Nowości produktowe / Cargobike: Dzięki Specialized Porto pojawia się pierwszy rower cargo Kalifornijczyków w tym kraju. Dzięki przemyślanej koncepcji i szerokiemu zakresowi zastosowań nowy rower jest interesujący nie tylko dla rodzin.
Specjalistyczny rower cargo? Mało kto, kto w ostatnich latach zaglądał do portfolio Kalifornijczyków, będzie tym naprawdę zaskoczony. Jasne – kultowy amerykański producent jest nadal głęboko zakorzeniony w sporcie dwukołowym i jest obecny w całym jego spektrum, od szczytów Tour de France po zawrotne trasy Pucharu Świata w Downhillu. Jednak szczególnie w ciągu ostatnich pięciu lat oferta rowerów codziennych i turystycznych stale się poszerzała. Logiczną konsekwencją jest rower towarowy – prawdopodobnie tak pomyślał Specialized i około rok temu zaprezentował odpowiedni model z Haulem, ale był on zarezerwowany na rynek amerykański. Teraz pojawia się Specialized Porto, pierwszy „prawdziwy” rower cargo marki Specialized, który jest dostępny na całym świecie i który Kalifornijczycy jak zwykle śmiało opisują jako przełom.
Nie wszystkie rowery cargo są takie same: wraz z ciągłą popularnością i rosnącym rozpowszechnieniem uniwersalnych rowerów cargo, w niedawnej przeszłości ugruntowało się wiele różnych interpretacji roweru cargo. Specialized Porto najlepiej pasuje do szuflady „Long Tail”: tutaj szczególnie przestronny bagażnik tylny oferuje dużo miejsca na najróżniejsze ładunki. Dzięki kompaktowym kołom (24 cale z przodu, 20 cali z tyłu w Specialized Porto) wymiary samego roweru mieszczą się w granicach i są niewiele większe niż konwencjonalne koła. Ten typ roweru cargo jest szczególnie popularny w dużych miastach i obszarach metropolitalnych ze względu na swoją względną kompaktowość.
Specialized Porto: Prawdziwy rower cargo?
Chociaż Specialized Porto pod względem wymiarów dorównuje nowoczesnym (e-)MTB, zasługuje na miano „roweru towarowego”: świadczy o tym duża ładowność wynosząca 160 kg, co oznacza maksymalną dopuszczalną masę całkowitą podstawowego roweru wersja wynosi około 40 kg, ciężkie rowery to niezwykłe 200 kg.
Tylny bagażnik
Sercem Specialized Porto jest pojemny tylny bagażnik, który może pomieścić do 60 kg i tym samym przejmuje większość możliwego ładunku. Zadbano o to, aby był on jak najbardziej uniwersalny i nie ograniczał go zbytnio do jednego obszaru zastosowań. W swojej podstawowej wersji „naked” jest wyposażony w trzy (!) profile MIK HD i dzięki temu oferuje mnóstwo miejsca na kompatybilne akcesoria - od aż dwóch fotelików dziecięcych po szeroką gamę toreb.
stojak przedni
Z przodu standardowy bagażnik można obciążyć dodatkowymi 20 kg. Aby to zabezpieczyć, dostępne są paski napinające lub można skorzystać z profilu MIK, który jest również dostępny tutaj.
Akcesoria: ławki i opcje transportu
Oczywiście na starcie Specialized Porto dostępny jest także szereg akcesoriów i konstrukcji umożliwiających wyposażenie roweru zgodnie z indywidualnym obszarem użytkowania.
Fotel pasażera Porto
Poduszka siedziska z wodoodpornym pokryciem zoptymalizowana pod kątem wymiarów tylnego bagażnika. Najlepiej połączyć go z poręczami zabezpieczającymi oraz stopniami lub podnóżkami.
Szyny zabezpieczające pocztę
Barierki zabezpieczające zapewniają pasażerom tylnego podparcia i pewną ochronę, a także ułatwiają mocowanie nieporęcznych towarów na tylnym bagażniku, na przykład za pomocą pasów napinających. Szyny nie zakrywają profili MIK HD i dlatego można je łączyć np. z konwencjonalnymi fotelikami dziecięcymi. Ciekawa funkcja: dzięki punktom mocowania uchwytów na butelki napoje pasażerów znajdują się bezpośrednio z tyłu.
Tablice pocztowe
Stopnie zapewniają komfort i bezpieczeństwo pasażerom z tyłu i można je zablokować w dwóch pozycjach wysokości.
Podnóżki Porto
Alternatywnie do stopni biegowych można zamontować także podnóżki. Dzięki temu z boku tyłu zostaje nieco więcej miejsca, na przykład na zamontowanie torby rowerowej lub jednego z koszy Coolcave.
