Logo Velomotion Małe logo Velomotion
Ikona wyszukiwania
  • Nowości produktowe
  • kolarstwo
  • Testy
    • kompletne koła
    • Komponenten
    • Akcesoria
  • Doradca
    • Przewodnik zakupowy
    • Leasing
    • Prawo
    • Warsztat
    • wycieczka rowerowa

Nowości produktowe

Prezentowany specjalistyczny rower cargo Porto: Nowy kamień milowy?

5 Marzec 2024 by Michała Faissa

Poczta specjalistyczna

Nowości produktowe / Cargobike: Dzięki Specialized Porto pojawia się pierwszy rower cargo Kalifornijczyków w tym kraju. Dzięki przemyślanej koncepcji i szerokiemu zakresowi zastosowań nowy rower jest interesujący nie tylko dla rodzin.

Specjalistyczny rower cargo? Mało kto, kto w ostatnich latach zaglądał do portfolio Kalifornijczyków, będzie tym naprawdę zaskoczony. Jasne – kultowy amerykański producent jest nadal głęboko zakorzeniony w sporcie dwukołowym i jest obecny w całym jego spektrum, od szczytów Tour de France po zawrotne trasy Pucharu Świata w Downhillu. Jednak szczególnie w ciągu ostatnich pięciu lat oferta rowerów codziennych i turystycznych stale się poszerzała. Logiczną konsekwencją jest rower towarowy – prawdopodobnie tak pomyślał Specialized i około rok temu zaprezentował odpowiedni model z Haulem, ale był on zarezerwowany na rynek amerykański. Teraz pojawia się Specialized Porto, pierwszy „prawdziwy” rower cargo marki Specialized, który jest dostępny na całym świecie i który Kalifornijczycy jak zwykle śmiało opisują jako przełom.



Nie wszystkie rowery cargo są takie same: wraz z ciągłą popularnością i rosnącym rozpowszechnieniem uniwersalnych rowerów cargo, w niedawnej przeszłości ugruntowało się wiele różnych interpretacji roweru cargo. Specialized Porto najlepiej pasuje do szuflady „Long Tail”: tutaj szczególnie przestronny bagażnik tylny oferuje dużo miejsca na najróżniejsze ładunki. Dzięki kompaktowym kołom (24 cale z przodu, 20 cali z tyłu w Specialized Porto) wymiary samego roweru mieszczą się w granicach i są niewiele większe niż konwencjonalne koła. Ten typ roweru cargo jest szczególnie popularny w dużych miastach i obszarach metropolitalnych ze względu na swoją względną kompaktowość.

Specialized Porto: Prawdziwy rower cargo?

Chociaż Specialized Porto pod względem wymiarów dorównuje nowoczesnym (e-)MTB, zasługuje na miano „roweru towarowego”: świadczy o tym duża ładowność wynosząca 160 kg, co oznacza maksymalną dopuszczalną masę całkowitą podstawowego roweru wersja wynosi około 40 kg, ciężkie rowery to niezwykłe 200 kg.

Tylny bagażnik

Sercem Specialized Porto jest pojemny tylny bagażnik, który może pomieścić do 60 kg i tym samym przejmuje większość możliwego ładunku. Zadbano o to, aby był on jak najbardziej uniwersalny i nie ograniczał go zbytnio do jednego obszaru zastosowań. W swojej podstawowej wersji „naked” jest wyposażony w trzy (!) profile MIK HD i dzięki temu oferuje mnóstwo miejsca na kompatybilne akcesoria - od aż dwóch fotelików dziecięcych po szeroką gamę toreb.



stojak przedni

Z przodu standardowy bagażnik można obciążyć dodatkowymi 20 kg. Aby to zabezpieczyć, dostępne są paski napinające lub można skorzystać z profilu MIK, który jest również dostępny tutaj.



Akcesoria: ławki i opcje transportu

Oczywiście na starcie Specialized Porto dostępny jest także szereg akcesoriów i konstrukcji umożliwiających wyposażenie roweru zgodnie z indywidualnym obszarem użytkowania.

Fotel pasażera Porto

Poduszka siedziska z wodoodpornym pokryciem zoptymalizowana pod kątem wymiarów tylnego bagażnika. Najlepiej połączyć go z poręczami zabezpieczającymi oraz stopniami lub podnóżkami.



