E-MTB / Test: Który napęd E-MTB jest najlepszy? Odpowiedź na to pytanie nie jest taka prosta, bo wszystkie obecne systemy stoją na bardzo wysokim poziomie, choć różnice są czasem ogromne. Aby dotrzeć do sedna problemu, przyjrzeliśmy się dziewięciu obecnym napędom E-MTB, na stanowisku testowym iw praktyce.
W ciągu ostatnich kilku miesięcy przetestowaliśmy dziewięć aktualnych układów napędowych do elektrycznych rowerów górskich. Oprócz szczegółowych praktycznych wrażeń, poddaliśmy również każdy system testowi, aby potwierdzić (lub obalić) informacje dostarczone przez producenta, a także nasze własne wrażenia z porównywalnymi danymi dotyczącymi wydajności. Ponadto przyjrzeliśmy się dostępnym wariantom baterii dla wszystkich dysków, a także sprawdziliśmy aplikacje, które są teraz de rigueur. Zmieszczenie wszystkich informacji w jednym artykule byłoby niemożliwe; W związku z tym w tym artykule znajdziesz tylko skrócony przegląd najważniejszych ustaleń. Aby uzyskać szczegółowe informacje, możemy polecić tylko poszczególne artykuły na dyskach lub odpowiednie filmy na YouTube.
Metodologia badań / pomiary na stanowisku probierczym
Na stanowisku testowym przyjrzeliśmy się przede wszystkim dwóm rzeczom we wszystkich testowanych napędach e-MTB: wydajności i zużyciu energii. Pod względem wydajności mierzymy maksymalną możliwą moc wyjściową przy mocy wejściowej 250 W, kadencji ok. 75 i oczywiście na najwyższym poziomie wsparcia. Wyznaczona wartość ma z jednej strony charakter bardziej teoretyczny – mało kto będzie pedałował 250 W przez dłuższy czas – ale daje informację o osiągach i możliwych rezerwach na trudne podjazdy. Ponadto mierzymy również moc wyjściową przy „tylko” 100 W mocy wejściowej, aby pokazać tutaj bardziej realistyczną wartość. Również w tym scenariuszu dla porównania używamy najwyższego poziomu wsparcia.
Określamy również zużycie energii w dwóch różnych scenariuszach, każdy na najwyższym poziomie wsparcia. Z jednej strony mierzymy zużycie na poziomie, czyli przy nachyleniu 0% i mocy wejściowej ok. 100 W. Określamy też, na ile energii pozwala sobie napęd podczas wznoszenia, a dokładniej przy nachyleniu 10 % i mocy wejściowej 130 W W. Zużycie podajemy w Wh / km - innymi słowy: Ile watogodzin pobiera silnik z akumulatora na przejechany kilometr. W ten sposób ustalone wartości można łatwo przeliczyć na różne rozmiary baterii.
Inteligentny system Boscha
Początek: 2020
Waga: 2,9 kg
Moment obrotowy: 85 Nm
Rozmiary baterii: do 750 Wh
Moc (maks.): W 745
Moc (100W): W 398
Zużycie (poziom): 4,9Wh/km
Zużycie (górskie): 33,9Wh/km
Jako najlepszy pies par excellence, Bosch Performance CX ma reputację do utrzymania. Jako część nowego Smart System może również udowodnić swoje zalety: na stanowisku testowym imponuje pierwszorzędną wydajnością i bardzo niskim zużyciem, zarówno na płaskim, jak iw górach. Nieco niższa moc wejściowa 100 W pozostawia duże rezerwy na trudne sekcje, a jednocześnie zapewnia dobrą kontrolę. System Bosch Smart System musi trochę ustąpić pod względem wagi - niekoniecznie za sprawą silnika, który przy 2,9 kg nie jest ani szczególnie ciężki, ani szczególnie lekki, ale przede wszystkim akumulatora 4,4 Wh, który jest dość ciężki przy 750 kg. Koncepcja obsługi wyświetlacza Kiox 300 i nowego pilota LED jest przekonująca, nawet jeśli ten ostatni mógłby być nieco bardziej kompaktowy. Aplikacja Bosch Flow, za pomocą której smartfon można przekształcić w wyświetlacz i która oferuje majsterkowiczom liczne opcje dostosowywania, cieszy się dużym powodzeniem. Ogólnie rzecz biorąc, Bosch Smart System to świetne, wszechstronne urządzenie, które nie ma prawdziwych słabości.
