Nowości produktowe / E-MTB: Specialized Kenevo SL to drugi obok Levo SL lekki eMTB w ofercie Kalifornijczyków, który w 2023 roku będzie miał następcę. Nic dziwnego, że niewiele się zmieniło pod względem wyrównania, ale istnieje nowo opracowana rama, w której mieści się również zaktualizowany silnik Specialized SL 1.2.
To była tylko kwestia czasu: po tym, jak kilka miesięcy temu Specialized wprowadziło na rynek drugą generację Levo SL – włączając nową wersję własnego napędu SL – do czasu, aż Kenevo, lekki eMTB kalifornijskiego producenta o długim skoku, również pojawi się na rynku uzyskać aktualizację. Na koniec roku nadszedł czas; Rower pozostaje wierny swoim podstawowym cechom drugiej generacji, ale jest lżejszy i otrzymuje nowy napęd.
Chociaż podobieństwa Levo do niezmotoryzowanego, wszechstronnego Stumpjumpera na szlaki są oczywiste, Kenevo jest w całości oparte na modelu Specialized Enduro. Świadczy o tym nie tylko wygląd i kształt ramy, ale także orientacja gdzieś pomiędzy enduro a mini freeriderem.
Specialized Levo SL 2023 na teście: Wszechstronny lekki E-MTB w sportowej cenie
Wiosną 2020 r. firma Specialized z dumą wprowadziła na rynek swój pierwszy Levo SL. Chociaż nie był to pierwszy lekki eMTB na rynku, wywarł znaczący wpływ na branżę, pokazując, że takie rowery mogą z łatwością wypełnić lukę pomiędzy pełnoprawnym eMTB a zwykłym niezmotoryzowanym rowerem górskim. Teraz Specialized chce […]
Nowa rama, zaktualizowany napęd
Wszystkie wersje Specialized Kenevo SL 2 toczą się na 29-calowych kołach i mają imponujący skok zawieszenia wynoszący 170 mm z przodu i z tyłu. Tylny trójkąt jest blisko spokrewniony z trójkątem Enduro i zdaniem Kalifornijczyków powinien zapewniać bardzo dobrą równowagę kontroli, łatwości połykania, wydajności i trwałości. Cechą szczególną jest nietypowa krzywa uniesienia koła: w pierwszych milimetrach skoku zawieszenia oś cofa się, aby przeciwdziałać nieprzyjemnemu „zaczepianiu” tylnego trójkąta podczas pokonywania przeszkód.
Napęd Specialized SL 1.1 swojego poprzednika był jednym z pierwszych na rynku lekkich silników centralnych. Oznaczało to, że Kalifornijczycy mogli wyrazić swoje zdanie, kiedy go zaprezentowano, ale ostatnio dysk zaczął pokazywać swój wiek w porównaniu z niektórymi znacznie młodszymi konkurentami, takimi jak Fazua Ride 60. Jednak Specialized może teraz nadrobić tę niewielką lukę dzięki SL 1.2.
Choć masa pozostała niezmieniona (około 1,9 kg jednostki silnikowej), można było zwiększyć moc maksymalną do 320 W i moment obrotowy również do 50 Nm. To stawia ich mniej więcej na równi z dwoma największymi konkurentami, Fazuą i TQ. Jednocześnie Specialized twierdzi, że zmniejszył czasami bardzo dużą głośność swojego poprzednika i powinna również nastąpić poprawa wydajności. Ten ostatni odgrywa główną rolę wraz z nowym, zintegrowanym akumulatorem 320 Wh i powinien zatem umożliwiać zasięg ponad 1.500 m w trybie Eco.
Bazując na naszych doświadczeniach z nowym napędem w Levo SL Gen 2 i pomiarach na stanowisku probierczym, w dużej mierze możemy potwierdzić te twierdzenia. Nowy napęd jest znacznie mocniejszy i plasuje się niemal dokładnie pomiędzy TQ a Fazua Ride 60. Ponadto hałas w tle jest znacznie cichszy, a silnik jest jednym z najcichszych na rynku.
Baterii, której niestety nie można wyjąć w Specialized Kenevo SL 2, można uzupełnić o kolejną pojemność 160 Wh za pomocą kompaktowego przedłużacza zasięgu. Pasuje do dolnej rury zamiast uchwytu na butelkę.
