Nowości produktowe / Żwir: Dzięki 12-biegowej grupie Shimano GRX Japończycy wprowadzają istotne ulepszenie swojej grupy rowerów szutrowych. Od teraz z 12-biegowymi kasetami, nadal opcjonalnie z przerzutką przednią, powinien bazować na sukcesie swojego poprzednika.
Zdjęcia: Shimano
Minęły około cztery lata, odkąd Shimano wypuściło GRX wprowadził pierwszą „prawdziwą” grupę żwiru. Dziś ani wszechstronne rowery szutrowe, ani specjalnie dostosowane komponenty nie stały się integralną częścią kolarskiego świata. Cztery lata to wieczność w szybko rozwijającej się branży pojazdów dwukołowych, ale GRX bardzo dobrze sobie radzi i nadal jest pierwszym wyborem dla wielu fanów szutru. Niemniej jednak nadszedł czas, aby Shimano wysłało następcę do wyścigu o koronę Gravel. Japończykom wreszcie udało się wyeliminować jedną z największych wad „oryginalnego GRX”: ograniczony zasięg wynikający z braku przedniej przerzutki.
Wszystkie nowe komponenty GRX zmieniają się na dwunastu biegach. Oznacza to również bezpośrednio, że mieszanie ze „starymi” komponentami GRX nie będzie możliwe. Sam Shimano wymienia trzy podstawowe konfiguracje dla nowego GRX: 1×12 z wąską gradacją, 1×12 z szerokim zakresem i 2×12 dla tych, którzy potrzebują szerokiego zakresu przełożeń, ale nie chcą rezygnować z wąskiej gradacji.
Podobnie jak w przypadku swojej poprzedniczki, nowa grupa GRX również będzie miała różne kategorie. W dalszym ciągu prym wiodą komponenty serii 800, skierowane do ambitnych rowerzystów szutrowych, natomiast tańsze komponenty serii 600 kierowane są bardziej do początkujących. Obecnie (jeszcze?) nie ma tańszych komponentów w serii 400, jak jej poprzednik. Obecnie nie ma też informacji o elektronicznym wariancie Di2 nowej grupy GRX. To drugie jest jednak prawdopodobnie tylko kwestią czasu.
12-biegowa Shimano GRX: STI z udoskonaleniami ergonomicznymi
STI niewątpliwie były dotychczas główną atrakcją Grupy GRX, nic więc dziwnego, że zasadniczo nic się tutaj nie zmieni. Według firmy wprowadzono pewne ulepszenia ergonomiczne, takie jak lepsze zaciśnięcie kierownicy, aby poprawić komfort jazdy na kapturach. Ponadto STI powinny być lepiej zoptymalizowane pod kątem połączenia z rozszerzoną kierownicą. Z niecierpliwością czekamy na, miejmy nadzieję, terminowy test, abyśmy mogli sami poczuć te zmiany.
STI serii 600 różnią się – przynajmniej na papierze – niewiele od swoich droższych odpowiedników. Prążkowana, teksturowana guma chwytu, z której w poprzedniku 600 STI trzeba było zrezygnować, została teraz zastosowana również tutaj. Jedyne, co wydaje się tutaj pominięte, to nowo zaprojektowany zacisk kierownicy.
Dla wszystkich STI lewa dźwignia będzie dostępna jako klasyczna dźwignia zmiany biegów dla przerzutki przedniej, jako czysta dźwignia hamulca lub jako wariant mechanicznego sterowania słupkiem vario.
12-biegowa Shimano GRX: prosta w dwóch wersjach
Dzięki skokowi na dwanaście przełożeń i szersze kasety Shimano może wyeliminować chyba jedną z największych wad dotychczasowej grupy GRX. Każdy, kto wcześniej chciał lub musiał obejść się bez przerzutki przedniej (np. dlatego, że w wielu ramach nie ma już na nią miejsca) otrzymał w kosmosie GRX zestaw 1×11, który jednak pod względem przerzutek daleko odbiegał od amerykańskiej konkurencji firmy Sram. przepustowość. To właśnie się teraz zmieni.
Jeśli chodzi o stosowane kasety, Shimano rozsądnie stawia na to, co już ma w swojej ofercie z sektora MTB. Oprócz kasety o szerokiej skali 10-51 dotyczy to również węższej wersji 10-45, która jest skierowana bardziej do ambitnych, wysportowanych rowerzystów, którzy mogą obejść się bez łatwego sprzętu górskiego. Jednak przejście na kasety 12-biegowe oznacza również, że do montażu wymagany jest bębenek Micro Spline. Jeśli więc chcesz przerobić swój dotychczasowy rower, powinieneś zwrócić na to uwagę – szczególnie właściciele starszych kół mogą być tutaj w niekorzystnej sytuacji. W razie wątpliwości warto zapytać producenta koła.
