z Hiszpanii z własnym układem napędowym o maksymalnym momencie obrotowym 65 Nm i zintegrowanym akumulatorem 540 Wh. Dzięki 150 mm skoku i wadze grubo poniżej 20 kg, rower powinien dobrze spisywać się na zróżnicowanych trasach. Wypróbowaliśmy to.
Platforma iLynx świętowała swoją premierę u Basków BH na początku 2021 roku. Hiszpanie weszli do segmentu lekkich E-MTB w czasie, gdy wielu innych dużych producentów było jeszcze daleko. Od tamtego czasu wiele się wydarzyło, ostatnio nawet Bosch lekki napęd również dla tego segmentu. Lekkie E-MTB są bardzo modne i oczywiście BH nie próżnował również w tym zakresie. Obok oryginalny model iLynx Race wersja długodystansowa iLynx Trail jest również dostępna od końca 2021 roku, a także majstrowano przy napędzie. Ponadto do obszernego portfolio lamp dodano teraz tańsze warianty modeli z aluminiowymi ramami.

BH iLynx Trail aluminium: Nowa lekka rakieta do e-roweru
Nowości produktowe / E-MTB: Hiszpański producent BH Bikes poszerza swoje portfolio w sektorze lekkich rowerów elektrycznych. BH iLynx Trail został wprowadzony na rynek kilka miesięcy temu jako wersja karbonowa. Teraz dostępna jest wersja aluminiowa dla osób z mniejszym budżetem. Geometria, system zawieszenia i estetyka pozostały oczywiście takie same. Lekkie e-rowery są modne – BH […]
BH iLynx Trail: kluczowe dane i funkcje frameworka
Na papierze BH iLynx Trail Carbon wygląda jak prawdziwy rower terenowy: mamy 150 mm skoku z przodu i z tyłu, pełną karbonową ramę, 29-calowe koła i sprzęt odpowiedni do tego obszaru użytkowania - ani elementy resorowe ani opony nie są tutaj dostępne i poszli na bolesne kompromisy na rzecz niskiej wagi.

Smukła rama z włókna węglowego wygląda świetnie i ma kilka naprawdę fajnych funkcji. Należą do nich na przykład port ładowania zintegrowany z łożyskiem tylnego trójkąta. Świetnym rozwiązaniem jest również instalacja opcjonalnego przedłużacza zasięgu 180 Wh. Złącza do tego znajdują się w powiązanym uchwycie na butelkę, dodatkowy kabel, taki jak nowy Bosch PowerMore 250, nie jest konieczny. Ponadto rama jest również wyposażona w prowadzenie kabli przez stery, a nawet podkładki dystansowe pod mostkiem. Wizualnie piękny, ale gra cierpliwości, jeśli chodzi o konserwację.
Jeśli chodzi o tył, BH od wielu lat stosuje tak zwany Split Pivot, system VPP, który do tej pory zawsze nas przekonywał. Geometria roweru wydaje się nieco powściągliwa, biorąc pod uwagę skok zawieszenia i wyposażenie. Kąt skrętu jest stosunkowo stromy i wynosi 66°, a rama główna jest dość kompaktowa we wszystkich rozmiarach ram. Uwagę zwraca również suport, który jak na dzisiejsze standardy jest dość wysoki.