Boczne kieszenie pocztowe
Kieszenie boczne opracowane specjalnie do celów pocztowych oferują imponującą pojemność 44 litrów i nośność do 25 kg. Wewnątrz odpornych na warunki atmosferyczne toreb poliestrowych można nie tylko przechowywać zakupy; Dzięki wyściełanej kieszeni na laptopa sprawdzą się także w drodze do biura.
Kosze rowerowe Coolcave
Kosze z twardego plastiku są praktycznymi towarzyszami na co dzień i mają pojemność 19 litrów. Zajmują około połowy tylnego bagażnika i dlatego można je łatwo połączyć z poduszką siedziska lub fotelikiem dziecięcym.
Platforma bagażowa poczty
Jeśli chcesz przewieźć przesyłką pocztową szczególnie duże przedmioty, możesz skorzystać z platformy bagażowej. Wykonany jest z aluminium i podobnie jak sam bagażnik tylny wytrzymuje obciążenie do 60 kg. Do zabezpieczenia ładunku służą specjalne pasy napinające.
Akcesoria innych producentów
Oczywiście nie jesteś ograniczony do konkretnych akcesoriów Specialized. Ponieważ bagażniki tylne i przednie są w równym stopniu kompatybilne z MIK HD, wszystkie kompatybilne akcesoria można znaleźć tutaj. Z tyłu mieszczą się również inne foteliki dziecięce, sama Specialized jako przykład podaje Thule Nexxt.
Napęd: moment obrotowy 90 Nm i 710 Wh
Silnik Specialized 2.2 Cargo zapewnia wystarczający napęd niezależnie od obciążenia. Opiera się na Brose Drive S Mag, ale jest wyposażony w specjalnie dostosowane oprogramowanie, w tym przekonującą koncepcję obsługi typową dla Kalifornijczyków. Przy maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym 90 Nm powinien mieć wystarczające rezerwy mocy na pełny ładunek.
Akumulator zintegrowany z rurą dolną ma pojemność 710 Wh i można go łatwo wyjąć w dół w celu ładowania. Całość zabezpieczona jest zamkiem.
Najważniejsze informacje można wyświetlić na ekranie Mastermind TCD; w razie potrzeby poszczególne ekrany można również dostosować za pomocą aplikacji Specialized.
Dobrze przemyślana ogólna koncepcja
Podobnie jak w przypadku prawie wszystkich rowerów w tej klasie, Specialized Porto jest dostępny tylko w jednym rozmiarze ramy. To, co jest niedopuszczalne w rowerach sportowych, jest raczej zaletą w rowerze rodzinnym i codziennym: dzięki regulowanemu mostkowi i dwustopniowej regulowanej sztycy podsiodłowej, opłatę pocztową można bardzo szybko dostosować do potrzeb różnych rowerzystów.
Ładne detale Specialized Porto obejmują na przykład bogato zaprojektowane tylne nadkole, punkt mocowania przyczepek rowerowych zintegrowany bezpośrednio z ramą i torbę przymocowaną do ramy za suportem. Przesyłka jest również standardowo wyposażona w blokadę ramy Abus, zamykaną na taki sam sposób, jak akumulator.
Poczta specjalistyczna: funkcje i cena
Jeśli chodzi o modele i warianty wyposażenia, Porto jest maksymalnie minimalistyczne: jeden kolor, jeden wariant wyposażenia, jedna cena: za 6.500 euro mieści się w gamie, w której można znaleźć także porównywalnie wyposażone rowery konkurencji.
Oprócz wspomnianego napędu elektrycznego firma Specialized zainstalowała w Porto bezstopniową piastę zmiany biegów Enviolo w połączeniu z paskiem węglowym. Dobrze, że mocny silnik potrafi zrekompensować dość ograniczone pasmo obwodu. Enviolo jest bardzo wygodne podczas zmiany przełożeń, a pasek jest systemem wymagającym bardzo niewielkiej konserwacji.
Hamulce TRP Dorado przeznaczone do rowerów cargo z tarczami o średnicy 203 mm z przodu i z tyłu zapewniają bezpieczne zatrzymanie Porto nawet przy pełnym obciążeniu. Ponieważ Specialized nie korzysta z widelca amortyzowanego, za tłumienie wstrząsów i wibracji odpowiedzialne są duże 2,8-calowe opony Pathfinder własnej firmy. Na pokładzie nie zabrakło oczywiście oświetlenia i błotników – te są przyjemnie długie z przodu i powinny zapewnić suchość stóp nawet na mokrej nawierzchni.
Bardzo szczególną cechą jest standardowy system radarowy firmy Garmin. Monitoruje obszar za motocyklem, a szybko zbliżające się pojazdy są wyświetlane bezpośrednio na ekranie Mastermind TCD. Przydatna funkcja bezpieczeństwa, szczególnie w gorączkowym i często zagmatwanym życiu codziennym dużych miast.
Helmut mówią
Dziękuję bardzo. Ile km zasięgu ma rower?