Nowości produktowe / E-MTB: W ramach naszego głównego przeglądu silnika na sezon 2022, przyjrzymy się dziś napędowi Specialized 2.2. Oprócz danych technicznych dysponujemy również wartościami laboratoryjnymi ze stanowiska badawczego dotyczącymi osiągów i zasięgu napędu E-MTB.
Silniki i napędy E-MTB 2022 pod kontrolą
Na początek sezonu 2022 szczegółowo przyjrzymy się popularnym silnikom eMTB: od najlepszych modeli Bosch, Shimano i Brose po nowicjuszy i pretendentów, takich jak Sachs RS lub Panasonic GX Ultimate Pro. Zabraliśmy każdy z dysków do laboratorium testowego i przyjrzeliśmy się wydajności, zasięgowi i efektywności energetycznej w porównywalnych warunkach. Oprócz baterii i elementów sterujących przyglądamy się również aplikacjom, które są teraz częścią standardowego repertuaru prawie wszystkich dysków.
Bosch Performance CX Gen4 | ShimanoEP8 | Brose Drive S Mag | Gigantyczny SyncDrive Pro2 | Specjalistyczne 2.2 | Sachsa RS | Panasonic GX Ultimate Pro | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
maksymalny moment obrotowy | 85 Nm | 85 Nm | 90 Nm | 85 Nm | 90 Nm | 112 Nm | 95 Nm |
silnik wagi | 2,9 kg | 2,6 kg | 2,9 kg | 2,75 kg | 2,9 kg | 3,5 kg | 2,95 kg |
baterie | 400Wh / 500Wh / 625Wh / 750Wh | 504 Wh / 630 Wh | 630 Wh | 625 Wh / 750 Wh | 500 Wh / 700 Wh | - | - |
Baterie (osoby trzecie) | - | do 900 Wh | do 925 Wh | - | - | do 725 Wh | 630 Wh / 750 Wh |
Uruchomić | 2020 | 2020 | 2018 | 2021 | 2021 | 2020 | 2021 |
Silniki i napędy E-MTB 2022 w teście: Sachsa RS
Nowości produktowe / E-MTB: W ramach naszego głównego przeglądu silnika na sezon 2022, przyjrzymy się dziś centralnemu silnikowi Sachs RS. Oprócz danych technicznych dysponujemy również wartościami laboratoryjnymi ze stanowiska badawczego dotyczącymi osiągów i zasięgu napędu E-MTB. Silniki i napędy E-MTB 2022 w szachu Na rozpoczęcie sezonu 2022 rzucamy […]
Silniki i napędy E-MTB 2022 w teście: Brose Drive S Mag
Nowości produktowe / E-MTB: W ramach naszego głównego testu silnika na sezon 2022, przyjrzymy się dziś Brose Drive S Mag. Oprócz danych technicznych mamy również wartości laboratoryjne ze stanowiska testowego za wydajność i zasięg napędu E-MTB. Silniki i napędy E-MTB sprawdzone 2022 Na początek sezonu 2022 bierzemy […]
Silniki i napędy E-MTB 2022 w teście: ShimanoEP8
Nowości produktowe / E-MTB: W ramach naszego głównego przeglądu silników na sezon 2022 przyjrzymy się dziś Shimano EP8. Oprócz danych technicznych dysponujemy również wartościami laboratoryjnymi ze stanowiska badawczego dotyczącymi osiągów i zasięgu napędu E-MTB. Silniki i napędy E-MTB sprawdzone 2022 Na początek sezonu 2022 szczegółowo przyjrzymy się […]
Silniki i napędy E-MTB 2022 w teście: Inteligentny system Boscha
Nowości produktowe / E-MTB: W ramach naszego głównego przeglądu silników na sezon 2022, przyjrzymy się dzisiaj Bosch Smart System. Oprócz danych technicznych dysponujemy również wartościami laboratoryjnymi ze stanowiska badawczego dotyczącymi osiągów i zasięgu napędu E-MTB. Silniki i napędy E-MTB 2022 w szachu Na rozpoczęcie sezonu 2022 rzucamy […]
Silniki i napędy E-MTB 2022 w teście: Gigantyczny SyncDrive Pro2
Nowości produktowe / E-MTB: W ramach naszego dużego testu silnika na sezon 2022, przyjrzymy się dzisiaj Giant SyncDrive Pro2. Oprócz danych technicznych dysponujemy również wartościami laboratoryjnymi ze stanowiska badawczego dotyczącymi osiągów i zasięgu napędu E-MTB. Silniki i napędy E-MTB 2022 w szachu Na rozpoczęcie sezonu 2022 rzucamy […]
