Nowości produktowe / E-MTB: nowy Orbea Wild 2023 zachowuje swoje sportowe, wyścigowe podstawowe cechy, ale otrzymuje liczne ulepszenia techniczne - w tym system Smart i częściowo silnik CX-R - oraz wiele ulepszeń w szczegółach. Hiszpanie idą własną drogą, jeśli chodzi o integrację baterii. Jest to mocno zintegrowane z dolną rurą nowego Wilda.
Orbea stosunkowo długo zajęło zaprezentowanie następcy Wilda, który został ostatnio zaktualizowany w roku modelowym 2020. Jednak dla wielu e-rowerów górskich zapewne warto było czekać, bo Orbea Wild 2023 pokazuje z jednej strony, jak bardzo rozwinęła się technologia w tym czasie, a także, ile doświadczenia zdobyli Hiszpanie od tego czasu. Również w EWS-E, gdzie zawodnik Orbea Flo Espiñeira zdobył tytuł na „starej” dziczy.
Większa sztywność przy mniejszej wadze
Oprócz ulepszeń technicznych, jedna właściwość nowego Orbea Wild znalazła się na samym szczycie specyfikacji: sztywność ramy. Ma to sens na kilka sposobów. Ze względu na ich większą masę, podczas jazdy na E-MTB działają znacznie większe siły niż na ich niezmotoryzowane odpowiedniki. Jeśli brakuje sztywności, pojawia się gąbczaste i raczej nieprecyzyjne zachowanie podczas jazdy; Nie do przejścia, szczególnie dla wyścigowych E-MTB, takich jak Orbea Wild, który również musi być używany w EWS. Poprzednia Orbea Wild była o około 40% mniej sztywna niż analogowe enduro z tej serii, Rallon. Dzięki nowej ramie Hiszpanie byli nawet w stanie ją przewyższyć i obiecać 50% większą sztywność w porównaniu do swojego poprzednika - a jednocześnie są lżejsi: goła rama karbonowa Orbea Wild 2023 waży zaledwie około 2.700 g, prawie cały kilogram mniej niż poprzednik.
System Bosch z wbudowanym akumulatorem
Jednak nawet zespół programistów w Orbea nie potrafi czarować - w związku z tym konieczny był bolesny kompromis, aby uzyskać ten imponujący stosunek sztywności do masy. Akumulator systemu Bosch jest tutaj zainstalowany na stałe i nie można go łatwo wyjąć w celu naładowania. Według Orbea klapa usuwająca magazyn energii zmniejszyłaby sztywność o około 70%. W świetle tych liczb jest to zrozumiały krok; niemniej jednak powinno to być kryterium KO dla niektórych e-rowerzystów górskich. Z samym akumulatorem, w zależności od modelu, otrzymujemy 750 Wh lub 625 Wh.W obu przypadkach można go umieścić dość nisko w dolnej rurze, co zapewnia zrównoważony rozkład masy i nisko położony środek ciężkości.
Oprócz akumulatora pełną moc Boscha zyskujesz dzięki układowi napędowemu: Smart System z Bosch Performance CX lub z CX Race w topowym modelu. Oba zapewniają maksymalny moment obrotowy 85 Nm, przy czym wersja wyścigowa jest znacznie mocniejsza – o czym przekonaliśmy się sami w naszym teście. System jest obsługiwany za pomocą nowego Mini Remote na kierownicy i kontrolera systemowego w górnej rurze, tak jak powinno być w przypadku sportowego E-MTB.
Oprócz układu napędowego rama ma kilka ciekawych funkcji i szczegółowych rozwiązań: rura podsiodłowa biegnie prosto i nie ma żadnych otworów od wewnątrz. Daje to dużą głębokość wsunięcia sztycy podsiodłowej, co z kolei umożliwia jazdę na długich sztycach regulowanych - względnie niezależnie od rozmiaru czy wysokości ramy. Sam tył również został udoskonalony; w porównaniu do swojego poprzednika jest teraz znacznie bardziej progresywny, ale nadal zapewnia 160 mm skoku. Z przodu masz do wyboru skok 160 lub 170 mm.
Orbea Wild 2023: Geometria
Geometria Orbea Wild 2023 stała się znacznie nowocześniejsza. Wszystkie modele i rozmiary są teraz oparte na kołach 29-calowych i znacznie się rozrosły, zwłaszcza pod względem długości i zasięgu. 480 mm w rozmiarze ramy L nie jest wartością ekstremalną, ale zapewnia dobrą równowagę dla różnych obszarów zastosowań. Mniejszy kąt skrętu powinien zapewnić płynniejszą jazdę, a stromy kąt rury podsiodłowej pomaga w podjazdach. Ciekawe: tylne widełki są stosunkowo krótkie i mają 448 mm.
