Rowery testowe / e-rowery: Na pierwszy rzut oka widać, że Legend Etna robi wiele rzeczy inaczej niż większość dostępnych e-rowerów. Mechanizm składania łączy się z pełnym zawieszeniem, smukły silnik piasty i akumulator zintegrowany z ramą. Dość ciekawa mieszanka - szczególnie ciekawi nas mechanizm składania w górnej rurze. Ale w tym miejscu należy zauważyć, że Legend Etna nie jest rowerem składanym w klasycznym tego słowa znaczeniu, przegub jest bardziej dodatkiem niż cechą charakterystyczną roweru.
Ale najpierw najważniejsze: Legend jest wciąż stosunkowo mało znany, ale ma teraz w swojej ofercie cztery e-rowery, nawiasem mówiąc, wszystkie z mechanizmem składania. Całkiem niezwykłe: Legend to całkowicie europejska firma, rozwój motocykli odbywa się w Barcelonie, produkcja w Portugalii, a serwis ma siedzibę w Hanowerze. To także miła rzecz, ponieważ wszystkie e-rowery Legend są również dość drogie. Etna nie jest wyjątkiem, ponieważ za 2.099 euro naprawdę pozytywnie nas zaskoczyła. Nawiasem mówiąc, rowery pochodzą bezpośrednio z produkcji do klienta i są sprzedawane za pośrednictwem strony internetowej Legend E-Bikes.
Za napędzanie roweru odpowiada silnik w piaście w tylnym kole z nazwą firmy. Pod względem danych technicznych nie ma niespodzianek, z maksymalnym momentem obrotowym 40 Nm dorównuje mniej więcej konkurencji. Jeśli chodzi o akumulator, kupujący mogą wybrać wariant z 374 Wh lub 504 Wh. Oba są schowane w górnej rurze i można je łatwo wyjąć, otwierając składane złącze. Tutaj jedno lub drugie wielkie nazwisko może nauczyć się lekcji. Napęd obsługiwany jest za pomocą tak zwanego iWoc Remote: diody LED na kompaktowej jednostce sterującej informują o poziomie naładowania akumulatora i poziomie wspomagania. Niestety przyciski nie mają zbyt mocnego punktu nacisku, co oznacza, że dłonią lub palcami można by się trochę lepiej posługiwać.
Najważniejszym elementem iWoc Remote jest jego łączność, ponieważ jest on częścią systemu Mahle Smart Bike. Smartfon można podłączyć za pomocą bezpłatnej aplikacji, która następnie może służyć na przykład jako pełny wyświetlacz. Dodatkowo oferuje również takie funkcje jak sterowanie mocą napędu w zależności od tętna kierowcy - idealne do treningu. Można również stworzyć indywidualny poziom wsparcia, który można dostosować do własnych potrzeb za pomocą intuicyjnej krzywej wydajności.
Kiedy patrzysz na aluminiową ramę, pierwszą rzeczą, która Cię zaskakuje, jest mechanizm składania. Nie żeby zmotoryzowane rowery składane były szczególnie spektakularne w 2022 roku, ale na rynku obok Etny prawie nie ma rowerów elektrycznych z pełnym zawieszeniem i kołami „normalnej wielkości” (tutaj: 27,5 cala). Tylko z tego powodu roweru trudno porównać z innymi rowerami składanymi, a obszar zastosowania powinien być nieco inny. Chociaż wymiary Etny zmniejszają się prawie o połowę, rower nadal nie jest zbyt poręczny: z jednej strony wynika to oczywiście z wagi, z drugiej strony, aby uzyskać najlepsze wymiary, należy zdjąć przednie koło. Ponadto rower prawie nie stoi sam po złożeniu, a mechanizmu składania nie można również naprawić.
Pomimo tych krytycznych uwag, możemy wymienić kilka przykładów, w których składanie roweru może być bardzo praktyczne: na przykład, jeśli chcesz przewieźć rower w bagażniku, Etna jest łatwa. Rower mógłby również stać się znacznie bardziej atrakcyjny na wakacje na kempingu.
Na pierwszy rzut oka resorowany tył Etny obiecuje prawdziwe możliwości terenowe. Ale nawet „jedyne” 40 mm skoku zawieszenia pokazuje, że Legend dąży tutaj do większego komfortu. Z drugiej strony możesz spodziewać się hojnego 100 mm skoku sprężyny z przodu i widelca znanego producenta RockShox. To samo dotyczy całego wyposażenia: Czy to dobrze zwymiarowane hamulce tarczowe Shimano, 11-biegowe przerzutki Sram czy kokpit Promax: nie znajdziesz tu „tanich części”, co nie jest oczywistością w ten przedział cenowy w dzisiejszych czasach. Bardzo dobrze!
W praktyce nowoczesna i dobrze wyważona geometria, która odpowiada naszemu testerowi o wzroście 1,86 cm, cieszy nas od razu po założeniu. Niestety rower jest dostępny tylko w jednym rozmiarze ramy - zwłaszcza mniejsi kolarze będą mieli z tym problem. Prowadzenie zaskakuje pozytywnie, a Etna to niepozorny, w sumie po prostu dobrze zaokrąglony rower turystyczny. Oczywiście ze względu na cenę trzeba iść na kompromisy: tak, silnik pcha trochę dalej, nie mając czujnika momentu obrotowego - trochę trzeba się do tego przyzwyczaić. Tylne zawieszenie dobrze sprawdza się na kiepskich drogach asfaltowych, szutrowych i leśnych, ale ewidentnie nie jest przeznaczone na szlak - tak zresztą jak cały rower.
Wybrane komponenty, które działają niezawodnie bez wyjątku, są absolutnie przekonujące. Oprócz pchania, jazda sprawia też dużo frajdy, a przede wszystkim przyjemnie cicha. Zaskakującą atrakcją jest naprawdę udana aplikacja, która może nadążyć za naprawdę wielkimi nazwiskami na rynku.
Schreibe einen Kommentar