Test / E-Performance: Dzięki Specialized Tero Kalifornijczycy wreszcie mają ponownie e-hardtail w swojej ofercie. Ze sportowym DNA z jednej strony, ale także dobrym zastrzykiem przydatności do codziennego użytku, chcesz uszczęśliwić wielu różnych kierowców. Mogliśmy sprawdzić, czy to zadziała podczas pierwszej jazdy próbnej.
Sportowa podstawa na szlak i do codziennego użytku
Dzięki Tero Specialized wypełnia lukę w stale rosnącym portfolio e-rowerów, które istniało od czasu zaprzestania produkcji hardtaila Levo: e-hardtail ze sportowym DNA i szerokim zakresem zastosowań. Po opiniach klientów i dealerów było dla nas jasne, że następca Levo Hardtail będzie musiał zachować swoje sportowe korzenie, ale zrównoważyć je dobrą dawką przydatności do codziennego użytku.
Rezultatem jest rower elektryczny, który z jednej strony ma potencjał do szybkich wycieczek po szlakach dzięki 110 mm skoku sprężyny z przodu i sportowej geometrii. Z drugiej jednak strony liczne punkty mocowania błotników, bagażniki przednie i tylne oraz dopuszczalna masa całkowita ok. 160 kg. Dostępny jest nawet wariant z pełnym wyposażeniem obejmujący system oświetlenia, bagażnik MIK HD i błotniki. Rama przejściowa z niskim prześwitem również powinna znaleźć wielu przyjaciół. Piękny: Specialized Tero jest dostępny w czterech rozmiarach dla obu kształtów ram.
Nowe akumulatory i zoptymalizowane napędy
Jest wiele wiadomości na temat Tero, jeśli chodzi o napęd. Tylko osprzęt silnika jest znany z innych aktualnych motocykli Specialized - takich jak Turbo Levo i pochodzi od Brose'a. Jest zawarty we wszystkich konfiguracjach Tero, ale każda jest dostarczana z innym oprogramowaniem, które również wpływa na wydajność. Podczas gdy Tero 5.0 może w pełni wykorzystać potencjał i przenosi moment obrotowy do 90 Nm na podłoże, Tero 4.0 ma 70 Nm, a Tero 3.0 50 Nm.
Pojemności akumulatorów odpowiednio się skalują: podczas gdy Tero 5.0 i 4.0 mają po 710 Wh w dolnej rurze, Tero 3.0 ma „tylko” 530 Wh. Ponieważ jednak napęd z przepustnicą działa tutaj również znacznie wydajniej, Specialized mówi, że możesz również użyj modelu podstawowego, oczekuj podobnych zasięgów jak w przypadku dużej baterii.
Sama bateria to zupełnie nowe rozwiązanie. Jest wyraźnie krótszy niż długa „tuba”, którą znają kierowcy Levo, ale jest nieco szerszy. Zdejmowanie rozwiązano bardzo ładnie: zamek odblokowuje małą dźwignię z boku dolnej rury, którą można użyć do odblokowania akumulatora. Zdejmowana jest w dół - ale aby zapobiec wypadnięciu z dolnej rury na ziemię, posiada na górze uchwyt zaczepiany o ramę.
Last but not least: jeśli chodzi o działanie, nic nie pozostaje takie samo. Wyświetlacz MasterMind został już wprowadzony w Levo i Kenevo SL. Specialized kontynuuje rozwój Tero, ale wyświetlacz nie znajduje się w górnej rurze, jak w e-MTB, ale jest wyraźnie widoczny na środku kierownicy. Duży, łatwy do odczytania i indywidualnie konfigurowany za pomocą aplikacji: tutaj naprawdę nie ma na co narzekać. Sam napęd można również skonfigurować do własnych potrzeb za pomocą aplikacji Mission Control.