Szyny zabezpieczające pocztę

Barierki zabezpieczające zapewniają pasażerom tylnego podparcia i pewną ochronę, a także ułatwiają mocowanie nieporęcznych towarów na tylnym bagażniku, na przykład za pomocą pasów napinających. Szyny nie zakrywają profili MIK HD i dlatego można je łączyć np. z konwencjonalnymi fotelikami dziecięcymi. Ciekawa funkcja: dzięki punktom mocowania uchwytów na butelki napoje pasażerów znajdują się bezpośrednio z tyłu.



Tablice pocztowe

Stopnie zapewniają komfort i bezpieczeństwo pasażerom z tyłu i można je zablokować w dwóch pozycjach wysokości.

Podnóżki Porto



Alternatywnie do stopni biegowych można zamontować także podnóżki. Dzięki temu z boku tyłu zostaje nieco więcej miejsca, na przykład na zamontowanie torby rowerowej lub jednego z koszy Coolcave.

Boczne kieszenie pocztowe



Kieszenie boczne opracowane specjalnie do celów pocztowych oferują imponującą pojemność 44 litrów i nośność do 25 kg. Wewnątrz odpornych na warunki atmosferyczne toreb poliestrowych można nie tylko przechowywać zakupy; Dzięki wyściełanej kieszeni na laptopa sprawdzą się także w drodze do biura.

Kosze rowerowe Coolcave

Kosze z twardego plastiku są praktycznymi towarzyszami na co dzień i mają pojemność 19 litrów. Zajmują około połowy tylnego bagażnika i dlatego można je łatwo połączyć z poduszką siedziska lub fotelikiem dziecięcym.



Platforma bagażowa poczty

Jeśli chcesz przewieźć przesyłką pocztową szczególnie duże przedmioty, możesz skorzystać z platformy bagażowej. Wykonany jest z aluminium i podobnie jak sam bagażnik tylny wytrzymuje obciążenie do 60 kg. Do zabezpieczenia ładunku służą specjalne pasy napinające.



Akcesoria innych producentów

Oczywiście nie jesteś ograniczony do konkretnych akcesoriów Specialized. Ponieważ bagażniki tylne i przednie są w równym stopniu kompatybilne z MIK HD, wszystkie kompatybilne akcesoria można znaleźć tutaj. Z tyłu mieszczą się również inne foteliki dziecięce, sama Specialized jako przykład podaje Thule Nexxt.



Napęd: moment obrotowy 90 Nm i 710 Wh

Silnik Specialized 2.2 Cargo zapewnia wystarczający napęd niezależnie od obciążenia. Opiera się na Brose Drive S Mag, ale jest wyposażony w specjalnie dostosowane oprogramowanie, w tym przekonującą koncepcję obsługi typową dla Kalifornijczyków. Przy maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym 90 Nm powinien mieć wystarczające rezerwy mocy na pełny ładunek.

Akumulator zintegrowany z rurą dolną ma pojemność 710 Wh i można go łatwo wyjąć w dół w celu ładowania. Całość zabezpieczona jest zamkiem.



Najważniejsze informacje można wyświetlić na ekranie Mastermind TCD; w razie potrzeby poszczególne ekrany można również dostosować za pomocą aplikacji Specialized.

Dobrze przemyślana ogólna koncepcja

Podobnie jak w przypadku prawie wszystkich rowerów w tej klasie, Specialized Porto jest dostępny tylko w jednym rozmiarze ramy. To, co jest niedopuszczalne w rowerach sportowych, jest raczej zaletą w rowerze rodzinnym i codziennym: dzięki regulowanemu mostkowi i dwustopniowej regulowanej sztycy podsiodłowej, opłatę pocztową można bardzo szybko dostosować do potrzeb różnych rowerzystów.



Ładne detale Specialized Porto obejmują na przykład bogato zaprojektowane tylne nadkole, punkt mocowania przyczepek rowerowych zintegrowany bezpośrednio z ramą i torbę przymocowaną do ramy za suportem. Przesyłka jest również standardowo wyposażona w blokadę ramy Abus, zamykaną na taki sam sposób, jak akumulator.

Poczta specjalistyczna: funkcje i cena

Jeśli chodzi o modele i warianty wyposażenia, Porto jest maksymalnie minimalistyczne: jeden kolor, jeden wariant wyposażenia, jedna cena: za 6.500 euro mieści się w gamie, w której można znaleźć także porównywalnie wyposażone rowery konkurencji.