Mastermind TCU – najlepszy wyświetlacz na rynku?
Oczywiście dysk Specialized SL 1.2 ze znanym Mastermind TCU również ma prawdziwego atuta i oferuje jeden z najlepszych systemów operacyjnych dla sportowych E-MTB na rynku. Bardzo jasny i czytelny kolorowy wyświetlacz w górnej rurze można łatwo skonfigurować do własnych potrzeb za pomocą aplikacji Mission Control, a intuicyjny, minimalistyczny panel sterowania można wygodnie umieścić na dowolnej konfiguracji kierownicy. Poziomy wsparcia można nadal indywidualnie dostosowywać za pomocą aplikacji, a aktualizacje oprogramowania systemu można również łatwo i bezpłatnie przeprowadzać.
Sportowa geometria
Geometria jest, co nie jest zaskakujące, niezwykle postępowa, biorąc pod uwagę obszar zastosowania i skok zawieszenia. Podobnie jak w przypadku Levo SL 2, również masz mnóstwo możliwości dostosowania wymiarów do własnych potrzeb. Kąt skrętu można regulować w trzech stopniach w zakresie od 62,5° do 64° za pomocą odpowiednich panew łożysk. Istnieją również dwa ustawienia wysokości suportu za pomocą chipa typu flip-chip, które różnią się o niezwykłe 6 mm. Podobnie jak w przypadku wszystkich (e-) rowerów górskich, w modelu Kenevo SL 2 Specialized zastosowano rozmiar S zamiast standardowych rozmiarów. Ramy rosną szczególnie na długość - pozostawia to więcej miejsca dla tych, którzy preferują długie lub krótkie oprawy lub mieszczą się pomiędzy dwoma rozmiarami.
S2 | S3 | S4 | S5 | |
---|---|---|---|---|
rura podsiodłowa (w mm) | 400 | 420 | 440 | 465 |
Zasięg (mm) | 435 | 460 | 485 | 510 |
Stosy (mm) | 618 | 626 | 635 | 644 |
Kąt skrętu (w °) | 62.5/63.5/64.5 | 62.5/63.5/64.5 | 62.5/63.5/64.5 | 62.5/63.5/64.5 |
Kąt siedziska (w °) | 76 | 76 | 76 | 76 |
główka ramy (w mm) | 105 | 115 | 125 | 135 |
Spadek BB (mm) | 25 | 25 | 25 | 25 |
tylne widełki (w mm) | 447 | 447 | 447 | 447 |
Rozstaw osi (w mm) | 1228 | 1258 | 1287 | 1316 |
Trzy warianty wyposażenia od 7.000 euro
Specialized Kenevo SL 2 dostępny jest na rynku w trzech wariantach wyposażenia, których ceny zaczynają się od 7.000 euro. Wariant S-Works jest również dostępny jako zestaw ramowy z amortyzatorem Fox X2 Factory za 6.500 euro. Cechą wspólną wszystkich wariantów wyposażenia jest lekka rama karbonowa, która nie różni się pod względem układu. Podane wagi są ekscytujące: topowy model waży około 19 kg, ale przy 19,3 i 19,5 kg pozostałe dwa modele nie ważą znacząco więcej.
Specialized Turbo Kenevo SL 2 S-Works
Widelec: Fabryczny uchwyt Fox 38 2
Niemy: Fabryka Fox Float X2
Okrążenie: Przekładnia Sram XX Eagle
hamulce: Sram Code Stealth Ultimate 220/200mm
wirniki: Trawers Roval SL 29
Waga: kg 19,06
Cena: € 13.500
Specialized Turbo Kenevo SL 2 Expert Carbon
Widelec: Chwyt Fox 38 Performance Elite 2
Niemy: Fabryka Fox Float X2
Okrążenie: Skrzynia biegów Sram GX Eagle
hamulce: Sram Code Silver Stealth 220/200mm
wirniki: Trawers Roval 29
Waga: kg 19,5
Cena: € 9.000
Specialized Turbo Kenevo SL 2 Comp Carbon
Widelec: Fox 38 Rytm
Niemy: Wydajność Fox Float X
Okrążenie: Sram GX Eagle
hamulce: Kod Sram R 220/200mm
wirniki: Specjalistyczne 29
Waga: kg 19,27
Cena: € 7.000