Szczegółowy test systemu Bosch Smart:
Silniki i napędy E-MTB 2022 w teście: Inteligentny system Boscha
Nowości produktowe / E-MTB: W ramach naszego głównego przeglądu silników na sezon 2022, przyjrzymy się dzisiaj Bosch Smart System. Oprócz danych technicznych dysponujemy również wartościami laboratoryjnymi ze stanowiska badawczego dotyczącymi osiągów i zasięgu napędu E-MTB. Silniki i napędy E-MTB 2022 w szachu Na rozpoczęcie sezonu 2022 rzucamy […]
Brose Drive S Mag
Początek: 2018
Waga: 2,95 kg
Moment obrotowy: 90 Nm
Rozmiary baterii: do 925 Wh
Moc (maks.): W 712
Moc (100W): W 575
Zużycie (poziom): 5,0Wh/km
Zużycie (górskie): 35,8Wh/km
Podobnie jak konkurencja Bosch, eksperci motoryzacyjni z Brose są reprezentowani z własnymi napędami od początku boomu na e-rowery kilka lat temu. Brose Drive S Mag zaprezentowany w 2018 roku wciąż przekonuje swoimi cechami, których nie oferuje żaden inny silnik konkurencji: przede wszystkim należy podkreślić bardzo niski poziom hałasu i naturalne zachowanie podczas jazdy. Ważący 2,95 kg silnik nie wykazuje żadnych słabości na stanowisku testowym: bez problemu dotrzymuje kroku konkurencji pod względem osiągów – wręcz przeciwnie. Zużycie jest nieco wyższe niż w przypadku mistrzów wydajności Bosch lub Shimano, ale nadal pozwala na bardzo dobre zasięgi z akumulatorami obecnych e-rowerów górskich. Brose już od jakiegoś czasu jest na rynku z własnymi bateriami i kontrolkami, ale wielu producentów polega na własnych bateriach i kontrolkach. Jeśli posiadasz E-MTB z kompletnym układem napędowym Brose (np. firmy Nox lub M1 Sporttechnik - cała lista tutaj), mogą również skorzystać z nowej aplikacji Brose, aby dostosować parametry wsparcia do własnych wymagań.
Szczegółowy test systemu napędowego Brose:
Silniki i napędy E-MTB 2022 w teście: Brose Drive S Mag
Nowości produktowe / E-MTB: W ramach naszego głównego testu silnika na sezon 2022, przyjrzymy się dziś Brose Drive S Mag. Oprócz danych technicznych mamy również wartości laboratoryjne ze stanowiska testowego za wydajność i zasięg napędu E-MTB. Silniki i napędy E-MTB sprawdzone 2022 Na początek sezonu 2022 bierzemy […]
Gigantyczny SyncDrive Pro2
Początek: 2021
Waga: 2,75 kg
Moment obrotowy: 85 Nm
Rozmiary baterii: do 750 Wh
Moc (maks.): W 682
Moc (100W): W 360
Zużycie (poziom): 5,7Wh/km
Zużycie (górskie): 35,7Wh/km
Rowerowy gigant Giant zawsze polegał prawie wyłącznie na własnym układzie napędowym do rowerów elektrycznych i rowerów górskich. Najnowszy potomek nazywa się Giant SyncDrive Pro2 i jest oparty na nowym silniku Yamaha PW-X3. Dzięki własnemu oprogramowaniu, czujnikom, akumulatorom, obsłudze i aplikacji Giant odciska piętno na jednostce Yamaha. Dzięki wadze 2,75 kg i kompaktowym wymiarom sam silnik jest obok Shimano EP8 najlżejszym przedstawicielem w tej klasie wydajności. W naszych pomiarach maksymalny moment obrotowy 85 Nm na papierze daje maksymalną moc wyjściową 682 W, co plasuje dysk Giant na dolnym końcu pola testowego. To samo dotyczy mocy wyjściowej przy wejściu 100 W, co przemawia za progresywnym rozwojem mocy z dużymi rezerwami i dobrą sterowalnością. Jeśli chodzi o zużycie energii, Giant SyncDrive Pro2 wypada nieco poniżej średniej i zużywa nieco więcej energii z baterii niż konkurencja, szczególnie na płaskim terenie. Tymczasem kompaktowe elementy sterujące i rozbudowana aplikacja RideControl cieszą się dużym powodzeniem.