Oprócz wspomnianego napędu elektrycznego firma Specialized zainstalowała w Porto bezstopniową piastę zmiany biegów Enviolo w połączeniu z paskiem węglowym. Dobrze, że mocny silnik potrafi zrekompensować dość ograniczone pasmo obwodu. Enviolo jest bardzo wygodne podczas zmiany przełożeń, a pasek jest systemem wymagającym bardzo niewielkiej konserwacji.



Hamulce TRP Dorado przeznaczone do rowerów cargo z tarczami o średnicy 203 mm z przodu i z tyłu zapewniają bezpieczne zatrzymanie Porto nawet przy pełnym obciążeniu. Ponieważ Specialized nie korzysta z widelca amortyzowanego, za tłumienie wstrząsów i wibracji odpowiedzialne są duże 2,8-calowe opony Pathfinder własnej firmy. Na pokładzie nie zabrakło oczywiście oświetlenia i błotników – te są przyjemnie długie z przodu i powinny zapewnić suchość stóp nawet na mokrej nawierzchni.

Bardzo szczególną cechą jest standardowy system radarowy firmy Garmin. Monitoruje obszar za motocyklem, a szybko zbliżające się pojazdy są wyświetlane bezpośrednio na ekranie Mastermind TCD. Przydatna funkcja bezpieczeństwa, szczególnie w gorączkowym i często zagmatwanym życiu codziennym dużych miast.



Poczta specjalistyczna w Internecie

www.specialized.com

tagi:#VMcargoTransport rowerówpolecaneRower towarowylongtailSpecialized

O Michała Faissa

Michael Faiß studiował anglistykę i historię w Monachium. Po spędzeniu roku w Anglii pracował jako tłumacz między innymi dla magazynu Procycling i Degen Mediahouse. Od dzieciństwa jest także zapalonym rowerzystą i mechanikiem, a zwłaszcza poza utartymi szlakami czuje się jak w domu.

Cratoni Skyvision

Recenzja Cratoni Skyvision: Mistrz stosunku ceny do jakości z drobnymi słabościami

Shimano Technium L

Shimano Technium L w recenzji: Świetne szkło, słaba rama?

Recenzja Lazer VeloVox: Łatwa komunikacja na rowerze

Bardziej przejrzysty wygląd dzięki połączeniu śrubowemu: Torby rowerowe Northwind

Mavic Comete Ultimate 2 MIPS w teście: Wydajność i ochrona z jednego źródła

Scott Fastlane

Nowy elektryczny rower szosowy Scott Fastlane: Wbudowany tylny wiatr o wadze poniżej 10 kilogramów

Uvex Sportstyle 235V

Recenzja Uvex Sportstyle 235V: Stylowy, wszechstronny model z ogromnym polem widzenia

Jeśli wyjątkowo nie lubisz łapać gumy: Specjalistyczny Mondo TLR

Rudy Project Spinshield Pro

Projekt Rudy Spinshield Pro: Klasa premium z drobnymi kompromisami

Dirtlej Specs 02

Recenzja Dirtlej Specs 02: Duże, stabilne, wszechstronne – idealne gogle MTB?

Żywiołowy rower szutrowy elektryczny – teraz jeszcze mocniejszy: Cube Nuroad Hybrid C:62 Race 400X

Trzy nowe modele z inteligentną technologią: Gazela Awinion 2026

Solidny rower Bosch w świetnej cenie: Pasek Pegasus Solero EVO 7F

Ulubione rzeczy robione ręcznie: Torby rowerowe Restrap

Related Stories

  • Momentum Compact E+: Kompaktowe rowery elektryczne na wakacje i na co dzień o dużej ładowności
  • Stabilna radość z jazdy dzięki technologii przechylania: Johansson Oscar S w teście
  • Rower cargo typu „long tail” z niezliczonymi opcjami akcesoriów: Rybitwa GSD R14 w teście
  • Eurobike 2023: Car.los Mobility pokazuje składany rower cargo i terenowy midtail
  • Urban Arrow świętuje rocznicę: Dekada innowacji w zakresie ładunków
  • Zespół Velomotion
  • fakty medialne
  • Publikacje
  • Ochrona danych/RODO

© 2025 Velomotion GmbH