Nowości produktowe / E-MTB: W ramach naszego głównego przeglądu silnika na sezon 2022, przyjrzymy się dziś centralnemu silnikowi Sachs RS. Oprócz danych technicznych dysponujemy również wartościami laboratoryjnymi ze stanowiska badawczego dotyczącymi osiągów i zasięgu napędu E-MTB.
Silniki i napędy E-MTB 2022 pod kontrolą
Na początek sezonu 2022 szczegółowo przyjrzymy się popularnym silnikom eMTB: od najlepszych modeli Bosch, Shimano i Brose po nowicjuszy i pretendentów, takich jak Sachs RS lub Panasonic GX Ultimate Pro. Zabraliśmy każdy z dysków do laboratorium testowego i przyjrzeliśmy się wydajności, zasięgowi i efektywności energetycznej w porównywalnych warunkach. Oprócz baterii i elementów sterujących przyglądamy się również aplikacjom, które są teraz częścią standardowego repertuaru prawie wszystkich dysków.
Bosch Performance CX Gen4 | ShimanoEP8 | Brose Drive S Mag | Gigantyczny SyncDrive Pro2 | Specjalistyczne 2.2 | Sachsa RS | Panasonic GX Ultimate Pro | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
maksymalny moment obrotowy | 85 Nm | 85 Nm | 90 Nm | 85 Nm | 90 Nm | 112 Nm | 95 Nm |
silnik wagi | 2,9 kg | 2,6 kg | 2,9 kg | 2,75 kg | 2,9 kg | 3,5 kg | 2,95 kg |
baterie | 400Wh / 500Wh / 625Wh / 750Wh | 504 Wh / 630 Wh | 630 Wh | 625 Wh / 750 Wh | 500 Wh / 700 Wh | - | - |
Baterie (osoby trzecie) | - | do 900 Wh | do 925 Wh | - | - | do 725 Wh | 630 Wh / 750 Wh |
Uruchomić | 2020 | 2020 | 2018 | 2021 | 2021 | 2020 | 2021 |
Silniki i napędy E-MTB 2022 w teście: ShimanoEP8
Nowości produktowe / E-MTB: W ramach naszego głównego przeglądu silników na sezon 2022 przyjrzymy się dziś Shimano EP8. Oprócz danych technicznych dysponujemy również wartościami laboratoryjnymi ze stanowiska badawczego dotyczącymi osiągów i zasięgu napędu E-MTB. Silniki i napędy E-MTB sprawdzone 2022 Na początek sezonu 2022 szczegółowo przyjrzymy się […]
Silniki i napędy E-MTB 2022 w teście: Brose Drive S Mag
Nowości produktowe / E-MTB: W ramach naszego głównego testu silnika na sezon 2022, przyjrzymy się dziś Brose Drive S Mag. Oprócz danych technicznych mamy również wartości laboratoryjne ze stanowiska testowego za wydajność i zasięg napędu E-MTB. Silniki i napędy E-MTB sprawdzone 2022 Na początek sezonu 2022 bierzemy […]
Silniki i napędy E-MTB 2022 w teście: Specjalistyczny napęd 2.2
Nowości produktowe / E-MTB: W ramach naszego głównego przeglądu silnika na sezon 2022, przyjrzymy się dziś napędowi Specialized 2.2. Oprócz danych technicznych dysponujemy również wartościami laboratoryjnymi ze stanowiska badawczego dotyczącymi osiągów i zasięgu napędu E-MTB. Silniki i napędy E-MTB 2022 w szachu Na rozpoczęcie sezonu 2022 rzucamy […]
Silniki i napędy E-MTB 2022 w teście: Inteligentny system Boscha
Nowości produktowe / E-MTB: W ramach naszego głównego przeglądu silników na sezon 2022, przyjrzymy się dzisiaj Bosch Smart System. Oprócz danych technicznych dysponujemy również wartościami laboratoryjnymi ze stanowiska badawczego dotyczącymi osiągów i zasięgu napędu E-MTB. Silniki i napędy E-MTB 2022 w szachu Na rozpoczęcie sezonu 2022 rzucamy […]
Silniki i napędy E-MTB 2022 w teście: Gigantyczny SyncDrive Pro2
Nowości produktowe / E-MTB: W ramach naszego dużego testu silnika na sezon 2022, przyjrzymy się dzisiaj Giant SyncDrive Pro2. Oprócz danych technicznych dysponujemy również wartościami laboratoryjnymi ze stanowiska badawczego dotyczącymi osiągów i zasięgu napędu E-MTB. Silniki i napędy E-MTB 2022 w szachu Na rozpoczęcie sezonu 2022 rzucamy […]