Szczegółowy test Giant SyncDrive Pro2:
Silniki i napędy E-MTB 2022 w teście: Gigantyczny SyncDrive Pro2
Nowości produktowe / E-MTB: W ramach naszego dużego testu silnika na sezon 2022, przyjrzymy się dzisiaj Giant SyncDrive Pro2. Oprócz danych technicznych dysponujemy również wartościami laboratoryjnymi ze stanowiska badawczego dotyczącymi osiągów i zasięgu napędu E-MTB. Silniki i napędy E-MTB 2022 w szachu Na rozpoczęcie sezonu 2022 rzucamy […]
Panasonic GX Ultimate Pro
Początek: 2021
Waga: 2,95 kg
Moment obrotowy: 95 Nm
Rozmiary baterii: do 750 Wh
Moc (maks.): W 887
Moc (100W): W 668
Zużycie (poziom): 5,9Wh/km
Zużycie (górskie): 41,6Wh/km
Panasonic jest prawdopodobnie jednym z najdłużej działających producentów silników do e-rowerów i e-MTB - nawet jeśli napędy nigdy nie były w stanie zadomowić się na rynku masowym pomimo swojej przekonującej technologii. W 2021 roku zaprezentowano najnowszy napęd do sportowych E-MTB, Panasonic GX Ultimate Pro, który jest montowany głównie w rowerach Flyer. Na stanowisku testowym ważący niecałe 3kg silnik zaskoczył nas niewiarygodną ilością mocy, która znacznie przewyższa możliwości konkurencji Boscha, Brose'a czy Shimano. Niestety prowadzi to również do bardzo dużego zużycia, zarówno na płaskim, jak iw górach - przynajmniej na najwyższym testowanym przez nas poziomie wsparcia. W praktyce Panasonic GX Ultimate Pro jest bardziej stoicką potęgą niż żywą dynamiką. Dysk jest osadzony w ekosystemie FIT, który ma nie tylko doskonałe wyświetlacze i udany ergonomicznie, choć nieco przeciążony panel sterowania, ale także bardzo rozbudowaną aplikację, za pomocą której można również dostosować obsługę.
Aby uzyskać szczegółową recenzję Panasonic GX Ultimate Pro:
Silniki i napędy E-MTB 2022 w teście: Panasonic GX Ultimate Pro Fit
Nowości produktowe / E-MTB: W ramach naszego głównego przeglądu silnika na sezon 2022, przyjrzymy się dziś Panasonicowi GX Ultimate Pro. Oprócz danych technicznych dysponujemy również wartościami laboratoryjnymi ze stanowiska badawczego dotyczącymi osiągów i zasięgu napędu E-MTB. Silniki i napędy E-MTB sprawdzone 2022 Na początek sezonu 2022 bierzemy […]
Dynamika Gór Skalistych 4.0
Początek: 2021
Waga: ok. 3,0 kg
Moment obrotowy: 108 Nm
Rozmiary baterii: do 720 Wh
Moc (maks.): W 753
Moc (100W): W 253
Zużycie (poziom): 6,6Wh/km
Zużycie (górskie): 28,2Wh/km
To było jak huk, gdy kultowa marka MTB Rocky Mountain zaprezentowała w 2017 roku swój pierwszy e-MTB, który był nawet wyposażony w całkowicie samodzielnie opracowany napęd. Jednak silnik Dyname zdobył uznanie krytyków, fanów i jeźdźców, a teraz został zmodernizowany w 4.0 roku pod nazwą Rocky Mountain Dyname 2021. Struktura różni się zasadniczo od innych silników umieszczonych centralnie: moc jest przenoszona przez osobny wałek zębaty, a nie bezpośrednio na wał korbowy – inny wałek zębaty mierzy moment obrotowy, jaki nogi przykładają do korby. To obiecuje szczególnie dynamiczne zachowanie podczas jazdy, które napęd może również udowodnić w praktyce. Dane dotyczące wydajności, które ustaliliśmy już pokazują, dokąd zmierza podróż - ponieważ przy maksymalnej mocy wyjściowej ponad 750 W można nawet pokonać Bosch CX o włos, ale przy „tylko” 100 W mocy wejściowej Rocky Mountain Dyname 4.0 zapewnia bardzo mało wsparcie - to mówi samo za siebie o bardzo progresywnym, dynamicznym prowadzeniu dla kierowców sportowych. Jednak tę bardzo wyjątkową cechę można również dostosować do własnych życzeń – i to nie za pomocą smartfona, ale bezpośrednio na samym rowerze. Zaskakujące jest bardzo niskie zużycie energii przez silnik podczas wspinaczki – nawet jeśli jest trochę wolniejszy niż tamtejsza konkurencja.