Specialized Tero: modele i poziomy wyposażenia
Tero będzie dostępne w nadchodzącym sezonie w trzech lub czterech konfiguracjach. Z ceną wyjściową 3.300 euro i ponad 5.000 euro za topowy model, zdecydowanie jesteśmy w segmencie drogich e-hardtaili z aluminiową ramą - zwłaszcza, że wybór komponentów jest dobrze przemyślany, ale raczej solidny niż szlachetny. Nawet topowy model ma „tylko” 11-biegowy układ napędowy, a Recon RL firmy RockShox to raczej widelec ze średniej półki.
Napęd: Specjalistyczny 2.0E (50Nm)
Akku: 530 Wh
Widelec: SR Suntour XCM32 110mm
Okrążenie: Shimano Alivio 9-biegowa
hamulce: SHIMANOMT400
Cena: € 3.300
Napęd: Specialized 2.0 (70Nm)
Akku: 710 Wh
Widelec: RockShox Recon TK 110mm
Okrążenie: SRAM NX
hamulce: Sram Przewodnik T
Cena: € 4.700
Napęd: Specialized 2.0 (70Nm)
Akku: 710 Wh
Widelec: RockShox Recon TK 110mm
Okrążenie: SRAM NX
hamulce: Sram Przewodnik T
Sonstiges: Błotniki, bagażniki, oświetlenie
Cena: € 5.000
Napęd: Specialized 2.2 (90Nm)
Akku: 710 Wh
Widelec: RockShox Recon RL 110mm
Okrążenie: Rama GX
hamulce: Sram G2RS
Cena: € 5.400
Pierwsze wrażenia z jazdy
W ramach wydarzenia prasowego mogliśmy wspiąć się na siodło Tero na przyjemną wycieczkę wzdłuż Jeziora Bodeńskiego na prawie 50 km. To, co od razu rzuca się w oczy, to ledwo słyszalny szum silnika Specialized: Byliśmy w trasie zarówno z Tero 5.0, jak i Tero 4.0 - w obu przypadkach silnik był cichy jak szept i został zagłuszony przez hałas toczenia opon lub chrzęst żwiru.
Samo wspomaganie jest bardzo naturalne: nie ma znaczenia, czy ruszasz ze startu zatrzymanego, przyspieszasz podczas jazdy, czy przekraczasz próg między 25 a 27 km/h. Nigdy nie masz wrażenia, że jesteś sztucznie popychany, a w połączeniu z nieistniejącym hałasem w tle szybko zapominasz, że siedzisz na e-rowerze
Napęd Specialized również zasługuje na najwyższe noty, jeśli chodzi o działanie. Połączenie minimalistycznego, ale bardzo łatwo dostępnego panelu sterowania i wspaniałego nowego wyświetlacza MasterMind jest dokładnie tym, czego oczekujemy od nowoczesnego e-roweru. Szczyt! Nie byliśmy w stanie przetestować dostosowywania systemu na żywo, ponieważ oprogramowanie nie było gotowe w czasie testu. Tutaj jednak należy spodziewać się takiej samej funkcjonalności, jak w innych aktualnych e-rowerach Specialized, która wciąż nie ma sobie równych – nawet jeśli np. Bosch był w stanie trochę nadgonić.
Pozycja siedząca zapewnia udaną równowagę między sportowym charakterem a komfortem i odzwierciedla wszechstronny charakter motocykla. Jeśli jednak oczekujesz bardzo sportowego hardtaila lub bardzo wygodnego roweru turystycznego, zawiedziesz się w obu przypadkach. Jeśli jednak weźmiesz pod koła nieutwardzony teren, tu i tam jest całkiem spory potencjał do zabawy na szlaku. Jednak fakt, że zwykle pozostaje tylko z potencjałem, wynika również z doboru komponentów. W szczególności, jeśli chodzi o amortyzowany widelec, liczylibyśmy na nieco mocniejszy i sztywniejszy model w sportowym topowym modelu.
Michał Bambach mówią
Informacje o Specialzed Tero 5.0: czy mogę umieścić większe dyski na Tero 5.0 i czy jest to dozwolone przez producenta?
Z poważaniem: Michael Bambach
PS:. Byłbym szczęśliwy z odpowiedzi od ciebie.