Silniki i napędy E-MTB 2022 w teście: Sachsa RS
Nowości produktowe / E-MTB: W ramach naszego głównego przeglądu silnika na sezon 2022, przyjrzymy się dziś centralnemu silnikowi Sachs RS. Oprócz danych technicznych dysponujemy również wartościami laboratoryjnymi ze stanowiska badawczego dotyczącymi osiągów i zasięgu napędu E-MTB. Silniki i napędy E-MTB 2022 w szachu Na rozpoczęcie sezonu 2022 rzucamy […]
Napędy E-MTB 2022: Dziewięć aktualnych silników w teście porównawczym
E-MTB / Test: Który napęd E-MTB jest najlepszy? Odpowiedź na to pytanie nie jest taka prosta, bo wszystkie obecne systemy stoją na bardzo wysokim poziomie, choć różnice są czasem ogromne. Aby przejść do sedna tematu, przyjrzeliśmy się dziewięciu aktualnym napędom E-MTB, na stole testowym i […]
Sachs RS – Silnik: potężna moc
Już w 2018 roku pojawiły się plotki na temat potężnego silnika Sachs RS, a prawie rok później Sachs oficjalnie ogłosił, a kolejne 12 miesięcy później do produkcji seryjnej weszły pierwsze seryjne motocykle z nowym silnikiem umieszczonym centralnie. Obecnie Sachs RS można znaleźć tylko w e-rowerach Nox i e-MTB, ale tutaj we wszystkich odmianach, od rowerów ATB z niskim przekrokiem po wyścigowe motocykle enduro. W trakcie sezonu prawdopodobnie dołączy do nich kolejny producent, Storck, gdzie silnik Sachs zapewni napęd w karbonowym enduro e:drenalin SRS. Bezpośrednim słowem kluczowym jest również napęd: z pełnym momentem obrotowym 112 Nm, Sachs RS jest jednym z najmocniejszych silników centralnych na papierze. W związku z tym nieco większe wymiary i dość wysoka waga 3,5 kg są mniej zaskakujące.
Na stole probierczym: wydajność
Każdy, kto jeździł na więcej niż jednym silniku E-MTB, będzie wiedział: chociaż dane techniczne poszczególnych producentów są zwykle bardzo podobne, w praktyce silniki działają zupełnie inaczej. Aby przeanalizować i zobiektywizować te różne wrażenia, udaliśmy się do laboratorium testowego z różnymi E-MTB; Oczywiście przyjrzeliśmy się również osiągom poszczególnych silników.
Przyjrzymy się również maksymalnej wydajności, jaką zapewnia system. W tym celu wybieramy bardzo wysoką moc wejściową na korbie 250 watów i kadencję między 70 a 75, gdzie większość silników ma swoje najlepsze miejsce. W tym scenariuszu Sachs RS imponująco napina mięśnie. Z maksymalną mocą 898 watów pozostawia całą konkurencję daleko w tyle, z wyjątkiem Panasonic GX Ultimate Pro, i może (na razie?) założyć koronę wydajności.
Ale: Niezależnie od tego, jak interesujące może być spojrzenie na maksymalną wydajność, a także daje wgląd w rezerwy wydajności - dane te są tylko częściowo przydatne w praktyce. Ponieważ, bądźmy szczerzy: bardzo niewielu e-rowerzystów górskich pokonuje 250 watów przez dłuższy czas. Z tego powodu przyjrzeliśmy się wydajności w jeszcze innym scenariuszu – przy 100 watach mocy wejściowej. Również tutaj Sachs RS błyszczy imponującymi liczbami. W tym scenariuszu jego moc wyjściowa wynosząca 735 watów jest wyższa niż w przypadku wielu konkurencyjnych dysków przy maksymalnej mocy wyjściowej. To stwierdzenie, które powinno sprawić, że silnik będzie pierwszym wyborem dla wszystkich, którzy szukają jak największej mocy.
