Test: Bergamont Grandurance, producent z St. Pauli zaprezentował dwa lata temu wszechstronny rower szutrowy - jeszcze zanim ten typ trafił na pierwsze strony gazet w tym kraju. Test pokazuje, że wszechstronny motocykl wciąż wie, jak stawić czoła konkurencji.
Bergamot Grandurance 6: Fakty
Materiał ramy: aluminium
Rozmiar kół: 700c
Wymiary osi (v/h): 12×100/142×12
Oczka błotnika: Ja
Oczka do bagażnika (v/h): Nie / Tak
uchwyt na butelkę: Rura dolna w górę, rura podsiodłowa
Masa koła v/h (z oponami, kasetą i tarczami hamulcowymi): 1.540g / 2.320g
Waga kompletnego roweru bez pedałów (rozmiar M): 10,18 kg
Cena: € 1.499
Bergamont Grandurance 6: sportowy, stylowy, wszechstronny
Matowa czerń i świeże kolory: Grandurance to rower, który chce przyciągać uwagę, i robi to nie tylko dzięki swojemu dobremu wyglądowi. Cena jest również wysoka jak na rower z kompletnym Sram Apex i klasycznymi oponami Schwalbe. Uwagę zwraca również pomysłowa osłona końcówki widelca – czy motocykl z Hamburga na to zasługuje?
Geometria Bergamotka Wspaniałość
49 | 53 | 55 | 57 | 61 | |
rura podsiodłowa (w mm) | 475 | 510 | 535 | 555 | 585 |
Pozioma rura górna (w mm) | 515 | 530 | 555 | 570 | 590 |
główka ramy (w mm) | 115 | 135 | 160 | 180 | 200 |
tylny trójkąt (w mm) | 425 | 425 | 425 | 425 | 425 |
Rozstaw osi (w mm) | 999 | 1005 | 1026 | 1036 | 1051 |
Kąt skrętu (w °) | 71 | 71.5 | 71.5 | 72 | 72.5 |
Kąt siedziska (w °) | 74.5 | 74 | 73.5 | 73.5 | 73.5 |
Zasięg (mm) | 366 | 370 | 383 | 392 | 405 |
Stosy (mm) | 537 | 558 | 581 | 602 | 623 |
Ramki do zdjęć | 700c Wspaniałe aluminium |
widelec amortyzowany | Wspaniałość Carbon II |
wirniki | BGM Allroad Pro |
opona | Schwalbe G-One Allround 35mm |
przerzutka tylna | Ram wierzchołek 1 |
dźwignia zmiany biegów | Ram wierzchołek 1 |
korba | Ram wierzchołek 1 |
przerzutka | Ohne |
Hamulec | Sram Apex HRD |
sztyca | Syncros RR2.5 |
siodło | Syncros FL2.5 |
trzon | Syncros RR2.5 |
Lenker | Syncros Creston 2.0 |
„Nie”, zawołają ci, którzy oczekują wygodnego roweru szutrowego na długie dystanse, bo to nie jest Grandurance. Na goleniach widelca nie ma uchwytów na butelki ani kieszeni na górnej rurze, ale dane geometrii mówią same za siebie: w średniej wielkości całkowita wysokość i przesunięcie zapewniają zdecydowanie sportową, jeśli nie ekstremalną pozycję siedzącą, zwłaszcza gdy pod mostkiem nie ma podkładek, jak na rowerze testowym. Nie ma wątpliwości, że na tym rowerze można również startować w wyścigach crossowych - warto oczywiście założyć nieco węższe, mocniej wyprofilowane opony zamiast 35-milimetrowej gałki, no i trochę węższa kaseta z przerzutkami też by się przydała. Wtedy rower jest żwawy i żwawy, ale sama dość duża waga trochę go spowalnia: nawet bez pedałów waży ponad dziesięć kilogramów; aby wcisnąć go w jednocyfrowy zakres za pomocą kliknięć, musiałbyś zamontować bardzo lekkie koła.
Ale mimo to rower daje dużo frajdy, ponieważ waga nie ma znaczenia na krótkich trasach, podczas bikepackingu lub w codziennym użytkowaniu sportowym. Następnie Bergamont wyróżnia się jako stylowy, nowoczesny speedster - niedrogi i tak indywidualny, że wiele znacznie droższych modeli nim nie jest.
Bergamot Grandurance 6: Gravel!
Bergamont Grandurance 6 już na pierwszy rzut oka pokazuje swoją najlepszą stronę. Dzięki przyciągającemu wzrok i kolorowemu wzornictwu Grandurance natychmiast przyciąga wzrok każdego. Oprócz wzornictwa kolorystycznego z wielką dbałością o szczegóły, szczególnie piękne jest wysokiej jakości wykończenie aluminiowej ramy. Lekko nachylona, coraz grubsza górna rura nadaje całemu motocyklowi własny charakter, a z technicznego punktu widzenia zapewnia również nieco większy zakres ustawienia pozycji siedzącej, co na pierwszy rzut oka sugeruje niezwykle sportowa geometria Bergamont Grandurance 6 .
Niemniej jednak Grandurance koncentruje się wyraźnie na sportowym użytkowaniu. Znajduje to odzwierciedlenie nie tylko w standardowej, bardzo sportowej geometrii, ale także w wyposażeniu w kompletny Sram Apex, który jest idealnym towarzyszem na żwawe przejażdżki, ale ma też wystarczające rezerwy na trudne podjazdy. Koła bardzo dobrze pasują do obrazu pod względem wyglądu, a także zapewniają wystarczającą stabilność, ale trochę na nich cierpi waga. Podsumowując, świetnie spisują się na szosie i szutrze, co oczywiście jest nie tylko zasługą dobrego Schwalbe G-One o szerokości 35 mm.
Z drugiej strony, komfort Bergamont Grandurance 6 jest bardziej średni, co wynika również z wysokiej sztywności ramy, która z drugiej strony zapewnia, że szutrowa wyścigówka jest bardzo bezpośrednia i zwinna. Sztywność i dobre przenoszenie mocy są również korzystne podczas przyspieszania i podkreślają sportowe geny Grandurance 6. Przyjemną cechą wyposażenia jest mała osłona przeciwbryzgowa na przednim widelcu. W ten sposób oszczędzisz sobie przynajmniej twarzy przed większymi rozbryzgami podczas mokrej jazdy.
Larsa Niedree mówią
Niezły raport. Ale jako laik zadaję sobie pytanie: stos, który osiągnął wartość 1,52 z ramą 56, mówi o stosunkowo wygodnej postawie w porównaniu z wieloma innymi rowerami przełajowymi i szutrowymi, czy też byłoby zbyt łatwo używać tej wartości jako wskazówki? Dzięki & VG
Michała Faissa mówią
Witaj Larsie!
Na papierze niewątpliwie masz rację. Ale jak już możesz się domyślić, zawsze istnieje kilka czynników, które wpływają na pozycję siedzącą - w szczególności długość mostka i/lub nachylenie oraz ergonomia kierownicy. Ponadto STR nie zawsze jest stały we wszystkich rozmiarach ram.
Pozdrawiam
Larsa Niedree mówią
Dziękuję Michael!