Silniki i napędy E-MTB 2022 w teście: Specjalistyczny napęd 2.2
Nowości produktowe / E-MTB: W ramach naszego głównego przeglądu silnika na sezon 2022, przyjrzymy się dziś napędowi Specialized 2.2. Oprócz danych technicznych dysponujemy również wartościami laboratoryjnymi ze stanowiska badawczego dotyczącymi osiągów i zasięgu napędu E-MTB. Silniki i napędy E-MTB 2022 w szachu Na rozpoczęcie sezonu 2022 rzucamy […]
Napędy E-MTB 2022: Dziewięć aktualnych silników w teście porównawczym
E-MTB / Test: Który napęd E-MTB jest najlepszy? Odpowiedź na to pytanie nie jest taka prosta, bo wszystkie obecne systemy stoją na bardzo wysokim poziomie, choć różnice są czasem ogromne. Aby przejść do sedna tematu, przyjrzeliśmy się dziewięciu aktualnym napędom E-MTB, na stole testowym i […]
Specjalistyczny dysk 2.2: coś więcej niż „tylko” dysk Brose?
Z pewnością nie jest już tajemnicą, że Kalifornijczycy ze Specialized polegają na jednostce Brose do silnika; w przypadku nowego Specialized 2.2 jest to silnik Brose Drive S Mag; niemniej jednak: podobnie jak dysk SyncDrive firmy Giant, firma Specialized nie bez powodu nadała temu napędowi własną nazwę. Bo nawet jeśli silnik jest montowany również w innych e-MTB, napęd zawiera również akumulatory, a także wszystkie czujniki, oprogramowanie, tuning i wreszcie panele kontrolne, wyświetlacze i aplikację. Podsumowując, wszystko to ostatecznie składa się na wrażenia z jazdy, a Amerykanie mogą wyraźnie odróżnić się od innych napędów Brose pod względem dostrajania silnika, obsługi i aplikacji.
Specialized 2.2: Silnik
Nie ma wielkich niespodzianek, jeśli chodzi o sam silnik: z maksymalnym momentem obrotowym 90 Nm i wagą 2,9 kg, dane techniczne są takie same jak Brose Drive S Mag na pierwszy rzut oka o tej samej wadze co Bosch Performance CX.
Na stole probierczym: wydajność
Każdy, kto jeździł na więcej niż jednym silniku E-MTB, będzie wiedział: chociaż dane techniczne poszczególnych producentów są zwykle bardzo podobne, w praktyce silniki działają zupełnie inaczej. Aby przeanalizować i zobiektywizować te różne wrażenia, udaliśmy się do laboratorium testowego z różnymi E-MTB; Oczywiście przyjrzeliśmy się również osiągom poszczególnych silników.
Przyjrzymy się również maksymalnej wydajności, jaką zapewnia system. W tym celu wybieramy bardzo wysoką moc wejściową na korbie 250 watów i kadencję między 70 a 75, gdzie większość silników ma swoje najlepsze miejsce.
Dzięki mocy 730 watów dysk Specialized 2.2 nieznacznie wyprzedza „normalny” Brose Drive S Mag i prawie zamyka lukę w stosunku do mocniejszego Bosch Performance CX. W każdym razie Specialized jest w tej chwili jednym z najmocniejszych zwykłych napędów - poza napędami elektrycznymi Sachsa i Panasonica, dla których trzeba iść na różne kompromisy.
Ale: Niezależnie od tego, jak interesujące może być spojrzenie na maksymalną wydajność, a także daje wgląd w rezerwy wydajności - dane te są tylko częściowo przydatne w praktyce. Ponieważ, bądźmy szczerzy: bardzo niewielu e-rowerzystów górskich pokonuje 250 watów przez dłuższy czas. Z tego powodu przyjrzeliśmy się wydajności w jeszcze innym scenariuszu – przy 100 watach mocy wejściowej.