Sachsa RS
Początek: 2020
Waga: 3,5 kg
Moment obrotowy: 112 Nm
Rozmiary baterii: do 725 Wh
Moc (maks.): W 898
Moc (100W): W 753
Zużycie (poziom): 5,9Wh/km
Zużycie (górskie): 40,6Wh/km
Centralny silnik Sachs RS zaskoczył zaprezentowanymi imponującymi danymi technicznymi – przede wszystkim poruszenie wywołał podany przez producenta maksymalny moment obrotowy 112 Nm. Nasze pomiary na stanowisku testowym pokazują, że Sachs nie obiecuje tutaj zbyt wiele: przy maksymalnej mocy wyjściowej prawie 900 W, elektrownia musi tylko przyznać się do porażki z liderem mocy z TQ - podobnie jak przy mocy wejściowej 100 W. W w tym scenariuszu mierzymy 753 W; Aby spojrzeć na to z perspektywy: przy „zaledwie” 100 W mocy wejściowej Sachs RS pokonuje większość innych dysków przy ich maksymalnej pojemności. To, co jest wyjątkowe w Sachs RS, to „uderzenie”, jakie ma napęd: podczas gwałtownego ruszania na niskim biegu może się zdarzyć, że przednie koło na krótko straci kontakt z podłożem. Oczywiście tak duża moc ma również swoje żniwo w postaci zużycia energii, które jest znacznie powyżej średniej, a tak przy okazji, głośności. Dozowanie również nie jest całkiem optymalne w dwóch wyższych poziomach wsparcia.
Szczegółowy test Sachs RS:
Silniki i napędy E-MTB 2022 w teście: Sachsa RS
Nowości produktowe / E-MTB: W ramach naszego głównego przeglądu silnika na sezon 2022, przyjrzymy się dziś centralnemu silnikowi Sachs RS. Oprócz danych technicznych dysponujemy również wartościami laboratoryjnymi ze stanowiska badawczego dotyczącymi osiągów i zasięgu napędu E-MTB. Silniki i napędy E-MTB 2022 w szachu Na rozpoczęcie sezonu 2022 rzucamy […]
ShimanoEP8
Początek: 2020
Waga: 2,6 kg
Moment obrotowy: 85 Nm
Rozmiary baterii: do 920 Wh
Moc (maks.): W 666
Moc (100W): W 508
Zużycie (poziom): 4,8Wh/km
Zużycie (górskie): 35,1Wh/km
Nawet jeśli Shimano dość późno wprowadziło na rynek własny napęd E-MTB, Japończycy prawdopodobnie stali się już dostawcą napędów obok Bosch. To nie tylko zasługa Shimano EP8, który przy wadze zaledwie 2,6 kg i niezwykle kompaktowych wymiarach waży kilkaset gramów mniej niż wielu konkurentów. Jeśli chodzi o wydajność, kompaktowy silnik musi trochę ustąpić i przy maksymalnej mocy 666 W odstaje nieco od konkurencji. Z drugiej strony obsługuje bardzo mocno nawet przy mocy wejściowej 100 W, a także jest najbardziej energooszczędnym dyskiem na polu testowym. W praktyce jego mocne strony tkwią przede wszystkim w dynamice i doskonałej sterowności. Całkowicie przekonujące są również elementy sterujące z dobrze chronionym wyświetlaczem i intuicyjną, prostą i ergonomiczną jednostką sterującą. Parametry wsparcia można dostosować na różne sposoby za pomocą aplikacji E-Tube Project, a aplikacja E-Tube Ride przekształca smartfon w duży wyświetlacz. Wadą Shimano EP8, której nie należy jednak lekceważyć, jest jego głośność: zawsze jest wyraźnie słyszalna na podjazdach, nawet przy niskiej mocy, a silnik ma tendencję do grzechotania podczas zjazdów.