Format ramki | S | M | L | XL |
---|---|---|---|---|
długość rury podsiodłowej | 415 | 415 | 435 | 460 |
długość główki ramy | 110 | 120 | 130 | 140 |
spadek suportu | 25 | 25 | 25 | 25 |
długość górnej rury | 573 | 595 | 622 | 649 |
tylne trójkąty | 448 | 448 | 448 | 448 |
Radstand | 1223 | 1247 | 1277 | 1306 |
kąt główki ramy | 64 | 64 | 64 | 64 |
kąt rury podsiodłowej | 77,5 | 77,5 | 77,5 | 77,5 |
Stos | 621 | 630 | 639 | 648 |
Dosięgnąć | 435 | 455 | 480 | 505 |
Modele, wyposażenie i ceny
Orbea oferuje w sumie siedem wariantów wyposażenia dla nowego Wild 2023. Trzy z nich są wyposażone w aluminiową ramę, a ich ceny wahają się od 5.699 euro do 6.999 euro. Z komponentami trzeba iść na kilka kompromisów, zwłaszcza z dwoma tańszymi wariantami wyposażenia. Najwyższy model z aluminium jest wyposażony w mocne hamulce i przedni widelec Fox 38 Performance. Jeśli chodzi o wersje karbonowe, wielu e-rowerzystom górskim prawdopodobnie ślinka cieknie, zwłaszcza w przypadku topowych modeli M-Team i M-LTD. Orbea Wild M-LTD jest również wyposażony w niedawno wprowadzony silnik Bosch CX Race - wraz z podwoziem Fox Factory i komponentami Shimano XTR, trzeba tu zapłacić prawie 12.000 20,9 euro. Waga jest imponująca: Orbea podaje prawdziwe 625 kg z „małym” akumulatorem XNUMX Wh.
Jak zwykle w przypadku Hiszpanów, kupującym oferuje się liczne opcje dostosowywania za pośrednictwem programu MyO. Obejmuje to kilka elementów, takich jak amortyzowany widelec lub opony, po kolor ramy (w przypadku modeli z włókna węglowego). Możesz więc skompletować naprawdę indywidualnie dopasowany i zaprojektowany E-MTB prosto z fabryki.
ustawienie: Orbea Wild Hydro Stop
Silnik: Bosch Performance CX Gen4
Akku: Lampa zasilająca Bosch 625
podwozia: RockShox 35 Silver TK / Fox Float Wydajność DPS
Okrążenie: Shimano Deore/XT 12-rzędowa
hamulce: SHIMANOMT410
Cena: € 5.699
ustawienie: Orbea Wild Hydro Stop
Silnik: Bosch Performance CX Gen4
Akku: Lampa zasilająca Bosch 750
podwozia: Wydajność RockShox 35 Silver TK / Fox Float X
Okrążenie: Shimano Deore/XT 12-rzędowa
hamulce: Rama DB8
Cena: € 6.199
ustawienie: Orbea Wild Hydro Stop
Silnik: Bosch Performance CX Gen4
Akku: Lampa zasilająca Bosch 750
podwozia: Wydajność pływaka Fox 38
Okrążenie: Shimano Deore/XT 12-rzędowa
hamulce: SHIMANO M6120
Cena: € 6.999
ustawienie: Orbea Dziki Węgiel
Silnik: Bosch Performance CX Gen4
Akku: Lampa zasilająca Bosch 750
podwozia: RockShox 35 Silver TK / Fox Float Wydajność DPS
Okrążenie: Shimano Deore/XT 12-rzędowa
hamulce: Rama DB8
Cena: € 7.299
ustawienie: Orbea Dziki Węgiel
Silnik: Bosch Performance CX Gen4
Akku: Lampa zasilająca Bosch 750
podwozia: Wydajność Fox 38 Float / Wydajność Fox Float X
Okrążenie: Shimano SLX/XT 12-rzędowa
hamulce: SHIMANO M6120
Cena: € 8.399
ustawienie: Orbea Dziki Węgiel
Silnik: Bosch Performance CX Gen4
Akku: Lampa zasilająca Bosch 750
podwozia: Fox 38 Float Factory Grip2 / Fox Float X2 Factory
Okrążenie: Shimano XT 12-rzędowa
hamulce: ShimanoXT M8120
Cena: € 9.499
Schreibe einen Kommentar