Podobnie jak w przypadku maksymalnej wydajności, różnice między Specialized 2.2 a normalnym Brose Drive S Mag nie są ogromne nawet w znormalizowanym pomiarze, ale zdecydowanie są. Co ciekawe jednak, silnik Specialized wytrzymuje w tym scenariuszu nieco więcej i dlatego ma większe rezerwy dla tych, którzy pedałują nieco mocniej. Ale: dzięki niezwykle rozbudowanym opcjom dostosowywania za pośrednictwem aplikacji Mission Control, zachowanie to można również dostosować do własnych potrzeb i profilu trasy.
Na stole probierczym: zasięg
Oprócz wydajności, efektywność energetyczna, a tym samym zasięg różnych napędów, powinna również odgrywać ważną rolę dla większości e-rowerów górskich; Nie bez powodu rośnie popyt na akumulatory o dużej pojemności. Często zapomina się, że sama pojemność baterii niekoniecznie mówi wiele o zasięgu, ponieważ dyski wymagają różnej ilości energii. Wiarygodne stwierdzenia dotyczące maksymalnych zasięgów są i tak możliwe tylko w ograniczonym stopniu, ponieważ zależą od wielu czynników. Aby jednak rzucić trochę światła na tę kwestię, zmierzyliśmy zasięg poszczególnych układów napędowych w kilku przejazdach, często na różnych rowerach. Na tej podstawie obliczamy następnie zużycie energii w Wh/km – w ten sposób można określić wydajność niezależnie od wielkości danego akumulatora.
Tutaj również symulowano dwa scenariusze: Jazda po płaskim terenie ze wzniesieniem 0% i mocą wejściową 100 W oraz zużycie w górach ze wzniesieniem 10% i mocą wejściową 130 W.
Zużycie energii przez Specialized 2.2 jest nieco powyżej średniej w obu scenariuszach, zarówno na płaskim, jak i pod górę, i jest mniej więcej równe Giant SyncDrive Pro2. Shimano, a przede wszystkim Bosch są nieco bardziej ekonomiczne, podczas gdy zasilacze Panasonic i Sachs pobierają znacznie więcej energii z akumulatorów.
Charakterystyka: Brose naturalność z nieco większą żywotnością
Dzięki dostrojeniu oprogramowania Specialized udaje się z jednej strony zachować mocne strony silnika Brose, a jednocześnie wyraźnie odcisnąć piętno na napędzie. Konkretnie oznacza to, że wrażenia z jazdy są bardziej naturalne niż w przypadku prawie każdego innego napędu w tej klasie wydajności. Podczas gdy inne silniki prawie przypominają oswojony e-motorower, Specialized 2.2 maskuje swoją obecność w bardzo pozytywny sposób. Często cytowany wbudowany tylny wiatr? Tutaj naprawdę można to poczuć. Niski poziom hałasu w tle również przyczynia się do tego przyjemnego uczucia i podobnie jak Brose Drive S Mag, Specialized 2.2 jest jednym z najcichszych silników elektrycznych na rynku i nie ma sobie równych w tej klasie wydajności.
Tam, gdzie dysk Californian różni się od zwykłego Drive S Mag firmy Brose, jest jego żywotność. Specialized 2.2 wyróżnia się dużą responsywnością i jest o wiele bardziej sportowy, zwłaszcza podczas gwałtownego przyspieszania na wymagających technicznie odcinkach.
Specialized 2.2: Dwa rodzaje baterii i pojemność do 710 Wh
Istnieją w sumie cztery różne typy akumulatorów, ale zależą one od danego E-MTB. Specialized Levo i Kenevo są dostępne z wariantami akumulatorów o pojemności 500 lub 700 Wh. Oba są wciskane w ramę od dołu przez klapę w obszarze suportu. W Specialized Tero inny akumulator zasila napęd: jest nieco krótszy, ale szerszy i jest wyjmowany z dolnej rury w klasyczny sposób. Masz do wyboru pojemność 530 Wh lub 710 Wh.
