Test / E-MTB: Dzięki Nox Epiium All-Mtn 5.9 Pro mieliśmy jeden z najbardziej ekscytujących obecnie lekkich E-MTB. Wyposażony w napęd Fazua Ride 60 i wagę ok. 20 kg okazuje się być wszechstronnym rowerem all-mountain, który świetnie radzi sobie również w wymagającym terenie.
W ostatnich latach Nox ugruntował swoją pozycję w dziedzinie rowerów elektrycznych, a zwłaszcza rowerów elektrycznych MTB. Dzięki innowacyjnym koncepcjom i różnym systemom napędowym austriacki producent zbudował znaczną rzeszę fanów. Po tym, jak w przeszłości miał już stosunkowo lekki E-MTB z Fazua Ride 50 (lub Evation) w asortymencie z Helium, kilka miesięcy temu wprowadzono nową rodzinę produktów z Epiium. Pierwszy prawdziwy lekki E-MTB ma nie tylko obecny napęd Fazua Ride 60, ale także nową ramę wyprodukowaną w UE.
Warianty enduro i all-mountain
Nawet wizualnie Epiium wnosi świeży powiew do portfolio Nox. Nie tylko jasne kolory, ale także organiczny kształt ramy jest dość nietypowy dla Nox E-MTB, ale naprawdę nam się podoba. Technicznie kluczowe dane są również obiecujące: Podobnie jak Helium, Epiium jest również dostępny w dwóch podstawowych wersjach: Oprócz Epiium All-Mtn 160, który jest wyposażony w 150 lub 5.9 mm, istnieje również wersja z potężną Dostępny skok sprężyny 180 mm, który nosi nazwę Enduro 7.1 słyszy. W teście mieliśmy nieco bardziej umiarkowaną wersję All-Mtn.
Oprócz ugięcia sprężyny (i oczywiście wyposażenia) oba warianty różnią się także rozmiarem kół. Podczas gdy Epium Enduro 7.1 jest dostępny z mieszanką rozmiarów kół mullet, wersja All Mountain to czysty rower 29-calowy. Przy czym: Dzięki flipchipowi zintegrowanemu z dolnymi rurami tylnego trójkąta, po zakupie możesz również przełączyć się na małe tylne koło.
Produkcja ram w Europie
To, że firma Nox zdecydowała się przenieść produkcję pełnej ramy karbonowej Epiium do Europy, jest niezwykłe. W szczególności w przypadku ram karbonowych know-how do produkcji znajduje się obecnie głównie w Azji, na przykład na Tajwanie. Z drugiej strony, jeśli chcesz produkować w Europie, musisz przywieźć to know-how również tutaj, co wiąże się z dużymi nakładami finansowymi i czasowymi. W Nox ten krok był z pewnością również konsekwencją burzliwych lat pandemii, ale jest to również zrobione z przekonania. Przy okazji: surowe ramy są następnie malowane w Niemczech.
Fazua Ride 60 z wymienną baterią
Jeśli chodzi o jazdę, Nox polega na obecnym Fazua Ride 60, z pewnością jednej z najbardziej ekscytujących opcji dla lekkich e-rowerów górskich. Jednostka napędowa, która waży nieco mniej niż dwa kilogramy, nadal zapewnia maksymalny moment obrotowy 60 Nm i łaskocze zakresy odpowiednie do jednodniowych wycieczek z akumulatora 430 Wh. Nasze pomiary na stanowisku testowym wykazały również, że napęd może prawie dogonić popularne silniki centralne pod względem wydajności - najpóźniej w tymczasowym trybie turbo.
Fazua Ride 60 w praktyce i teście laboratoryjnym: Nowy punkt odniesienia dla lekkich E-MTB?
Test napędu E-MTB: Fazua Ride 60, jeden z pionierów napędów Light Assist, zaprezentował swój najnowszy silnik. W końcu mogliśmy szczegółowo przetestować ekscytujący układ napędowy. Oprócz praktycznych wrażeń ustaliliśmy również dane dotyczące wydajności na stanowisku testowym. Fazua jest niewątpliwie jednym z pionierów w dziedzinie lekkich napędów wspomagających do rowerów elektrycznych. Obok […]
Nox zasługuje na szczególną pochwałę za wybór wymiennej wersji baterii. W wersji montowanej na stałe lekka rama ważąca 2,7 kg ważyłaby prawdopodobnie kilka gramów mniej, ale dla wielu rowerzystów korzyści płynące z codziennego użytkowania powinny zdecydowanie przeważać nad tym. Samo usuwanie jest również rozwiązane naprawdę elegancko; Pokrowiec zapinany jest na zatrzask Fidlock i nie trzeszczy nawet w trudnym terenie.
Napęd jest obsługiwany za pomocą kombinacji piast LED w górnej rurze i pierścieni kontrolnych na kierownicy. Pierwszy wykorzystuje diody LED do informowania o stanie naładowania akumulatora i wybranym poziomie wspomagania, natomiast kompaktowy pierścień kontrolny odpowiada za faktyczne sterowanie napędem. Poziom wsparcia można wybrać, dotykając pierścienia w górę lub w dół, ale w praktyce nie zawsze jest to w 100% niezawodne.
Wszechstronna geometria - tylko trzy rozmiary ramy
Nox Epiium jest dostępny tylko w trzech rozmiarach ram: S, M i L. Jednak po bliższym przyjrzeniu się okazuje się, że wszystkie rozmiary są dość małe. W rozmiarze ramy L rower ma tylko 468 mm zasięgu i 623 mm stosu. Wysocy jeźdźcy lub ogólnie ludzie, którzy lubią jeździć na dłuższych rowerach, mogą potrzebować większego rozmiaru ramy. W przeciwnym razie dane można odczytywać na różne sposoby i bez większych anomalii. W przypadku roweru all-mountain kąty skrętu i siodełka są idealne, a długie tylne rurki tylnego trójkąta powinny również zapewniać dobrą stabilność na prostej.