Aby uzyskać szczegółową recenzję Shimano EP8:
Silniki i napędy E-MTB 2022 w teście: ShimanoEP8
Nowości produktowe / E-MTB: W ramach naszego głównego przeglądu silników na sezon 2022 przyjrzymy się dziś Shimano EP8. Oprócz danych technicznych dysponujemy również wartościami laboratoryjnymi ze stanowiska badawczego dotyczącymi osiągów i zasięgu napędu E-MTB. Silniki i napędy E-MTB sprawdzone 2022 Na początek sezonu 2022 szczegółowo przyjrzymy się […]
Specjalistyczne 2.2
Początek: 2021
Waga: 2,95 kg
Moment obrotowy: 90 Nm
Rozmiary baterii: do 700 Wh
Moc (maks.): W 730
Moc (100W): W 540
Zużycie (poziom): 5,5Wh/km
Zużycie (górskie): 37,8Wh/km
Pierwszego Specialized Levo można śmiało nazwać „przodkiem” współczesnych eMTB. Podczas gdy Kalifornijczycy nie byli pierwszymi, którzy wymyślili terenowy e-MTB, Levo zmienił sposób, w jaki postrzegano ten sport. Zarówno wtedy, jak i teraz Specialized polega na własnym układzie napędowym opartym na silniku firmy Brose. W przypadku dysku Specialized 2.2 zaprezentowanego w zeszłym roku wraz z obecnym Levo, jest to sprawdzony Brose Drive S Mag. Pomimo mocno dostosowanego oprogramowania, własnych paneli kontrolnych i baterii oraz chyba najbardziej wszechstronnej aplikacji na rynku. rynku, jednostka Brose może również pokazać swoje wyjątkowe cechy pod flagą Specialized: cicha, naturalna, a jednocześnie mocna. Pokazują to również nasze pomiary na stole probierczym, które tylko nieznacznie różnią się od „normalnego” Brose Drive S Mag. Sportowi jeźdźcy są zadowoleni z udanej koncepcji obsługi z konfigurowalnym kolorowym wyświetlaczem w górnej rurze i minimalistyczną jednostką sterującą na kierownicy. Aplikacja Mission Control oferuje również różne opcje ustawień, aby dostosować napęd do własnych potrzeb lub terenu. Świetna jest również funkcja Smart Control: tutaj napęd w pełni automatycznie reguluje podporę, w zależności od pojemności baterii, odległości i innych czynników. Koniecznie spróbuj!
Szczegółowy test dysku Specialized 2.2:
Silniki i napędy E-MTB 2022 w teście: Specjalistyczny napęd 2.2
Nowości produktowe / E-MTB: W ramach naszego głównego przeglądu silnika na sezon 2022, przyjrzymy się dziś napędowi Specialized 2.2. Oprócz danych technicznych dysponujemy również wartościami laboratoryjnymi ze stanowiska badawczego dotyczącymi osiągów i zasięgu napędu E-MTB. Silniki i napędy E-MTB 2022 w szachu Na rozpoczęcie sezonu 2022 rzucamy […]
TQ HPR 120S
Początek: 2017
Waga: 3,9 kg
Moment obrotowy: 120 Nm
Rozmiary baterii: do 1.050 Wh
Moc (maks.): W 1034
Moc (100W): W 908
Zużycie (poziom): 7,8Wh/km
Zużycie (górskie): 40,1Wh/km
TQ HPR 120s ma już ponad sześć (!) lat - ale okrągły silnik jest nadal prawdopodobnie najmocniejszym silnikiem umieszczonym centralnie na rynku: z maksymalną mocą ponad 1.000 W, z łatwością wyprzedza konkurencję; Nawet przy mocy wejściowej wynoszącej zaledwie 100 W, HPR 120s zapewnia niewiarygodne dane dotyczące wydajności. Ale tak duża moc ma nie tylko zalety: ważący prawie cztery kilogramy silnik jest znacznie cięższy niż konkurencja. Zużycie energii jest również dość wysokie, zwłaszcza w mieszkaniu. Hałas w tle jest inny niż w przypadku innych silników środkowych - TQ jest z jednej strony najgłośniejszym silnikiem w polu testowym, z drugiej strony jego nieco głębszy hałas jest prawie trochę przyjemniejszy niż głośny buczenie Bosch CX lub Shimano EP8. W bezpośrednim porównaniu z pozostałymi dwoma szczególnie mocnymi silnikami środkowymi firm Sachs i Panasonic, TQ HPR 120 przypomina bardziej GX Ultimate Pro. Potrzebuje trochę czasu, aby rozwinąć pełną moc, podczas gdy Sachs RS od samego początku wkłada całą swoją moc w napęd. Niemniej jednak, jeśli szukasz najmocniejszego silnika środkowego, nadal nie możesz uniknąć TQ.
Schreibe einen Kommentar