W zależności od wybranej kasety stosowana jest przerzutka tylna z długim lub średnim koszykiem. Godne pochwały: po raz pierwszy w Shimano ta klatka jest wymienna. Jeśli więc chcesz zmienić długość z długiej na średnią lub masz zepsutą klatkę, możesz to w przyszłości zmienić samodzielnie i nie musisz wymieniać całej przerzutki tylnej. Niedawno zaobserwowaliśmy podobne podejście w przypadku obwodów transmisyjnych firmy Sram i z radością powitaliśmy ten rozwój! Oczywiście przerzutki tylne są ponownie wyposażone w tłumienie Shadow RD+, aby zapobiec uderzaniu łańcucha lub skokom w terenie.
Jeśli chodzi o zastosowane korby, do wyboru są warianty z serii 800 lub 600, różniące się masą, dostępnymi długościami, a także zębatkami.
12-biegowa Shimano GRX: gradacja czy zakres? 2×12 oferuje jedno i drugie!
Oczywiście przerzutka pozostaje integralną częścią portfolio Shimano. W przypadku nowego GRX oznacza to, że zyskujesz to, co najlepsze z obu światów, dzięki konfiguracji 2×12. Zasięg jest porównywalny z ustawieniem 1×12 z kasetą 10-51, ale oferuje znacznie węższe przerzutki, co powinno zadowolić ambitnych fanów szutru.
Podobnie jak w przypadku konfiguracji bez przerzutki przedniej, Shimano również opiera się na kasetach, które są już w ofercie. Oprócz kasety 11-34 z serii Ultegra dotyczy to także kasety 11-36 nowej grupy 105 Di2. Oznacza to również, że nie potrzebujesz bębenka Micro Spline, a zatem zestaw 2×12 można łatwo zamontować na starszych kołach, pod warunkiem, że rama jest kompatybilna z przerzutką przednią.
W przypadku korb dostępna jest gradacja 48/31 dla serii 800 lub nieco lżejsza 46/30 dla korby serii 600. Sama przerzutka przednia wydaje się w dużej mierze niezmieniona i powinna oferować dużo miejsca na szerokie opony, chociaż zależy to również od odpowiedniej konstrukcji ramy.
Shimano GRX 12-biegowa: ceny i wagi
Na chwilę obecną posiadamy informacje jedynie o podzespołach z serii 800.
kategoria | oznaczenie | wykonanie | Waga | Cena |
---|---|---|---|---|
przerzutka tylna | RD-RX820 | Dla 2x12 | 270g | 134,95 Euro |
przerzutka tylna | RD-RX822GS | Dla 1x12 (10-45) | 288g | 134,95 Euro |
przerzutka tylna | RD-RX822 SGS | Dla 1x12 (10-51) | 290g | 134,95 Euro |
choroby przenoszone drogą płciową | ST-RX820 | Racja | - | 284,95 Euro |
choroby przenoszone drogą płciową | ST-RX820 | Lewy (tylko hamulec) | - | 264,95 Euro |
choroby przenoszone drogą płciową | ST-RX820 | Lewa (przerzutka przednia) | - | 284,95 Euro |
przerzutka | RX-820 | 95g | 73,95 Euro | |
STI+hamulec | - | Racja | - | 389,95 Euro |
STI+hamulec | - | Lewy (tylko hamulec) | - | 344,95 Euro |
STI+hamulec | - | Lewy (obsługa vario) | - | 369,95 Euro |
STI+hamulec | - | Lewa (przerzutka przednia) | - | 389,95 Euro |
korba | FC-RX820-1 | 1-krotnie | 655g (172,5/40t) | 254,95 Euro |
korba | FC-RX820-2 | 2-krotnie | 721g (172,5/48-31t) | 254,95 Euro |
Shimano GRX 12-biegowa: Pierwsze wrażenia z praktyki
Jeszcze przed oficjalną premierą udało nam się zebrać kilka praktycznych wrażeń z nową grupą Gravel firmy Shimano. W szczególności na naszym rowerze testowym zainstalowano wariant 1-biegowy z wąsko stopniowaną kasetą 10-45. Uderzające jest to, że zaskakująco niewiele jest zauważalnych: w ślepym teście prawie nie zauważylibyśmy zmian w porównaniu z bezpośrednim poprzednikiem. Procesy zmiany biegów są nadal szybkie i precyzyjne, a ergonomia 800 STI jest nadal doskonała. Po krótkim okresie testowym nie możemy jeszcze stwierdzić, czy nowy zacisk powoduje mniejszy nacisk na dłoń.
Zatem żadnych eksperymentów, żadnej rewolucji – nowa 12-biegowa GRX jest bezpośrednią kontynuacją poprzedniej grupy; z większą przepustowością, większą liczbą opcji i drobnymi ulepszeniami w szczegółach. Wkrótce odbędzie się szczegółowy test. Jesteśmy ciekawi, czy po kolejnych szutrowych kilometrach zauważymy dalsze różnice.
Schreibe einen Kommentar