Biustonosz Geometry iLynx Trail
Format ramki | SM | MD | LA | XL |
---|---|---|---|---|
długość rury podsiodłowej | 400 | 410 | 440 | 480 |
długość główki ramy | 95 | 100 | 110 | 125 |
spadek suportu | 339 | 339 | 339 | 339 |
długość górnej rury | 582 | 599 | 624 | 643 |
tylne trójkąty | 451 | 451 | 451 | 451 |
Radstand | 783 | 759 | 783 | 804 |
kąt główki ramy | 66 | 66 | 66 | 66 |
kąt rury podsiodłowej | 75,5 | 75,5 | 75,5 | 75,5 |
Stos | 609 | 615 | 624 | 638 |
Dosięgnąć | 427 | 453 | 473 | 488 |
Własny dysk z imponującymi danymi
Naprawdę musisz zdjąć (wyimaginowany) kapelusz przed BH, aby dość wcześnie zapuścić się w dziedzinę lekkich e-rowerów (rower BH Core Gravelbike pojawił się na początku 2020 r.!), A także polegać na własnym napędzie. Z jednej strony świadczy to o pewnej dalekowzroczności, z drugiej było to posunięcie ryzykowne i odważne. Na papierze dysk, który jest obecnie w drugiej generacji i nosi nazwę BH2EXMAG, nadal jest w pełni przekonujący: waga 1,9 kg, maksymalny moment obrotowy 65 Nm, plus duży akumulator 540 Wh i opcjonalny przedłużacz zasięgu o kolejne 180 Wh. Nawet obecne napędy rzadko nadążają - przynajmniej teoretycznie.
W świetle tych kluczowych danych należy również przezwyciężyć stałą integrację akumulatora z dolną rurą; Zwłaszcza, że napęd BH jest jednym z nielicznych na rynku, który może być obsługiwany z przedłużaczem zasięgu tylko wtedy, gdy wewnętrzny akumulator jest całkowicie rozładowany. Układ napędowy jest nowoczesny jeśli chodzi o obsługę: Pilot jest bardzo kompaktowy, obsługuje się go intuicyjnie, a nawet potwierdza pomyślne naciśnięcie przycisków krótką wibracją - super! Nie przekonują natomiast cztery zintegrowane diody, które mają informować o poziomie naładowania akumulatora. Z jednej strony tylko cztery diody są trochę za małe, aby móc oszacować pozostały zasięg, z drugiej strony są one słabo widoczne nawet przy zachmurzonym niebie – szkoda. W końcu liczniki rowerowe Garmin można łatwo sparować przez ANT+ i wtedy wyświetlać najważniejsze informacje.
BH 2EXMAG Gen2 na stanowisku testowym
Dane dotyczące osiągów silnika ustaliliśmy w teście na stanowisku probierczym. Tutaj naprawdę kompaktowy napęd zapewniał maksymalną moc 250 W na tylnym kole przy mocy wejściowej 488 W. To plasuje go nieco przed takimi napędami, jak TQ HPR50 i starszy Fazua Ride 50, ale musi przyznać się do porażki Ride 60 lub Bosch SX. Ciekawostką jest niewielki spadek wydajności po zmniejszeniu mocy wejściowej do zaledwie 100 W. Tutaj również ponad 330 W dociera na ziemię. Dobra jazda dla tych, którzy chcą dużo wsparcia nawet przy mniejszym osobistym wysiłku.
Pod względem zużycia BH2EXMAG Gen 2 ma dwa oblicza: chociaż jest to jeden z najbardziej energochłonnych napędów w naszym teście na płaskim terenie z ponad 6 Wh/km, wygląda inaczej w górach i z nieco ponad 30 Wh/km km możecie się tu zobaczyć czekamy na spory zasięg, zwłaszcza w połączeniu z przedłużaczem zasięgu 180 Wh.
Wyposażenie naszego roweru testowego
Pod względem wyposażenia nasz rower testowy w dużej mierze odpowiadał topowemu modelowi BH iLynx Trail Carbon 8.9. Tylko w dźwigni zmiany biegów zostały zamontowane w naszym rowerze komponenty XTR dla manetki i tylnej przerzutki zamiast standardowych komponentów XT. Jednak ta niewielka zmiana nie ma decydującego wpływu na wagę lub wydajność. Mówiąc o wadze: bez przedłużki zasięgu, ale już z odpowiednim koszykiem na bidon, rower w rozmiarze M i bez pedałów ważył przyzwoite 19,6 kg. Biorąc pod uwagę akumulator o pojemności 540 Wh i dość solidne wyposażenie, jest to dobra cena.