Rozmiar | S | M | L |
---|---|---|---|
Zasięg (mm) | 424 | 446 | 468 |
Stosy (mm) | 602 | 611 | 623 |
Długość główki ramy (mm) | 105 | 115 | 128 |
kąt skrętu | 64,7 | 64,7 | 64,7 |
Spadek suportu (mm) | 10 | 10 | 10 |
Długość tylnego trójkąta (mm) | 469 | 469 | 469 |
rozstaw osi (mm) | 1223 | 1248 | 1276 |
Długość rury podsiodłowej (mm) | 435 | 460 | 460 |
kąt siedziska | 75,2 | 75,2 | 75,2 |
Cechy: Solidny!
W teście mieliśmy Nox Epiium All-Mtn 5.9 w wersji Pro. To plasuje się w portfolio między podstawowym modelem „Core” a topowym wariantem „Ultra”. Dla nas to też najsensowniejsza opcja: w przypadku podstawowego modelu, który nie jest znacząco tańszy, trzeba iść na kilka bolesnych kompromisów, jeśli chodzi o wyposażenie, a sprzęt Ultra z XTR i karbonowymi kołami prawdopodobnie będzie po prostu przesada dla wielu jeźdźców. Jednak pod względem ceny Epiium jest we wszystkich wariantach z najwyższej półki. Nasz testowy rower kosztuje 9.199 euro i jest wyposażony w solidny, ale nie najwyższej jakości sprzęt pod każdym względem. Okoliczność ta wynika prawdopodobnie również z produkcji ramy w Europie.
Ramki do zdjęć | Nox Epiium |
widelec amortyzowany | Lis 36 Wydajność 160 |
napęd | Przejażdżka Fazuą 60 |
akumulator | 430 Wh, wymienny |
niemy | Wydajność Fox Float X |
wirniki | DT Swiss E1900 |
Opona VR | Continental Kryptotal-F Enduro Soft |
Tętno opon | Continental Kryptotal-F Enduro Soft |
przerzutka tylna | Shimano SLX 12-rzędowa |
dźwignia zmiany biegów | Shimano Deore |
korba | Wirnik Ekapic ETOR |
przerzutka | |
Hamulec | Shimano SLX BR M7120 |
tarcze hamulcowe | Shimano RT-66 203/180mm |
sztyca | Wydajność transferu Foxa 150 mm (M) |
siodło | Prologo Proxim W450 |
trzon | Turbina wyścigowa 35 |
Lenker | Turbina Race Face R 35 |
Do podwozia wybrano komponenty Foxa. Widelec 36 mm z przodu jest wystarczająco sztywny dla roweru z wymaganiami all-mountain, a Float X z tyłu ma mnóstwo rezerw nawet na dłuższych zjazdach. Oba elementy podwozia występują w wariancie Performance. 12-biegowy obwód Shimano jest mieszanką części SLX i Deore i wykonuje swoją pracę niezawodnie. To samo dotyczy 4-tłokowych hamulców, również z gamy produktów Shimano SLX. Opony Continental założone są na koła DT Swiss E1900. Kryptotal jest wyposażony w karkas enduro i miękką mieszankę gumową z przodu iz tyłu.
Nox Epiium All-Mtn 5.9 na szlaku
W praktyce Nox Epiium All-Mtn 5.9 musiał sprawdzić się przede wszystkim w wymagającym terenie wokół jeziora Garda. Skaliste, zablokowane i często bardzo strome trasy są prawdziwym sprawdzianem wytrzymałości dla człowieka i materiału. Jednak Nox szybko pokazuje, że potrafi się tu odnaleźć; Rower naprawdę sprawdza się przy dużych prędkościach w wymagającym terenie, a pluszowy tył może wykorzystać swoje mocne strony. Rzadko zwraca się uwagę na to, że montowane są tu elementy zawieszenia „tylko” z serii Performance. Tylko ci, którzy lubią majstrować przy podwoziu, mogą sobie życzyć jednej lub drugiej opcji regulacji.
W każdym razie sprzęt spełnia swoją rolę absolutnie dyskretnie - z jednym wyjątkiem: opony Kryptotal firmy Continental i ich karkas enduro sprawdziły się na skalistym terenie północnych Włoch. Niestety rezultatem było jedno lub dwa wgniecenia na aluminiowych felgach. Kolejną zaletą Nox był praktycznie nieistniejący hałas w tle podczas zejścia. Wszystko, co tu słychać, to pełny tok opon. Żadnego stukania, ani z napędu, ani z linek, ani z łańcucha - bardzo ładnie! Ten dość kompaktowy rower również zaprasza do zabawy tu i tam, ale przede wszystkim długi łańcuch w połączeniu z łatwo amortyzującym zawieszeniem daje mu pełne wrażenie „żelaznego żelaza”.
Napęd również potrafił przekonać, zwłaszcza pod względem mocy, że nie pozostawia nic do życzenia, nawet na stromych technicznych podjazdach. Zachowanie odpowiedzi jest dobre, tylko modulacja podczas uruchamiania mogłaby być trochę lepsza. Jedynie pierścień kontrolny nie przypadł do gustu żadnemu z testerów. Oprócz tego, że jest tani w dotyku, zacinał się raz po raz, gdy chciałeś zmienić poziom wsparcia.
Schreibe einen Kommentar