Na stole probierczym: zasięg
Oprócz wydajności, efektywność energetyczna, a tym samym zasięg różnych napędów, powinna również odgrywać ważną rolę dla większości e-rowerów górskich; Nie bez powodu rośnie popyt na akumulatory o dużej pojemności. Często zapomina się, że sama pojemność baterii niekoniecznie mówi wiele o zasięgu, ponieważ dyski wymagają różnej ilości energii. Wiarygodne stwierdzenia dotyczące maksymalnych zasięgów są i tak możliwe tylko w ograniczonym stopniu, ponieważ zależą od wielu czynników. Aby jednak rzucić trochę światła na tę kwestię, zmierzyliśmy zasięg poszczególnych układów napędowych w kilku przejazdach, często na różnych rowerach. Na tej podstawie obliczamy następnie zużycie energii w Wh/km – w ten sposób można określić wydajność niezależnie od wielkości danego akumulatora.
Tutaj również symulowano dwa scenariusze: Jazda po płaskim terenie ze wzniesieniem 0% i mocą wejściową 100 W oraz zużycie w górach ze wzniesieniem 10% i mocą wejściową 130 W.
W tym momencie ujawniają się minusy brutalnej mocy Sachsa RS: na pewnym dystansie zużywa on najwięcej energii na naszym polu testowym – zarówno na płaskim, jak i pod górę powinien zauważalnie szybciej rozładowywać akumulator niż silniki konkurencji.
Charakterystyka: Dużo mocy, mało czułości
Teoretyczne liczby ze stanowiska testowego można w każdej chwili odczuć i doświadczyć w praktyce. Szczególnie na najwyższym poziomie wsparcia Sachs RS przyćmiewa wszystko, co znane jest z seryjnych e-rowerów. Oczywiście trzeba również dozować tak dużą moc – i tutaj staje się to trochę bardziej krytyczne dla elektrowni. Na dwóch najwyższych poziomach wsparcia trudno jest przenieść moc silnika na podłoże w sposób dawkowany, jeśli droga nie jest utwardzona. Nawet na stromych szutrowych ścieżkach tylna opona ma trudności z uzyskaniem wystarczającej przyczepności. Na technicznym podjeździe, jeśli istnieje ryzyko poślizgu, to dość szybko się kończy. Dysk zachowuje się nieco bardziej wyrozumiałie, gdy używasz trzech słabszych poziomów wsparcia. Nie może jednak pochwalić się tutaj taką samą czułością, jaką znamy z innych nowoczesnych napędów E-MTB.
Hałas w tle: Nie cichy
Sachs RS również nie nadąża za konkurencją, jeśli chodzi o głośność. Na wszystkich poziomach wspomagania podczas jazdy zawsze wydaje wyraźnie słyszalny szum, który przy większych obciążeniach może być dość nieprzyjemnie głośny. Hałas w tle jest przyjemniejszy przy niskiej kadencji, ale silnik nigdy nie jest naprawdę cichy.
Sachs RS: Akumulatory zależą od e-roweru
Sachs RS jest sprzedawany producentom rowerów jako „tylko silnik” – nie ma odpowiedniego akumulatora Sachs. Dlatego konstrukcja, pojemność, waga itp. zawsze zależą od odpowiedniego E-MTB. Na przykład Nox łączy moc ze zintegrowanymi akumulatorami 630 Wh od BMZ, podczas gdy Storck użyje większego akumulatora 725 Wh w e:drenalin SRS.
Sachs RS: Operacja – tylko Sigma?
Podobnie jak w przypadku akumulatora, działanie również zależy od tego, z jakimi komponentami napęd jest łączony przez producenta roweru. Nox polega na Sigma EOX, a komponenty Sigma zostały również zainstalowane w prototypie e:drenalin SRS na zeszłorocznym Eurobike. W centrum uwagi znajduje się EOX Remote, kompaktowa jednostka sterująca, która wyświetla poziom naładowania akumulatora i wybrany poziom wsparcia za pomocą diod LED i ma miejsce na pięć przycisków sterujących, których można używać do obsługi napędu. Ergonomicznie Sigma EOX Remote wypada całkiem nieźle, ale diody powinny być nieco jaśniejsze - wybrany poziom wsparcia nie zawsze jest dobrze widoczny, szczególnie w słońcu.
Opcjonalnie można doposażyć w jeden z dwóch wyświetlaczy Sigma (View 1200 lub View 1300). Oba są ładne i duże, ale mają tylko podświetlany wyświetlacz LCD – więc ogólnie jest to trochę pragmatyczne, ale przyzwoita opcja dla tych, którzy nie chcą rezygnować z wyświetlacza na kierownicy.
Schreibe einen Kommentar