Ramki do zdjęć | Biustonosz iLynx Carbon |
widelec amortyzowany | Fabryka Fox 36 FiT4 |
napęd | BH2EXMAG Gen2 |
akumulator | Zintegrowany 540 Wh |
niemy | Fabryka Fox Float X |
wirniki | Turbina Race Face 30 TR |
Opona VR | Maxxis Minion DHF Exo+ |
Tętno opon | Maxxis High Roller II Exo+ |
przerzutka tylna | Shimano XT 12-rzędowa |
dźwignia zmiany biegów | Shimano XT 12-rzędowa |
korba | Węgiel FSA |
przerzutka | Ohne |
Hamulec | Shimano XT BR M8120 |
tarcze hamulcowe | Shimano XT 203/203 mm |
sztyca | Fox Transfer Fabryka 150mm |
siodło | Prologo Proxim W450 |
trzon | Biustonosz Evo 35 pasuje |
Lenker | Taśmy nośne Race Face Aeffect |
Reszta pakietu komponentów jest dość przekonująca, biorąc pod uwagę aktualną cenę detaliczną 8.399 euro: dotyczy to podwozia Fox Factory z 36 mm z przodu i Float X z tyłu, a także 4-tłoczkowych hamulców XT. Fakt, że karbonowe koła nie są używane, jest zawsze do zniesienia. Wybór opon Maxxis jest dobry, ze sprawdzonym DHF z przodu i High Roller II z tyłu, oba w solidnej osnowie Exo+. Z przodu nieco bardziej przyczepna guma MaxxGrip może być lepszym wyborem, ale zależy to również od indywidualnego profilu jazdy.
BH iLynx Trail Carbon na szlaku
W praktyce terenowej pierwszą rzeczą, która rzuca się w oczy, jest naprawdę przyjemny hałas w tle jazdy. Wraz z TQ HPR50 jest to zdecydowanie jeden z najcichszych dysków na rynku i nigdy nie emituje więcej niż powściągliwy szum, nawet przy najwyższym poziomie obsługi. Jeśli jedziesz po szutrze, hałas silnika jest prawie całkowicie utracony - świetnie! Pod względem mocy też nie mamy na co narzekać, choć niewielki deficyt w porównaniu do bardziej aktualnych silników Light Assist jest zauważalny na bardzo stromych podjazdach. Z drugiej strony pozytywne jest to, że mały silnik BH może zadać cios nawet przy niskiej kadencji.
Niestety, napęd nie może potwierdzić tego pozytywnego pierwszego wrażenia, jeśli chodzi o czujniki i oprogramowanie. Niestety, zachowanie podczas rozruchu jest dość nieprzewidywalne: czasami silnik potrzebuje kilku sekund lub więcej niż jednego obrotu korby, zanim podpora zadziała. To zabójca zabawy w technicznym terenie lub podczas ruszania na stromym podjeździe. To samo dotyczy zachowania podczas wyłączania: czasami silnik nadal mocno naciska, w innych przypadkach zatrzymuje się dość gwałtownie. Jednak te wady nie muszą odgrywać roli u każdego e-rowerowca górskiego: jeśli po prostu chcesz wygodnie jeździć BH iLynx Trail po leśnych ścieżkach lub po prostu używać silnika jako zamiennika dla wahadłowca lub windy, powinieneś być w porządku i zadowolony z dobrej wydajności i niskiego poziomu hałasu w tle i ciesz się dużą baterią.
Na zjeździe iLynx Trail okazuje się dobrym wszechstronnym rowerem, w którym szczególnie imponujące są bardzo dobre komponenty naszego roweru testowego i dobroduszny tył. Nawet stromy teren jest łatwy do pokonania, podwozie niezawodnie pochłania nierówności, a połączenie mocnych hamulców i antypoślizgowych opon zapewnia duże bezpieczeństwo. Jednak przy wyższych prędkościach i szybkich zmianach kierunku motocykl zaczyna się pocić i robi się trochę niespokojny. Prawdopodobnie częściowo wynika to z geometrii, która jest nieco zbyt oswojona jak na nasz gust i może nieco spowolnić radość z jazdy, szczególnie dla aktywnych rowerzystów.
Schreibe einen Kommentar