Kolejną cechą szczególną jest złącze ładowania: odpowiednia wtyczka Rosenberg ma trzy uszczelki i dlatego jest niezawodnie chroniona przed wnikaniem wilgoci nawet w najbardziej niesprzyjających warunkach. Bardzo ładnie rozwiązane!
Specialized 2.2: Mastermind TCU – najlepszy wyświetlacz eMTB?
Wraz z wprowadzeniem pierwszego Turbo Levo firma Specialized była pierwszym dużym producentem, który całkowicie zrezygnował z wyświetlacza w nowoczesnym E-MTB na rzecz uporządkowanego kokpitu. Utorowało to drogę wielu innym koncepcjom obsługi, które w takiej czy innej formie oferują obecnie prawie wszyscy producenci napędów. Tym bardziej byliśmy zaskoczeni, gdy Specialized ogłosił, że wszystkie nowe e-MTB od roku modelowego 2022 będą teraz wyposażone w wyświetlacz – odejście od własnych zasad? Nawet nie blisko!
W sportowych E-MTB, takich jak Levo i Kenevo, Mastermind TCU – jak nazywa się jednostka sterująca lub wyświetlacz – znajduje się w górnej rurze. Oznacza to, że podczas jazdy nadal znajduje się w polu widzenia, ale bez blokowania miejsca na kierownicy i powodowania niepotrzebnego plątaniny kabli. Oczywiście wymiary są nieco bardziej kompaktowe ze względu na umiejscowienie, a wyświetlane informacje nie są tak bogate, jak w przypadku pełnowymiarowego wyświetlacza. Ale: Ponieważ możesz sam całkowicie określić wyświetlaną zawartość za pomocą aplikacji Mission Control, masz tutaj wszelkiego rodzaju swobodę.
Z drugiej strony, w nieco zorientowanym na wycieczki Specialized Tero, Mastermind TCU jest używany w klasyczny sposób jako wyświetlacz na kierownicy - ale oczywiście można go również dostosować za pomocą aplikacji.
W obu przypadkach sama obsługa odbywa się za pomocą niezwykle minimalistycznego, ergonomicznie udanego pilota, który posiada jedynie najbardziej niezbędne przyciski do sterowania napędem. Dzięki gumowanym, wyraźnie odseparowanym przyciskom z przyzwoitym punktem nacisku obsługa nie stanowi problemu nawet w rękawiczkach i/lub trudnych warunkach atmosferycznych.
Specialized Mission Control App: punkt odniesienia dla aplikacji do e-rowerów
Jeśli chodzi o aplikacje do rowerów elektrycznych, Specialized można śmiało przypisać pionierską rolę: pierwszy Levo w 2015 roku oferował pierwszą wersję aplikacji Mission Control - wiele lat przed konkurencją, która tylko w przeszłości w tym zakresie dwa lata. Z drugiej strony Mission Control jest stale rozwijany i dlatego prawdopodobnie jest aplikacją do e-rowerów, z którą inni producenci muszą się mierzyć.
Zakres funkcji jest niezwykły: podczas dostosowywania napędu można nie tylko ustawić współczynnik wspomagania i maksymalną moc dla każdego poziomu wspomagania, ale także dowolnie definiować przyspieszenie. Do tego dochodzi tak zwany czynnik wahadłowy: tutaj napęd wymaga dużej mocy przy wysokiej kadencji i niewielkim wysiłku własnym, aby ułatwić podjazd.
Oczywiście na pokładzie znajdują się również kompleksowe funkcje nawigacji i śledzenia. W razie potrzeby odbytą podróż można również łatwo przenieść do Strava lub Komoot. W trybie tzw. Smart Control aplikacja automatycznie steruje parametrami jazdy w zależności od zdefiniowanych przez użytkownika czynników takich jak: długość jazdy, wysokość nad poziomem morza, pożądane tętno oraz jaki procent pojemności akumulatora powinien pozostać po zakończeniu jeździć.
Dzierlatka mówią
Interesujące byłoby również uwzględnienie silników średniej klasy producentów. Np. aktywna linia plus firmy Bosch lub Brose Drive T itp. Być może nie ma tak dużej różnicy w stosunku do topowych modeli poza specyfikacją momentu obrotowego.